Permalänk
Medlem

RTX 3000 serien och DLSS

God kväll!

Ber om ursäkt ifall tråden finns redan, gjorde en sökning men hittade inget (risk för lathet).

Det är som så att jag sitter på ett RTX 3090 och är sugen på att prova hur väl DLSS och RT gen 2.0 fungerar.

Uppgraderade från ett Rog Strix 1080 A8G så har ganska höga förväntningar av generation 2 a la RTX

Köpte Cyberpunk bara för att testa och det fungerar bra på min dator, trots gammal CPU och slöa DDR3. Lite dippar med allt på ultra, men det räknar jag med då det är det så kallade Crysis 2.0

Men när jag tänkte testa Battlefield V, då jag körde Ultra tidigare med mitt 1080 i upplösningen 3440x1440 så fungerade det kanon, tyvärr så är det lite smålagg med mitt 3090, och jag misstänker att det kan ha att göra med att det inte går att aktivera DLSS i just BF V, i alla andra spel som stödjer DLSS går det utan problem.

Vill mest få bekräftat ifall det är fler som kör ultrawide som har det avaktiverat (ej går att aktivera) och det är där problemet är.

Jag har hittat lite info om att det går bra med standard 1440p, 4K och 1080p, men det är som sagt avaktiverat för mig.

Någon med bättre kännedom kanske vet med större säkerhet att det inte är implementerat för 3000 serien ännu eller att det är ultrawide som är boven?

PS. jag har provat att dra ner upplösningen till standard 1440p, 1080p etc, men problemet kvarstår.
Dock så är det enbart BF V som strular.

Tråkigt med lite laggspikar i ett onlinespel med ett bättre GFX, dock så borde det klara av Ray Tracing i Ultra.

Kör i DX12 med, allt på max, senaste drivrutinerna från NVidia, Windows 10 20H2 x64 etc.

Ifall det är av intresse så sitter jag på en gammal i7 4930K OC @ 4.2 GHz, 32 GB DDR3 1600MHz, allt på SSD, 3x Corsair Force Series GT (500MB+ läs/skriv) 1 SSD a la Samsung 750 Evo 500GB, extern HDD WD 2 TB, 1000W Corsair Platinum PSU (inköpt förra året då mitt gamla hade ca 8 år på nacken, för säkerhets skull), Asus RoG Swift PG348Q, Logitech G903 med trådlös laddning, Logitech G903 TB, Logitech 5.1 Surround System (minns ej modell 509?) etc. etc.

Har inga prestandaprobem i några spel, förutom då lite dippar i CP2077 och lagget i BF V.

Dock så vet jag att min CPU samt RAM är lite efter, men då det fungerat perfekt för min speldatabas så har jag inte haft någon anledning till att uppgradera, dock verkar generation 12 från Intel ganska trevlig på pappret. Inväntar dock riktiga benchmarks innan det blir aktuellt, eller vänta till det släpps DDR5 och uppgradera då.

Trots nya generationen på intåg så förväntar jag mig inte några underverk, men för att undvika att jag skriver både testamente och psykisk profil så vill jag gärna veta mer om BF V med DLSS i ultrawide med 3000 serien, om det nu är möjligt.

Trevlig helg allesammans!

Permalänk
Medlem

Efter lite googling så verkar BFV ha tagit bort DLSS i annat än 4K i en uppdatering.

Permalänk
Medlem

3090, ultrawide och 4930K är fan häftigt, vill bara säga kudos för den setup:en Heja gamla CPU:er!

Permalänk
Medlem

Ser ut som BFV har bara DLSS 1.0, som är den suddiga varianten som blivit kritiserad och går att aktivera bara i 4K(?). https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DLSS_support

"Unfortunately, EA/DICE has not yet implemented DLSS 2.0, ergo DLSS 1.0 only works in Ultra HD."
https://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_rtx_3090_su...

Permalänk
Medlem

Prova med DX11 istället.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla konstruktiva svar.

Får prova DX11.

