Förlängare för M2 NVMe plats?

Permalänk
Medlem

Förlängare för M2 NVMe plats?

Hej!

Jag hade tänkt montera en M2 NVMe med formfaktorn 22100 (100mm lång) men M2 platsen har plats för max 2280 (80mm lång). Har ni tips må någon förlängare av något slag som kan fungera?

En annan idé är ju att ta en adapter för en PCIe men vill helst spara PCIe platserna för framtida bruk.

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Hej!

Jag hade tänkt montera en M2 NVMe med formfaktorn 22100 (100mm lång) men M2 platsen har plats för max 2280 (80mm lång). Har ni tips må någon förlängare av något slag som kan fungera?

En annan idé är ju att ta en adapter för en PCIe men vill helst spara PCIe platserna för framtida bruk.

Mvh
Anders

Antar att du ska montera på moderkort. Vilket moderkort är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Antar att du ska montera på moderkort. Vilket moderkort är det?

Det är följande kort från Supermicro:
https://www.supermicro.com/en/products/motherboard/X11SPM-F

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem

I och med att moderkortet är designat för en 2280 så kan det vara svårt att montera en längre, frågan är inte om du nästan får trolla ihop någon egen lösning som håller nere själv disken. Typ sätta på en heastink på disken och sen buntband för att trycka ner heatsinken mot Mobot

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Nu hittade jag den här:
20 cm SSD förlängningskabel för solid state-enhet för M.2 NVMe SSD 30 Gbps

Är det någon som har erfarenheter av dessa? Ser ut som jag kommer behöva modifiera den något då konsolen ser ut att supporta som längst 2280 formfaktorn.
Det kanske till och med kan vara en fördel att med kabel flytta till en svalare plats.

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Nu hittade jag den här:
20 cm SSD förlängningskabel för solid state-enhet för M.2 NVMe SSD 30 Gbps

Är det någon som har erfarenheter av dessa? Ser ut som jag kommer behöva modifiera den något då konsolen ser ut att supporta som längst 2280 formfaktorn.
Det kanske till och med kan vara en fördel att med kabel flytta till en svalare plats.

Mvh
Anders

Tror du kan få lite trubbel där med överföringen i så fall.

Rör det sig om ett "kina-moderkort" kanske?
Gissar jag fel om det du sysslar är med liknande detta:
https://www.youtube.com/results?search_query=xenon+2020+china...

Sätt en vanlig SATA-SSD i så fall. Eller något som passar MOBO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tror du kan få lite trubbel där med överföringen i så fall.

Rör det sig om ett "kina-moderkort" kanske?
Gissar jag fel om det du sysslar är med liknande detta:
https://www.youtube.com/results?search_query=xenon+2020+china...

Sätt en vanlig SATA-SSD i så fall. Eller något som passar MOBO.

Moderkortet är ett riktigt Supermicro mATX kort och cpu är en begagnad 8260L (lotteri, javisst men så långt fungerar alla virtuella maskiner bra) så ja och nej.
Men då lutar det åt att ta och ta en av PCIe platserna för en riktig adapter då.