Mobildistributören Brightstar anklagade i rekordstor bedrägerihärva

Permalänk
Melding Plague

Mobildistributören Brightstar anklagade i rekordstor bedrägerihärva

Brightstar står för en betydande del av mobiltelefonerna som säljs i Sverige och krävs nu på 250 miljoner kronor av Skatteverket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Brist på allt från GPU till CPU, PSU och allt där emellan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Brist på allt från GPU till CPU, PSU och allt där emellan.

Syftar du på brist av etik och moral månne?

Permalänk
Inaktiv

kemikalieskatten

Permalänk
Sötast

Mobiler säljes ut mycket billigt. Skicka PM. Har tiotusentals...

Permalänk
Medlem

Lite mer kött på benen i artikeln tack, kan man iaf hinta om vad de gjort? Känns mer som clickbait än något annat.

Permalänk
Medlem

Ja, inget annat går ju köpa längre så mobiltelefonerna ville väl vara med i coola "slut i lager"-klubben de med

Det är fan inte lätt att vara prylgalen nu.

Alla har massa pengar som ligger och skräpar för att deras vanliga intressen har coronastängt, men ingen kan köpa något för dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av olle1884:

Lite mer kött på benen i artikeln tack, kan man iaf hinta om vad de gjort? Känns mer som clickbait än något annat.

Lagt till information om den så kallade momssnurran i nyheten nu

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

Lite mer kött på benen i artikeln tack, kan man iaf hinta om vad de gjort? Känns mer som clickbait än något annat.

Momsbedrägeri hörde jag från branchfolk i dag iallafall.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Det var till och med uppe i mediegranskning under förra året, det om momssnurror. Är det anknutet till detta vill jag gärna få en utförligare beskrivning på hur det gått till, för jag har haft svårt att greppa det. Är det vad jag tror det är så är det bara rätt åt dem och tycker nästan att det till och med var för litet krav. De skulle blivit tvingade att skatta bort allt de äger och lämna Sverige, usch vilka svin!

Permalänk
Medlem

Enligt SVT kan de ha varit delaktiga i ett "moms-snurr"-bedrägeri. Iaf SVT kopplar ihop bolagen. SVT nämner 2 andra bolag vid namn som numera har försatts i konkurs enligt allabolag.

På Flashback finns det lite skvaller att läsa för den nyfikne. Verkar som att ett Västeråsbolag krävs på 1,7 miljarder SEK av skattemyndigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Enligt SVT kan de ha varit delaktiga i ett "moms-snurr"-bedrägeri. Iaf SVT kopplar ihop bolagen. SVT nämner 2 andra bolag vid namn som numera har försatts i konkurs enligt allabolag.

På Flashback finns det lite skvaller att läsa för den nyfikne. Verkar som att ett Västeråsbolag krävs på 1,7 miljarder SEK av skattemyndigheten.

På Flashback vet en inte var Sveriges pengar tar vägen, en spekulerar bara. När sånt här kommer upp framför ögat torde det vara självklart.

Permalänk
Medlem

Böter jaja, men vem åker i fängelse? Ingen som vanligt... så då gör man självklart om det. Allt man har att förlora är ju en del av sin insats, inte ens allt! Suck

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om dom inte har gjort bort sig och handlat med dollar, amerikanska federala skattemyndigheten är dock inte att leka med. Där kan bötesbeloppen bli enormt stora om man missköter valutan. Finns kanske en risk om företaget kommer där ifrån kan jag tänka.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Om dom har fuskat med 2-3 miljarder varför begär dom inte hela summan? Vad har jag missat?

Permalänk
Medlem

Bedrägerier som dessa måste vara extremt lönsamma. Även om man efter några år åker fast har ju redan pengarna säkrats och straffen är ofta löjligt låga, från villkorligt och ett bötesbelopp som aldrig kommer betalas till några månader upp till ett år i fängelse. Detta trots att det i omfattning kan vara i samma storleksklass som 100 000 lägenhetsinbrott. Själv har jag under en längre tid förespråkat straff efter omsättning där varje belopp (exempelvis 250 000 kronor, dvs en nettoårsinkomst för en vanlig arbetare) ger ett år i fängelse. Och detta ska följas slaviskt. När buset börjar hamna 20-30 år i fängelse för brott som idag ger straff på något månader börjar de nog dra öronen åt sig.

Permalänk

Fan jag önskar att man kunde få en fullständig lista på alla små vidriga bolag som var med i karusellen, dom också.
Som de är nu får ett bolag all flack, medans vissa genomrutna går segrande ur detta.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Om dom har fuskat med 2-3 miljarder varför begär dom inte hela summan? Vad har jag missat?

Förstår inte heller det här. Det är ett sjukt litet belopp de kräver.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Om dom har fuskat med 2-3 miljarder varför begär dom inte hela summan? Vad har jag missat?

