Snart kan du köpa Tesla med bitcoin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det blir klart mindre trovärdigt direkt när han inte full koll på energi vs effekt eftersom han pratar om hur många "terawatts per year" Bitcoin-mining använder (men menar terawatt-timmar per år).
Han har ju nästan i så han spricker också med påståendet att nuvarande banksystemet kanske är varför vi har en klimatkris...

En del bra argument här och var, men "unbiased" skulle jag inte riktigt kalla det, även om de själva tycker det.

Ingenting är opartiskt. Frågor om vad som är sant och falskt är av sin natur partiska. Att han sen blandar ihop energi och effekt är en ren petitess - det är ingenting som förändrar argumenten. Kokar vi ner det hela får vi:

Kryptosystemen är inte alls så ineffektiva som många försöker få det till - du kan inte räkna energiåtgången för en transaktion till energiåtgången för ett block.

Energiåtgången för traditionella banksystem är mycket större än vad jämförelserna får det till. Krypto är effektivare då det inte behöver dras med samma "backend".

Kryptobrytning använder mycket grön el samt överskottsel, vilket ökar lönsamheten för elbolagen och ger större incitament att bygga ut.

Inflation leder till ett konsumtionsamhälle vilket är dåligt för miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kryptobrytning använder mycket grön el samt överskottsel, vilket ökar lönsamheten för elbolagen och ger större incitament att bygga ut.

Vad är överskottsel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är överskottsel?

Produktionsöverskott av el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Produktionsöverskott av el.

För sol- och vindenergi så kan det vara en lösning att få användningen av energin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Inflation leder till ett konsumtionsamhälle vilket är dåligt för miljön.

Om vi ska gå den vägen, spekulationsekonomi leder till ett konsumtionsamhälle vilket är dåligt för miljön och bitcoin är det mest spekulativa vi sett i stor skala på väldigt länge.

Och nej, bitcoin använder inte grön överskottsel till en så stor del att det är rimligt att prata om i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Det finns öht ingen överskottsel. Okej, vi har haft två tillräckligt kraftiga stormar den senaste vintern så att vindkraftverken producerat så mycket att marknaden inte kunnat hantera mängden och behövt ta till negativa priser, men sammantaget pratar vi om enskilda timmar under loppet av ett år, så icke-noll, men helt insignifikanta mängder.

Nästa argument "grön el": Här finns det två sätt att se på saken. "Brytning är en intermittent last som vi ibland måste ta höjd för": Här blir brytningen enbart så grön som den sista kilowatttimmen producerad i det lokala elnätverket. Inte jättegrönt utanför Europa mao. "Brytning är en bestående last som elproducenterna kan ta höjd för": Det innebär att vi i slutändan argumenterar för att vi ska bygga kärnkraftverk enkom för att förse kryptobrytning med energi. Eller enorma hav av vindkraftverk och solceller som tar upp en betydande landareal. För om det hade funnits "överskottsel" i den omfattningen skulle producenterna snabbt stänga av de kolkraftverken (som utgör den dyraste tillskottslasten) för att minimera kostnaden.

I varken det ena eller det andra fallet är det "grön, utsläppsfri överskottsel" det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om vi ska gå den vägen, spekulationsekonomi leder till ett konsumtionsamhälle vilket är dåligt för miljön och bitcoin är det mest spekulativa vi sett i stor skala på väldigt länge.

Och nej, bitcoin använder inte grön överskottsel till en så stor del att det är rimligt att prata om i dagsläget.

Incitamentet för så kallad spekulation är värdeskapande, motsvarande: "Jag lägger undan/investerar pengar nu så värdet växer och jag kan använda dem till bättre saker i framtiden". Det är raka motsatsen till incitamentet vid inflation där pengarna förlorar värde för var dag.

Cambridge universitet håller inte med dig.

Citat:

More recently, studies have shown that a growing share of total electricity consumption originates from renewable energy sources such as hydro, solar, and wind power. However, estimates are varying widely, ranging from approximately 20% 1 of the total energy mix to more than 70%.2

Citat:

There is currently little evidence suggesting that Bitcoin directly contributes to climate change. Even when assuming that Bitcoin mining was exclusively powered by coal - a very unrealistic scenario given that a non-trivial number of facilities run exclusively on renewables - total carbon dioxide emissions would not exceed 58 million tons of CO2 1, which would roughly correspond to 0.17% of the world’s total emissions.2

This is not to say that environmental concerns regarding Bitcoin’s electricity consumption should be disregarded. There are valid concerns that Bitcoin’s growing electricity consumption may pose a threat to achieving the United Nations Sustainable Development Goals in the future.

