IKEA:s och Asus gaming-möbler ser dagens ljus

Permalänk
Medlem

Hmm. Det jag saknar med mitt gamla Ikea Galant elektriskt höj/sänkbara bord (och alla andra nyare varianter) är minnesfunktion, så man enkelt kan gå mellan perfekt inställt sittläge till perfekt inställt ståläge. Det första bordet ser ut ha ha detta, vilket gör det klart intressant.

Lite synd att det är så förbaskat brett (180 cm) och kanske inte särskilt snyggt bara.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Självfallet! Jag var ironisk och inte samtidigt. Ok vi säger så här, om köpa ett Ikea bord för 5k med rog logga? Varför inte då lägga de på ett riktigt kontors bord för 5k och få något bra mycket bättre. Det jag vill säga är att bordet är inte värd 5k bara för att den har rog logga

Jag förstår vad du menar men... Så länge folk köper bordet så är det rent krasst så att bordet är värt 5.000 kronor. Tycka vad man vill om det.

Själv förstår jag inte varför man betalar dyra pengar för bord överhuvudtaget. Eller jo, jag kan förstå om det är ett ”live edge” av något fint träslag eller något annat som gör att bordet sticker ut lite. Men en svart bordsskiva? Näe.

Skrivet av Siimuliize:

Rätt långt faktist. Byggde ett bord åt farsan och kontoret hemma. Köpte ett motordrivet underrede på tippen för 500kr tror jag gav 1300kr för bänkskiva i granträd som jag slipade till och fixa med sandpapper för 100kr. Klar lack 140kr och silver Montana spray för 60kr till underredet.

2100kr är rätt långt under 5k. Men som någon skrev här, många orkar inte lägga ner den tiden och pröjsar bara.

Fast nu är du lite orättvis. Hade varit bättre om du jämfört med nypriset på underredet.

Och som andra sagt, din tid är inte gratis. Jag tycker visserligen om att snickra lite grann så jag gör det gärna men de flesta gör det inte.

Först måste du hitta ett begagnat underrede, det tar tid. Speciellt om man ska ringa/besöka olika tippar, loppisar m.m. För dig kanske det gick bra, för andra kan det ta timmar med lite otur.

Sen måste du åka till en eller två affärer för att köpa allt det andra du behöver. Och sen måste du bygga allt. Kanske blir det bra, kanske blir det skruvhål och dyl. som förstör, det beror på hur van och klantig man är.

Om bänkskivan är i fel storlek måste du såga till den. Ibland kan man be varuhuset göra det men inte alltid.

Den sista är perfekt för sådana som jag, knäppisar som väljer att ha det kallt inomhus på vintern. Har visserligen ~torgvantar emellanåt men sitter man en längre stund vore det skönt att kunna stoppa in händerna där.

Permalänk

Produkten på den sista bilden blir jag jädrigt skeptiskt till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du något bra exempel på klart bättre motoriserade kontorsbord än IKEAS att köpas nytt i butik nånstans för ca 4-6K? Genuint nyfiken om det finns massa bra grejer där ute som man missat

Finns online och butik. Beror väll lite vart man bor 😁 skickar lite länkar

https://www.ajprodukter.se/kontorsmobler/skrivbord-hoj-och-sa...

https://www.ajprodukter.se/kontorsmobler/skrivbord-hoj-och-sa...

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingstolar-gamingbord/ga...

https://www.morekontor.se/skrivbord/skrivbord_120x80_cm.htm?V...

https://www.dustinhome.se/product/5011137808/skrivbord?ssel=t...

https://www.senab.com/Kontor/Skrivbord/hoj---sankbara-skrivbo...

Några av dem finns fler

Permalänk
Medlem

5k? Tror jag fortsätter köpa kapad bänkskiva på bygghandeln för någon hundring och skruvar på benen från något IKEA bord jag köpte för typ 8 år sedan

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

5k? Tror jag fortsätter köpa kapad bänkskiva på bygghandeln för någon hundring och skruvar på benen från något IKEA bord jag köpte för typ 8 år sedan

Du som många verkar missa att det bordet är motoriserat (höj/sänkbart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

5k? Tror jag fortsätter köpa kapad bänkskiva på bygghandeln för någon hundring och skruvar på benen från något IKEA bord jag köpte för typ 8 år sedan

Som diskuterats i ett par sidor nu är det dyrt främst pga det motoriserade underredet. Som du ser i bl.a. länkarna precis ovanför ditt inlägg kostar de en hel del.

