Köpråd: Budget/midrange gamingdator?

Permalänk
Medlem

Köpråd: Budget/midrange gamingdator?

Hej!

Letar efter en ny gamingdator då blixten slog ner i min gamla för ett par månader sedan, den startar inte och det blinkar en röd lampa på moderkortet.
Ganska gammal dator med en 780 i och en äldre i7, mer kan jag inte om den, så kändes mer värt att kolla på en ny istället för att laga en så gammal.

Har en stram budget, kan inte betala över 6000kr då jag flyttar hemifrån snart och mycket pengar går till inredning och möbler

Enda kraven jag har är att iallafall klara low/medium i cyberpunk2077 på runt 40fps.
Ett plus är om det finns vita chassin.

Har skrämar, tangentbord, mus, headset och win10 sedan innan.

Känner inte att jag varken kan eller vågar bygga eget så behöver vara färdigbyggt.
Såg två sidor som bygger åt kunder, kan inte priserna så är dessa ok?

https://sharkgaming.se/max-bite-extreme-v2

https://itsale.se/shop/speldatorer/gamer-quad/

Jättetacksam för svar

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

GTX 1650 som de datorer du länkar till är väldigt dåligt, bättre att leta begagnat i den prisklassen kanske en dator med följande specs
GTX 1070 eller bättre GPU
Ryzen 2600 eller bättre CPU.
16 GB RAM

Cyberpunk 2077 1080p medium, grafikprestanda.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

GTX 1650 som de datorer du länkar till är väldigt dåligt, bättre att leta begagnat i den prisklassen kanske en dator med följande specs
GTX 1070 eller bättre GPU
Ryzen 2600 eller bättre CPU.
16 GB RAM

Cyberpunk 2077 1080p medium, grafikprestanda.

Oooh, okej.
Kanske tänker att jag kan uppgradera datorn senare med ny gpu när det finns lite fler på marknaden.

Hade 1650 verkligen varit så dåligt? Jag spelar inte jättemycket egentligen, särskilt inte competitive. Mest typ Sea of thieves, runescape, battlefield och dirt rally 2.0

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Oooh, okej.
Kanske tänker att jag kan uppgradera datorn senare med ny gpu när det finns lite fler på marknaden.

Hade 1650 verkligen varit så dåligt? Jag spelar inte jättemycket egentligen, särskilt inte competitive. Mest typ Sea of thieves, runescape, battlefield och dirt rally 2.0

Det duger väl om man ställer ner inställningarna till low på nyare titlar, medium eller high fixar kortet på främst lite äldre spel..

1080p medelfps jämfört med andra kort.

Dold text
Permalänk
Viking
Skrivet av ItsLea:

Oooh, okej.
Kanske tänker att jag kan uppgradera datorn senare med ny gpu när det finns lite fler på marknaden.

Hade 1650 verkligen varit så dåligt? Jag spelar inte jättemycket egentligen, särskilt inte competitive. Mest typ Sea of thieves, runescape, battlefield och dirt rally 2.0

Med tanke på att 1650 Super endast kostar en hundring mer i butik så är den mycket prisvärdare. Gäller bara att hitta en dator för ett bra pris också.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ItsLea:

Oooh, okej.
Kanske tänker att jag kan uppgradera datorn senare med ny gpu när det finns lite fler på marknaden.

Hade 1650 verkligen varit så dåligt? Jag spelar inte jättemycket egentligen, särskilt inte competitive. Mest typ Sea of thieves, runescape, battlefield och dirt rally 2.0

Det största problemet med GTX 1650 om man tittar på det som ett löst grafikkort är att man inte får särskilt mycket för pengarna. Man får så mycket mer av att bara gå upp ett par hundringar till ett GTX 1650 Super. Detta är ju dock om man köper ett löst kort i handeln, jag gissar på att kanske systembyggarna får bättre priser på den här typen av kort?

Resten av maskinerna du tittar på är ju också extremt begränsade, med i3-processorer, 8 GB RAM, etc.

Den här datorn känns t.ex. mycket mer prisvärd om du kan hitta 2000 kr till:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-pavilion-gaming-desk...

