Permalänk

Vad ska jag uppgradera?

Hej, sitter just nu på en gammal burk som jag byggde 2017 och det börjar märkas att det är dags att uppgradera.
processorn klockas inte som den ska, utan når aldrig över 3.2ghz samt märker att grafikkortet aldrig boostar i spelen jag spelar

komponenterna i burken just nu:
ryzen 5 1600
gtx 1060 6gb

nu till dilemmat, har inte ekonomin till att köpa både ett nytt grafikkort och en ny processor(+ moderkort) utan får börja med en av dem och då köpa den andra några månader senare.

vad ska jag börja med och vad för komponenter rekommenderar ni?
budgeten ligger på runt 5k för processor + moderkort och kanske 6k för grafikkort

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort sitter du på idag? Sitter du på ett b450 kanske jag skulle rekommendera att du gick upp till en 5600x annars har du ju 3600 om du har ett b350,

De plus ett 3060 som lanseras i slutet på nästa månad borde du ju klara dig på beroende vad du spelar och i vilken upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av thoernqvist:

ett gigabyte GA-A320M-DS2, så antar bara att jag lär behöva uppgradera det med.

Vad sitter du på för ram minnen? Dvs hastighet?

Och räknar din budget med att du säljer dem gamla delarna? Vad spelar du i för upplösning och vad spelar du?

Permalänk
Skrivet av sifri:

Vad sitter du på för ram minnen?

Och räknar din budget med att du säljer dem gamla delarna? Vad spelar du i för upplösning och vad spelar du?

32gb 3200mhz och nej, budgeten är inte inräknat på pengarna jag kanske får om jag säljer de delar jag har

Permalänk
Medlem
Skrivet av thoernqvist:

32gb 3200mhz och nej, budgeten är inte inräknat på pengarna jag kanske får om jag säljer de delar jag har

Alternativ 2

Gpu är lite svårare vad kör du för spel och i vilka upplösningar

Du borde btw kunna få runt 1.5-2 papp för dem gpu moderkort och 1600

Permalänk
Medlem

Skulle säga att 3000kr borde räcka till ett B450 med en R5 3600 om du hittar begat med råge och för 3000kr begat (plus det som blir över av dom andra 3000kr toll mobo och cpu) borde du kunna köpa ett grafikkort som lyfter din prestanda en hel del t ex RTX 2060 super, Radeon RX 5700.

Permalänk
Skrivet av sifri:

https://komponentkoll.se/bild/zAcRz.png

Alternativ 2

https://komponentkoll.se/bild/fAhew.png

Gpu är lite svårare vad kör du för spel och i vilka upplösningar

Du borde btw kunna få runt 1.5-2 papp för dem gpu moderkort och 1600

spelar mestadels world of warcraft för tillfället så inte ett så speciellt krävande spel men kommer inte ens upp i 60 fps i raid med min dator som den är nu och då i 1440p

Permalänk
Medlem

Låter som du har något fel med din dator för 1600 +1060 ska lätt klara av de

https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-World-of-W...

Spontant skulle jag gissa på du har undermålig kylning och att du bör minst byta moderkort till ett b450 och en vettig kylare

Permalänk
Skrivet av sifri:

Låter som du har något fel med din dator för 1600 +1060 ska lätt klara av de

https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-World-of-W...

Spontant skulle jag gissa på du har undermålig kylning och att du bör minst byta moderkort till ett b450 och en vettig kylare

jaa man tycker ju det emn tempsen överstiger nästan aldrig 50 grader men sen samtidigt så boostar aldrig processorn sig heller inte. inte så kunnig med datorer men tycker inte att 60 grader låter så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av thoernqvist:

jaa man tycker ju det emn tempsen överstiger nästan aldrig 60 grader men sen samtidigt så boostar aldrig processorn sig heller inte. inte så kunnig med datorer men tycker inte att 60 grader låter så mycket

Kan vara ditt moderkort, undrar också vad du kör för powerplan och om du är på.senaste bios revision?

Permalänk
Skrivet av sifri:

Kan vara ditt moderkort, undrar också vad du kör för powerplan och om du är på.senaste bios revision?

kör på amd ryzen balanserad. och satt den på bästa prestanda
och biosen vet jag inte, kommer ihåg att jag uppdaterade den när jag byggde den men inte gjort det sedan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av thoernqvist:

kör på amd ryzen balanserad. och satt den på bästa prestanda

Kör du senaste bios?

Permalänk
Skrivet av sifri:

Kör du senaste bios?

tror jag inte, uppaderade den när jag byggde den men inte sedan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av thoernqvist:

tror jag inte, uppaderade den när jag byggde den men inte sedan dess

Ok, försök först och främst återställa standard inställningar i bios.

Har du xmp igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thoernqvist:

tror jag inte, uppaderade den när jag byggde den men inte sedan dess

All core 3.2 är standard för 1600 läste nu.

Uppdatera till en 3600 eller 5600 om du vill ha maximal prestanda alternativ är ju en i5 10400f

Permalänk
Skrivet av sifri:

Ok, försök först och främst återställa standard inställningar i bios.