Något som också diskuterats ett par sidor nu är att det alltid är billigare att göra själv men att inte alla vill/kan göra det.

Edit: tvåa på den pucken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag förstår vad du menar men... Så länge folk köper bordet så är det rent krasst så att bordet är värt 5.000 kronor. Tycka vad man vill om det.

Själv förstår jag inte varför man betalar dyra pengar för bord överhuvudtaget. Eller jo, jag kan förstå om det är ett ”live edge” av något fint träslag eller något annat som gör att bordet sticker ut lite. Men en svart bordsskiva? Näe.

Fast nu är du lite orättvis. Hade varit bättre om du jämfört med nypriset på underredet.

Och som andra sagt, din tid är inte gratis. Jag tycker visserligen om att snickra lite grann så jag gör det gärna men de flesta gör det inte.

Först måste du hitta ett begagnat underrede, det tar tid. Speciellt om man ska ringa/besöka olika tippar, loppisar m.m. För dig kanske det gick bra, för andra kan det ta timmar med lite otur.

Sen måste du åka till en eller två affärer för att köpa allt det andra du behöver. Och sen måste du bygga allt. Kanske blir det bra, kanske blir det skruvhål och dyl. som förstör, det beror på hur van och klantig man är.

Om bänkskivan är i fel storlek måste du såga till den. Ibland kan man be varuhuset göra det men inte alltid.

Den sista är perfekt för sådana som jag, knäppisar som väljer att ha det kallt inomhus på vintern. Har visserligen ~torgvantar emellanåt men sitter man en längre stund vore det skönt att kunna stoppa in händerna där.

Kanske kanske inte. Äh folk får ju göra som de vill, de är det som är det fina. Men som du skrev Ikea nej. Men ett bord med fin kvalité som tjock ek eller vad det nu må vara så visst. Men Ikea nej, motoriserad eller ej. Min tid är inte gratis nej, men min tid åt mig själv jo. Beror väll på hur man ser på det och vad man får ut utav det. Men jag förstår det du säger och skriver.

Permalänk
Skrivet av bobbeyblade:

Äh har ett höj och sänkbart bord från Kinnarps som jag fick av en firma i stan när dem bytte lokaler, men det börjar bli lite
gänligt och jag funderar på ett nytt. Vetefan om Kinnarps säljer till privatpersoner, kanske de har ngn ÅF som gör det... får googla.

DPJ Interiör säljer jättefina och bra bord. Köpt själv en höj o sänkbar bord. Riktigt bra kvalitet.

https://www.dpj.se/?gclid=Cj0KCQiA3smABhCjARIsAKtrg6L13bP_TgI...

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

@Pvt_Rinzler @stiimuliize Men är dessa bord av högre kvalite än Ikea?
Ikea lämnar ju i alla fall 10års garanti.

Jag kan inte tänka mig att man får det på tex Netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@sadin @stiimuliize Men är dessa bord av högre kvalite än Ikea?
Ikea lämnar ju i alla fall 10års garanti.

Jag kan inte tänka mig att man får det på tex Netonnet.

Han säger ju själv ’Riktigt bra kvalitet’

Det är dock bara en människas åsikt.

Med tanke på att underredet verkar användas i de högre prisklasserna också (samma på bilderna ser det ut som) så kan man ju gissa sig till att den delen är bra i alla fall.

Dessutom typ halva priset mot ikea.