Har dock för mig att Sweclockers hade en artikel där det stod upp till 40% bättre prestanda i Battlefield V som skrevs detta år.

Kan dock ha varit enbart för ray tracing och inte dlss.

Jag kan ha drömt också

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Med DX11 så fungerar det klockrent, allt på max. Verkar vara något med DX12 implementeringen.

Permalänk
Skrivet av Mahkizmo:

Uppdatering: Med DX11 så fungerar det klockrent, allt på max. Verkar vara något med DX12 implementeringen.

Bra att veta! Har inte ultrawide men tyckte de spikade med mitt 3080 också. Ska testa dx 11 tack!

Permalänk
Medlem

Har aldrig testat DLSS trots man haft nvidia bra länge nu... Men är det vanligt att det inte fungerar i ultrawide upplösningar utan kräver 1080p, 1440p, 4k etc och 16:9 upplösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har aldrig testat DLSS trots man haft nvidia bra länge nu... Men är det vanligt att det inte fungerar i ultrawide upplösningar utan kräver 1080p, 1440p, 4k etc och 16:9 upplösningar?

Tror det beror mest på utvecklaren i sig om det stödjer dlss eller inte.

Exempelvis andra spel stödjer ultrawide och DLSS medans andra varken stödjer ultrawide eller DLSS.

Men det är bara en killgissning från min sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Tror det beror mest på utvecklaren i sig om det stödjer dlss eller inte.

Exempelvis andra spel stödjer ultrawide och DLSS medans andra varken stödjer ultrawide eller DLSS.

Men det är bara en killgissning från min sida

Nu läste du inte. Syftar på om det är vanligt att ultrawideupplösningar inte stöds

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nu läste du inte. Syftar på om det är vanligt att ultrawideupplösningar inte stöds

Hehe!

Det vet jag daremot inte om det ar vanligt eller inte.

Kan vara sa att det inte ar sa vanligt da jag misstanker att majoriteten spelar i 1080p, 1440p (2560x1440) eller 4K, tror inte att sa manga spelar i 21:9 ex 3440x1440 eller ovriga upplosningar.

Sa troligtvis om majoriteten inte spelar i dessa upplosningar sa implementeras nog inte ultrawide med DLSS som standard.

Men det ar som sagt bara vilda killgissningar igen

PS. sitter pa jobbet dar jag endast har en italiensk layout

Permalänk
Medlem

Jag har också noterat att DLSS-knappen har inaktiverats i BFV. Trodde det hängde ihop med uppdaterad GeForce-drivrutin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Jag har också noterat att DLSS-knappen har inaktiverats i BFV. Trodde det hängde ihop med uppdaterad GeForce-drivrutin.

Hade hoppats pa det med, men tyvarr inte.

Permalänk
Medlem

DLSS i Battlefield 5 är ju rätt värdelöst ändå, allt ser ut som skit med det aktiverat. Det är väl 1.0 som körs i Battlefield 5 och Dice lär inte uppdatera till 2.0 eller vilken version som nu är den senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

DLSS i Battlefield 5 är ju rätt värdelöst ändå, allt ser ut som skit med det aktiverat. Det är väl 1.0 som körs i Battlefield 5 och Dice lär inte uppdatera till 2.0 eller vilken version som nu är den senaste.

Jag har inte kunnat prova själv då min native resolution är 3440x1440. Så har svårt att uttala mig om hur det ser ut.

Dock så har jag bra prestanda i spelet så det gör nog inte så stor skillnad, med DX11, i DX12 fungerar det väldigt dåligt med RT.

Men huruvida man tycker att det ser bra eller dåligt ut är nog ganska personligt i förhållande till upplösning och grafikinställningar med mera.

Jag har bara provat DLSS i Cyberpunk, detta under ca 1 timmes spelande, har inte haft tid att spela mer pga jobb och där ger det som sagt en prestandaskjuts och ser bra ut (enligt min egna smak och tycke)

Är inte så insatt vad som är de stora förändringarna mellan DLSS 1.0 och 2.0 heller.