2080ti, sälja av eller mina sönder?

Permalänk
Medlem

2080ti, sälja av eller mina sönder?

Det finns inget rätt svar på frågan, mer intresse av input hur ni hade gjort om nu suttit med ett överblivet 2080ti och el som ingår i hyran. Satt det i en miningrigg eller sålt av det på blocket?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Hade nog minst någon enkel coin på skoj, inte för att det är ekonomiskt riktigt på något sätt

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Sälj det och köp krypto för slantarna om det intresserar dig.
Det är säljläge för GPUer nu!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du får in ca 50kr per dag om du minar på ett 2080ti, så det borde ju vara lockade. Men gissningsvis lär inte de hålla i sig speciellt länge. Förmodligen mest ekonomiskt att mina nu, sen sälja när vinsten är lägre. Förutsät du har en dator att sätta kortet i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Sälj det och köp krypto för slantarna om det intresserar dig.
Det är säljläge för GPUer nu!

Fast stor del av säljläget är ju pga att det också är fantastiskt miningsläge just nu. Får tillbaka pengarna för ett grafikkort efter 3-4 månader - om det håller i sig är kanske osannolikt - men ett 2080ti kommer hyfsat andrahandsvärde även efter eventuell krasch.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av rotkiv42:

Fast stor del av säljläget är ju pga att det också är fantastiskt miningsläge just nu. Får tillbaka pengarna för ett grafikkort efter 3-4 månader - om det håller i sig är kanske osannolikt - men ett 2080ti kommer hyfsat andrahandsvärde även efter eventuell krasch.

Krypro studsar ju upp och ner 10-20% på bara dagar eller timmar just nu. Så med lite gamblimg med slantarna som ett 2080ti ger vid en försäljning så kan man göra betydligt mer pengar en så per dag.... eller förlora såklart också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nja.. minea sönder..
Minear gör du bäst på en rejäl undervolt och moderat OC av minnen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Hög efterfrågan på grafikkort just nu. Rekommenderar att sälja. Då slipper man dessutom betala skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Hög efterfrågan på grafikkort just nu. Rekommenderar att sälja. Då slipper man dessutom betala skatt.

Skatt betalas vid realisation av vinst, alltså vid konvertering krypto > fiat... "vinst-hemtagning".

Så de som slänger ut fiat-pengar på ex.vis 10 st. grafikkort gör väl bäst i att använda metoden "mine and hold", in i det längsta så att säga.
Precis som klassiska investerare tjänar mest i längden med "buy and hold".

Utöver denna aspekt... jag förstår inte hur folk tänker gällande mining på små/få hårdvaru-resurser... WTF is the point med några tjugor?

Antingen går man "all in" med flera prestanda-kort, eller pyntar ännu mer för ASIC's...
Svårighetsgrad stiger i takt med att fler miners har kraftfullare hårdvara, så just mining satsar man väl bara på ifall man ständigt uppgraderar...?
(Med främst ASIC kan väl intervaller vara längre.)

Nä, nog med pladder - sälj ifall ingen större satsning görs!

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Skatt betalas vid realisation av vinst, alltså vid konvertering krypto > fiat... "vinst-hemtagning".

Så de som slänger ut fiat-pengar på ex.vis 10 st. grafikkort gör väl bäst i att använda metoden "mine and hold", in i det längsta så att säga.
Precis som klassiska investerare tjänar mest i längden med "buy and hold".

Utöver denna aspekt... jag förstår inte hur folk tänker gällande mining på små/få hårdvaru-resurser... WTF is the point med några tjugor?

Antingen går man "all in" med flera prestanda-kort, eller pyntar ännu mer för ASIC's...
Svårighetsgrad stiger i takt med att fler miners har kraftfullare hårdvara, så just mining satsar man väl bara på ifall man ständigt uppgraderar...?
(Med främst ASIC kan väl intervaller vara längre.)

Nä, nog med pladder - sälj ifall ingen större satsning görs!