However, current figures should be put into perspective: available data shows that even in the worst case (i.e. mining exclusively powered by coal), Bitcoin’s environmental footprint currently remains marginal at best.

https://cbeci.org/faq/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Incitamentet för så kallad spekulation är värdeskapande, motsvarande: "Jag lägger undan/investerar pengar nu så värdet växer och jag kan använda dem till bättre saker i framtiden". Det är raka motsatsen till incitamentet vid inflation där pengarna förlorar värde för var dag.

Det du pratar om nu är att blanda ihop spekulation och investeringar.
Det är en stor skillnad.

Skrivet av DasIch:

Cambridge universitet håller inte med dig.

https://cbeci.org/faq/

Du missar det här med att i praktiken om en bitcoin farm kör 100% förnybart så innebär det att någonting annat använder fossila bränslen istället.

Att bitcoinmining är så lönsamt som det är gör att dom roffar åt sig elproduktion som annars kunde gått till någonting mer produktivt.

Det det i stor skala skulle använda el som annars skulle gått förlorad och som inte kan användas till något mer produktivt är trams.

EDIT: Liksom, den här diskussionen går bara runt i cirklar, allt bottnar i om en tycker att bitcoin är ett bra koncept eller inte.
Om en tycker att det är jättebra, ja, då tycker en ju att alla dom miljöresurser som går åt till att underhålla dess ekosystem är värt det.

Om en tycker att det är dåligt så är det inte värt det.
Precis som med bilar, vägar, flyg, datorspelande, TV-tittande, matlagning, husbygge eller precis vad som helst annat i samhället.

För mig är bitcoin i stil med den här trenden:

Uppenbarligen tycker dom som håller på med det att det är någonting coolt och bra, men jag ser bara slöseri.

Sen har jag varit kritisk till spekulationsekonomin och läst på rätt mycket om den i över 20 år vid det här laget och bitcoin lanserades som en del i att komma bort ifrån den men har bara blivit ännu en kugge i det maskineriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det du pratar om nu är att blanda ihop spekulation och investeringar.
Det är en stor skillnad.

Du missar det här med att i praktiken om en bitcoin farm kör 100% förnybart så innebär det att någonting annat använder fossila bränslen istället.

Att bitcoinmining är så lönsamt som det är gör att dom roffar åt sig elproduktion som annars kunde gått till någonting mer produktivt.

Det det i stor skala skulle använda el som annars skulle gått förlorad och som inte kan användas till något mer produktivt är trams.

EDIT: Liksom, den här diskussionen går bara runt i cirklar, allt bottnar i om en tycker att bitcoin är ett bra koncept eller inte.
Om en tycker att det är jättebra, ja, då tycker en ju att alla dom miljöresurser som går åt till att underhålla dess ekosystem är värt det.

Om en tycker att det är dåligt så är det inte värt det.
Precis som med bilar, vägar, flyg, datorspelande, TV-tittande, matlagning, husbygge eller precis vad som helst annat i samhället.

För mig är bitcoin i stil med den här trenden:
https://i.imgur.com/rYEhHkv.jpg

Uppenbarligen tycker dom som håller på med det att det är någonting coolt och bra, men jag ser bara slöseri.

Sen har jag varit kritisk till spekulationsekonomin och läst på rätt mycket om den i över 20 år vid det här laget och bitcoin lanserades som en del i att komma bort ifrån den men har bara blivit ännu en kugge i det maskineriet.

Du kanske skall rätta Jakob? Han verkar ju ha fel.

"– Det beror på vad en menar med elbrist. Över året har vi ett överskott av el i Sverige, men vissa timmar på året räcker inhemsk produktion inte till, utan då måste vi förlita oss på import från våra grannländer.

– Elbrist sker egentligen först om inhemsk produktion och import inte räcker till, vilket inte har inträffat.

(Jakob Sahlin, kraftsystemanalytiker vid Svenska kraftnät)"
https://tidningenelektrikern.se/2021/02/24/har-vi-elbrist-i-s...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du kanske skall rätta Jakob? Han verkar ju ha fel.

"– Det beror på vad en menar med elbrist. Över året har vi ett överskott av el i Sverige, men vissa timmar på året räcker inhemsk produktion inte till, utan då måste vi förlita oss på import från våra grannländer.

– Elbrist sker egentligen först om inhemsk produktion och import inte räcker till, vilket inte har inträffat.

(Jakob Sahlin, kraftsystemanalytiker vid Svenska kraftnät)"
https://tidningenelektrikern.se/2021/02/24/har-vi-elbrist-i-s...

Vad menar du?
Att vi har ett nettoöverskott av elproduktion i Sverige stämmer, större delen av året så säljer vi el till våra grannländer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det du pratar om nu är att blanda ihop spekulation och investeringar.
Det är en stor skillnad.