Om jag förstår det rätt så är Brightstar endast ett bolag av många som samarbetat.

Alltså är det 2-3 miljarder sammanlagt men "bara" 250 miljoner som Brightstar anses vara skyldiga för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Om jag förstår det rätt så är Brightstar endast ett bolag av många som samarbetat.

Alltså är det 2-3 miljarder sammanlagt men "bara" 250 miljoner som Brightstar anses vara skyldiga för.

Som de VET Brightstar är skyldiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Om jag förstår det rätt så är Brightstar endast ett bolag av många som samarbetat.

Alltså är det 2-3 miljarder sammanlagt men "bara" 250 miljoner som Brightstar anses vara skyldiga för.

Låter logiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

På Flashback vet en inte var Sveriges pengar tar vägen, en spekulerar bara. När sånt här kommer upp framför ögat torde det vara självklart.

Tur du redde ut allt åt oss.

Permalänk

Så länge normen inte är att:
1, straffa bolaget med skyhöga böter, så höga att det ej är värt risken att åka fast;
2, straffa de ansvariga cheferna med böter och/eller fängelse;
så kommer vi aldrig få bukt med denna kriminella verksamhet.

Hade också varit trevligt att ge de högt uppdatta ansvariga cheferna näringsförbud en längre tid.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Fyfan, sånt här gör att man inte direkt känner att det är superkul att betala skatt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Brightstar står för en betydande del av mobiltelefonerna som säljs i Sverige och krävs nu på 250 miljoner kronor av Skatteverket.
[...]
Enligt Skatteverket ska bedrägeriet rört sig om belopp på mellan två och tre miljarder kronor, men SVT hävdar att beloppet kan vara större än så.

Kan någon förklara vad jag missar för att detta ska gå ihop? För om man bara kollar på siffrorna rakt av så är kravet bara en bråkdel av bedrägeriet. Jag hoppas jag missar något, annars är det rent av lönsamt att begå skattebrott då om man blir tagen så behöver man ändå inte betala allt. Ska ju vara statistiskt sannolikt värre (risk att bli påkommen multiplicerat med straffet) att skattefuska än att betala skatt, annars är det bara "good business" att fuska.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kan någon förklara vad jag missar för att detta ska gå ihop? För om man bara kollar på siffrorna rakt av så är kravet bara en bråkdel av bedrägeriet. Jag hoppas jag missar något, annars är det rent av lönsamt att begå skattebrott då om man blir tagen så behöver man ändå inte betala allt. Ska ju vara statistiskt sannolikt värre (risk att bli påkommen multiplicerat med straffet) att skattefuska än att betala skatt, annars är det bara "good business" att fuska.

Att Brightstar bara är ett bolag i härvan, det och att man tror det kan handla om 2-3 miljarder duger inte för att kunna kräva in 2-3 miljarder, man behöver kunna bevisa det också. Och för Brightstar anser Skatteverket kunna bevisa nog för att utkräva 250 miljoner, vilket sannolikt är ett högre belopp än det som de kan bevisa att Brightstar fifflat till sig.

Permalänk

Så Brightstar har struntat i att betala 25% pengar till staten, sedan sålt varan vidare till 10% mindre pengar än sina konkurrenter.
Ja, det är ju lönsamt för dem samtidigt som det slår ut den sunda konkurrensen ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Så länge normen inte är att:
1, straffa bolaget med skyhöga böter, så höga att det ej är värt risken att åka fast;
2, straffa de ansvariga cheferna med böter och/eller fängelse;
så kommer vi aldrig få bukt med denna kriminella verksamhet.

Hade också varit trevligt att ge de högt uppdatta ansvariga cheferna näringsförbud en längre tid.

Nu kan det förvisso dömas ut företagsbot på upp till 10 miljoner samt att företrädarna kan få både böter och fängelse upp till 6 år, samt näringsförbud.
Problemet med ekobrott är snarare att det är svårt att upptäcka och ännu svårare att utreda. En sånhär utredning är ett enormt projekt och det finns ingen som kan vara insatt i hela ärendet. Det blir sedan en utmaning för domstolen att ens förstå vad det handlar om.

Permalänk

Inte läst alla inlägg men det handlar väl om en klassisk momssnurra för att slippa betala moms i Sverige, Skatteverket går inte till rätten utan ”kött på benen” blir nog till att dega in momsen på 250Mkr + straffavgifter och ränta

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Inte läst alla inlägg men det handlar väl om en klassisk momssnurra för att slippa betala moms i Sverige, Skatteverket går inte till rätten utan ”kött på benen” blir nog till att dega in momsen på 250Mkr + straffavgifter och ränta

+1. Utan tillräckligt så går de inte till rätten om det inte är något fall där de vill ha prejudikat för de har inte så mycket resurser att utreda fall där man bara är 50% säker på bevisen. Dock är ju momssnurror inget nytt så det är nog bara att betala...