7990 kr

Specifikation för HP Pavilion Gaming Desktop PC TG01-1056no - Stationär Gamingdator
Processor

Processor:
Intel® Core™ i5 10400F (6 kärnor, 12 trådar, 12 MB cache)
Processorhastighet:
2.9 GHz (bas), 4.3 GHz (turbo)
Processortillverkare:
Intel®
Processormodell:
Core™ i5
Artikelnummer:
1327274

RAM

RAM-typ:
DDR4
RAM-Minne:
16 GB
RAM-konfiguration:
2 x 8 GB
Minneshastighet:
2666 MHz
Antal RAM-platser:
2

Grafikkort

Grafikkortstillverkare:
NVIDIA®
Grafikkort:
NVIDIA® GeForce® GTX® 1660 SUPER™ (6 GB)
Grafikminne:
GDDR6

Hårddisk

Lagringsutrymme:
512 GB SSD (PCIe 3.0 x4 NVMe)
Solid State Drive/SSD:
Ja

Moderkort

Chipset:
Intel® H470
Slots:
Expansionsplatser: 2x M.2 | 1x PCIe x16 | 1x PCIe x1

Optisk enhet

Optisk enhet:
Nej

Anslutning

Anslutningar:
DVI-D | HDMI 2.0 | DisplayPort 1.4 | USB 3.1 Gen 1 Type-C | 4x USB 3.1 Gen 1 Type-A | Hörlurs-/mikrofonuttag | 4x USB 2.0 Type-A | Ljudingång | Ljudutgång | Mikrofoningång | RJ-45 | HP 3-i-1-mediekortläsare | Två 3,5 tum tillgängliga
Nätverk:
WiFi 5 (802.11ac, 1x1)/LAN (RJ45)/Bluetooth 4.2

Ljud

Ljudkort:
Uppgift saknas
Ljudläge:
5.1

Utrustning

Operativsystem:
Windows 10 Home 64-bit
Kortläsare:
Ja
Strömförsörjning:
400 W
Specialfunktioner:
Plats för Kensington-säkerhetslås
Medföljande mjukvara:
Dropbox (25 GB kostnadsfritt lagringsutrymme i 1 år) | Operativsystem
Kylteknik:
Luftkyld aktiv

Allmänna egenskaper

Typ av produkt:
Stationär Gamingdator
Dimensioner (B/H/D):
155 mm x 337 mm x 307 mm
Serie:
Pavilion Gaming Desktop TG01
Konfiguration:
i5-10400F / 16 GB RAM / 512 GB SSD / GTX 1660 SUPER (6 GB) / WiFi 5
Färg:
Svart
Hölje:
Tower
Specialfunktioner / Design:
grön LED framtill
Bredd:
155 mm
Höjd:
337 mm
Djup:
307 mm
Vikt:
5.96 kg
Medföljande tillbehör:
Påse med skruvar (extra skruvar för framtida lagringuppdateringar)
Tillverkargaranti:
1 år

Dold text

För 2000 kr extra får du mycket bättre grafik (nästan dubbelt så bra i Cyberpunk) och en mycket bättre CPU och 16 GB minne. Känns absolut värt pengarna. Det är tyvärr helt enkelt svårt att hitta något prisvärt nytt för 6000 kr, det är om man är ute och jagar efter "deals".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Det duger väl om man ställer ner inställningarna till low på nyare titlar, medium eller high fixar kortet på främst lite äldre spel..

1080p medelfps jämfört med andra kort.

Ooh, trodde inte 1060 var bättre :l
Men känner att jag kanske inte behöver mer!

Skrivet av Donnerstal:

Med tanke på att 1650 Super endast kostar en hundring mer i butik så är den mycket prisvärdare. Gäller bara att hitta en dator för ett bra pris också.

Oh wow, är det stor skillnad?
Jag väljer gärna 1650 Super men kan inte bygga själv så det är om man kan sätta ihop något på inet eller så?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ItsLea:

Jag väljer gärna 1650 Super men kan inte bygga själv så det är om man kan sätta ihop något på inet eller så?

