Bose öronkuddar spricker i sömmen - dålig kvalité?

Permalänk

Bose öronkuddar spricker i sömmen - dålig kvalité?

Hej!
Hur har dina Bose-hörlurars öronkuddar hållt? Mina och mina vänners Bose QC 35 II (tre par öronkuddar) har alla hållt mindre än tre år. Samtliga sprack i sömmen inuti hörluren så att vadderingen sticker ut, vilket är fult, obekvämt och inte alls vad jag väntat mig av ett par hörlurar av den här prisklassen. Jag har varit med om att fejklädret lossnar från riktiga budgetlurar (<700SEK), men där har de åtminstone placerat sömmen så att vadderingen stannar kvar och det bara är att peta loss fejklädret. Jag har även testat hörlurar i mediumklassen (700-1500 SEK, typ Sennheiser) och där har jag aldrig haft problemet med att lädret lossnar.

Reklamationsrätten gäller tre år. Här anser jag att det är ett solklart fall av reklamationsrätt. Jag har använd lurarna väligt varsamt, förvarar dem alltid i sitt fodral och har knappt använt utomhus, aldrig när jag tränar eller svettas. Om de tillverkats ordentligt ska de alltså hålla minst tre år. Kundservice hänvisar till att de räknar med att kuddarna håller 1-3 år och att det är en förbrukningsvara eftersom den används mot huden. Istället säljer de ersättningskuddar för knappt 400 SEK så att man kan byta ut själv. Jättebra att man kan byta själv om man behöver eller har varit vårdslös, men jag menar att kvaliteten är dålig eftersom kuddarna inte höll tre år.

Vad tycker du?
Vad är dina erfarenheter av hörlurskuddar?
Hur har dina Bose-hörlurars öronkuddar hållt?

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem

Tror detta tyvärr är en generell grej med hörlurar. Har varit med om samma sak och även fejkläder som spricker och flagnar (på andra märken)

Du kan pröva men det finns risk att som du själv är inne på att det räknas som "normal" slitage och att öronkuddarna är en förslitnings/förbruknings-vara och finns att köpa som utbyte.

Det är möjligt att de kommer skicka nya kuddar kostnadsfritt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Har polare som fått byta ut sina öronkuddar men dom gick på kuddar från amazon för typ 80 spänn och var helnöjda med dem.

Personligen är jag rätt med på att köpa nya kuddar var 3-5e år på ett headset jag använder en del och är helt okej med det. Spelar ingen roll för mig om dom kostar 800 spänn eller 5000, kuddar är rätt billigt ändå och en slitagedel enligt mig, ser man det som något annat känns det som att man bara får vara förberedd på besvikelse

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Har QC35 II. Bytte kuddarna i mitten på förra året, då har jag använt lurarna väldigt frekvent, sedan jag köpte dem 2013. Tycker det är OK.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Tror nog du missförstår hur reklamationsrätten fungerar. Den säger att du har rätt att få din vara lagad, utbytt eller pengar tillbaka om du kan bevisa att den tillverkats fel och på så sätt gått sönder pga fabrikationsfel. Detta har inget att göra med hållbarheten i sig. Bose har 2 års garanti och om de nu menar på att kuddarna har en livslängd på 1-3 år så är det enligt mig inget ärende för konsumentköplagen. Detta betyder dock inte att butiken skulle gå med på det ändå, man kan alltid kolla.

Permalänk
Medlem

I mina sennheiser hd590 har insidan av kudden spruckit upp lite. Det är dock inga problem för att skummet inne sitter redan i en liten tygpåse så det kommer inte ut.
Nu är då mina lurar typ 20år gamla iofs, har hört (från audiofiler visserligen : ) ) att man ska byta kuddar varje år

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig inte mer än runt 3 år för den typen av kuddar, har bytt på både Sennheiser och Bose, den första höll längre men användes mycket mindre. Nu har jag nog haft mina Bose QC 35 i 4 år och det är verkligen dags att byta så dom har hållt längre än väntat.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Öronkuddarna är en förbrukningsvara/slitagedel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Jag valde förresten att inte rösta då jag inte tycker man kan generalisera så. Ta skor eller bildäck som ett exempel, dom slits ju mycket om man använder dom mycket. Har aldrig skor längre än runt ett år men då blir det också många mils slitage.
Sen kan ju tillverkaren i detta fallet med hörlurar vara lite tydliga med att kuddar är något som slits och kommer gå sönder innan produkten i sig.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorrot:

Tror nog du missförstår hur reklamationsrätten fungerar. Den säger att du har rätt att få din vara lagad, utbytt eller pengar tillbaka om du kan bevisa att den tillverkats fel och på så sätt gått sönder pga fabrikationsfel. Detta har inget att göra med hållbarheten i sig. Bose har 2 års garanti och om de nu menar på att kuddarna har en livslängd på 1-3 år så är det enligt mig inget ärende för konsumentköplagen. Detta betyder dock inte att butiken skulle gå med på det ändå, man kan alltid kolla.

