Intel sjösätter grafikkortet DG1 för stationära med partnertillverkare

Permalänk
Melding Plague

Intel sjösätter grafikkortet DG1 för stationära med partnertillverkare

Intels första grafikkort för stationära datorer levereras till färdigbyggda datorer, med första modeller från Asus och Colorful.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken är den tänka målgruppen för dessa typer av kort?

Permalänk
Medlem

30W är ju ändå riktigt lågt. Kanske finns en poäng med dessa till en Ryzen-produktivitets-burk.

Lär ju vara bättre än 710/1030 som finns idag.

Allt beror såklart på pris och andra egenskaper

Permalänk
Avstängd

Lite steg för mänskligheten, stort steg för Intel.

Skrivet av DooL3Y:

Vilken är den tänka målgruppen för dessa typer av kort?

Den skulle nog kunna funka till media spelare.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Gallerikonnässör

Superfina tider vi har framför oss.

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Hoppas de får fart på lowprofile-sortimentet med hyfsad prestanda. Hade gärna sett fler modeller från alla tillverkare.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Är det inte aningen overkill med dubbla fläktar på ett kort med TDP på 30W? Skulle hellre se en fläkt till samma pris som de två som syns på bilden. Blir förhoppningsvis en tystare variant av högre kvalitet då.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant!
Det är bra att kort kommer ut så de kan få in data samt feedback på drivrutiner m.m.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Inaktiv

Åh nej, nu får man slänga RTX 3090 till älgarna!

Ointressanta kort men bra att Intel tillslut får ut något efter allt snack. Spännande att se vart de är om ett par år.

Permalänk
Medlem

Klart intressant utveckling om dom fortsätter lösa bra Linux-drivers som är open-source.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Jag utgår (med min begränsade kunskap om dessa kort) ifrån att dessa kort åtminstone har bättre prestanda än inbyggda "UHD Graphics" eller AMDs variant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Är det inte aningen overkill med dubbla fläktar på ett kort med TDP på 30W? Skulle hellre se en fläkt till samma pris som de två som syns på bilden. Blir förhoppningsvis en tystare variant av högre kvalitet då.

Jo, verkligen! Påminner om denna klassikern

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabreWulf:

Jag utgår (med min begränsade kunskap om dessa kort) ifrån att dessa kort åtminstone har bättre prestanda än inbyggda "UHD Graphics" eller AMDs variant.

Det är exakt samma gpu som är inbyggd i Intels senaste laptop-processorer. Så det är nyare men motsvarar precis de sakerna du nämner.

Moderna integrerade gpuer är dock snabbare än vad de var förr på många sätt

Permalänk
Medlem

Av det vi sett de senaste månaderna så är all konkurrens välkommen. Det räcker inte med AMD och Nvidia, dom är inte intresserade av gamers utan prioriterar miners. Marginalen är det enda som räknas, bara längtar till miningen kraschar igen och marknaden flödar över av kort. Får se hur deras marginal ser ut då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

30W är ju ändå riktigt lågt. Kanske finns en poäng med dessa till en Ryzen-produktivitets-burk.

Lär ju vara bättre än 710/1030 som finns idag.

Allt beror såklart på pris och andra egenskaper

Just nu verkar man dock inte få köra det ihop med Ryzen. Eller ens alla Intel-system.

https://www.legitreviews.com/intel-iris-xe-discrete-card-will-only-work-with-select-cpus-and-motherboards_225470

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atazhaia:

Just nu verkar man dock inte få köra det ihop med Ryzen. Eller ens alla Intel-system.

https://www.legitreviews.com/intel-iris-xe-discrete-card-will-only-work-with-select-cpus-and-motherboards_225470

Hahaha... what? Nu förstår jag ingenting längre. Dett känns ju som deras första ’10’-nm laptop som såldes med hälften av kärnorna och GPUn avstängd, och exklusivt i Kina dessutom...

Jaja, Intel kanske lyckas med nånting mer innan jag går i pension, vi får se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Atazhaia:

Just nu verkar man dock inte få köra det ihop med Ryzen. Eller ens alla Intel-system.

.....

Det gick fort, kortet är nu redan dött. Kommer nog bara att användas av OEM.

Permalänk

För dåligt med utgångar! 4st displayport skulle jag vilja ha.