Problemet med den idén är att det är brist på delar i allmänhet. Ska du plocka ihop en egen dator är du nästan tvungen att jaga delar där du hittar dem, och det vill ju inte t.ex. Inet bygga ihop åt dig i så fall. Även om du gör det räcker inte 6000 kr för att bygga ihop en vettig PC heller från delar, då är det billigare med en prebuilt.

Då får du bygga själv, så om du inte vill göra det är det nog prebuilts du ska ha, och i prisklassen 6000 kr är det typ alltid GTX 1650 som gäller...

Knepig prisklass helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det största problemet med GTX 1650 om man tittar på det som ett löst grafikkort är att man inte får särskilt mycket för pengarna. Man får så mycket mer av att bara gå upp ett par hundringar till ett GTX 1650 Super. Detta är ju dock om man köper ett löst kort i handeln, jag gissar på att kanske systembyggarna får bättre priser på den här typen av kort?

Resten av maskinerna du tittar på är ju också extremt begränsade, med i3-processorer, 8 GB RAM, etc.

Den här datorn känns t.ex. mycket mer prisvärd om du kan hitta 2000 kr till:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-pavilion-gaming-desk...

7990 kr

Specifikation för HP Pavilion Gaming Desktop PC TG01-1056no - Stationär Gamingdator
Processor

Processor:
Intel® Core™ i5 10400F (6 kärnor, 12 trådar, 12 MB cache)
Processorhastighet:
2.9 GHz (bas), 4.3 GHz (turbo)
Processortillverkare:
Intel®
Processormodell:
Core™ i5
Artikelnummer:
1327274

RAM

RAM-typ:
DDR4
RAM-Minne:
16 GB
RAM-konfiguration:
2 x 8 GB
Minneshastighet:
2666 MHz
Antal RAM-platser:
2

Grafikkort

Grafikkortstillverkare:
NVIDIA®
Grafikkort:
NVIDIA® GeForce® GTX® 1660 SUPER™ (6 GB)
Grafikminne:
GDDR6

Hårddisk

Lagringsutrymme:
512 GB SSD (PCIe 3.0 x4 NVMe)
Solid State Drive/SSD:
Ja

Moderkort

Chipset:
Intel® H470
Slots:
Expansionsplatser: 2x M.2 | 1x PCIe x16 | 1x PCIe x1

Optisk enhet

Optisk enhet:
Nej

Anslutning

Anslutningar:
DVI-D | HDMI 2.0 | DisplayPort 1.4 | USB 3.1 Gen 1 Type-C | 4x USB 3.1 Gen 1 Type-A | Hörlurs-/mikrofonuttag | 4x USB 2.0 Type-A | Ljudingång | Ljudutgång | Mikrofoningång | RJ-45 | HP 3-i-1-mediekortläsare | Två 3,5 tum tillgängliga
Nätverk:
WiFi 5 (802.11ac, 1x1)/LAN (RJ45)/Bluetooth 4.2

Ljud

Ljudkort:
Uppgift saknas
Ljudläge:
5.1

Utrustning

Operativsystem:
Windows 10 Home 64-bit
Kortläsare:
Ja
Strömförsörjning:
400 W
Specialfunktioner:
Plats för Kensington-säkerhetslås
Medföljande mjukvara:
Dropbox (25 GB kostnadsfritt lagringsutrymme i 1 år) | Operativsystem
Kylteknik:
Luftkyld aktiv

Allmänna egenskaper

Typ av produkt:
Stationär Gamingdator
Dimensioner (B/H/D):
155 mm x 337 mm x 307 mm
Serie:
Pavilion Gaming Desktop TG01
Konfiguration:
i5-10400F / 16 GB RAM / 512 GB SSD / GTX 1660 SUPER (6 GB) / WiFi 5
Färg:
Svart
Hölje:
Tower
Specialfunktioner / Design:
grön LED framtill
Bredd:
155 mm
Höjd:
337 mm
Djup:
307 mm
Vikt:
5.96 kg
Medföljande tillbehör:
Påse med skruvar (extra skruvar för framtida lagringuppdateringar)
Tillverkargaranti:
1 år

Dold text

För 2000 kr extra får du mycket bättre grafik (nästan dubbelt så bra i Cyberpunk) och en mycket bättre CPU och 16 GB minne. Känns absolut värt pengarna. Det är tyvärr helt enkelt svårt att hitta något prisvärt nytt för 6000 kr, det är om man är ute och jagar efter "deals".

