Apples recept på VR-headset – 8K-skärmar och ögonspårning för 25 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Apples recept på VR-headset – 8K-skärmar och ögonspårning för 25 000 kronor

Ett dussin kameror, dubbla 8K-skärmar och prislappen 3 000 USD är vad Apple föreställer sig ska falla i god jord hos AR-utvecklare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror dom överskattar sina M1 Macs prestanda en aning

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Hedersmedlem

Utifrån Ars techicas artikel (https://arstechnica.com/gadgets/2021/02/new-report-on-apples-...) så lät det ju som att det handlade om ett headset med M1 (eller uppföljare) så inte någon separat dator för att driva. Men personligen tycker jag det låter mkt som spekulation och tveksamt att det skulle vara någon konsumentprodukt utan mer mot utvecklare etc.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Ohh, om det kommer fungera lika bra i spel som andra "vanliga" HMDs och foveated rendering så man inte behöver 4x3090 kort för att spela ens minecraft med de så blir det köp.

Permalänk

Enda positiva med att ha så högupplösta displayer är att screendoor-effekten i princip försvinner. Dock är den redan minimal med 2x4K-headset.

Visa signatur
Permalänk
Lego Master

Alltså jag vill bara ha ett par schyssta solglasögon med möjligheten att projicera GPS-rutter, POI och allmän omgivningsinfo som väder osv på insidan. HUR JÄVLA SVÅRT SKA DET VARA?! Jag behöver inte 2x8K-displayer för det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Enda positiva med att ha så högupplösta displayer är att screendoor-effekten i princip försvinner. Dock är den redan minimal med 2x4K-headset.

Exakt, man behöver ju inte köra 8k upplösning, man får fördelen att pixlarna är mycket mindre ändå, beroende på hur stora rent fysiskt dessa paneler är.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Alltså jag vill bara ha ett par schyssta solglasögon med möjligheten att projicera GPS-rutter, POI och allmän omgivningsinfo som väder osv på insidan. HUR JÄVLA SVÅRT SKA DET VARA?! Jag behöver inte 2x8K-displayer för det.

Oerhört komplext verkar det som eftersom ingen släppt en sådan produkt som nog alla typ vill ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Enda positiva med att ha så högupplösta displayer är att screendoor-effekten i princip försvinner. Dock är den redan minimal med 2x4K-headset.

Screendoor-effekten är väldigt sällan påtaglig redan med HP Reverb, men det beror på vad man kollar på och samma upplösning kan bete sig annorlunda beroende på FOV och subpixel-matris. Otroligt hög upplösning hade givetvis utrotat det problemet.

Men jag har svårt att förstå hur det skulle vara det "enda positiva". Vill du inte att världen runt sig är skarp? Att man kan stå uppe på ett berg och se detaljer flera hundra meter bort?

Idag är det smetigt och grötigt även för de headseten med minst screendoor-effekt. Jag vill gärna att till exempel iron-sightet på ett gevär är en handfull dussin pixlar, istället för de 2-4 stycken som man ofta fick med orginal Rift eller Vive. Jag vill kunna se detaljerad textur i ansiktet på karaktärer och läsa liten text i världen.

Mer upplösning åt folket.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Anciegher:

Oerhört komplext verkar det som eftersom ingen släppt en sådan produkt som nog alla typ vill ha?

BAH. Ursäkter och mjäk är allt jag hör. Flygplan och nu bilar har ju HUDs sedan många år, bara att göra den portabel. Jag bryr mig inte ens om det mesta av beräkningarna sköts av min mobil, och glasögonen bara har gyro och projektor. Hell, jag kan tillochmed tänka mig ett paket du köper med projektor som kläms fast på skalmarna, och en speciell film du fäster på insidan av befintliga glasögon för att få en yta att projicera på. Lite AI-assisterat fokus på det, och så är vi hemma. Jepp. Simple as that, minst.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nyhet: Apple utvecklar AR/VR-headset för professionella utvecklare
Swecklockare: MEN DET BLIR TUNGDRIVET I SPÄL JUH!!!!1

Permalänk

Vr får mig att tänka på runt år 1995 när de sände tv-program hur folk spelade doom med detta. Det har dock gott väldigt trögt med Vr, men det börjar komma till ett stadie där det blir användbart för fler saker än spel. Det har mer innan varit en gimmick, man kan utföra arbete med en Vr. Men ytterst få i sverige har chefer som säger, tyvärr dit Vr-set gick sönder, du kan ta en vecka betalt ledighet då du ändå inte kan utföra något jobb utan detta.