Lätt värt en chansning skulle jag säga om man har tight budget

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon:

Skönt citat, tänker alltid på det när jag ibland kikar på avsnitt av "Wheeler Dealers" där de fixar lite med bilar och säljer vidare med målet att tjäna pengar.
"Yay vi tjänade hela 300 pund på den här bilen!" ... Ja men din mekaniker har ju stått och slavat med den i två veckor typ.. xD

Wheeler Dealers! Inte sett på lite drygt tio år sedan då jag senast hade Discovery. Mekanikern gjorde verkligen jobbet då vill jag minnas.

Hörlursstativet gillar jag, blir nog faktiskt ett köp! Eller två eller tre, har en mindre samling med hörlurar trots allt.

Kudden är väl lite ett tecken och svar på tiden vi lever i. Unga måste sitta hemma, ensamma och inte umgås med vänner och hitta kärleken. Ikea och Asus svar är en alldeles egen ROG-kudde att kramas med i vintermörkret.

Skrivet av backfeed:

Hmm. Det jag saknar med mitt gamla Ikea Galant elektriskt höj/sänkbara bord (och alla andra nyare varianter) är minnesfunktion, så man enkelt kan gå mellan perfekt inställt sittläge till perfekt inställt ståläge. Det första bordet ser ut ha ha detta, vilket gör det klart intressant.

Lite synd att det är så förbaskat brett (180 cm) och kanske inte särskilt snyggt bara.

Får hoppas att underredet går att köpa löst, om man inte kan få tag på ett billigare eller bättre underrede för samma eller lägre pris. Dagens motordrivna Bekant-underreden går att köpa löst om jag inte minns helt galet, och likaså Galant när den serien fortfarande fanns. Saknar än idag Galant, rundade hörn på bekant ser helgalet ut om man ska ha mer än ett bord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hur lång/stor är du egentligen om 80cm djupt bord är för litet? 3meter?

Jag är 1.95, mitt skrivbord är 80cm djupt i mitten, står ca 20cm ut från väggen*, och jag nuddar fortfarande väggen om jag fäller stolen maximalt och sträcker ut benen samtidigt som stolen är närmst skrivbordet inom det "intervall" som jag normalt har den (varierar nog min stols position med 1-2dm från skrivbordet).

*främst av en helt annan anledning, att jag har vägghängda hyllor bakom som stoppar

Skrivet av Daemon:

Kan man inte bara ställa sin dricka på typ... någonstans på all tom yta på skrivbordet?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Han säger ju själv ’Riktigt bra kvalitet’

Det är dock bara en människas åsikt.

Med tanke på att underredet verkar användas i de högre prisklasserna också (samma på bilderna ser det ut som) så kan man ju gissa sig till att den delen är bra i alla fall.

Dessutom typ halva priset mot ikea.

Lätt värt en chansning skulle jag säga om man har tight budget

Jag vet inte vilket bord du hittade som var halva priset mot Ikea.
Ikeas bekant (120x80) kostar 3495.

DJP - 3350 ink moms. (145kr billigare)
NetOnnet - 3499 ( 4kr dyrare )
MoreKontor - 3613 ( 118kr dyrare )
Dustin - 4499 ( 1004kr dyrare)
Senab - 4625 ( 1130kr dyrare)
AJ - 6118 ( 2623kr dyrare)

Ska väl tilläggas att vissa bord var lite bredare än 120, och kanske borde matchas mot Ikea Bekant 160x80 för 3895 istället.

Men jag undrar väl mest om man fysiskt jämfört Ikea bordet vs. det man rekommenderar. Har det känt stabilare?

10års garanti på Ikea vs 5år på DJP skulle ju kunna ge en fingervisning om hur länge bordet förväntas leva.
Men jag förespråkar inte Ikea bordet, jag har bara som hastigast klämt på det bordet och inte sett någon av de andra borden.

Jag är mest nyfiken om någon annan gjort en mer ingående jämförelse

lade till AJs bord
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Får hoppas att underredet går att köpa löst, om man inte kan få tag på ett billigare eller bättre underrede för samma eller lägre pris. Dagens motordrivna Bekant-underreden går att köpa löst om jag inte minns helt galet, och likaså Galant när den serien fortfarande fanns. Saknar än idag Galant, rundade hörn på bekant ser helgalet ut om man ska ha mer än ett bord.

