Rekommendationer på kompakt förstärkare

Permalänk
Medlem

Rekommendationer på kompakt förstärkare

Min nuvarande förstärkare är ca 43 cm bred och får inte plats i min mediamöbel. Den står därför på golvet, vilket dels är fult, men i framtiden även lockande för barn att mecka i.

Därför klurar jag lite på att införskaffa en ny förstärkare. Den behöver vara mindre rent fysiskt, och den ska driva två högtalare (nuvarande Yamaha RX-385 ger 45 w i 8 ohm, vilket är mer än nog för mig). Moderna features är säkert najs, men de enda enheter jag använder är en Chromecast Ultra (för 4k) samt en Chromecast Audio så är inte i skriande behov av airplay et c direkt i förstärkaren.

Jag har tidigare klurat på att köpa en byggsats och löda ihop en egen förstärkare, men p.g.a. familj har jag skrotat denna plan. Då skulle jag dessutom ändå behöva lösa någon typ av input switcher, hantera HDMI et c.

Hur hade ni gjort? Och vad vågar ni rekommendera? Budget ett par tusen om det ger något rimligt.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

Om ett par tusen är just 2 tusen kronor så hade jag gått på en begagnad stereoförstärkare. Det bygger givetvis på att du kopplar dina hdmi-enheter till tvn och sen avvänder RCA eller optisk mellan tvn och förstärkaren.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Om ett par tusen är just 2 tusen kronor så hade jag gått på en begagnad stereoförstärkare. Det bygger givetvis på att du kopplar dina hdmi-enheter till tvn och sen avvänder RCA eller optisk mellan tvn och förstärkaren.

+1 på detta förslag. Finns väldigt få enheter med HDMI in som är mindre är standardbredd, och de tenderar att kosta mer.

Permalänk
Medlem

Kan bli billigare och smidigare att titta på en ny mediamöbel istället.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Om ett par tusen är just 2 tusen kronor så hade jag gått på en begagnad stereoförstärkare. Det bygger givetvis på att du kopplar dina hdmi-enheter till tvn och sen avvänder RCA eller optisk mellan tvn och förstärkaren.

I dagsläget är Chromecasten kopplad till TV:n, optiskt från TV:n till en DAC till RCA till förstärkaren. CCA kopplad via RCA till förstärkaren.

Det hade ju varit najs med någon typ av automagisk switchning mellan input sources så att jag inte behöver göra det manuellt.

Kanske bara är dags att kolla på blocket, ja.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Kan bli billigare och smidigare att titta på en ny mediamöbel istället.

Behåller gärna möbeln i fråga. Den passar in i rummet och har visst sentimentalt värde för mig.

...plus att jag bor i Kiruna. Vi har en möbelbutik i stan, och frakt från IKEA blir lite dyrt för bara en möbel (närmsta IKEA är 30+ mil bort).

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av monotux:

Behåller gärna möbeln i fråga. Den passar in i rummet och har visst sentimentalt värde för mig.

...plus att jag bor i Kiruna. Vi har en möbelbutik i stan, och frakt från IKEA blir lite dyrt för bara en möbel (närmsta IKEA är 30+ mil bort).

Eftersom du letar en produkt i ett icke standardiserat format så vore det bra att skriva vilket format det handlar om. 42-45 cm (19") är normalformat men det finns ju midi, mini och micro bredd men hdmi innebär hembioprylar och det är inte lätt att hitta för din budget eller i mindre storlekar även om det finn nett fåtal mindre surroundapparater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

2000 kr blir nog svårt om du vill ha nytt men kan du tänka dig att gå upp en bit så kanske denna kan vara något.

https://www.hifiklubben.se/argon-audio-sa1-forstarkare-med-bl... eller
https://www.hifiklubben.se/nad-c316-v2-integrerad-forstarkare...