Bitcoin har idag ett värde på över 1 biljon $, torde innebära att alla köp av aktier i bolag mindre än det(99,999% av marknaden) är ren spekulation också? Var drar du gränsen när något går över till investering?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad menar du?
Att vi har ett nettoöverskott av elproduktion i Sverige stämmer, större delen av året så säljer vi el till våra grannländer.

Så vad är då problemet? Är vi som bor i sverige mindre värda än våra grannländer? Varför skulle inte vi få köpa den överskottselen istället för att exportera den till grannländerna?

Jag ser att du redigerat ditt inlägg efter jag svarade men där fick jag uppfattningen att du tyckte det var trams att sverige hade överproduktion av el.
Att vi kan sälja ren el till våra grannländer är ju fantastiskt bra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Bitcoin har idag ett värde på över 1 biljon $, torde innebära att alla köp av aktier i bolag mindre än det(99,999% av marknaden) är ren spekulation också? Var drar du gränsen när något går över till investering?

För det första, det totala värdet på någonting har ingenting att göra med om det handlar om spekulation eller investeringar.
Och jag har väldigt svårt att förstå hur du kan tro det eller varför du tar upp det totala värdet som ett argument för någonting.

Det totala värdet, och hur Elon Musks nya uttalande fick det totala värdet att gå ner 350 miljarder dollar, är väl ett extremt bra exempel på vilken spekulationsdynga det är och hur lite anknytning till något verkligt värde det har.

Det är en väldigt komplicerad fråga, aktiemarknaden idag är en blanding av spekulation och investeringar. Dom senaste 50 åren så har det allt mer kommit att luta över till spekulation pgs diverse avregleringar.

Att förstå skillnaden på investeringar och spekulationer så behöver en titta på hur värdet i saken uppstår osv.

Om du faktiskt vill veta mer spekulationsekonomi om det här så kan jag leta fram ett par böcker att rekommendera.

Jag orkar inte leta fram en mindre ideologiskt färgad förklaring men detta är faktiskt en ganska bra början för att förstå skillnaden mellan spekulation och investering:
https://ekonomihandboken.se/finanskrisen/vad-ar-en-spekulatio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det du pratar om nu är att blanda ihop spekulation och investeringar.
Det är en stor skillnad.

Semantik och godtycklig skillnad. Incitamentet är detsamma.

Citat:

Du missar det här med att i praktiken om en bitcoin farm kör 100% förnybart så innebär det att någonting annat använder fossila bränslen istället.

Att bitcoinmining är så lönsamt som det är gör att dom roffar åt sig elproduktion som annars kunde gått till någonting mer produktivt.

Källa? Missade du den där biten med att även räknat på 100% kolkraft har det ytterst marginell inverkan på miljön?

Citat:

Det det i stor skala skulle använda el som annars skulle gått förlorad och som inte kan användas till något mer produktivt är trams.

Källa?

Citat:

EDIT: Liksom, den här diskussionen går bara runt i cirklar, allt bottnar i om en tycker att bitcoin är ett bra koncept eller inte.
Om en tycker att det är jättebra, ja, då tycker en ju att alla dom miljöresurser som går åt till att underhålla dess ekosystem är värt det.

Om en tycker att det är dåligt så är det inte värt det.
Precis som med bilar, vägar, flyg, datorspelande, TV-tittande, matlagning, husbygge eller precis vad som helst annat i samhället.

Huruvida man tycker Bitcoin är bra eller inte och vad man tycker det är värt för kostnader, har inget med dess miljöpåverkan (eller brist därav) att göra.

Citat:

För mig är bitcoin i stil med den här trenden:

En rent känslomässig reaktion.

Citat:

Uppenbarligen tycker dom som håller på med det att det är någonting coolt och bra, men jag ser bara slöseri.

Sen har jag varit kritisk till spekulationsekonomin och läst på rätt mycket om den i över 20 år vid det här laget och bitcoin lanserades som en del i att komma bort ifrån den men har bara blivit ännu en kugge i det maskineriet.

Ja, du tycker det är slöseri och jag tycker inte det. Det är ju tur att vi fortfarande är fria att göra vad vi vill med vår tid och våra resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Semantik och godtycklig skillnad. Incitamentet är detsamma.

Nej.
Det är ett rent ogundrat åsiktspåstående ifrån din sida.
Incitament att investera i produktivitet är något helt annat än incitament att spekulera i kortsiktiga vinster.

Skrivet av DasIch:

Missade du den där biten med att även räknat på 100% kolkraft har det ytterst marginell inverkan på miljön?

