Quiz: Display- och videoteknik

Permalänk
Medlem

Tror jag fick 1/10. Rekord i bottennapp

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av arde_81:

(10/10) cred to @laxpudding. Skämt åsido, svårt var det, fick 4/10.

Näh, 5/10 för jag slarvade bort en fråga. Men jag är heller inte bra på att minnas årtal eftersom det inte är så viktigt egentligen. Därför blir det mindre quiz och mer gissningslek. Jag minns mycket väl att kungen sa "Kära Örebroare" till folket i Arboga. Men minns inte vilket år.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av lastninja:

Fick väldigt dåligt på quizet, men vill ändå tipsa om denna gamla 180 kilograms CRT HDTV-klenod från slutet av 80-talet, eller nått sånt:

Haha, det där är min gamla skärm. Finns ofantligt mycket att säga om den och dess historia i Sverige, men kortfattat kan man säga att jag gillade de filmkvällar jag hade i garaget med den. Även om den objektivt sett är underlägsen exempelvis BVM-A32 eller A24 (om man ska förhålla sig till CRTs) så ger den ett väldigt särskilt helhetsintryck.

Kalibrerade precis före senaste julen och den håller bra än fastän designen är 33 år gammal. Med PS5 är det tydligt vid statiskt innehåll att upplösningen är begränsande, men ren grafik med god estetik (t.ex. Ratchet and Clank) ger en mycket harmonisk känsla.

Dold text

OnT: 9/10 fick jag. Enda jag missade var fråga #8, då jag tog Sony. Fast... I huvudet hade jag deras första 4K-projektorer som släpptes på konsumentmarknaden därikring.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av hACmAn:

HD standarden från 1980 hade ni rätt på 1,125i MUSE. The wiki cant be right.
https://en.wikipedia.org/wiki/High-definition_video
"April 1981 and Japan's NHK presented its analog high-definition television (HDTV) system at a Swiss conference in 1983." Kan inte vara 1981 och 1983 samtidigt.-
Hittar ingen info om 1035i och 480i släpptes samtidigt på W-VHS

Hi-Vision (MUSE) använder ett system med 1125 linjer i vertikalt led. Av dessa är 1035 aktiva. Att det skulle vara detsamma som "517,5p" är helt felaktigt.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Haha, det där är min gamla skärm. Finns ofantligt mycket att säga om den och dess historia i Sverige, men kortfattat kan man säga att jag gillade de filmkvällar jag hade i garaget med den. Även om den objektivt sett är underlägsen exempelvis BVM-A32 eller A24 (om man ska förhålla sig till CRTs) så ger den ett väldigt särskilt helhetsintryck.
Kalibrerade precis före senaste julen och den håller bra än fastän designen är 33 år gammal. Med PS5 är det tydligt vid statiskt innehåll att upplösningen är begränsande, men ren grafik med god estetik (t.ex. Ratchet and Clank) ger en mycket harmonisk känsla.

Fan häftigt!! Världen är liten (eller inte... det är ju trots allt SweC)!
Den där krabaten till TV verkar inte fy skam, o inte de andra du nämnde heller. Alltid kul med kuriosa, så tack för det

Inte nog med att det är häftigt o respektabelt att du var ägare till just den TVn, utan du gav även bort den till en riks(ö)kändis ..förvisso innan han blev (ö)känd! haha

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Bildexpert

Det var många turer fram och tillbaka om vem som skulle få ta över stafettpinnen. Just Hamid hade jag aldrig hört talats om innan han tweetade om den och vi har stiftat god vänskap sedan dess, så jag är glad över att han fick ta hand om den.

Ville egentligen aldrig bli av med skärmen, men med handen på hjärtat... Lycka till att sålla lägenheter i Stockholmsområdet baserat på huruvida du får in en 184 kg tung klump som dessutom är för djup för att få in genom en 90-dörr. Jag flyttade äntligen hemifrån i helgen och kan lova att den omöjligen hade gått att få med. Har flyttat arkadspel, läskautomater, filmscannrar och fullmatade serverrack utan hjul i mina dar men denna tar priset för värst. Det är ren ångest att bara tänka tanken.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Det var många turer fram och tillbaka om vem som skulle få ta över stafettpinnen. Just Hamid hade jag aldrig hört talats om innan han tweetade om den och vi har stiftat god vänskap sedan dess, så jag är glad över att han fick ta hand om den.

Ville egentligen aldrig bli av med skärmen, men med handen på hjärtat... Lycka till att sålla lägenheter i Stockholmsområdet baserat på huruvida du får in en 184 kg tung klump som dessutom är för djup för att få in genom en 90-dörr. Jag flyttade äntligen hemifrån i helgen och kan lova att den omöjligen hade gått att få med. Har flyttat arkadspel, läskautomater, filmscannrar och fullmatade serverrack utan hjul i mina dar men denna tar priset för värst. Det är ren ångest att bara tänka tanken.

Låter som en mardröm att flytta ja. När jag jobbade för kommunen för 8 år sedan, fick jag i uppdrag att flytta ett kassaskåp 3 rum bort i kontorsmiljö. Vi var två som kom med en pirra, och när vi försökte lyfta det 500kg tunga kassaskåpet var det inte skåpet som lyftes, utan pirrans lyftstöd som "bockades" ist. Till slut löste vi alltihopa, men det var en mardröm i 2h för en flytt på kanske 20m.
...Numera tycker jag d är jobbigt att flytta min 30kg tunga färglaser mellan rum, så jag kan verkligen förstå dödsångesten för denna tv.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!