För att klara dig på 2000 kr så blir det svårt annars o du samtidigt vill ha någon form av kvalitet. Mina förslag ligger också lite på gränsen för att fixa dina högtalare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Små kvalitets förstärkare
Heed Audio
Marantz har några få slim modeller
Cyrus Audio
Bel Canto
Wadia Audio
Burson Audio
T+A Cala serie och 8 serien
Nuprime har någon slim model
Gato Audio borde väl vara litet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

2000 kr blir nog svårt om du vill ha nytt men kan du tänka dig att gå upp en bit så kanske denna kan vara något.

https://www.hifiklubben.se/argon-audio-sa1-forstarkare-med-bl... eller
https://www.hifiklubben.se/nad-c316-v2-integrerad-forstarkare...

För att klara dig på 2000 kr så blir det svårt annars o du samtidigt vill ha någon form av kvalitet. Mina förslag ligger också lite på gränsen för att fixa dina högtalare.

NAD:en var ju standardbred, vilket är problemet med min möbel.

...men Argon SA1 verkar ju vara precis vad jag söker! Tack!

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom du letar en produkt i ett icke standardiserat format så vore det bra att skriva vilket format det handlar om. 42-45 cm (19") är normalformat men det finns ju midi, mini och micro bredd men hdmi innebär hembioprylar och det är inte lätt att hitta för din budget eller i mindre storlekar även om det finn nett fåtal mindre surroundapparater.

Möbeln är ett gammalt skrivbord, och hade tänkt gömma förstärkaren i en av skåpen. Dessa är strax under 42 cm breda och strax under 43 cm höga, vilket gör att min nuvarande förstärkare precis inte får plats. I värsta fall får jag även borra lite hål i baksidan av skåpet och installera en temperaturaktiverad fläkt.

HDMI är egentligen inte ett krav. Optisk input går också bra, både TV+CCA har ju stöd för detta.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monotux:

NAD:en var ju standardbred, vilket är problemet med min möbel.

...men Argon SA1 verkar ju vara precis vad jag söker! Tack!

Sorry, tyckte den såg mindre ut men dubbelkollade inte måtten. Argon var lite effektsvag annars men den klarar nog mer än vad du behöver ändå.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sorry, tyckte den såg mindre ut men dubbelkollade inte måtten. Argon var lite effektsvag annars men den klarar nog mer än vad du behöver ändå.

Nuvarande förstärkare ger ungefär samma effekt så det är nog ingen fara.

Nu gäller det bara att hitta ett exemplar också, verkar vara slut överallt?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Möbeln är ett gammalt skrivbord, och hade tänkt gömma förstärkaren i en av skåpen. Dessa är strax under 42 cm breda och strax under 43 cm höga, vilket gör att min nuvarande förstärkare precis inte får plats. I värsta fall får jag även borra lite hål i baksidan av skåpet och installera en temperaturaktiverad fläkt.

HDMI är egentligen inte ett krav. Optisk input går också bra, både TV+CCA har ju stöd för detta.

Sätt en DAC mellan förstärkare och TV, så kan du välja vilken slimmad stereoförstärkare du vill utan att ha behov av utgång x lr y.
Optiskt från TV -> Dac, analogt från Dac -> Förstärkare.

Edit: Förutsatt att du inte köper en kompakt maskin som SA1:an då dvs

Eller denna: https://www.brl.se/sv/artiklar/dynavoice-ca802bt-forstarkare-...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Sätt en DAC mellan förstärkare och TV, så kan du välja vilken slimmad stereoförstärkare du vill utan att ha behov av utgång x lr y.
Optiskt från TV -> Dac, analogt från Dac -> Förstärkare.

Edit: Förutsatt att du inte köper en kompakt maskin som SA1:an då dvs

Det är precis så det är uppsatt idag med min befintliga förstärkare. Det enda negativa idag, förutom storlek och placering av förstärkaren, är att den inte automagiskt växlar mellan inputs.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

En liten smutt klass D-förstärkare kanske? https://www.audiophonics.fr/en/full-digital-amplifier-fda/sms.... Liten, 70 wpc, digitala ingångar och fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem

Med IR extender och mått 195 x 70 x 194mm @ under 1800 kr....?
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereofors...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monotux:

Nuvarande förstärkare ger ungefär samma effekt så det är nog ingen fara.

Nu gäller det bara att hitta ett exemplar också, verkar vara slut överallt?