Konsumentköplagen ger konsumenter rätten att reklamera konstruktionsfel också. Har nyttjat det flera gånger. Förbrukningsdelar är såklart en annan historia.

Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Samma har hänt mig två gånger, en gång med mina gamla QC 15 en med QC35. Tycker det är märkligt att de inte håller längre men kuddarna är relativt lätt att byta. Jag brukar köpa från amazon eller dylikt för kring 150kr, tycker kring 400kr för original är i det närmsta ett rån...

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Avstängd

Blir ju lite som att försöka reklamera ett par 3 år gamla skor....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbabobbabooh:

Hej!
Hur har dina Bose-hörlurars öronkuddar hållt? Mina och mina vänners Bose QC 35 II (tre par öronkuddar) har alla hållt mindre än tre år. Samtliga sprack i sömmen inuti hörluren så att vadderingen sticker ut, vilket är fult, obekvämt och inte alls vad jag väntat mig av ett par hörlurar av den här prisklassen. Jag har varit med om att fejklädret lossnar från riktiga budgetlurar (<700SEK), men där har de åtminstone placerat sömmen så att vadderingen stannar kvar och det bara är att peta loss fejklädret. Jag har även testat hörlurar i mediumklassen (700-1500 SEK, typ Sennheiser) och där har jag aldrig haft problemet med att lädret lossnar.

Reklamationsrätten gäller tre år. Här anser jag att det är ett solklart fall av reklamationsrätt. Jag har använd lurarna väligt varsamt, förvarar dem alltid i sitt fodral och har knappt använt utomhus, aldrig när jag tränar eller svettas. Om de tillverkats ordentligt ska de alltså hålla minst tre år. Kundservice hänvisar till att de räknar med att kuddarna håller 1-3 år och att det är en förbrukningsvara eftersom den används mot huden. Istället säljer de ersättningskuddar för knappt 400 SEK så att man kan byta ut själv. Jättebra att man kan byta själv om man behöver eller har varit vårdslös, men jag menar att kvaliteten är dålig eftersom kuddarna inte höll tre år.

Vad tycker du?
Vad är dina erfarenheter av hörlurskuddar?
Hur har dina Bose-hörlurars öronkuddar hållt?

Har första QC35 och efter ca 2-2,5 år fick jag byta kuddar för dom började flagna lite.
Dom nya som är över ett år torkar jag av efter varje gympass (dessa lurar är med på gymmet 5 dagar i veckan) och dom ser ut som nya fortf.

Jag använder väl dom ca 10h i veckan skulle jag tippa.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Knorrot:

Tror nog du missförstår hur reklamationsrätten fungerar. Den säger att du har rätt att få din vara lagad, utbytt eller pengar tillbaka om du kan bevisa att den tillverkats fel och på så sätt gått sönder pga fabrikationsfel. Detta har inget att göra med hållbarheten i sig. Bose har 2 års garanti och om de nu menar på att kuddarna har en livslängd på 1-3 år så är det enligt mig inget ärende för konsumentköplagen. Detta betyder dock inte att butiken skulle gå med på det ändå, man kan alltid kolla.

Hej!
Tack för ditt inlägg!
Jag menar att om produkten inte är tillverkad för att hålla tre år med varsam användning så är det ett inbyggt produktions/fabrikationsfel. Bose har inte informerat mig om att jag ska förvänta mig att det är en förbrukningsvara eller hur jag ska sköta hörlurarna för att de ska hålla tre år. Min upplevelse är hörlurar generellt håller längre än tre år och att jag ska kunna förvänta mig det från Bose också om de inte informerar mig om annat.

Hur länge brukar dina hörlurskuddar hålla?

