Permalänk
Medlem

Vilken VPN tjänst? tips uppskattas

Tänkte det var på tiden att skaffa en VPN-tjänst, lite kluven om vilken man ska ta. Skaffade mig surfshark tidigare idag, då det var min första VPN tjänst hade jag inget att jämföra med, lekte runt lite med den sen refundade jag då jag sett många rekommendera mullvad eller OVPN.
Nu skaffade jag mullvad då man kunde köra en månad åt gången. Det första jag märkte mot Surfshark, är att man verkar inte kunna stänga av VPN specifikt för olika appar, tänker spel typ. Alltså antingen är VPN på eller av för allt? Eller har jag missat nått? Mullvad appen känns också lite billig i första intrycket.

Ni som har OVPN, har ni möjlighet att ställa av och på per program?

Finns det nån annan leverantör som är värd att titta på? testat och googla men det är en djungel av VPN's.

Permalänk
Medlem

Kika på ProtonVPN. De har split tunneling där du kan exkludera/inkludera applikationer, IP-ranges osv.

Permalänk
Medlem

Jag kör Azirevpn funkar kalas bra och stabilt funkar även med Wireguard.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Kika på ProtonVPN. De har split tunneling där du kan exkludera/inkludera applikationer, IP-ranges osv.

Tack så mycket, visste ej att det hette split tunneling, då vet jag vad jag ska leta efter! Såg att mullvad hade en guide om hur man gör det, men verkar vara jävligt mycke mer komplicerat än "Add application" på surfshark.

Skrivet av bärplockaren:

Jag kör Azirevpn funkar kalas bra och stabilt funkar även med Wireguard.

Tack ska kolla in den också! Kan man lägga till program i appen som ovan?

Permalänk
Medlem

Du kan kolla på NordVPN också, funkar relativt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Tack så mycket, visste ej att det hette split tunneling, då vet jag vad jag ska leta efter! Såg att mullvad hade en guide om hur man gör det, men verkar vara jävligt mycke mer komplicerat än "Add application" på surfshark.

Enligt information som jag kunde hitta så ska ExpressVPN precis som Surfshark ha att man kan lägga till i appen (App-based).

Har inte provat på ExpressVPN själva så kan inte säga något om dem, men har en bekant som är nöjd med dem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag använder Integrity VPN via Bahnhof, och ansluter med WireGuard. Nu är jag inget proffs men det är en väldigt simpel lösning som fungerar bra.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Jag skippade mullvads appen och drog ner wireguard appen direkt. Den är ju ganska barebone men tycker att de borde finnas nån fork av den eller nått som har App-Based split tunneling (Tack @Belzader) för att göra det simpelt. Ska leta vidare, det hade ju varit bekvämt och bara lägga till det man vill ska gå igenom vpn istället för att leta upp olika ip adresser och sen lägga till det i nån config fil osv.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av TorGuard och är mycket nöjd. Dom brukar ha bra erbjudanden ibland, jag betalar t.ex endast $25/år (för evigt så länge jag inte säger upp det). Många länder att välja på och bra hastighet. Deras klient är helt ok, men jag använder oftast bara en extension till webbläsaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Jag kör Mullvad VPN på en Gigabit-lina och får ut runt 750-800Mbit/s över OpenVPN, kör en rätt kraftfull pfsense box men kan rekommendera dem skarpt, har aldrig haft några problem och deras support svarar snabbt de gånger jag vänt mig dit.

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att jag kör NordVPN, köpt ett treårsdeal för två år sedan och då kör jag proxy i webbläsaren så att allt jag surfar med undantag från några URLer går genom den.
Har satt upp en VPN-klient i min pfsense med ett eget nät så allt som ligger på det nätet kör automatiskt VPN. T.ex Jackett, Torrentklient m.m. Fungerar riktigt bra faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag har provat Cyberghost och Express VPN. Nu kör jag OVPN och de är tusen gånger bättre på allt enligt mig. Tappar inte kopplingen, hastigheten är bra och super support.

Permalänk
Medlem

Jag kör OVPN sedan några år tillbaks , aldrig några problem , bra hastighet och hygglig ping

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j