Asså, I wish att jag hade 8000kr att lägga på dator, men 6000 är tyvärr Max för mig nu

Skulle det kunna gå att hitta något på inet eller liknande där dom bygger ihop det åt mig?
Annars får jag nog bara nöja mig med ett vanligt 1650.

Ni som är kunniga, går det att uppgradera dom i framtiden?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Problemet med den idén är att det är brist på delar i allmänhet. Ska du plocka ihop en egen dator är du nästan tvungen att jaga delar där du hittar dem, och det vill ju inte t.ex. Inet bygga ihop åt dig i så fall. Även om du gör det räcker inte 6000 kr för att bygga ihop en vettig PC heller från delar, då är det billigare med en prebuilt.

Då får du bygga själv, så om du inte vill göra det är det nog prebuilts du ska ha, och i prisklassen 6000 kr är det typ alltid GTX 1650 som gäller...

Knepig prisklass helt enkelt.

Oh okay
Tack för info, får väl kanske nöja mig med som som jag länkade då?
Går det bara att uppgradera i framtiden känns det ok.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ItsLea:

Asså, I wish att jag hade 8000kr att lägga på dator, men 6000 är tyvärr Max för mig nu

Skulle det kunna gå att hitta något på inet eller liknande där dom bygger ihop det åt mig?
Annars får jag nog bara nöja mig med ett vanligt 1650.

Ni som är kunniga, går det att uppgradera dom i framtiden?

Du får räkna med att behöva byta ut ditt nätaggregat också om du ska ha ett starkare grafikkort, vilket kan komplicera uppgraderingen. Hur uppgraderbara datorerna är varierar från modell till modell, det förekommer ibland vissa "speciallösningar" i prebuilts.

Vad tror du om att kolla på begagnatmarknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du får räkna med att behöva byta ut ditt nätaggregat också om du ska ha ett starkare grafikkort, vilket kan komplicera uppgraderingen. Hur uppgraderbara datorerna är varierar från modell till modell, det förekommer ibland vissa "speciallösningar" i prebuilts.

Vad tror du om att kolla på begagnatmarknaden?

Oh ja det tänkte jag inte alls på. Helt sant.

Jag har kollat runt på begagnat men känner mig så osäker för vet inte vad som är bra och hur datorn använts tidigare, rädd att den säljs väldigt sliten och jag inte märker det haha.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Kolla in elgigantens outlet, det kan finnas något bättre i din butik eller mer troligt så kan du spara in lite på en dator med 1650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Hej!

Letar efter en ny gamingdator då blixten slog ner i min gamla för ett par månader sedan, den startar inte och det blinkar en röd lampa på moderkortet.
Ganska gammal dator med en 780 i och en äldre i7, mer kan jag inte om den, så kändes mer värt att kolla på en ny istället för att laga en så gammal.

Har en stram budget, kan inte betala över 6000kr då jag flyttar hemifrån snart och mycket pengar går till inredning och möbler

Enda kraven jag har är att iallafall klara low/medium i cyberpunk2077 på runt 40fps.
Ett plus är om det finns vita chassin.

Har skrämar, tangentbord, mus, headset och win10 sedan innan.