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem

Har själv QC35 (version 1) där kuddarna började flagna så jag bytte dem i höstas. Då har jag haft QC35orna sedan 2016.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbabobbabooh:

Hej!
Tack för ditt inlägg!
Jag menar att om produkten inte är tillverkad för att hålla tre år med varsam användning så är det ett inbyggt produktions/fabrikationsfel. Bose har inte informerat mig om att jag ska förvänta mig att det är en förbrukningsvara eller hur jag ska sköta hörlurarna för att de ska hålla tre år. Min upplevelse är hörlurar generellt håller längre än tre år och att jag ska kunna förvänta mig det från Bose också om de inte informerar mig om annat.

Hur länge brukar dina hörlurskuddar hålla?

Jag brukar inte få information när jag köper skor heller att sulan är förbrukningsvaror.

Avstod att svara på frågan då den är dåligt formulerad, givetvis kan reklamation gälla trots att man säljer reservdelar. Kuddar till hörlurar har jag nog alltid sett som förbrukningsvaror och kollar alltid upp om det är lätt att få tag på nya. Även om de inte går sönder så tappar de form och så vidare.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Blir ju lite som att försöka reklamera ett par 3 år gamla skor....

Ja, det är ju också ett problem att vi nuförtiden har så dålig kvalité på skor att man inte kan förvänta sig att de håller tre år även om man underhåller dem rätt. Jag rengör, vaxar och putsar skor och de flesta håller längre än tre år. Spricker de i läder eller söm inom tre år utan anledning reklamerar jag naturligtvis. Har jag själv haft sönder dem lagar jag det själv förstås. Jag har också tygskor som är äldre än tre år där jag själv kunnat laga sömmar, det är rejäl kvalité!

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem

Nu har jag iofs sony lurar men jag bytte kuddar efter ca 2 år, nya från wish för hundralappen och lurarna känns som nya.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Jag brukar inte få information när jag köper skor heller att sulan är förbrukningsvaror.

Avstod att svara på frågan då den är dåligt formulerad, givetvis kan reklamation gälla trots att man säljer reservdelar. Kuddar till hörlurar har jag nog alltid sett som förbrukningsvaror och kollar alltid upp om det är lätt att få tag på nya. Även om de inte går sönder så tappar de form och så vidare.

Hej!
Tack för ditt inlägg! Här menar jag att Bose är ovanliga som har hörlurskuddar som förbrukningsvara. Jag har inte haft samma problem med andra hörlurar och ska därför inte förvänta mig att det gäller just deras lurar. Vad är din erfarenhet?

Ändrade ensamma till ovanliga
Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk

Kuddarna på mina QC 35 sprack i sömmen efter knappt 3 år, daglig användning i möten och musik, 4-8h per dag.
Köpte eftermarknadskuddar för en billig peng på wish, visst ser dom bra ut, men är inte helt nöjd.
Nya kuddarna är lite hårdare än originalen så det trycker lite mer på huvudet samt att de är lite mindre så jag behöver justera lite fram och tillbaka för att "få in öronen". Hade inga problem med detta innan jag bytte

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbabobbabooh:

Hej!
Tack för ditt inlägg! Här menar jag att Bose är ovanliga som har hörlurskuddar som förbrukningsvara. Jag har inte haft samma problem med andra hörlurar och ska därför inte förvänta mig att det gäller just deras lurar. Vad är din erfarenhet?

Som sagt tycker jag det är bra att de insett att det är förbrukningsvaror. På många lurar är det hopplöst att få tag på nya kuddar och något jag brukar kolla innan köpa. Har inte bytt på mina Bose qc15 trots att de är 6-7 år men då använder jag bara de när jag är ute och reser. Mina Sennheiser jag har till datorn och använder mycket så är det nog nya kuddar med 2-3 års mellanrum.

Men svårt att svara på om det är rimligt hur länge de ska hålla då alla har olika åsikter om varsamt och lite använda osv.

Problemet med reklamation är att efter 6 månader måste du bevisa att det är ett ursprungligt fel och inte beror på ditt användande. Men skadar ju aldrig att försöka

Permalänk
Medlem

Jag kan delvis hålla med om att kuddarna är förslitningsvara. Men eftersom jag redan haft flera lurar där kuddarna lever över 3år hade jag blivit mycket besviken om mina dyra Bose lurar kastat in handuken tidigare än så.

Om kuddarna kräver någon form av specialunderhåll så borde det ju framgå väldigt tydligt.

Permalänk

Jag la till en omröstning om hur länge hörlurskuddar ska hålla, för de som tyckte första frågan var för vinklad men ändå vill svara på lite polls!

Visa signatur

--//Don't Panic\\--