Skrivare som inte kommer användas så ofta

Permalänk
Medlem

Skrivare som inte kommer användas så ofta

Hej!

Jag vill ha en skrivare hemma då jag ibland behöver skriva ut saker att använda när jag och vännerna spelar rollspel. I vissa perioder kommer den eventuellt stå oanvänd vilket gör att jag funderar på om det är bäst att undvika bläckstråleskrivare då jag har hört att dessa kan torka igen och bli obrukbara.

Jag tar gärna emot alla tips – både vad gäller allmänna tips och specifika modeller.

Budget är runt 1500-2500 kr och den ska kunna skriva ut i färg.

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör använda en laserskrivare för de ryms inom budgeten, laser och sublimeringsskrivare påverkas mycket lite av att inte användas frekvent/regelbundet utan de kan stå i år och bara fungerar när man vill använda dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Laserskrivare alla gånger vid sällanutskrifter och inte har fotokvalitets-krav och de flesta mindre A4-färglaserskrivare ligger i området strax över 2000:- - det som kostar sedan om man skriver ut mycket är tonerpatronerna och bra mycket mer per sidan är större laserskivare för kontorsbruk. Så kolla vad förbrukning kostar räknat per sida när du väljer mellan Samsung, HP och Brother typ - och titta också om det finns piratttoner till lämplig pris (typ inkclub då det brukar finnas alternativa toner för de lite äldre skrivare som gått ut i stora volymer)

Bläckstråleskrivare torkar för eller senare och även sådana som Canon som mycket väl klarar över halvår oanvänd så är det rätt stor bläckförbrukande rensningsprocedur vid start och första utskriften skall man inte räkna med kommer vara perfekt.

---

Att ha i bakhuvudet - tonerpatroner brukar anges som 1000-1500-sidor för dessa småskrivare - men denna sidantal gäller bara vid 5% täckning av färg på sidan och det är inte speciellt mycket text på en A4 - det är typ en affärsbrev med 6 rader text och rubrik och inte mycket mer (det finns ett gammalt referensdokument från HP på en typisk (amerikansk)' rätt tom utskrift som sedan har blivit normen och har just 5% täckning av toner/bläck när det gäller senare angivna sidantalskapacitet för toner/bläck kassetter i skrivare)

Kör man fulla textutskrifter så kan 1000-sidorspatron lätt bara bli 200-300 sidor och kör man ut helfärgssidor kan det lätt halka ned till 100-50 sidor per uppsättning patroner då en heltäckt färgsidan i enfärg motsvarar upp till 20 sidors 5%-utskrift

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips och information!

Hur mycket brukar patroner till små laserskrivare kosta?

Jag tar gärna även förslag på specifika modeller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bohman08:

Tack för bra tips och information!

Hur mycket brukar patroner till små laserskrivare kosta?

Jag tar gärna även förslag på specifika modeller.

Du bör räkna med från 1000 kr och uppåt för 4 kassetter, en del kan man däremot köpa lösvikts toner till och fylla på och då kostar det kanske 100 kr i toner men skriver du lite är det troligen inte rätt metod.
Stora kontorsskrivare har ofta så stora kassetter att de kan räcka enormt länge så att ta mot en sådan som skänks bort kan vara vettigt om man jagar pris och har plats, men det kan kosta 10-20000 att byta kassetter i en sådan om de är slut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.