Permalänk
Medlem

Ljudisolera rummet

Tja,

Har flyttat till en ny lägenhet och rummet som jag använder som kontor/gamingrum är sjukt dåligt isolerat, när jag spelar så hörs det ut jättetydligt. Har satt upp hyllor och tröjor på väggarna för att försöka dämpa lite av ljudet men det har tyvärr inte hjälpt alls.
Tänkte därför kolla om någon har erfarenhet av att köpa plattor för ljudisolering. Det är bara en sida av väggen som behöver isoleras, det är väggen där dörren är.
Behöver inte ljudisolera som om det vore en studio, men så bra som möjligt utan att det kostar för mycket.

Vart köper man sånna plattor?
Är denna bra tex?
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/lj...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Oj det var ju väldigt bra, 36st plattor? Kanske köper de

Permalänk
Medlem

Tätlister för dörren skulle kunna vara steg 1. Dvs hindra ljudet från att hitta en direkt väg ut ur rummet.

Att dämpa ljudet, dvs absorbera det, kommer kräva mer än några tunna skumpaneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Oj det var ju väldigt bra, 36st plattor? Kanske köper de

De där plattorna är mer avsedda för att dämpa reflektioner inne i rummet, de kommer nog inte minska det ljud som hittar ur rummet särskilt mycket.

Som @Olegh skrev - börja med dörren. Eller skaffa hörlurar.

Permalänk
Skrivet av qwertylol1:

Tja,

Har flyttat till en ny lägenhet och rummet som jag använder som kontor/gamingrum är sjukt dåligt isolerat, när jag spelar så hörs det ut jättetydligt. Har satt upp hyllor och tröjor på väggarna för att försöka dämpa lite av ljudet men det har tyvärr inte hjälpt alls.
Tänkte därför kolla om någon har erfarenhet av att köpa plattor för ljudisolering. Det är bara en sida av väggen som behöver isoleras, det är väggen där dörren är.
Behöver inte ljudisolera som om det vore en studio, men så bra som möjligt utan att det kostar för mycket.

Vart köper man sånna plattor?
Är denna bra tex?
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/lj...

Tack på förhand!

På mitt förra jobb så träffade jag en tekniker som höll på med akustik i skolor, och vi använde då akustikplattor mellan två arbetsrum.

Det var normal lägenhetsstandard, men några plattor i taket och några mot väggen, gjorde att det dämpades mycket bättre.
Man hörde inte lika bra vad som sades i någon av rummet, så även om man pratade i telefon i det rummet som inte fick plattor, så hördes det inte i andra rummet.

Har för mig det var Absoflex vi körde med, och viktigt var att ha distans mellan vägg och platta, mer info finns på deras hemsida.

https://absoflex.se/

Men kan minnas fel, och det kostade ju även med tråkigaste färgen några tusenlappar.

Jag har tyvärr ingen koll där om inköp, och min dåvarande kollega har gått i pension, men var beredd på att akustikfirmor gärna vill ta bra betalt, de är vana vid företag o problem där man måste lösa det hela.

Även sett några riktigt fina akustikplattor ifrån konkurrent, konstnärligt utformade, men ack så dyra...

Man behövde inte komma upp i studionivå med akustikplattorna, i ena fallet för oss räckte några st på väggen och några uppe i taket, med distanser, mycket bra.

Ha ett heltäckande stort tygtäcke/matta hängande, lite tjockare, kan dämpa mycket mer än tröjor när jag testat.
Och med rätt inköp kan det ju vara mycket billigare.

Men håller med, är det ut ifrån det rummet i samma lägenhet, så fixa dörren först.

stavfel....
Permalänk
Medlem

Är det hyresrätt eller bostadsrätt?

Om det senare så är det bästa att sätta 2 lager gips på väggarna.

Permalänk
Medlem

Vad är det som hörs ut? Mycket rage från dig?

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Sätt upp gardinstänger på väggen och häng två gardiner på (ena bakom den andra). Det dämpar en del och är inget stort projekt. Dessuom kan man dra undan dom om man behöver samt täcka dörren om man vill.