Vet inte om du citerade fel eller om jag formulerade konstigt i första inlägget. Men jag menade iallafall att jag rekommenderar att sälja sina grafikkort om man redan mine:at ett par månader eller längre, eftersom vissa kort går, beroende på modell, runt MSRP eller över. T.ex. billigaste 5700 XT på Blocket ligger vid skrivande stund runt 6 000kr. MSRP på 5700 XT låg mellan 4-6000kr, hybrid modeller ej inräknade. Även på Tradera säljs dessa kort för runt 6k.

Jag kanske minns fel men prylar (t.ex. datorkomponenter) som man säljer på Blocket, Tradera, etc slipper man betala skatt på så länge den totala vinsten inte överstiger 50 000kr. Sen så behöver man inte heller skatta på inkomsten från sin hobbyverksamhet om inkomsten ligger under 20 000kr.

Permalänk
Medlem

Jag hade använt det till mining om jag inte behövde investera för att få det att rulla.

Ett 2080 Ti drar helst 150-160 W under mining och det blir ju oftast ingen större belastning för nätaggregatet. Ett större problem är oftast att rymma två kort i samma låda och samtidigt klara att kyla dem.

Du ska givetvis låta alla dina kort rulla samtidigt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det finns inget rätt svar på frågan, mer intresse av input hur ni hade gjort om nu suttit med ett överblivet 2080ti och el som ingår i hyran. Satt det i en miningrigg eller sålt av det på blocket?

Sälj kortet på Tradera för maximal peng sen sätter du in pengarna på lite Plattforms-kryptos som klarar sig utan mining: Kanske Cardano eller Polkadot och se sedan allt gå upp till månen eller åka ner till träsket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Vet inte om du citerade fel eller om jag formulerade konstigt i första inlägget. Men jag menade iallafall att jag rekommenderar att sälja sina grafikkort om man redan mine:at ett par månader eller längre, eftersom vissa kort går, beroende på modell, runt MSRP eller över. T.ex. billigaste 5700 XT på Blocket ligger vid skrivande stund runt 6 000kr. MSRP på 5700 XT låg mellan 4-6000kr, hybrid modeller ej inräknade. Även på Tradera säljs dessa kort för runt 6k.

Jag kanske minns fel men prylar (t.ex. datorkomponenter) som man säljer på Blocket, Tradera, etc slipper man betala skatt på så länge den totala vinsten inte överstiger 50 000kr. Sen så behöver man inte heller skatta på inkomsten från sin hobbyverksamhet om inkomsten ligger under 20 000kr.

Nej då, jag fyllde mest på inlägget med diverse och det jag riktade till dig var mest förtydligande av _när_ man behöver skatta för just kryptovalutor.
Alltså _bara_ när konvertering görs, inte så fort värde uppstår.

Och det är väl rätt som du skriver kring försäljning, och hur "systematiskt" man säljer spelar in därutöver.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk

Jag sålde mitt till en annan här på forumet billigt, har man ett över känns det som pengarna inte är ett problem.. Men vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Jag sålde mitt till en annan här på forumet billigt, har man ett över känns det som pengarna inte är ett problem.. Men vad vet jag.

Har ett till övers i den meningen att jag fått tag i ett kort ur 3000-serien

Eftersom jag fått lite intresse via PM om att köpa loss kortet så kan jag väl skriva här också att kortet såldes iväg på blocket för något kväll sedan, det var borta på samma kväll det lite spontant lades ut. Fick ut motsvarande inköpspriset för det 3070 jag bytte till så jag är nöjd.

Imorgon kommer min 48CX så jag har något fint att koppla in också 😃

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Har ett till övers i den meningen att jag fått tag i ett kort ur 3000-serien

Eftersom jag fått lite intresse via PM om att köpa loss kortet så kan jag väl skriva här också att kortet såldes iväg på blocket för något kväll sedan, det var borta på samma kväll det lite spontant lades ut. Fick ut motsvarande inköpspriset för det 3070 jag bytte till så jag är nöjd.