Jag tycker det är bra att Apple satsar på detta och mycket annat som deras smarta glasögon, där jag har hört ryktas om att de smarta glasögonen kommer använda iPhonens cpu & gpu. Med bluetooth 5.2 så kan de minska lagget såhär. En mycket smart lösning om det inte vore för att man "tvingas köpa" en iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Alltså jag vill bara ha ett par schyssta solglasögon med möjligheten att projicera GPS-rutter, POI och allmän omgivningsinfo som väder osv på insidan. HUR JÄVLA SVÅRT SKA DET VARA?! Jag behöver inte 2x8K-displayer för det.

Ehhh, du lär visst behöva 8K om inte mer eftersom solglajor sitter väldigt nära ögonen. De behöver också vara transparanta men ändå nog ljusstyrka i bildelementet för att du ska se det som visas tydligt trots solljus. Till detta strömmen för att driva dem och antingen så måste det rymmas en relativt kraftfull krets för att skapa innehållet eller så måste bilden strömmas trådlöst från annan enhet, vilket inte är helt trivialt och kräver också en krets i glasögonen. Så ström för skärm+krets måste komma någonstans ifrån, LiJon batteri som ska räcka säg 4 timmar blir lite stort tror jag och tror inte du vill ha sladd eller ett batteripack i nacken med någonsorts stylade senilsnören till glasögonen.

Tror helt enkelt du får vänta minst 5 år till på dom. Google Glas och Microsoft HoloLens är det som är närmast just nu men du kan ju spana in hur bulkig HoloLens är och hur minimal skärmyta Google Glas har. För ditt önskemål går det att anpassa Google Glas till något som typ uppfyller vad du önskar. Men inte på något "wow" sätt direkt. HoloLens kan göra precis det du ber om, men är inte något du går runt med på stan.

Permalänk
Skrivet av Levandebild:

Nyhet: Apple utvecklar AR/VR-headset för professionella utvecklare
Swecklockare: MEN DET BLIR TUNGDRIVET I SPÄL JUH!!!!1

När en ny cpu släpps det enda som räknas är spelprestanda, allt annat är irrelevant. När spelprestandan skillnaden ej är mätbar, kör då i upplösningar man körde på 1990 talet. Om cpun är tillverkad av Apple, så är det helt plötsligt spelprestanda, det enda som var var något av värde nu irrelevant.
När nya mobiler släpps så är spelprestanda irrelevant. 5G, att man har lägre latency vid spel, ja det är irrelevant, 5G är onödigt. Skärmar, så måste man ha 120Hz på en surfplatta för vanlig surfing, allt blir så mycket skönare. Detsamma gäller dock inte på mobiltelefoner före iPhone 13 med 120Hz variabel har släpps.

Och så nu dessa VR där fokus igen står vid spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När en ny cpu släpps det enda som räknas är spelprestanda, allt annat är irrelevant. När spelprestandan skillnaden ej är mätbar, kör då i upplösningar man körde på 1990 talet. Om cpun är tillverkad av Apple, så är det helt plötsligt spelprestanda, det enda som var var något av värde nu irrelevant.
När nya mobiler släpps så är spelprestanda irrelevant. 5G, att man har lägre latency vid spel, ja det är irrelevant, 5G är onödigt. Skärmar, så måste man ha 120Hz på en surfplatta för vanlig surfing, allt blir så mycket skönare. Detsamma gäller dock inte på mobiltelefoner före iPhone 13 med 120Hz variabel har släpps.

Och så nu dessa VR där fokus igen står vid spel.

Det är som allt annat! Den som uttalar sig vänder och vrider det till sin fördel.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Alltså jag vill bara ha ett par schyssta solglasögon med möjligheten att projicera GPS-rutter, POI och allmän omgivningsinfo som väder osv på insidan. HUR JÄVLA SVÅRT SKA DET VARA?! Jag behöver inte 2x8K-displayer för det.

Fast detta är ju ingen produkt med dig i åtanke? Det är ju som att kommentera på ett 3090 att du vill ha ett grafikkort som fixar notepad i 480p.

Gällande vad du vill ha dock så skulle det vara nice och jag antar att otaliga företag har övervägt det och av olika anledningar kommit fram till att det inte är en attraktiv produkt för dem att utveckla (eftersom de inte finns att köpa ).