Mattor på golvet kan också hjälpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Behöver inte ljudisolera som om det vore en studio, men så bra som möjligt utan att det kostar för mycket.

En "studio" kommer kosta. Använder du hörlurar? I så fall kan dämpplattor fungerar (dock inte skumgummi från Biltema, dessa dämpar inget). Mattor, gardiner och tygtavlor fungerar bättre i så fall.
Har du högtalare, ja då kräves det lite mer arbete eftersom ljud transporteras både via fasta material som golv, väggar och tak samt luft samt genom varje springa i dörren och fönster.
Vad du kan/behöver göra beror på ambitionsnivån och förusättningarna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Tja,

Har flyttat till en ny lägenhet och rummet som jag använder som kontor/gamingrum är sjukt dåligt isolerat, när jag spelar så hörs det ut jättetydligt. Har satt upp hyllor och tröjor på väggarna för att försöka dämpa lite av ljudet men det har tyvärr inte hjälpt alls.
Tänkte därför kolla om någon har erfarenhet av att köpa plattor för ljudisolering. Det är bara en sida av väggen som behöver isoleras, det är väggen där dörren är.
Behöver inte ljudisolera som om det vore en studio, men så bra som möjligt utan att det kostar för mycket.

Vart köper man sånna plattor?
Är denna bra tex?
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/lj...

Tack på förhand!

Dörren brukar vara ett ställe där det läcker mycket ljud. I nya lägenheter är det ofta ganska enkla dörrar som inte isolerar ljud bra. Dels kan man ju hänga ett tungt tjockt som ett draperi framför dörren, det går också att köpa en dörr som isolerar mer. Sen att du isolerar karmen runt om.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Bild på rummet och den läckande väggen vore intressant.

Jag vill minnas att en likadan tråd dök upp för ett år sedan där någon byggde på ett lager gips och bytte dörr, med bra resultat.

Permalänk
Medlem

Sorry glömde nämna några detaljer som ni efterfrågar. Jag använder hörlurar och ljudet som läcker ut är min röst när jag pratar med polarna i TS, kanske någon rage här o där också :). Men mina hörlurar är väldigt isolerande så jag pratar mycket högre än jag behöver, har försökt tänka på det när jag pratar men det glömmer man lätt bort i stundens hetta.
Jag bor i en bostadsrätt och det är nog som ni säger, det är nog dörren som isolerar dåligt. Kanske ska börja med att köpa en gardinstång med ett tjockt tyg som man kan dra för hela väggen och dörren.

Bild på väggen och dörren: https://ibb.co/ZKVwC5P

Permalänk

Ska man ljudisolera så ska man jobba med tunga material. Vill du få ett bra resultat så har du två alternativ.

1. Det enklaste, minska källan till ljudet. Är det högtalare, byt till lurar. Är det du, dämpa dig. Öppna lurar gör det enklare att veta när man är högljudd.

2. Det svåra, bygga om där enklaste steget är dubbla lager gips på väggarna och en tjock gardin framför dörren med tätningslister runt om.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Tjock matta på golvet, tjocka gardiner för fönstret, täta dörren och kanske sätta för ett draperi, sätt upp mer saker på väggarna (några tshirts hjälper ingenting). Det ser ju i det närmaste helt omöblerat ut och kala tomma ytor reflekterar ljud väldigt bra.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Skulle inte täta dörren/annan ventilation då det är risk att man skadar byggnaden samt koldioxidförgiftning.

Men om det är väggen där dörren sitter som behöver dämpas? Dubbla tunga gardiner med lite mellanrum är en ypperlig enkel lösning. Typ Sammetsgardiner är rätt perfekt för det ändamålet.
Alternativt om du använder dämpplattorna som länkades ovan på väggen, så häng även en gardin framför.
Komplettera med matta på golvet samt fler gardiner på övriga väggar om det behövs.

Permalänk
Medlem

De här absorbenterna är effektiva och prisvärda: https://bullerbekamparen.se/akustikskiva-p70-ljudabsorbent-va.... Finns en rätt lång tråd på Minhembio om dem: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=234141.