Toppadvokat bakom utpressningsbrev till fildelare riskerar åtta års fängelse

Permalänk
Melding Plague

Toppadvokat bakom utpressningsbrev till fildelare riskerar åtta års fängelse

Advokatbyrån Njord Law Firm åtalas för bedrägeri av danska myndigheter. Byråns toppadvokat riskerar ett mångårigt fängelsestraff.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas han fälls, j***a fasoner!

Permalänk
Medlem

Lock him up, lock him up, lock him up!

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

hehe, vore nice, dock blir det inga 8 år ens i Danmark.

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt.. Heja Danmark!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

läste om detta för nån dag sen 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Lego Master

Kan svenska domstolar hänvisa till prejudicerande fall i utlandet, måntro? Isåfall kanske det är värt att ta upp det även i Sverige efter domen fallit i Danmark.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Härligt! Dags att ändra lagen snart!

Permalänk
Medlem

Liknande ansiktsuttryck som på denna bilden när jag läste rubriken

Permalänk

Oj. Var det inte några lallare här som försvarade dem i tråden om Bahnhof häromdagen?

Permalänk
Inaktiv

Hihi, karma!

Permalänk

Klipp den j****s toung

Permalänk
Medlem

190000? Är det så många som fortfarande tankar torrent utan VPN e dyl?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kan svenska domstolar hänvisa till prejudicerande fall i utlandet, måntro? Isåfall kanske det är värt att ta upp det även i Sverige efter domen fallit i Danmark.

Varje lands domstol lyder under landets lagstiftning.

Enda gången svenska domstolar kan hänvisa till andra länders domar är vid EU gemensamma lagar. Tror inte bedrägeri enligt brottsbalken är en sådan.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Avstängd

2021 kanske blir ett bra år ändå. Year of the Karma, bitch.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Skit ska skit ha!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

2021 kanske blir ett bra år ändå. Year of the Karma, bitch.

Permalänk
Inaktiv

Vilken nyhet! Och på en fredag dessutom!! 🥳🍻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

190000? Är det så många som fortfarande tankar torrent utan VPN e dyl?

Nej, det är skitmånga som fått dessa brev men som inte sysslar med illegal fildelning alls. Det har i många fall stått obskyra filmer på pappret som de flesta inte hört något om, men hotet om att man ska dras in i en rättegång skrämmer många till att betala för att det ska bara försvinna.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Iprenen:

Varje lands domstol lyder under landets lagstiftning.

Enda gången svenska domstolar kan hänvisa till andra länders domar är vid EU gemensamma lagar. Tror inte bedrägeri enligt brottsbalken är en sådan.

JAG LEVER PÅ HOPPET, DAMMIT!
Men okej...det är väl ungefär som jag misstänkte. Däremot kanske de kan snegla lite skelögt på Danmark iaf.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Frågan är när tar upphovsrättslagen vid om jag tecknar en gubbe i paint eller när jag spelar in en låt & lägger ut på nätet eller gäller det bara de stora bolagen som musik industri & Filmbolag alt. författare? Tycker självklart att folk skall ha betalt för saker de gör eller skapar men det känns som att lagen bara skyddar de stora jättarna, tycker det borde vara tvärtom lagen borde skydda allas rätt inte bara de som redan har möjlighet att utnyttja upphovsrätten. Nåt är fel när bolag som blir sponsrade av mediajättar får statspengar, ge de tillbaks direkt till upprätthovsmakarna (stimm ett exempel) skattelättnad eller bidrag eller varför inte som på irland en slags medborgarlön för kulturutövare. Nåt är fel när det blir en affärs-ide´ (MAO tycker jag att lagen är felskriven)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Synd att de bara väljer ut en galjonsfigur, hen har ju haft ett helt team bakom sig, de borde ha åtalat alla medhjälpare också givetvis.

Självklart ska brott hanteras på det vanliga sättet, polisanmälan, utredning, rättegång, domslut. Hur skulle vår värld se ut om vi började acceptera privatpoliser på andra brottsområden också?

Istället för att vända sig till polisen vid inbrott eller misshandel t.ex. så ringer man Hells Angels och får saken hanterad och det skulle vara Ok och de skulle kunna begära ut information hos diverse företag och myndigheter för att underlätta deras "utredning"?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

I svenska domstolar skulle dem inte ens få fängelse eller böter. Hundra procent.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Hoppas detta är första knuffen som sätter frihetens och rättvisans snöboll i rullning! Release the hounds...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Njord faller och det kommer en ny firma som dess plats. Roten till problemet är lagarna som stiftades under påtryckningar från USA som i sin tur agerar åt Hollywood och andra kriminella sfärar.

Sverige är underkastat USA:s ekonomiska imperialism och det svenska folket sover passivt i sin träldom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Umbrellas:

Njord faller och det kommer en ny firma som dess plats. Roten till problemet är lagarna som stiftades under påtryckningar från USA som i sin tur agerar åt Hollywood och andra kriminella sfärar.

Sverige är underkastat USA:s ekonomiska imperialism och det svenska folket sover passivt i sin träldom.

Om vi nu förutsätter att Njord fälls (vilket du verkar göra), så... alltså... om problemet är lagarna... hur kommer det sig då att Njord fälls för detta enligt lagen?

Ditt resonemang går inte ihop.

Permalänk
Medlem

Inkassokrav kan du inte få, det är en omöjlighet.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

I svenska domstolar skulle dem inte ens få fängelse eller böter. Hundra procent.

Är det någon brottslighet det ses allvarligt på här så är det väl ekonomisk sådan.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s