Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Finns redan, kallas ränteavdrag.

Jo, men vi måste få mer bidrag och allmosor om räntorna går upp ännu mera. Det är ju så det funkar i vårt land.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

Nej dom sa klart och tydligt nu på presskonferensen att det var ett retroaktivt "bidrag" och att det var minst ett par månader kvar innan det var klart hur det skulle utformas.

Låt mig gissa att de presenterar en metod i april/maj och sen kommer bidraget betalas ut i augusti.

Konspiratiorisk, jag? Nejdå...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

61,13 öre/kWh, senaste fakturan på 428 kr
Total förbrukning under förra året var 97 kWh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jo, så är det. Kommer bli mycket att sätta plåster på i framtiden i vårt land efter åtta år med S och MP vid makten.
Själv klarar jag mig ok men gått från 4200 kr -> 7300 kr för en månad men då ligger den stora kostanden för mig på fjärrvärme.
Det tråkiga med elen är ju att de fasta kostnaderna är så hiskliga. Jag hade nästan 1000 kr för förbrukningen av el men med avgifter och fasta kostnader på 2400 kr. Vad får det för intresse från mig att sänka min förbrukning egentligen?

Fast vi kör på en M-KD-L budget sedan hösten 2021 och där höjdes energiskatten. Visst inte så mycket, men den gick ju inte åt "rätt håll".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trackmaster:

Fast vi kör på en M-KD-L budget sedan hösten 2021 och där höjdes energiskatten. Visst inte så mycket, men den gick ju inte åt "rätt håll".

Sant men det är fortfarande inte det jag kommer rösta på när det blir val även om man säkerligen kommer få ta med en del av denna budget ändå.
Så länge vi har elbrist i landet och resten av EU och höga gaspriser så kommer vi ha dessa problem så länge vi inte klarar vår egen försörjning och samtidigt klipper kablarna till Europa.
Om Sverige hade haft 20 kärnkraftverk så hade vi säkert fortfarande haft höga elpriser men ägarna hade tjänat enorma pengar då de kunnat sälja dyrare på den europeiska marknaden istället för att sälja billig el till oss svenskar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Att hålla på med dessa små plåster och blodstoppare på ett avhugget ben kommer aldrig funka. Det behövs långsiktiga lösningar för att få bukt med problemen där de börjar. Är elpriset för högt för att vi har för lite produktion så bygger man upp mer produktion som går att använda när man behöver den och inte som i detta land, tar bort fungerande produktion.

Fast det är inte för lågt, vi har en tillräcklig installerad effekt och haft det ett bra tag tag. Elförbrukningen har sen inte ökat sen typ 90-talet. I skrivande stund exporteras mer än 50% av det som skickas från SE3 till SE4 vidare till Danmark, Tyskland, Polen och Litauen. Detta är enkelt tillgänglig fakta som t.o.m. uppdateras varje år av Energimyndigheten i Energiläget. Ändå ska det spys över kärnkraft och "miljömuppar".

Vi lever i ett komplext system. Det enda ökad produktion skulle leda till i dagsläget är billigare el för kontinenten...

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

Åkte på en ordentlig bajsmacka när värmepumpen dog i början av december och leveranstiderna är LÅÅÅNGA pga komponentbrist mm så får den nya kanske i Februari. Går alltså på elpatron nu och fick en elräkning för december på 11700kr med ordentligt sänkt värme här hemma och två rum stängda och utan uppvärmning.

Permalänk
Medlem

December

2457kWh
3295kr

Elpris totalt 134 öre/kWh
(Har bundet elpris sen två år tillbaka)

Så enligt senaste utspelet från S så kommer jag få en ersättning för den exceptionella situationen, men inte min kollega som förbrukade 1800kWh och har rörligt elpris. Fantastiskt! *suck*

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Åkte på en ordentlig bajsmacka när värmepumpen dog i början av december och leveranstiderna är LÅÅÅNGA pga komponentbrist mm så får den nya kanske i Februari. Går alltså på elpatron nu och fick en elräkning för december på 11700kr med ordentligt sänkt värme här hemma och två rum stängda och utan uppvärmning.