Personligen skulle jag kunna tänka mig att lägga hyfsat mycket cash om jag får ett bra alternativ till en stor skärm för att skriva kod. Tänk Minority report - fast utan allt fäktande för det blir nog drygt efter 8h.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Screendoor-effekten är väldigt sällan påtaglig redan med HP Reverb, men det beror på vad man kollar på och samma upplösning kan bete sig annorlunda beroende på FOV och subpixel-matris. Otroligt hög upplösning hade givetvis utrotat det problemet.

Men jag har svårt att förstå hur det skulle vara det "enda positiva". Vill du inte att världen runt sig är skarp? Att man kan stå uppe på ett berg och se detaljer flera hundra meter bort?

Idag är det smetigt och grötigt även för de headseten med minst screendoor-effekt. Jag vill gärna att till exempel iron-sightet på ett gevär är en handfull dussin pixlar, istället för de 2-4 stycken som man ofta fick med orginal Rift eller Vive. Jag vill kunna se detaljerad textur i ansiktet på karaktärer och läsa liten text i världen.

Mer upplösning åt folket.

Du kommer inte kunna rendera någonting öht i 2x 8K så det lär inte bli skarpare än vad som redan existerar (typ pimax 8kx).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Exakt, man behöver ju inte köra 8k upplösning, man får fördelen att pixlarna är mycket mindre ändå, beroende på hur stora rent fysiskt dessa paneler är.

Dubbla 8k skärmar låter en dock rendera text i en rätt behaglig upplösning för att läsa den. Och att just rita lite text på en 8k panel drar ingen noterbar prestanda.

Imo att de siktar på AR så är det ju guld värt med riktigt högupplösta paneler som du fyller med videon från kamerorna. Sen kan du ha lågbudget grafik ovanpå det.

Ar är även det steg som är naturligt efter vr.

Tänk dig att du aktiverar ar läget i dina linser. Plötsligt hör du någon knacka på din ytterdörr, så du kår och öppnar den.
Utanför står Gandalf (en av dina vänner med ar overlay, alternativt en npc) och frågar om du vill på äventyr. En bit in i skogen ger han dig lite vapen och rustning och ni ger er iväg på jakt efter Orcer.

Efter ett tag ser ni något konstigt, en väldigt färgglada karaktär, som börjar kastar röd och vita bollar i er riktning.
I ett par sekunder ser ni ut som frågetecken och undrar vad fasiken som pågår. Sen helt plötsligt dyker en massa ohyggliga färgglada monster dyker upp.

And the Grand battle of The Fellowship Vs Ash has begun.

Permalänk
Medlem

Undrar vilken uppdateringsfrekvens de tänkt.
2x 8K 144Hz hade varit grymt om man bara hade kunnat driva det.
Blir nog knappast några Ultra inställningar om man inte ska köpa VR headset först och sen vänta 5-10 år med att köpa en dator för att driva det.

Men om/när det går att göra VR headset med 8K skärmar och som kan drivas i 120-240 fps på hårdvara konsumenter har råd med så tror jag att VR blir betydligt populärare än vad det är idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Tror dom överskattar sina M1 Macs prestanda en aning

För att peta Apple-fans i ögonen: Apple "utvecklar" och säljer statusprodukter, inte teknikprodukter!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tja,, man måste ju inte köra 8K på skärmarna, utan man kanske kan nöja sig med 4K.(fast mindre screendoor effekt) Lite dyrt just nu kan tyckas, men framåt i tiden så lär det ju bli 8K tillsist ändå. så det är väl framtidsäkring det där.
Vi får väl se hur det till sist blir när det kommer en konsumentprodukt.

disclaimer : är ingen Apple fan precis, men detta kan vara vad som behövs för att göra VR större. Apple är ju duktigt på att hypa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Du kommer inte kunna rendera någonting öht i 2x 8K så det lär inte bli skarpare än vad som redan existerar (typ pimax 8kx).

Beror ju på hur de löser det tekniskt: om de har riktigt rapp eye tracking kopplat till foveated rendering så kan man nog hitta en hyfsad kompromiss där det är 8K skarpt där man faktiskt fokuserar blicken, och lägre upplöst runt om...
Och förhoppningsvis fortfarande ha acceptabel prestanda.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Du kommer inte kunna rendera någonting öht i 2x 8K så det lär inte bli skarpare än vad som redan existerar (typ pimax 8kx).