Har du xmp igång?

jaa jag har xmp igång

Permalänk
Skrivet av sifri:

All core 3.2 är standard för 1600 läste nu.

Uppdatera till en 3600 eller 5600 om du vill ha maximal prestanda alternativ är ju en i5 10400f

okej, men tack så mycket fört hjälpen nu vbet jag vad typ jag ska köpa iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av thoernqvist:

okej, men tack så mycket fört hjälpen nu vbet jag vad typ jag ska köpa iaf

Ingen fara hade jag varit du hade jag kört 3600 ett b550 för runt 3000kr nu kortsiktigt, sen slängt på ett nytt grafikkort längre fram typ en 3060 eller liknande

Permalänk
Medlem

Jag skulle sattsat på en bra CPU som håller länge. 5600X är svår att hitta i lager men annars bra val så 5800X är nog enda alternativet om man räknar med att du säljer CPU och moderkort för minst 500kr blir det ca 5500kr för CPU och ett billigt B550 moderkort. Minnet duger ett tag till. Grafikkort är svåra att köpa nu dessutom. Ett bra val blir RTX 3600 när den kommer och finns i lager för ca 3000-3500kr när du samlat ihop till det.

Med stark CPU behöver du inte tänka på den på några år och om GPUn flaskar innan du uppgraderat den så kan du alltid sänka till 1080p om du vilö eftersom det avlastar GPUn.

Det är bättre generellt tycker jag när GPUn flaskar än CPUn för de flesta inställningar i spel man kan ändra drar ner belastningen av GPUn snarare än CPUn.

Självklart skulle bäst vara att vänta på 5600 icke X och 3060 eller motsvarande AMD GPU och uppgradera allt på ett kör och verkligen känna skillnaden men upp till dig om du klarar dig till dess med vad du har.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag skulle sattsat på en bra CPU som håller länge. 5600X är svår att hitta i lager men annars bra val så 5800X är nog enda alternativet om man räknar med att du säljer CPU och moderkort för minst 500kr blir det ca 5500kr för CPU och ett billigt B550 moderkort. Minnet duger ett tag till. Grafikkort är svåra att köpa nu dessutom. Ett bra val blir RTX 3600 när den kommer och finns i lager för ca 3000-3500kr när du samlat ihop till det.

Med stark CPU behöver du inte tänka på den på några år och om GPUn flaskar innan du uppgraderat den så kan du alltid sänka till 1080p om du vilö eftersom det avlastar GPUn.

Det är bättre generellt tycker jag när GPUn flaskar än CPUn för de flesta inställningar i spel man kan ändra drar ner belastningen av GPUn snarare än CPUn.

Självklart skulle bäst vara att vänta på 5600 icke X och 3060 eller motsvarande AMD GPU och uppgradera allt på ett kör och verkligen känna skillnaden men upp till dig om du klarar dig till dess med vad du har.

Håller med om att 5600 är den optimala men vill man ha något snabbt är 3600 vägen att gå en 3600 kommer inte ens bottlenecka en 3060 ti så bör inte vara ett problem med den kombinationen heller

Personligen gillar jag Intel 11400f bra pris på den jäkeln, skulle velat se billigare moderkort dock haha

Permalänk
Skrivet av dagas:

Jag skulle sattsat på en bra CPU som håller länge. 5600X är svår att hitta i lager men annars bra val så 5800X är nog enda alternativet om man räknar med att du säljer CPU och moderkort för minst 500kr blir det ca 5500kr för CPU och ett billigt B550 moderkort. Minnet duger ett tag till. Grafikkort är svåra att köpa nu dessutom. Ett bra val blir RTX 3600 när den kommer och finns i lager för ca 3000-3500kr när du samlat ihop till det.

Med stark CPU behöver du inte tänka på den på några år och om GPUn flaskar innan du uppgraderat den så kan du alltid sänka till 1080p om du vilö eftersom det avlastar GPUn.

Det är bättre generellt tycker jag när GPUn flaskar än CPUn för de flesta inställningar i spel man kan ändra drar ner belastningen av GPUn snarare än CPUn.

Självklart skulle bäst vara att vänta på 5600 icke X och 3060 eller motsvarande AMD GPU och uppgradera allt på ett kör och verkligen känna skillnaden men upp till dig om du klarar dig till dess med vad du har.

Skrivet av sifri:

Håller med om att 5600 är den optimala men vill man ha något snabbt är 3600 vägen att gå en 3600 kommer inte ens bottlenecka en 3060 ti så bör inte vara ett problem med den kombinationen heller

Personligen gillar jag Intel 11400f bra pris på den jäkeln, skulle velat se billigare moderkort dock haha

kom på en sak precis, mitt psu ligger på 650w. kommer det att behövas uppgraderas i samband med ett nytt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thoernqvist:

kom på en sak precis, mitt psu ligger på 650w. kommer det att behövas uppgraderas i samband med ett nytt grafikkort?

Beror på vad är de för nätaggregat? Dvs vad har du på 12v linan?

Är det ett hyffsat ok agg så nej så länge du inte tänker överklocka eller köper ett strömtörstigt grafikkort