Ouff den är inte rolig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

December

2457kWh
3295kr

Elpris totalt 134 öre/kWh
(Har bundet elpris sen två år tillbaka)

Så enligt senaste utspelet från S så kommer jag få en ersättning för den exceptionella situationen, men inte min kollega som förbrukade 1800kWh och har rörligt elpris. Fantastiskt! *suck*

Haha du tjänar ju på det.. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

December

2457kWh
3295kr

Elpris totalt 134 öre/kWh
(Har bundet elpris sen två år tillbaka)

Så enligt senaste utspelet från S så kommer jag få en ersättning för den exceptionella situationen, men inte min kollega som förbrukade 1800kWh och har rörligt elpris. Fantastiskt! *suck*

Han kommer bli ersatt, men inte uppnå maxersättning som erhålls över 2000kWh.
Man får läsa hela pressmeddelandet och inte bara rubrikerna.

Permalänk
Medlem

I September började började jämför el priser mot 2020.
Och förstod direkt att detta kommer fortsätta att öka.

Tex 2020 Aug 335Kr 893KwH
2021 Aug 965Kr 1034KwH

Så började kolla runt efter fast pris. Även mailade jag mitt nuvarande bolag Göta Energi. Att jag vill avsluta om inte dem kan erbjuda något.

Tog en dag, en säljare ringde upp. Till slut fick jag till "vinter säkra" för 62 öre ink allt. Ingen månads avgift, ingen kostnad för pris koll. Som skulle börja from Oktober.

Var lite sent för den skulle börja redan i September, fakturan el pris då var då 97 öre..

Är så sjuk nöjd att jag tog mig tid att kolla upp det.
Nuvarande fast pris hos Göta Energi 250 öre..

Ringde även min far, kolla upp hans el avta..
Gubben tar fast pris 5 år.. el pris på 15öre ink allt ..
Vem är nöjdast? Och folk säger det är bättre med rörligt..

När väl priset sjunker blir att ta ett billigt 5år som farsan gjort..

2021 December 1759 KwH / 1376 ink moms.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Så enligt senaste utspelet från S så kommer jag få en ersättning för den exceptionella situationen, men inte min kollega som förbrukade 1800kWh och har rörligt elpris. Fantastiskt! *suck*

Jag tolkade det som att det är upp tilll 2000:- och har man lägre än det blir det mindre pengar.

Hursom är det typ såhär:

M: Sänk elskatten medans priserna är galna, det är enkelt och blir rättvist.
S: Går inte att genomföra, men ett bidrag med luddiga gränser går bra! Och det var helt och hållet vår idé!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om någon har en förbrukning på över 2000kWh i elområde 1, får de kompensation då? Där är ju elen i princip gratis.

Visa signatur

:)

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Han kommer bli ersatt, men inte uppnå maxersättning som erhålls över 2000kWh.
Man får läsa hela pressmeddelandet och inte bara rubrikerna.

Uppfattar det som att du måste överstiga 2000 kWh för att det ska bli aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag tolkade det som att det är upp tilll 2000:- och har man lägre än det blir det mindre pengar.

Hursom är det typ såhär:

M: Sänk elskatten medans priserna är galna, det är enkelt och blir rättvist.
S: Går inte att genomföra, men ett bidrag med luddiga gränser går bra! Och det var helt och hållet vår idé!

Något görs iallafall.. kunde lika gjort ingenting..
Kanske får se om reglerna isåfall.
Men sådant är nog svårt att det blir rättvist mot alla.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Tror dock att bundna avtal är påväg bort alternativt prisas bort då elbolagen inte vill sitta på så hög risk

Var har du läst/hört det? Försökt hitta något sådant, men inte funnit.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus_einar:

Uppfattar det som att du måste överstiga 2000 kWh för att det ska bli aktuellt.

Enligt pressmeddelandet som gått ut så ska ersättningen komma i flera nivåer där den högsta ersättningen ges till dem med en förbrukning över 2000kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senjin:

Om någon har en förbrukning på över 2000kWh i elområde 1, får de kompensation då? Där är ju elen i princip gratis.

Jag tror inte de kommer skilja på elområden.

