Analytiker: "Svalt mottagande stoppar Iphone 12 Mini-produktion"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Antar det är detta hen menar!?

Starkt av Samsung, men tiden får utvisa om de håller vad de lovar. För bara någon månad sedan såg det annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Starkt av Samsung, men tiden får utvisa om de håller vad de lovar. För bara någon månad sedan såg det annorlunda ut.

Är ju bra om det finns policys, skulle alla tillverkare ha och kanske ett bäst-före-datum på förpackningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vart finner du den informationen?

iOS 12 som stöds av iPhone 5S (2013) får ju fortfarande uppdateringar, senast 12.5.1 från nu i januari i år:
https://support.apple.com/sv-se/HT209084#1251

Men det finns såklart andra exempel som inte är exakt så länge.

iPhone 5 från 2012 fick ju ’bara’ uppdateringar till 2019 eftersom den vart utestängd från iOS11 pga avsaknad av SecureElement. Dock fick iOS9 med iPhone 4S som vapendragare senaste uppdateringen samtidigt och alltså också uppdateringar i 8 år också...

Nu kollar jag alltså på faktiska enheter som slutat få uppdateringar. Pixel 2 (2017) har ju trots ren ’vanilla’ android, och ett av Googles egna hjärtebarn redan fått sin sista uppdatering nu i december:
https://www.xda-developers.com/google-pixel-2s-final-software...

Ja, det går såklart att roota och hålla på med Lineage och andra saker, men det är svårt att slå Apple eller ens komma nära när det kommer till den här frågan (oavsett vilka löften Samsung ligger ute med för stunden...)

Kolla bara på när Samsung drev med Apple om 3,5mm-uttaget, försvann på nästa telefon. Samma med laddaren i förpackningen... Deras löften och marknadsföring bör på sin höjd tas med en skopa salt, och jag tror det först när det händer

Trots att Google gjort det mycket lättare att stödja versionsuppdateringar sedan 2016 så stödjer inte Samsungs telefoner detta system ens 2021:

https://www.androidpolice.com/2021/01/24/samsungs-galaxy-s21-...

https://www.androidpolice.com/2016/05/18/android-n-borrows-a-...

Sorry för värsta ranten och att jag ser ut som en ÄppelPojke, men just när det kommer till support över tid finns det bara ett företag att tänka över.

Någon pratade om 500kr per år. En SE 2020 utslaget på ca 8 år är ju nere på ganska liknande nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Någon pratade om 500kr per år. En SE 2020 utslaget på ca 8 år är ju nere på ganska liknande nivå

Den någon var jag.

2016 kostade iPhone SE 5795 kr med 64 GB minne, ska du använda den fram till april 2024 så kommer du behöva byta ut åtminstone batteriet – just nu kan du byta batteri för 662,63 kr via Apple. Ett batteribyte och du är redan uppe i 807,2 kr/år, två och du är uppe i 890 kr. Telefonen är snart fem år, köpte du 16 GB så har du redan skrotat telefonen och vill du ens använda 64 GB-varianten längre? Byter du efter 6 år handlar det om dubbla priset per år/månad/dag. Inte liknande skulle jag säga och då tycker jag ändå att Samsung och gänget ska göra bättre, alla köper ju inte telefonerna är de är helt nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Den någon var jag.

2016 kostade iPhone SE 5795 kr med 64 GB minne, ska du använda den fram till april 2024 så kommer du behöva byta ut åtminstone batteriet – just nu kan du byta batteri för 662,63 kr via Apple. Ett batteribyte och du är redan uppe i 807,2 kr/år, två och du är uppe i 890 kr. Telefonen är snart fem år, köpte du 16 GB så har du redan skrotat telefonen och vill du ens använda 64 GB-varianten längre? Byter du efter 6 år handlar det om dubbla priset per år/månad/dag. Inte liknande skulle jag säga och då tycker jag ändå att Samsung och gänget ska göra bättre, alla köper ju inte telefonerna är de är helt nya.

Skillnaden är dock att du behöver leva med en halvkass budgetlur med gammalt os efter något år, eller en rapp och trevlig iphone...

Jaja alla får välja det de vill, och jag tror absolut de flesta lägger bra mycket mer än 1000kr per år på mobilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skillnaden är dock att du behöver leva med en halvkass budgetlur med gammalt os efter något år, eller en rapp och trevlig iphone...

Jaja alla får välja det de vill, och jag tror absolut de flesta lägger bra mycket mer än 1000kr per år på mobilen

Inte alla. Snittet dras ju för den delen upp av de som spenderar 15000 kr på luren.

2000 kr är inte en halvkass budgetlur för övrigt, budgetlurarna ligger på 800-1500 kr.

Även om man har den billigaste iPhone i 6 år så är det dyrare än att ha en billigare Android-lur i 2-4 år. Samma sak blir det inte när det gäller kostnaden, men då får man lyfta fram annat än kostnaden för det är inte alltid det som är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inte alla. Snittet dras ju för den delen upp av de som spenderar 15000 kr på luren.

2000 kr är inte en halvkass budgetlur för övrigt, budgetlurarna ligger på 800-1500 kr.

Även om man har den billigaste iPhone i 6 år så är det dyrare än att ha en billigare Android-lur i 2-4 år. Samma sak blir det inte när det gäller kostnaden, men då får man lyfta fram annat än kostnaden för det är inte alltid det som är viktigt.

Ja absolut, och en billig android som är 3 år nyare än billigaste iphonen kanske till och med är bättre på en del sätt, så en billig android var tredje år är ju jämförbart totalt sett.

Alla får göra som de vill, jag ville bara framhålla att iPhones i alla fall har mjukvarustödet på sin sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla får göra som de vill, jag ville bara framhålla att iPhones i alla fall har mjukvarustödet på sin sida

Det har den absolut, och det är bra för de som vill köra med en begagnad iPhone och är inkörd i det systemet. T.ex. om någon köpte iPhone 6s när den var två år gammal och uppgraderar till en Xs nu, då blir det inte så dyrt att äga en. Ny mot ny så ja då blir det inte lika budget.

Ser man bara till hållbarhet så är det ju ingen som listat ut vad man ska göra med prylarna efter säkerhetsuppdateringarna slutat komma. Visst systemkretsen kommer vara utdaterad och batteriet slut och då allt är så integrerat finns det inte många andra komponenter, men det är inte som att materialen återvinns heller i någon jättestor utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det har den absolut, och det är bra för de som vill köra med en begagnad iPhone och är inkörd i det systemet. T.ex. om någon köpte iPhone 6s när den var två år gammal och uppgraderar till en Xs nu, då blir det inte så dyrt att äga en. Ny mot ny så ja då blir det inte lika budget.

Ser man bara till hållbarhet så är det ju ingen som listat ut vad man ska göra med prylarna efter säkerhetsuppdateringarna slutat komma. Visst systemkretsen kommer vara utdaterad och batteriet slut och då allt är så integrerat finns det inte många andra komponenter, men det är inte som att materialen återvinns heller i någon jättestor utsträckning.

Funkar bra som fyllnadsmassa i stora hål som finns utanför stora städer har jag hört

Tur att vi har saker att fylla hålen med /s

Nej såklart är det stora problem på den fronten. Reduce, Reuse, Recycle är väl ledorden, och de första två är ju viktigare skulle jag säga. Om en telefon lever längre och har bättre stöd för modern mjukvara längre så kommer färre slängas och kan lättare säljas begagnade.

Absolut är inte Apple perfekta eller kanske inte ens en förebild i vissa avseenden (lightning?), men att hålla en telefon relevant är de ganska bra på