Permalänk
Medlem

Ta bort och sätta ny kylpasta

Hej!

Köpt ett begagnat kort och behöver sätta tillbaks fläkten då det vart vattenkylning.

Behöver jag rengöra på sidorna av chipet (kollla bild) där de är kylpasta ?

Sen var det lätt att ta bort använde bara mikrofiberduk, behöver jag verkligen rengöra med alkohol?

Eller kan jag bara sätta ny kylpasta nu ?

Ps. Hur mkt ska jag sätta ?

Bild hur det ser ut

Permalänk
Medlem

Du måste inte rengöra sidorna, men jag skulle ändå rekommendera det bara för att hålla det rent och snyggt + ge plats för eventuellt överskott av din nya kylpasta.

Ja du bör rengöra med alkohol också skulle jag säga, du lär få bort lite extra av den gamla, men de lär knappast vara någon enorm skillnad temperaturmässigt så har du ingen hemma nu kan du nog köra på kylaren ändå och eventuellt göra om det senare.

Mängden är lite svår, kommer med vana. Två saker kan jag säga iaf, det är viktigare att täcka hela kretsen än på en CPU (CPU'er har en heatspreader som är större än själva kretsen). Sen är det bättre att ha för mycket än för lite, så länge du drar fast kylaren ordentligt så kommer eventuellt överskott rinna ut på kanten, som du ser att det gjorde vid föregående byte. OBS väldigt viktigt att kylpastan ej leder ström, men det är det inte många som gör idag.

Är du osäker på mängden så är det lättaste att testa dig fram. Lägg på, skruva fast, sen tar du loss och kollar om du täckte hela Så kan du försöka kalibrera in din känsla.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte få bort mer kylpasta, det där ser good enough ut. Vad gäller kylpastan så är det lättaste på grafikkort att helt enkelt sprida ut kylpastan så att den täcker hela chippet. Det är viktigt att di använder något i plast för att sprida ut kylpastan så att du inte råkar skada chippet, typ ett gitarrplektrum om du har ett sådan eller någon annan typ av plastbit. Om du inte har något sådant att tillgå skulle jag köra på ett kryss över hela chippet och sen en liten prick i mellan alla sträcken. I ärlighetens namn behöver du inte oroa dig för att det blir för mycket, det kommer ändå inte skada grafikkortet då kylpastan inte leder ström.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för svaren. Det ordnade sig.

Allt gick bra.

Bra o fråga här när man är nybörjare .