Hur många på Swelockers kör helt trådlöst hemma?

Permalänk
Inaktiv

Hur många på Swelockers kör helt trådlöst hemma?

En artikel här på Sweclockers fick mig att öppna ögonen och se användare som kör hela hemnätverket trådlöst. Det var inte bara telefoner, laptops och smarta tv-apparater. Det är allt från workstations och serverar för fil och spel. Min fråga till er, kör du allt trådlöst hemma eller använder du fortfarande nätverkskablar?

Hur ser ditt hemnätverk ut?

Jag ber om ursäkt till alla er äldre som tar illa upp över ordet "ni" som användes istället för ordet "du".
Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande kablar, har ett nätverksuttag i varje rum. Tycker att wifi fortfarande inte är tillräckligt stabilt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Trådbundet. Denna fråga hör mycket ihop av vad man är för typ av användare, där jag skulle gissa att en väldigt stor skara klarar sig med endast wifi idag.

Permalänk
Medlem

Vill köra trådbundet, men jag är för lat för att dra kablar...

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

AppleTVn är trådad, men det är också det enda, så jag röstade ja. Min lägenhet gör det svårt att dra kablar, jag får ut den bandbredd jag betalar för när jag sitter vid den stationära (som jag annars hade dragit en kabel till) och jag spelar inget där latencyn spelar någon roll, så jag har gett mig där. Tillbringat många timmar med att fundera hur jag skulle kunna dra en kabel, men det finns inget bra sätt. Senare har jag sett att det finns special-tunna Ethernetkablar som jag möjligen hade kunnat dra när jag lade golv (under en list större delen av vägen, sedan under själva golvet ungefär två meter, under en list igen, i ett hål borrat genom ett dörrfoder och sist ovanpå en annan list sista biten), men nu hade det varit svårt, så jag låter det vara.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Allt är väl en definitionsfråga... Har tre Ubiquiti APor (varav en har wireless uplink), server, nas, skrivare trådat, men alla klienter kör trådlöst, inga problem med vare sig latens eller prestanda. Då är vi tre som spelar i hushållet och det streamas 4K från iTunes, Disney och Netflix, teams/zoom-möten dagarna i ända o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Trådbundet. Denna fråga hör mycket ihop av vad man är för typ av användare, där jag skulle gissa att en väldigt stor skara klarar sig med endast wifi idag.

Vad är man för användare om man inte klarar sig trådlöst idag?
Enda jag spontant kan komma på är om man spelar fps-spel på tävlingsnivå.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag kör alt förutom mobiler och en ipad trådat,
Arbetar med grafik mm. mot min filserver, och vi har konstant backup på vår maskiner (timme) till server 2.
Så vårt trådade nät har mellan 100-200 Mbts liggande konstant trafik.

Blev riktigt bökigt och trångt på wifi här hemma när elektrikern klippte en Cat6 kabel och allt gick på redundans mot wifi.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Tråd från fibermodemet till routern, sen trådat från den till min primära dator och NAS:en. Mobilen, surfplattan, en Chromecast, en äldre bärbar, arbetsdatorn, en sovrumsdator, tre Raspberry Pi och ett antal "smart plugs" trådlöst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nej, men jag testade att köra helt trådlöst i ett drygt år när jag flyttade till nuvarande lägenheten. Köpte påkostade wifi kort till datorn och testade även med homeplugs under en period. Kort så fungerade det ganska bra men i slutändan så drog jag en nätverkskabel till min stationära dator ändå.

Jag har flyttat allt mer lagring till en tv/server dator och då är det skönt att få ut gigabit hastigheter lokalt. Jämnare latenser vid online gaming är också trevligt även om jag inte minns något konkret tillfälle där det blev problem.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Det enda trådlösa som klarar mina krav på bandbredd och latens är WiGig, men det har enstaka meter räckvidd... Vanlig AC/AX har på tok för låg bandbredd och framför allt hög latens. Så även om jag inte tycker det är snyggt att dra kablar höger och vänster så är iaf jag inte ens medveten om något alternativ för mig på marknaden.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Vad är man för användare om man inte klarar sig trådlöst idag?
Enda jag spontant kan komma på är om man spelar fps-spel på tävlingsnivå.

Folk som har höga krav.
Folk som har mycket störningar där de bor, ett hus på landet är bättre än en än lägenhet där en massa personer har olika apparater som stör.
Folk som har byggnader inte anpassade för Wifi. Det kan vara betongväggar och annat och har man ett stort hus så får man sätta ut en massa repeteras eller dra trådat.

Angående folk som har höga krav så räcker det med att man har ett lokalt nätverk och man vill kunna få ut hög prestanda. Nu har det gått väldigt trögt för de lokala nätverket, det är svårt att få billiga routers, switchar och annat i 10Gbit. Men när dessa kommer så blir förbättringen emot wifi extremt mycket bättre. Nu är även 1Gbit ethernet ofta bättre än wifi då det är ett stabilare nätverk.

De som har stora hus så kan en lösning vara trådbundna accesspunkter som man har lite utspritt.

Permalänk
Medlem

Mobiler o surfplattor på Wifi, resten trådat.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk som har höga krav.
Folk som har mycket störningar där de bor, ett hus på landet är bättre än en än lägenhet där en massa personer har olika apparater som stör.