Kan lägga mina siffror:
SE2 - December - Rörligt
~3300 kwh
~5000:- (allt inräknat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Var har du läst/hört det? Försökt hitta något sådant, men inte funnit.

https://sverigesradio.se/artikel/flera-elbolag-slutar-erbjuda...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Päronen fick räkning på 33k för Dec månnad för två hus...

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Enligt pressmeddelandet som gått ut så ska ersättningen komma i flera nivåer där den högsta ersättningen ges till dem med en förbrukning över 2000kWh.

Jag tolkar över 2000kwh per månad i december till februari och upp till 6000kr som att det är 2000kr per månad man överstiger 2000kwh inte att det finns någon rörlig mängd under 2000kwh.

Med det sagt så är förslaget långt ifrån färdigt och sossarna har ingen aning vad de ska göra av det än, de var bara tvungna att presentera något innan partiledardebatten.

Permalänk
Medlem

Har nu fått räkningen från Fortum.
Elnätsavgift Ellevio 1265kr
Köpt el av Fortum 3528kr
Så totalt för december landade det på 4793kr för 1335kWh. Rörligt pris i SE3.

Visa signatur

2x8GB Corsair 3600Mhz | Asus GeForce GTX1070 Strix 8GB
OCZ 850W 80+ GULD | MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Något görs iallafall.. kunde lika gjort ingenting..
Kanske får se om reglerna isåfall.
Men sådant är nog svårt att det blir rättvist mot alla.

Fast vad hade varit orättvist med att sänka elskatten? Då hade alla fått samma procents sänkning.. M förslag var mycket smartare.

Permalänk
Medlem

Tackar!
Undrar om dem i framtiden kommer sluta helt och hållet med det..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jetblack:

Fast det är inte för lågt, vi har en tillräcklig installerad effekt och haft det ett bra tag tag. Elförbrukningen har sen inte ökat sen typ 90-talet. I skrivande stund exporteras mer än 50% av det som skickas från SE3 till SE4 vidare till Danmark, Tyskland, Polen och Litauen. Detta är enkelt tillgänglig fakta som t.o.m. uppdateras varje år av Energimyndigheten i Energiläget. Ändå ska det spys över kärnkraft och "miljömuppar".

Vi lever i ett komplext system. Det enda ökad produktion skulle leda till i dagsläget är billigare el för kontinenten...

Så om jag kan lägga undan 100 kronor till sparkontot en månad och alla andra månader på året så går jag back 500 kr, har jag då för hög lön?
Klart vi kan exportera den dagen det blåser ute, solen lyser och vattenmagasinen är fulla men den dagen hela norra europa sitter med -10 till -30 grader på termometern och vädret är klart och vindstilla så kommer vi inte kunna exportera en filidutt och då börjar det nog bli jävligt kallt i våra hushåll efter ett tag när man blir tvungen att ransonera elen. Vi behöver ett reglerbart system där vi kan ha el till hela vårt land i första hand till ett maxpris och sen det som blir över kan vi exportera för högre priser om de nu vill köpa.
Norra sverige kommer snart dra igång ett antal stora produktioner som drar enorma mängder med el så det som tidigare har kunnat skickas till södra sverige kommer i framtiden stanna och användas i norr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Kommer det betyda att elskling och liknande företag tappar sin fördel? Jag använder inte det själv så endast en nyfiken fundering då jag förstått att de köper el för ett år i taget för ett visst antal medlemmar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kommer det betyda att elskling och liknande företag tappar sin fördel? Jag använder inte det själv så endast en nyfiken fundering då jag förstått att de köper el för ett år i taget för ett visst antal medlemmar.

Elskling är bara en förmedlare/söktjänst för elavtal, de säljer inte el själva. Du tänker nog på Kundkraft och liknande företag. Men ja, det kan jag absolut tänka mig.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Fast vad hade varit orättvist med att sänka elskatten? Då hade alla fått samma procents sänkning.. M förslag var mycket smartare.

Väldigt svårt att tro M skulle ge ALLA samma sänkning.
Lätt att säga ALLA ska få skatte säkning.. MEN

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Elskling är bara en förmedlare/söktjänst för elavtal, de säljer inte el själva. Du tänker nog på Kundkraft och liknande företag. Men ja, det kan jag absolut tänka mig.

Ja, det var nog de jag tänkte på.
Tack för info i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10