Känner inte att jag varken kan eller vågar bygga eget så behöver vara färdigbyggt.
Såg två sidor som bygger åt kunder, kan inte priserna så är dessa ok?

https://sharkgaming.se/max-bite-extreme-v2

https://itsale.se/shop/speldatorer/gamer-quad/

Jättetacksam för svar

Finns begagnade datorer med 1080 (som fortfarande presenterar som en 3060 om man kollar Youtube) för det priset. Så skulle satsa på det helt klart för den pengen. Bara man ser till att den man köper ifrån verkar kunnig och seriös.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P400S White CPU: Intel Core i5 Skylake 6600 3,5 GHz 6MB CPU Kylare: be quiet! Pure Rock GPU: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC RAM: 16GB Kingston Hyper Fury 2400 MHz M/B: Gigabyte Z170 Gaming K3 OC HD: Crucial MX300 275 SSD Nätagg: EVGA SuperNOVA GQ 650w 80+ gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zianix:

Finns begagnade datorer med 1080 (som fortfarande presenterar som en 3060 om man kollar Youtube) för det priset. Så skulle satsa på det helt klart för den pengen. Bara man ser till att den man köper ifrån verkar kunnig och seriös.

Kanske det jag får göra, känns faktiskt smartare än att lägga så mycket pengar och inte få så bra prestanda för pengarna

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zianix:

Finns begagnade datorer med 1080 (som fortfarande presenterar som en 3060 om man kollar Youtube) för det priset. Så skulle satsa på det helt klart för den pengen. Bara man ser till att den man köper ifrån verkar kunnig och seriös.

Ett 1080 presterar inte som ett "3060". 3060 finns inte ens ute på marknaden, och ett 3060 Ti är typ 50% snabbare än ett 1080.

Du kanske menade att ett 1080 presterar som ett 2060 för det stämmer absolut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ItsLea:

Kanske det jag får göra, känns faktiskt smartare än att lägga så mycket pengar och inte få så bra prestanda för pengarna

Det gör du helt rätt i, 6000 kr på en ny dator är att bränna sina pengar tyvärr.

För de pengarna får du nog tag på en helt schysst lite äldre dator. Kolla dock gärna med forumet om eventuell dator du tittar på känns prisvärd eller ej, det är mycket fantasipriser som figurerar ute på Blocket etc. (Samtidigt många här på forumet som sätter orealistiskt låga köppriser på saker...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ett 1080 presterar inte som ett "3060". 3060 finns inte ens ute på marknaden, och ett 3060 Ti är typ 50% snabbare än ett 1080.

Du kanske menade att ett 1080 presterar som ett 2060 för det stämmer absolut.

Kolla Youtube sida vid sida test i FPS. Presterar ungefär likadant. Ingen markant skillnad i de 8 nya spel de testade.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P400S White CPU: Intel Core i5 Skylake 6600 3,5 GHz 6MB CPU Kylare: be quiet! Pure Rock GPU: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC RAM: 16GB Kingston Hyper Fury 2400 MHz M/B: Gigabyte Z170 Gaming K3 OC HD: Crucial MX300 275 SSD Nätagg: EVGA SuperNOVA GQ 650w 80+ gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zianix:

Kolla Youtube sida vid sida test i FPS. Presterar ungefär likadant. Ingen markant skillnad i de 8 nya spel de testade.

"Youtube"? Är det en källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Kanske det jag får göra, känns faktiskt smartare än att lägga så mycket pengar och inte få så bra prestanda för pengarna

Ja, har man en mycket tight budget så är det nog smartare tror jag. Hade jag gjort. Om man kan hitta någon dator som ser fräsh ut och är bra pris på såklart. Annars, spara ihop 4000 till så går det att bygga en dator med 3060 i. Ganska markant skillnad i pris dock från 6000.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P400S White CPU: Intel Core i5 Skylake 6600 3,5 GHz 6MB CPU Kylare: be quiet! Pure Rock GPU: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC RAM: 16GB Kingston Hyper Fury 2400 MHz M/B: Gigabyte Z170 Gaming K3 OC HD: Crucial MX300 275 SSD Nätagg: EVGA SuperNOVA GQ 650w 80+ gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

"Youtube"? Är det en källa?