Jag har höga krav och mina game:ande tonåringar har det absolut.
Jag har mycket störningar (ser just nu 39 andra trådlösa nätverk)
Därav mitt nätverk, hade absolut inte fungerat med en enkel router med wifi-del. (Och mina två huvud APor är trådade, så infrastrukturen är trådad hemma hos mig, men alla klienter kör trådlöst, inklusive Apple TV 4K som vi kör streamad 4K till utan problem)

Men absolut, sysslar man med foto/videoredigering mot NAS o.s.v. så hade jag också dragit trådat 10Gbit, så arbete med stora datamängder och tävlings spelande då. Alla andra _kan_ lösa sina behov trådlöst nu för tiden.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem

Gigabit-internet och accesspunkt utanför dörren till datorrummet. 80-90 Mbit med Wi-Fi, 900-940 med kabel. Ganska enkelt val...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv

Jag kör helt trådlöst framförallt Wi-Fi 6 5ghz även till stationära Det är lika snabbt och stabilt som kabel så ser ingen poäng med kabel. Det är väl 1-2 ms skillnad när jag testat. Med andra ord ej märkbart.

Jag bor på landet och påverkas inte av grannars Wi-Fi. Jag har även hus i trä, så har inte problem med att betong hindrar räckvidd.

EDIT: Har 500/100 och senaste bredbandskollen på Wi-Fi jag körde fick jag ut 495/110

Permalänk
Medlem

Dator/Blu ray trådat.- TV (appar) å mobil WiFi,

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Allt på wifi utom första Meshpunkten och DigitalTV boxen.
Till o med gaimingdatorn körs via wifi, musen och tangentbordet är trådlöst.
Har aldrig haft problem när jag spelat med trådlöst, jämför med när jag spelade trådat med kulmus och ethernet back in the days.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

TV, Soundbar, Optisk spelare, Apple TV - Tråd.
Wii - Trådlös.

Skrivare, stationära datorer, Hue hub, NAS - Tråd.
Tvättmaskin och smart displayer- Trådlös.
Temperaturgivare, lås, magnetkontakter och övriga sensorer - Bluetooth
Lampor och smarta pluggar - ZigBee

Smartphones, paddor och bärbara - Trådlös.

Har prövat tidigare att köra allting trådlöst, men det fungerade inte tillfredställande.

Permalänk
Medlem

Kör allt trådlöst numera, så länge Realtek hålls borta från det trådlösa så fungerar det utan problem. Routers startas numera enbart om vid strömavbrott sedan jag aktivt valt att hålla mig till Intels trådlösa.

Permalänk
Hedersmedlem

Trådat till i stort sett allt som är stationärt.

Anledning: stabilitet och hastighet.

Sen är blir det mer kapacitet över till de enheterna som behöver vara trådlösa. Varför sänka laptopens nät med det som bara passera mellan routern och tvn eller filservern?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

En artikel här på Sweclockers fick mig att öppna ögonen och se användare som kör hela hemnätverket trådlöst. Det var inte bara telefoner, laptops och smarta tv-apparater. Det är allt från workstations och serverar för fil och spel. Min fråga till er, kör du allt trådlöst hemma eller använder du fortfarande nätverkskablar?

Hur ser ditt hemnätverk ut?

Tror det blir en väldigt vinklad undersökning, då de flesta här är gamers och kommer alltid köra trådat.

Stabilitet och hastighet framför sladdlöst.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Jag valde helt trådlöst trots att jag ändå har några kabelanslutna enheter. Alla datorer med Windows eller liknande är dock trådlösa. Men till exempel Hue-bryggan och en RPi är anslutna med kabel och placerade nära routern.

Permalänk
Medlem

Trådat:

Stationära datorer, 2st.
Bärbar dator, 1st. (när hon sitter och jobbar kör hon trådat, stor skärm och riktigt tangentbord)
Chromecast Ultra, 1st.

Wifi:

Bärbar dator, 1st
Mobiler, 4-6st.
Chromecast Audio, 3st.

Fler wifi än trådade men finns möjligheten så är tråd att föredra, ser ingen nytta med att köra wifi för sakens skull, tvärtom, trådat är stabilare och lättare att felsöka (vilket i princip aldrig händer).

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Trådat:
Stationära datorn
Raspberry Pi
NAS

WiFi:
Alla mobiler
Laptops
TV
Chromecast
Nintendo Switch
Google Home - Enheter

Permalänk
Medlem

Trådat till stationära och Raspberry Pi som ändå alltid står vid lägenhetens enda nätverksuttag. Wifi till allt annat.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Allt är trådlöst, för vanliga användare så finns det ingen anledning att köra trådat imo.

Skulle dock inte förvåna mig om ännu fler går över till helt trådlöst i och med att tekniken utvecklas, Wifi 6E ser riktigt lovande ut.

Visst en NAS kan du till exempel placera precis bredvid routern, men i övrigt så ser jag inte något värde att fortfarande ha en massa kablar liggandes i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Sen jag flyttade in här 2019 så har jag kört trådlöst utan problem, pingar runt 20ms i WoW som inte är så pingkänsligt och får ut cirka 95% av mitt 100/100 fiber.

En Asus RT-AC68U som förser 140 kvadratmeters 2 våningshus med gipsväggar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

I min bok så bryter själva frågan mot grundprincipen för att få ett bra trådlöst nätverk.
Regel nummer 1 är: Använd det trådlösa så lite som möjligt

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Har två stycken unifi AP-AC-PRO hemma som sköter det trådlösa galant, bästa köpet jag gjort.
Men med det sagt så trådar jag det som jag vet kommer dra mycket trafik eller som det ska spelas på, tex stationär dator, playstation, TV pga netflix appen. Varför? För att det alltid har funkat bäst, har inte testat med mina puckar dock!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro