Intel gen 11 avvakta eller köra gen 10

Permalänk
Medlem

Intel gen 11 avvakta eller köra gen 10

Tja allihopa

Lite kluven kring om jag ska avvakta gen 11 för cpu eller om jag ska köra på gen 10.

Menar främst 10400f eller 11400f vi har ju inte fått någon tidsgräns när gen 11 lanseras under q1 och inte heller kring lager.

Så vad tycker ni?

Sen skulle jag uppskatta tips på billigare moderkort.

Billigaste jag hittar är runt 700kr för ett h410 och skulle helst vilja köra ett b460,h470 eller liknande.

Tack för er input.

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med det du har nu? Om inte, ja då är det dags för uppgradering. Då är fråga nummer två: när behöver/vill du ha det nya? Om du behöver/vill ha det nu, ja då är det 10-serien som är det enda alternativet. Om du å andra sidan känner att du kan vänta allt från två-tre månader (eller kanske längre beroende på tillgänglighet osv), ja då är det bara att sitta stilla i båten och vänta på 11-serien.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Frågan är väl hur stort ditt behov av ny dator är? Rullar det hade jag väntat.
Hade ju gärna sett ddr5 intågandes men det lär ju dröja :/

Permalänk
Medlem

Ytterst tveksamt att det kommer finnas gen 11 att köpa inom den närmsta framtiden. Sen får du tänka på att det förmodligen blir ännu svårare att köpa de billigare modellerna eftersom det oftast är större åtgång där (se 5600X).

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Är du nöjd med det du har nu? Om inte, ja då är det dags för uppgradering. Då är fråga nummer två: när behöver/vill du ha det nya? Om du behöver/vill ha det nu, ja då är det 10-serien som är det enda alternativet. Om du å andra sidan känner att du kan vänta allt från två-tre månader (eller kanske längre beroende på tillgänglighet osv), ja då är det bara att sitta stilla i båten och vänta på 11-serien.

Inte till mig utan till en väns dotter.

Skrivet av Spiffman:

Frågan är väl hur stort ditt behov av ny dator är? Rullar det hade jag väntat.
Hade ju gärna sett ddr5 intågandes men det lär ju dröja :/

Alltså nuvarande rullar på men tanken är väl att para ihop de med en 3060 framöver

Skrivet av firstofmay:

Ytterst tveksamt att det kommer finnas gen 11 att köpa inom den närmsta framtiden. Sen får du tänka på att det förmodligen blir ännu svårare att köpa de billigare modellerna eftersom det oftast är större åtgång där (se 5600X).

Jag förstår de handlar ju om 6-10 procent plus att man behöver ett 500 kort för att klara av de på bästa sätt så lutar mot en h410 och ett 10400f blir samma pris som en ryzen 3600 i pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

man behöver ett 500 kort för att klara av de på bästa sätt

Hur menar du? Jag köpte nämligen ett z490 kort under mellandagarna när planen var att kombinera det med en 10600k, men när jag såg att 11 gen skulle släppas under Q1 och vara kompatibla med z490 så har jag valt att avvakta tills de släpps, men om det inte fungerar bra tillsammans så känns det ju onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusk:

Hur menar du? Jag köpte nämligen ett z490 kort under mellandagarna när planen var att kombinera det med en 10600k, men när jag såg att 11 gen skulle släppas under Q1 och vara kompatibla med z490 så har jag valt att avvakta tills den släpps, men om det inte fungerar bra tillsammans så känns det ju onödigt.

Du kommer behöva uppdatera bios för det, om du inte har en bios Flashback behöver du en tidigare processor om de ska fungera,

z590, b560, h510 är de nya moderkorten som snart lanseras

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Du kommer behöva uppdatera bios för det, om du inte har en bios Flashback behöver du en tidigare processor om de ska fungera,

Men om man har uppdaterat bios? Det är nämligen ett MSI kort jag har och de har väll uppdaterat sina?

Permalänk
Medlem

Attans! Det verkar inte som att mitt MSI MPG z490 gaming edge har bios flashback, och jag har ingen aning om min bräda tillhör de som har uppdaterats då jag inte har en processor för att kunna kolla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusk:

Attans! Det verkar inte som att mitt MSI MPG z490 gaming edge har bios flashback, och jag har ingen aning om min bräda tillhör de som har uppdaterats då jag inte har en processor för att kunna kolla det.

De har nog inte uppdaterats då inte ens de nya cpuerna släppts en, inte ens z590 har börjat säljas en även om de finns på msi och gigabytes hemsida en