Är mina högtalare trasiga eller går de att fixa?

Permalänk
Medlem

Är mina högtalare trasiga eller går de att fixa?

Hej

För ca 9 månader sedan köper jag ett par "Bose Companion2 Series 3" - datorhögtalare. De har fungerar klockrent tills nu.

Problemet:
Vi hade visning av lägenheten och för att snygga till datorhörnan lite så buntade jag ihop alla sladdar mellan dator och övrig utrustning och det förblev så här i ca 3 dagar innan jag åter skulle använda datorn. Nu när jag använder datorn så låter högtalarna rent skit med ett statiskt irriterade och högt ljud konstant som dränker ljudet jag vill spela upp. De har dessutom också "tappat volym" så även på högsta volym så är det lågt. Jag vet inte om buntningen av sladdarna har orsakat detta men det var liksom den enda ändring jag gjorde från att de fungerade bra tills dess att de fungerade skit.

Här är en liten film på eländet: Kameran fångar inte riktigt upp hur jävligt det låter

Har testat:
- Jag har tagit bort högtalarna och testat att flytta runt dom i lägenheten för att se om det var något vaj på elen men det har inte hjälpt. Har flyttat den så att de testade mot olika säkringar (faser??? jag kan inte el-snacket) i lägenheten.

- Jag har testat med olika ljudkällor och det statiska ljudet förblir. (Från PC, från två mobiler)

- Jag har också testat "jorda" dom mot elementet för jag tänkte att det var massa statisk elektricitet, detta genom att hålla sladdarna mot elementet och då har högtalarna varit urkopplade.

Är det någon som vet om detta går att fixa eller är de förverkade? Jag har funderat på att reklamera dom men vill just helst bara få detta fixat om det går.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Går det att byta AUX-kabeln (som jag antar att de använder) på dem? Har du testat att ”rucka” på denna och kolla så att det inte är nåt glapp där som ger upphov till ljudet?

Jag skulle ju dock tippa på att det är nåt med strömförsörjning eller krypström som ger upphov till oljudet 🤔

Visa signatur

---