Jag har förvisso lite supersampling igång i lätta spel så jag renderar redan över 3x3 per öga och det är med ett gtx 1080. Skulle man ha råd med ett sådant Apple VR-headset 2022 så kommer man ha råd med RTX 4090 TI att köra det med.

Sen kvarstår den viktiga faktorn med foveated rendering. Det räcker att rendera typ 1440p över hela synen om man ha en en liten plätt med 1000x1000 pixlar precis där man kollar. Vilket givetvis kräver ögonspårning (eller att man har det rakt i mitten så som Varjo eller vissa quest-titlar gör) och att mjukvaran kan rendera på det sättet. Då förmodligen de flesta entusiastkort 2022 kunna använda 8k skärmar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Tror dom överskattar sina M1 Macs prestanda en aning

Quest 2 som har en upplösning på 1832x1920 per öga klarar sig hyffsat bra med Snapdragon XR2 som har en prestanda i nivå med ett Geforce GT1030. 1832x1920 är en bra bit under 8K, men dagens M1 är nog minst 3 gånger så kraftfull som XR2, och nästa år då Apples VR-headset släpps så är det nog med andra generationens M1 (M2?) som kanske blir 2 gånger så kraftfull som dagens M1 beroende på om det blir 3nm eller inte.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

För att peta Apple-fans i ögonen: Apple "utvecklar" och säljer statusprodukter, inte teknikprodukter!

Petar tillbaka och håller med om att Apple inte utvecklar teknikprodukter, de tar fram användarprodukter

Och för att addera till diskussionen.
Allt jag önskar är att Apple genom sin introduktion av små och smidiga lidar-sensorer
använder den tekniken (!) för att göra VR och AR bättre och mer exakt än inside-out-headtracking med kameror eller små torn som ska sättas ut i rummen...

Visa signatur

_____________________________________
Teknikspecialist i proffession och själ...

Permalänk
Medlem

Alltid kul med nya VR headset. Men när ska vi få ett nytt bra konsument headset? För i dagsläget skulle jag vilja påstå att det inte finns något bra vr headset på marknaden. Index har kabel, är 2 år gammal och kostar 10 lax, Reverb G2 har kabel och pissig tracking, Quest 2 kan köras trådlöst, dock genom VD och den känns billig och plastig och kräver att man köper till massa skit för att den ska bli bekväm. Den är inte ens ett PCVR headset så latens genom link i Beat Saber och 11 Table Tennis är inte tillräckligt låg. Och så är den vit... Fan, kan inte Valve bara släppa ett Index med högre upplösning, bättre byggkvalite och förmågan att använda den trådlöst? Eller ska man behöva köpa från nått jävla "start-up" i Singapore för att få allt det???

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mattias10:

Alltid kul med nya VR headset. Men när ska vi få ett nytt bra konsument headset? För i dagsläget skulle jag vilja påstå att det inte finns något bra vr headset på marknaden.

Typ. Jag är rätt less på VR just nu. Haft olika headsets on and off, men det behövs något nytt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Du kommer inte kunna rendera någonting öht i 2x 8K så det lär inte bli skarpare än vad som redan existerar (typ pimax 8kx).

Så är det onekligen idag. Min gissning är att Apple kommer satsa på eye-tracking med foveated rendering, samt någon form av intelligent upsampling. Vore ju rätt poänglöst annars. Hög upplösning till priset av 90-tals grafik är inte jättehäftigt och modern grafik i 2x8K är långt borta.

Något motsvarande en kombination av VRSS, DLSS och eye-tracking skulle kunna vara revolutionerande för VR. Kanske går det även att processa bilden för att motverka negativa effekter av optiken?

Intressant ändå att Apple vill ge sig in i matchen med VR. Deras fokus har ju hittills varit på AR. Det tråkiga är väl att de inte lär satsa på PCVR.

Permalänk
Keeper of Traditions

Ja, högre pris var precis vad VR-världen behövde för att faktiskt komma igång

Men antar att det kommer sälja bra, det har ju ett äpple på.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Field of View och latens över svinhög upplösning alla dagar i veckan. StarVR One har ett fullt field of view (210°), alltså skärmen täcker hela synfältet med råge. Tror inte jag kommer bry mig om VR innan tekniken är där ordentligt.