Ja jo jag skrev ju det. Det är ju en direkt jämförelse i flera olika nya spel där man ser FPS och hur de presterar sida vid sida, återigen. Ganska förvånade hur bra ett 1080 fortfarande presterar.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P400S White CPU: Intel Core i5 Skylake 6600 3,5 GHz 6MB CPU Kylare: be quiet! Pure Rock GPU: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC RAM: 16GB Kingston Hyper Fury 2400 MHz M/B: Gigabyte Z170 Gaming K3 OC HD: Crucial MX300 275 SSD Nätagg: EVGA SuperNOVA GQ 650w 80+ gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zianix:

Ja jo jag skrev ju det. Det är ju en direkt jämförelse i flera olika nya spel där man ser FPS och hur de presterar sida vid sida, återigen. Ganska förvånade hur bra ett 1080 fortfarande presterar.

Du får åtminstone hänvisa till en specifik Youtube-kanal eller video, annars kan jag lika gärna kontra med att enligt Facebook så orsakar 5G coronavirus.

3060, som du refererar till, är inte ens ett kort som existerar.

Själv hänvisar jag till Sweclockers prestandaindex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du får åtminstone hänvisa till en specifik Youtube-kanal eller video, annars kan jag lika gärna kontra med att enligt Facebook så orsakar 5G coronavirus.

3060, som du refererar till, är inte ens ett kort som existerar.

Själv hänvisar jag till Sweclockers prestandaindex.

Här varsågod: https://www.youtube.com/watch?v=xGyba6E-Gfs

§1
Visa signatur

Chassi: Phanteks P400S White CPU: Intel Core i5 Skylake 6600 3,5 GHz 6MB CPU Kylare: be quiet! Pure Rock GPU: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC RAM: 16GB Kingston Hyper Fury 2400 MHz M/B: Gigabyte Z170 Gaming K3 OC HD: Crucial MX300 275 SSD Nätagg: EVGA SuperNOVA GQ 650w 80+ gold

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Nu skärper vi till tonen mot varandra. Det finns ingen anledning att vara otrevliga

Skrivet av Zianix:

Båda korten är Ti som jämförs. Du kan ju se själva jämförelsen svart på vitt. Du behöver inte tro mig.

Jag tror man försöker poängtera att du sagt ”1080” tidigare i tråden, inte ”1080 ti”. Där är ganska stor skillnad prestandamässigt mellan de två korten (1080 och 1080 ti)
Ett missförstånd antagligen

@Zianix: Läs dina pm så fortsätter vi diskussionen där utan att tråden spårar ur

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem

Detta jämför ett GTX 1080 Ti med ett RTX 3060 Ti.

"3060" är fortfarande inte ett kort som existerar, och även om det gjorde det så är det inte alltid så att "Ti" är lika mycket snabbare än grundkortet som inte är Ti.

T.ex. GTX 1080 Ti är ~30% snabbare än GTX 1080, medan RTX 2080 Ti är ~20% snabbare än RTX 2080. Det går alltså inte att extrapolera hur mycket bättre ett "3060" är (elller kommer bli) jämfört med ett GTX 1080 baserat på den jämförelsen.

Dessutom känns det också väldigt osannolikt att ett 3060 inte kommer vara nämnvärt snabbare än föregångaren 2060. RTX 2060 är väldigt likt ett GTX 1080 i prestanda, men om man tycker det är "typ samma prestanda" blir ju en väldigt personlig värdering, inom hur många procent är prestandan "typ samma"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zianix:

Ja, har man en mycket tight budget så är det nog smartare tror jag. Hade jag gjort. Om man kan hitta någon dator som ser fräsh ut och är bra pris på såklart. Annars, spara ihop 4000 till så går det att bygga en dator med 3060 i. Ganska markant skillnad i pris dock från 6000.

Ja det får nog kanske bli så istället, tack!
10,000 kanske kan gå att få ihop ändå, får tänka lite på det.

Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Nu skärper vi till tonen mot varandra. Det finns ingen anledning att vara otrevliga

Jag tror man försöker poängtera att du sagt ”1080” tidigare i tråden, inte ”1080 ti”. Där är ganska stor skillnad prestandamässigt mellan de två korten (1080 och 1080 ti)
Ett missförstånd antagligen

@Zianix: Läs dina pm så fortsätter vi diskussionen där utan att tråden spårar ur

Tack för att du rensade tråden

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