Håller med om att lagerstatusen var riktigt usel. Du får hitta något annat eller helt enkelt vänta. Surt sa räven😩

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av monotux:

Det är precis så det är uppsatt idag med min befintliga förstärkare. Det enda negativa idag, förutom storlek och placering av förstärkaren, är att den inte automagiskt växlar mellan inputs.

Det är ofta bra att man inte växlar ingång automatiskt för det brukar i praktiken vara väldigt irriterande, däremot att ha en mixer så att alla ingångar är aktiva samtidigt brukar fungera bättre i praktiken men nåde automatisk växling och mixerfunktion är ovanligt och definitivt ännu ovanligare i låga prisklasser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Med IR extender och mått 195 x 70 x 194mm @ under 1800 kr....?
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereofors...

Du är medvetn om att den är 4ohm

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Du är medvetn om att den är 4ohm

Specen är skriven i 4 Ohm, det innebär inte att förstärkaren inte klarar av en Impedans på 8 Ohm.
Finns ingen högtalare som har en rak impedans.
Mina t.ex. är specade till 8 Ohm men kan gå ända ner till 3,1 Ohm.

Däremot blir effekten troligtvis lägre vid 8 Ohm än 4, därför dom har valt att skriva den specen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Du är medvetn om att den är 4ohm

Skrivet av Tarasus:

Specen är skriven i 4 Ohm, det innebär inte att förstärkaren inte klarar av en Impedans på 8 Ohm.
Finns ingen högtalare som har en rak impedans.
Mina t.ex. är specade till 8 Ohm men kan gå ända ner till 3,1 Ohm.

Däremot blir effekten troligtvis lägre vid 8 Ohm än 4, därför dom har valt att skriva den specen.

Ja precis
https://www.avforums.com/reviews/tangent-ampster-bt-ii-integr...

The Ampster is built around an amplifier section that delivers 25 watts into eight ohms, which apparently doubles into four- a feat which would make it one of the most affordable devices I’ve ever seen to perform this neat feat of audiophile credibility. The topology of the amp isn’t specified but it generates a small amount of heat in use suggesting it isn’t a class D one, although whether it is completely discrete is a harder thing to ascertain as we’re generally dissuaded from pulling review samples apart.

Hela testet är läsvärt.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk

Kollat något på Sonos Amp?
Bra skit men troligen över budget.
https://www.sonos.com/sv-se/shop/amp.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ofta bra att man inte växlar ingång automatiskt för det brukar i praktiken vara väldigt irriterande, däremot att ha en mixer så att alla ingångar är aktiva samtidigt brukar fungera bättre i praktiken men nåde automatisk växling och mixerfunktion är ovanligt och definitivt ännu ovanligare i låga prisklasser.

Finns CEC på enheten så brukar man oftast kunna välja att avaktivera funktionen om man inte vill använda den.

Har själv vant mig vid denna bekvämlighet, så den vill jag ogärna vara utan. Tycker det är en väldigt praktisk funktion.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Galvanizer:

Finns CEC på enheten så brukar man oftast kunna välja att avaktivera funktionen om man inte vill använda den.

Har själv vant mig vid denna bekvämlighet, så den vill jag ogärna vara utan. Tycker det är en väldigt praktisk funktion.

CEC är inte automatiskt utan via fjärrkontroll, det är inte riktigt samma sak utan lär fungera bra eller i vart fall mycket bättre än automatik eftersom inget faktiskt händer automatiskt.
Att ha automatik som styr tex efter signalnivå brukar faktiskt vara mycket irriterande vid praktiskt användande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

CEC är inte automatiskt utan via fjärrkontroll, det är inte riktigt samma sak utan lär fungera bra eller i vart fall mycket bättre än automatik eftersom inget faktiskt händer automatiskt.
Att ha automatik som styr tex efter signalnivå brukar faktiskt vara mycket irriterande vid praktiskt användande.

Tänkte att det var liknande eftersom ingången väljs utifrån vilken källa man aktiverar, vilket inte sker automatiskt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Galvanizer:

Tänkte att det var liknande eftersom ingången väljs utifrån vilken källa man aktiverar, vilket inte sker automatiskt?

Det är mer fjärrkontroll än automatik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är mer fjärrkontroll än automatik.

Ja precis.