Många budgetsystem har iGpuer, detta grafikkort måste prestera otroligt mycket bättre än dessa för att det ska vara värt att köpa ett extra. Kvar är andra målgrupper, folk som köper bättre cpuer utan inbyggd igpu och folk som av olika anledningar inte vill ha kassa drivrutiner. Fast jag vet inte hur det är med drivers och intels nya gpu..
Hade den haft stöd för 4st skärmar så hade det funnits plats för den på flera ställen.

*edit*
När det gäller kassa drivers. Intels nic är ju välkända för riktigt bra grejer, Matrox med deras grafikkort början av 2000talet.
Intel och grafik, vill minnas de en gång var bra. Nu idag så vet man inte, det krävs ju att många servrar kör med detta grafikkort för att mjukvaror ska stödja stöda dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon185723:

Det gick fort, kortet är nu redan dött. Kommer nog bara att användas av OEM.

Ja, det där var ju bra skumt. Har aldrig hört talas om ett fristående grafikkort som kräver inte bara specifik CPU utan även specialstödi BIOS.
Det utesluter ju detta kortet från ett kommande Ryzen-bygge till en studiodator. Känns fånigt att lägga ens 500 kr på ett grafikkort till en sån dator, men billigare finns ju inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert

Meh! Jag vill ju ha denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Vilken är den tänka målgruppen för dessa typer av kort?

System som bara behöver ett grafikkort för att visa en bild, etc, men inte har en igpu?

Om man kör Linux och har två grafikkort, ett för virtualisering, och ett för värdsystemet? Kan vara bra att slippa ha ett som drar en massa ström och genererar värme och/eller ljud i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Lite steg för mänskligheten, stort steg för Intel.

Den skulle nog kunna funka till media spelare.

Precis det jag också tänkte när jag läste. Om kortet inte är för stort (kommer kanske lite anpassade modeller) eller för dyrt för sin prestanda så hade det varit ett bra alternativ för dem som vill bygga en mediaspelare i ett mindre chassi och slippa undan en massa fläktar.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

System som bara behöver ett grafikkort för att visa en bild, etc, men inte har en igpu?

Om man kör Linux och har två grafikkort, ett för virtualisering, och ett för värdsystemet? Kan vara bra att slippa ha ett som drar en massa ström och genererar värme och/eller ljud i onödan.

Skulle också vara perfekt för äldre HTPC system då den har stöd för 4K 60Hz, HDR, AV1 Decode och bör ha stöd för Netflix DRM billigaste kort som har stöd för 4K Netflix DRM är väl annars ett GTX 1050 med minst 3GB VRAM i dagens marknad så är det GTX 1050Ti eller bättre.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Superfina tider vi har framför oss.

heyhey.....fin bild...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

30W är ju ändå riktigt lågt. Kanske finns en poäng med dessa till en Ryzen-produktivitets-burk.

Lär ju vara bättre än 710/1030 som finns idag.

Allt beror såklart på pris och andra egenskaper

Köp ett beg. HD 7850 /GTX 560 eller liknande?

Drar typ 3W bara för att visa bild och lite mer för lätta laster.

Nä Raja det här var ett riktigt bottennapp!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant, ett LP för runt 600-700:- vore riktigt trevligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Skulle också vara perfekt för äldre HTPC system då den har stöd för 4K 60Hz, HDR, AV1 Decode och bör ha stöd för Netflix DRM billigaste kort som har stöd för 4K Netflix DRM är väl annars ett GTX 1050 med minst 3GB VRAM i dagens marknad så är det GTX 1050Ti eller bättre.

Precis min tanke, ser ut att vara ett perfekt HTPC kort.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NightFred:

Precis det jag också tänkte när jag läste. Om kortet inte är för stort (kommer kanske lite anpassade modeller) eller för dyrt för sin prestanda så hade det varit ett bra alternativ för dem som vill bygga en mediaspelare i ett mindre chassi och slippa undan en massa fläktar.

Det hade vart gött, och få det att funka med emby/plex.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Min frågor är:

Vilken målgrupp är kortet riktat till?
Vilken prestanda förväntas?
Vilken prisklass?

Visa signatur

/ Nero

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag hade ett Intel 740 grafikkort en gång i tiden -99 typ, så det är väl egentligen inte intels första?

Visa signatur

2,4 Ghz och en espressobryggare från KRUPPS.