Värt att nämna är att man ofta kan köpa delar lösa på IKEA men att de inte dyker upp i deras egna söksystem. Det går att köpa t.ex Rodulf underredet från Ikea, men att man får söka genom Google. Så det är säkert så med underedet och kanske skivan till nya också när det kommer.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Inaktiv

Jysks Slangerup är nog det billigaste jag själv sett. Fortfarande inte varit iväg och kolla på ett och har inte sett några intryck men brukar gå att köpa för 3500kr när de då och då rear den. 80x160

https://jysk.se/kontor/skrivbord-datorbord/hoj-sank-skrivbord...

Permalänk
Skrivet av henkiii:

@sadin @stiimuliize Men är dessa bord av högre kvalite än Ikea?
Ikea lämnar ju i alla fall 10års garanti.

Jag kan inte tänka mig att man får det på tex Netonnet.

De är mycket bättre kvalitet än IKEA. Jag var lite försiktig själv när jag skulle beställa, men jag är jättenöjd. Funderar på att köpa ett till sen när barnen är större.

Skulle säga att de är nära Kinnarps kvalitet. Vi har Kinnarps på jobbet så har något att jämföra med.

Nedan bra bild på bordet.

https://imgur.com/wcUfgY7

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Jag vet inte vilket bord du hittade som var halva priset mot Ikea.
Ikeas bekant (120x80) kostar 3495.

DJP - 3350 ink moms. (145kr billigare)
NetOnnet - 3499 ( 4kr dyrare )
MoreKontor - 3613 ( 118kr dyrare )
Dustin - 4499 ( 1004kr dyrare)
Senab - 4625 ( 1130kr dyrare)
AJ - 6118 ( 2623kr dyrare)

Ska väl tilläggas att vissa bord var lite bredare än 120, och kanske borde matchas mot Ikea Bekant 160x80 för 3895 istället.

Men jag undrar väl mest om man fysiskt jämfört Ikea bordet vs. det man rekommenderar. Har det känt stabilare?

10års garanti på Ikea vs 5år på DJP skulle ju kunna ge en fingervisning om hur länge bordet förväntas leva.
Men jag förespråkar inte Ikea bordet, jag har bara som hastigast klämt på det bordet och inte sett någon av de andra borden.

Jag är mest nyfiken om någon annan gjort en mer ingående jämförelse

Tycker benen på IKEA är inte så bra och stadiga om jag ska vara ärlig. Min dotter har en liknande bord som är billigare, men om jag lägger mina armar så rör sig bordet väldigt mycket. Var mitt bord från början, men stod inte ut med skiten så min dotter fick den.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag är 1.95, mitt skrivbord är 80cm djupt i mitten, står ca 20cm ut från väggen*, och jag nuddar fortfarande väggen om jag fäller stolen maximalt och sträcker ut benen samtidigt som stolen är närmst skrivbordet inom det "intervall" som jag normalt har den (varierar nog min stols position med 1-2dm från skrivbordet).

*främst av en helt annan anledning, att jag har vägghängda hyllor bakom som stoppar

Jag såg framför mig att man mest satt ungefär såhär.

Inte såhär

Men för mer liggande arbete så snubblade jag över denna fantastiska produkt.
De har inte mindre än 100% tillfredställelsegaranti.
Låter nästan för bra för att vara sant? Men eftersom allt på internet är sant så måste detta vara årets bord.
Kanske till och med årets julklapp 2021!
(bör läsas med en viss ironi i rösten)

mer bilder
Permalänk
Moderator
Skrivet av e1m1:

Kan man inte bara ställa sin dricka på typ... någonstans på all tom yta på skrivbordet?

Denna kanske är mer rage proof? Vet ej. xD

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag vet inte vilket bord du hittade som var halva priset mot Ikea.
Ikeas bekant (120x80) kostar 3495.

DJP - 3350 ink moms. (145kr billigare)
NetOnnet - 3499 ( 4kr dyrare )
MoreKontor - 3613 ( 118kr dyrare )
Dustin - 4499 ( 1004kr dyrare)
Senab - 4625 ( 1130kr dyrare)
AJ - 6118 ( 2623kr dyrare)

Ska väl tilläggas att vissa bord var lite bredare än 120, och kanske borde matchas mot Ikea Bekant 160x80 för 3895 istället.