Imorgon kommer min 48CX så jag har något fint att koppla in också 😃

Trevligt!
Bara alla är nöjda som jag brukar säga. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Du får in ca 50kr per dag om du minar på ett 2080ti, så det borde ju vara lockade. Men gissningsvis lär inte de hålla i sig speciellt länge. Förmodligen mest ekonomiskt att mina nu, sen sälja när vinsten är lägre. Förutsät du har en dator att sätta kortet i.

50 kr om dagen minus ström? Säg 30 kr = 900 kr/månaden. Fast ett RTX 3080 ger runt 120 kr/dygn med strömmen borträknat = 3 600 kr/månaden så inte konstigt att marknaden dammsugs. En pall med 100 kort ger en vinst på 360 000 kr/månaden och säg att man köpte pallen för 900 000 när 3000 serien släpptes så går man med vinst efter tre månader och kan leva på det tills bubblan spricker. Men kommer raset tidigare så är man skuldsatt för livet.

Rätta mig gärna om jag tänker helt fel 🤗

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

50 kr om dagen minus ström? Säg 30 kr = 900 kr/månaden. Fast ett RTX 3080 ger runt 120 kr/dygn med strömmen borträknat = 3 600 kr/månaden så inte konstigt att marknaden dammsugs. En pall med 100 kort ger en vinst på 360 000 kr/månaden och säg att man köpte pallen för 900 000 när 3000 serien släpptes så går man med vinst efter tre månader och kan leva på det tills bubblan spricker. Men kommer raset tidigare så är man skuldsatt för livet.

Rätta mig gärna om jag tänker helt fel 🤗

Du kan inte minea med 100 kort utan att köpa/hyra någon form av industrifastighet.

230W per kort x 100 ger 23kW vilket är mer än vad vanliga hus och lägenheter klarar.

Med en villa och 25A säkringar kan du nog köra ca 65 kort dock, och ändå kunna använda spis och microvågsugn, förutsatt att systemet är helt jämnt fördelat mellan faserna.

Men man vill ju ha lite marginal också så ca 50 kort är nog den praktiska gränsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

50 kr om dagen minus ström? Säg 30 kr = 900 kr/månaden. Fast ett RTX 3080 ger runt 120 kr/dygn med strömmen borträknat = 3 600 kr/månaden så inte konstigt att marknaden dammsugs. En pall med 100 kort ger en vinst på 360 000 kr/månaden och säg att man köpte pallen för 900 000 när 3000 serien släpptes så går man med vinst efter tre månader och kan leva på det tills bubblan spricker. Men kommer raset tidigare så är man skuldsatt för livet.

Rätta mig gärna om jag tänker helt fel 🤗

Jo du tänker i princip rätt, därför korten är slut, men andra problem dyker dock upp.
100 kort ger ju lite andra utmaningar, tex strömförsörjning, skatt och kylning (i och för kanske lite lättare nu med kylan). Vinsten var lägre när 3000 serien släpptes, så lite längre tid att gå runt.

Sen kan man ju sälja korten om bubblan spricker, visst kommer grafikkorts priserna krasch då med, men gissar gamers är väldigt sugna på att köra massa 3080 till reapris så man riskerar inte hela beloppet. Också så möjligt att bubblan spricker och det ändå är lönsamt att mina, bara inte lika mycket som nu. ROI på 1-2år istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Sen så behöver man inte heller skatta på inkomsten från sin hobbyverksamhet om inkomsten ligger under 20 000kr.

Har sett detta påstående i flera trådar här men jag har svårt att hitta källa. Gäller inte detta den totala inkomsten, inklusive inkomst från arbete etc.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takyon:

Har sett detta påstående i flera trådar här men jag har svårt att hitta källa. Gäller inte detta den totala inkomsten, inklusive inkomst från arbete etc.?

Jo, precis. Blev rättad av någon här på forumet om att det gäller den totala inkomsten som du säger.