Permalänk
Medlem

LG43UN73 - Bilden "svävar" i luften.

Jag har precis köp en LG43UN73, som ska användas som PC-monitor, men har stött på ett fenomen som jag aldrig tidigare upplevt.
Det är ett tydligt mellanrum (c:a 6mm) mellan bildytan och bakgrundsbelysningen vilken ger en effekt av att bilden vävar i luften.

Lite svårt att fånga fenomenet på bild och video, men hoppas det framgår vad jag menar.

Är detta normalt på denna modell?

Permalänk
Medlem

Visst. Ett mindre mellanrum får man såklart, eftersom att belysningen ska spridas ut genom ett par lager plast, samt själva LCD'n.
Men det där ser felbyggt ut. Eller som att något lossnat.

Permalänk
Medlem

Ja, några lager av plats är ju inte detta, utan en rejäl luftspalt.
Bildytan är som ett trumskinn när man knackar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^tex^:

Ja, några lager av plats är ju inte detta, utan en rejäl luftspalt.
Bildytan är som ett trumskinn när man knackar på den.

Ja, det där är helt klart felkonstruerat, man ska inte kunna se igenom panelen på det sättet. Det ser lite ut som att något av lagren i panelen saknas av någon anledning. Bara att reklamera.

Permalänk
Medlem

Holy skit byt direkt har aldrig sett nåt liknande förut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Saknar ju garanterat något av lagren mellan belysningen och LCD panelen.

Permalänk
Avstängd

Du är säker på att det inte bara är speglingen av kanten liksom? För jag såg något väldigt liknande och trodde något konstigt hade hänt men så var det bara att kanten speglades i den blanka skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du är säker på att det inte bara är speglingen av kanten liksom? För jag såg något väldigt liknande och trodde något konstigt hade hänt men så var det bara att kanten speglades i den blanka skärmen.

Det är ingen reflektion. Syns väldigt tydligt IRL.
Här håller jag manualen mot skärmens yta för att förhindra eventuella reflektioner från ramen:

Jag har hur som startat ett serviceärende hos Netonnet nu, så vi får se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Har nu haft kontakt med Netonnet, och enligt deras serviceavdelning var det troligtvis inget fel på skärmen.
Jag fick nyttja rätten till öppet köp istället för att få skärmen utbytt och har redan beställt en skärm av annat fabrikat, så inget att klaga på där.

Men varning till alla som tänkt köpa denna modell för användning som PC-monitor.