Men jag undrar väl mest om man fysiskt jämfört Ikea bordet vs. det man rekommenderar. Har det känt stabilare?

10års garanti på Ikea vs 5år på DJP skulle ju kunna ge en fingervisning om hur länge bordet förväntas leva.
Men jag förespråkar inte Ikea bordet, jag har bara som hastigast klämt på det bordet och inte sett någon av de andra borden.

Jag är mest nyfiken om någon annan gjort en mer ingående jämförelse

Jag menade ikea-bordet i artikeln, och någon i tråden frågade om alternativ som var billigare än 4-5k

Menade inte på något sätt att jag vet vilken som är bättre, jag ser gärna en recension

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagers:

Värt att nämna är att man ofta kan köpa delar lösa på IKEA men att de inte dyker upp i deras egna söksystem. Det går att köpa t.ex Rodulf underredet från Ikea, men att man får söka genom Google. Så det är säkert så med underedet och kanske skivan till nya också när det kommer.

Nice, har ibland sett underredet finnas med bland borden. Men tanken att söka på dom har faktiskt inte slagit mig. Kanske blir att köpa ett och uppgradera, billigaste lösningen för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nice, har ibland sett underredet finnas med bland borden. Men tanken att söka på dom har faktiskt inte slagit mig. Kanske blir att köpa ett och uppgradera, billigaste lösningen för min del.

Om man är lite allergisk mot att det kan gunga så är inte någon av dessa vanliga T-ben bra. Jag är lite så också men har vant mig lite, hänger inte på bordet heller som tur är. Tror nästan att det kan bli stadigare med nya asus-skrivbordet eftersom det har detta stag där nere. Hört att Idåsen ska vara mycket stadigare på den biten, dyrare men kanske värt det ändå.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag såg framför mig att man mest satt ungefär såhär.

...

Skrev inte om att det var min normala ställning att halvligga framför datorn. Det är det inte, men det är nice att kunna sträcka ut sig lite emellanåt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Om man är lite allergisk mot att det kan gunga så är inte någon av dessa vanliga T-ben bra. Jag är lite så också men har vant mig lite, hänger inte på bordet heller som tur är. Tror nästan att det kan bli stadigare med nya asus-skrivbordet eftersom det har detta stag där nere. Hört att Idåsen ska vara mycket stadigare på den biten, dyrare men kanske värt det ändå.

Tror inte själva T-benen som är problemet utan det är hur tunga de är. Om det är tunga som de är på mitt bord så är de stabila och rör sig inte även om man lutar sig lite över bordet. Nu har jag inte testat IKEAS dyraste bord med T-benen, men en av de som jag köpte för 2000 sek var så lätt att jag kunde själv flytta den runt och när man lutade sig över den lite lyfte hela bordet.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Tror inte själva T-benen som är problemet utan det är hur tunga de är. Om det är tunga som de är på mitt bord så är de stabila och rör sig inte även om man lutar sig lite över bordet. Nu har jag inte testat IKEAS dyraste bord med T-benen, men en av de som jag köpte för 2000 sek var så lätt att jag kunde själv flytta den runt och när man lutade sig över den lite lyfte hela bordet.

Självklart kan T-ben vara stabila som du säger, men i de flesta IKEA-bord och andra liknande bord som bara har T-ben så är de inte tillräckligt tjocka i godset och svetsningen mellan "fötterna och benen". Just själva konstruktionen T-ben gör att man får mycket mer kraft att röra på stålet om du t.ex jämför med A-ben. Och just med gamingbordet har de satt ett stag som gör att det inte blir lika vingligt, men de har nog gjort så för att benet sitter längre in också och inte i mitten. Med Idåsen så har de kört ett A till mitten av benen för att få det det mindre vingligt.

Som du skriver så visar tyngden hur mycket gods det finns och då kan det vara stabilare konstruktion.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact