Varmilo VA69 / MY69 / Miya 69 (Problem och besvikelse)

Permalänk
Medlem

Varmilo VA69 / MY69 / Miya 69 (Problem och besvikelse)

Hej

Kände att jag ville unna mig själv så klickade hem ett Varmilo MY69 , eller Varmilo Miya 69 RGB som det även kallas (kärt barn har många namn).

Jag söker nu er som är frälsta av Varmilo för att främst att kunna få hjälp att känna någon form av bra känsla med ett tangentbord för 1900 sek.

Jag har enorma problem med att hitta mjukvara för att kunna modifiera tangentbordet för att kunna göra en enkel sak, jag vill kunna använda FN-lagret för att använda mig av multimediaknappar (FN + X för nästa låt, FN + C för föregående, volym etc).

Varmilo har en mjukvara som finns, denna är dock inte översatt mer än startknapp och reset, övrigt är kinesiska. Efter lite krångel med en translate-app så lyckades jag tyda lite av det, men kan inte hitta någon möjlighet att modifiera eller ändra FN-lagret?
Finns det något annat sätt att ändra detta, antingen hårt så det följer med tangentbordet, eller resurssnålt mjukt via windows?

Sen är jag nyfiken vad ni tycker. Personligen förstår jag inte varför dessa höjs till skyarna, det är ett mekaniskt tangentbord i plast för nästan 2000kr som inte har ens i närheten modifieringsmöjligheterna som ett Deltaco för 299 klarar av idag?
Inte nog med att ett tangentbord som levereras med RGB (men klarar bara av 8 färger internt), dessutom kommer med helfärgade keycaps, som gör bakgrundsbelysningen värdelös?

Permalänk
Medlem

Det som är bra med Varmilo och lite bättre mekaniska tangentbord är väl känslan i tangenterna och hur det låter när man skriver. Är man inte så känslig för det så kan man ju köpa ett billigare tangentbord. Varmilo har sköna, lite platta keycaps som är rätt tjocka och som i princip inte slits ner (PBT-plast). De har också ganska bra med gods i tangentbordet och inbyggd dämpning och smörjda stabilisatorer. Allt detta gör att de är goa att skriva på.

För allt utom Fn-tangenten så kan man ju använda AutoHotkey för att mappa om tangenter men det finns andra bra lösningar oxå som t.ex SharpKeys som funkar lite annorlunda. Fn-tangenten rår man inte på utan specifik programvara tror jag.

Att bakgrundsbelysningen inte lyser igenom är ju rätt dumt. Själv vill jag kunna se vad det står på tangenterna även i ett mörkt rum. Orsaken tror jag mest är en tradeoff att de valde PBT istället för etsad ABS som sitter i billigare tangentbord. Det går att få genomlyst PBT också men de kan bli ännu dyrare och ser ofta inte lika snygga ut som ABS...

Själv har jag provat några mekaniska inkl VA69 men landade på MX Keys eftersom det visar sig att jag skriver mycket mer korrekt på ett tangetbord med kortare nerslag på tangenterna... Alla är dock olika så man får ju bestämma själv vad man gillar.

Permalänk
Medlem

Du kan använda Microsofts PowerToys for Win 10 för att binda om så att F11 blir Volym upp, och att Fn+F11 blir F11.

Permalänk
Medlem

Antingen har Varmilo tappat mycket på senaste tiden eller så är det mer hype än något annat. Jag tycker inte att det Varmilo jag har varken låter eller känns speciellt mycket bättre än ett billigt CM Storm som gick på typ 700kr. Visst att det är PBT istället för ABS men det är inte värt en tusenlapp i skillnad bara där. Bättre stabilisatorer iofs, men inte heller det är värt några stora pengar när en uppsättning stabilisatorer kostar några tior på sin höjd.