Digitimes: "Intel har skrivit kontrakt med TSMC om tillverkning på 3 nanometer"

Permalänk
Medlem

Trodde inte detta skulle pratas om förrän tidigast ett år men snacka om lågoddsare oavsett.

Vill intel hänga med AMD framöver tror jag inte att man kan välja att skippa 3nm och jag har inget som helst förtroende att intel kommer ha egen 3nm redo detta decennium.

Finns inte många alternativ kvar då utöver TSMC. Ingen aning om Samsungs roadmap men skulle inte tro att dem har 3nm 2023 heller.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Håller faktiskt med om allt du skriver egentligen. Stör mig lite när stora företag med egna fabs ändå måste in och trängas hos framförallt TSMC där typ alla andra redan slåss om kapacitet.

Intel skulle säkert helst vilja använda sina egna fabriker - men som bekant har de ju haft stora problem med övergången till sin 10nm process, och ligger efter med utvecklingen av mer avancerade processer, så deras alternativ är:
1) På något halvmagiskt sätt få ordning på utvecklingen av sina egna tillverkningsprocesser illa kvickt
2) Ligga efter konkurrenterna
3) Outsourca delar av tillverkningen till andra företag som ligger lite före i utvecklingen

Av dessa är 2) av uppenbara skäl inget bra alternativ. 1) är vad Intel skulle önska, men de verkar ha kommit fram till att de inte klarar det. Återstår 3).

Kom ihåg att fabrikerna för tillverkning med de senaste processerna använder extremt avancerad teknik och kostar många miljarder att bygga. Inget man bara slänger upp sådär i en handvändning.

Permalänk

Var det inte tal om att Intel skulle licensiera TCMC Teknik?
Altså licensiera TCMC teknik och köra i sina egna fabriker.
Tycker att jag läst det någon stanns eller har jag drömt?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det här är ett så stort problem egentligen. AMD har ju siktet inställt på 7nm+/6nm och 5nm för kommande Zen3+ och Zen 4. Att Intel och Apple köper in sig på den mycket dyrare noden 3nm innebär i ju att AMD får större utrymme att boka upp 5nm för både Zen4 och RDNA3 osv. till ett lägre pris än 3nm.

Allt hänger ju inte på krympning och jag tror det varit en medveten strategi för AMD att hålla ner kostnader och öka vinsten på sina produkter. Apple har ju alltid varit först på 7nm, 5nm och snart 3nm men sen tar de ju även betalt för det.

Edit: Dessutom vet vi att 5nm fungerar idag, 3nm är än så länge inte så beprövad av vad jag vet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Nej, men du tror inte att dom precis som Intel har planer för framtiden? Den framtiden har just fått mindre mängd tillgänglig tillverkningskapacitet. Intel blockerar linorna = DDOS.

7nm är hett idag, men det kommer att vara stenålder 2022/2023

Stenålder är väl att ta i. AMD var ju länge på 28 nm. Det var stenålder jämfört med 14 och 7.
Ser ut som om IBM ligger klar efter de andra...typ stenålder.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det är snarare GPU som kommer gå där. än CPUer.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

....Är det NÅGON som inte e inne o trängs med TSMC snart??

Moralen hos Intel när detta blev klubbat måtte ha varit lägre än Glocalnet....😄
Gå fram klart världsledande till minst en generation efter....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]