Hej
Igår stängde jag av datorn genom att hålla nere power-knappen. Efter en stund startar jag den igen och får ingen signal till monitorn. Fläkten snurrar på grafikkortet (normal hastighet). Det är ett GTX 1650 Super, inte ens ett år gammalt.
Har testat att starta om datorn IGP med grafikkortet i. Kollade i device manager under "hidden devices" och där fanns 1650 Super i grått. Klickade på uninstall och startade om igen - ingel signal, och det dyker inte upp igen i device manager.
Har nu även testat grafikkortet i en annan dator, och får ingen signal där heller. Den listas inte heller i device manager - när den är insatt i andra pcie slotten.
Finns det något mer jag kan testa?
Ingenting luktar bränt. Har suttit i ett väl ventilerat chassi.
Testat med två olika HDMI samt en DP kabel.
Dator1: Lenovo E73
Modekort: Intel IH81 mATX
Processor: i7-4770S
RAM: 16GB DDR3
500w psu
Dator2:
i5-9600k
Asus Z390 ATX
16GB
650w psu
Ta bort alla diskar för att utesluta Windows och grafikkortet. Nollställ bios (CMOS) sen. Vänta tills du fixat felet innan du kopplar in diskar igen.
Finns flera sätt att nollställa bios. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att ta bort strömkabeln.
Risk att PSU förstörde nya grafikkortet. På märkes datorer är PSU ofta i bästa fall budget kvalite som ofta inte klarar bättre grafikkort oavsett hur långt över kraven siffrorna på PSU ligger. Funkar ofta i många månader innan det händer.
Hela namnen på båda PSU och om dom är jätte gamla bör man veta vid felsökning och när man köper grafikkort. På märkes datorer räcker det att veta att det är original PSU.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.