Permalänk
Medlem

En asus lyra eller en ac68u

För att optimera estetiken av elektronikhögen skulle jag vilja byta ut min iögonfallande router (ASUS rt-68u)(som av någon anledning inte ens kan hängas på väggen). Tänkte byta ut den mot en Asus Lyra som är betydligt mer diskret och på pappret borde vara snabbare. Det som bekymrar mig är hur wifi-täckningen påverkas. Någon som har erfarenhet kring hur wifi-täckningen är på en "vanlig" router med biffiga externa antenner jämfört med en nätt puck med flera interna antenner?

Permalänk

Hej.

Aldrig haft någon AC68U så kan inte uttala mig om den routern.
Men bytte ut mina 2x N66U routrar mot en 3-puckad Lyra.
Som man kan själv räkna ut så går det avsevärt mycket snabbare och det är dels pga att N66U inte klarar av mesh nätverk. (Utan enbart repeater)
Mitt mål var att helt enkelt byta ut och stärka upp täckningsområdet. (Pga bla säkerhetskamera i garaget m.m)
Skulle nog säga att en riktig router med antenner är något starkare, dock kan man placera Lyra puckarna lite tätare.
Blev en enorm skillnad efter förändringen och nätet är nu stark överallt.
Gillar även småsaker som att enheterna kopplar upp sig snabbare än någonsin.
Vet att det skrivits mycket negativt om Asus Lyra mesh systemet och visst i början var det en mindre mardröm att sätta upp allt.
Dessutom var firmwaren ostabil, något som blivit enormt mycket bättre.
Mina puckar ligger i en rak linje genom bostaden och förr om en puck självmant startade om så fick jag en notis av min kamera kopplad längst bort.
Nuförtiden så kanske det händer en gång var 2-3 månad emot tidigare då det var med 2-3 dagars mellanrum.
(Tyvärr sitter jag på en stenålders ADSL 30mpbs anslutning så kan inte uttala mig om hur det funkar med fiber)

Du kan ju alltid prova att köpa ett system på öppet köp.
Kom bara ihåg att du måste sätta upp systemet med hjälp av Asus appen igenom telefonen för att sedan göra finliret genom en dator.
Och framför allt se till att firmwaren är den senaste.

Lycka till
\Christian.