Nej, den biten bemötte jag när jag gjorde andra jämförelser och sade att varje wattsekund är slöseri.

Skrivet av DasIch:

En rent känslomässig reaktion.

Nej, en rent logisk reaktion.
Eller exakt lika känslomässig som hur du försvarar bitcoin.

Men ja, nu är jag klar med den här diskussionen, den går som sagt bara runt i cirklar och landar till slut helt enkelt i att du gillar bitcoin och den spekulationsekonomin det innebär.
Du ser ingen skillnad mellan spekulation och investering, det gör jag.
Det är helt enkelt dom två olika perspektiven vi har som alla perspektiv kring alla detaljer bottnar i.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat en del med aktier och måste nog tyvärr säga att en signifikant del av aktiehandeln är enbart spekulationer, förväntningar, gissningar och rena ryktesbomber. Ett enda uttalande av något högt höns kan styra aktierna precis hur som helst, utan någon grund i värderingen av företaget man har aktierna i.

"Nej, den biten bemötte jag när jag gjorde andra jämförelser och sade att varje wattsekund är slöseri." Nja...slöseri kan man ju inte kalla det. Vi tillverkar de watten oavsett om man minar eller inte. Elbolagen väljer sen att sälja elen om de kan, antingen till dig och mig, eller till våra grannländer. Inget slöseri alls. Sen vad du, jag eller våra grannländer använder elen till är högst privat.
De som minar omvandlar elen till kryptovaluta, andra använder elen för att kunna ha den snyggaste julträdgården med belysning överallt under vinterhalvåret.
Slöseri blir det bara när man tillverkar någonting som inte kommer till användning. Då är det överproduktion och rent slöseri.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Att Sverige producerar mer el än vad som konsumeras i Sverige innebär inte att det finns "el över" som går förlorad och inte används till något annat. Nu blandar vi ihop produktionsresurser och produktion. Det Bitcoin gör är att inteckna våra produktionsmarginaler och gör att en större del av våra produktionsresurser behöver användas i normalfallet så att det saknas marginaler på t.ex. kalla dagar på vintern, vilket i sin tur tränger ut den basindustri som har avtal om att minska sin elanvändning de dagarna. Dessutom, med den effektbrist som vi har idag i södra sverige, så innebär en ökad användning av effekt bland de som minar krypto att etableringar av energibehövande anläggningar riskerar att trängas ut och inte bli av, eftersom de inte kan säkra den effekt som de behöver för sin verksamhet

Slutligen, den FAQ som hänvisas till från cambridge är inte en artikel som har granskats enligt vetenskaplig process, vilket märks. FAQn visar inte på någon djupare förståelse för alternativkostnader, undanträngningseffekter eller förståelse för hur elsystemet fungerar i den här frågan. Och resonemangen om de ekologiska avtrycken som produktion av 50 TWh el/år ger upphov till saknas helt. Den är kort sagt mer politiskt skriven än vetenskapligt. Som jämförelse, så släpper sverige ut 52 miljoner ton CO2/år och brytning av btc (enbart btc) skulle motsvara 58 miljoner ton CO2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

För det första, det totala värdet på någonting har ingenting att göra med om det handlar om spekulation eller investeringar.
Och jag har väldigt svårt att förstå hur du kan tro det eller varför du tar upp det totala värdet som ett argument för någonting.

Det totala värdet, och hur Elon Musks nya uttalande fick det totala värdet att gå ner 350 miljarder dollar, är väl ett extremt bra exempel på vilken spekulationsdynga det är och hur lite anknytning till något verkligt värde det har.

Det var därför jag frågade efter en bra definition på spekulation vs investering eftersom många slänger sig med de termerna när det kommer till saker dom inte gillar. Då tolkar jag dig som att det är volatiliteten som främst är det som dikterar om det är en investering eller inte?

Skrivet av Kilroy:

Jag orkar inte leta fram en mindre ideologiskt färgad förklaring men detta är faktiskt en ganska bra början för att förstå skillnaden mellan spekulation och investering:
https://ekonomihandboken.se/finanskrisen/vad-ar-en-spekulatio...

Enligt den artikeln så kan man rätt snabbt koka ner det i att spekulation är något där man gissar på att något ska gå upp eller ner, alltså precis alla slags ekonomiska instrument, så jag förstår fortfarande inte varför det är mer spekulation för mig att sätta in 10 000kr i Bitcoin jämfört med Tesla?

Syftningsfel
Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Det var därför jag frågade efter en bra definition på spekulation vs investering eftersom många slänger sig med de termerna när det kommer till saker dom inte gillar. Då tolkar jag dig som att det är volatiliteten som främst är det som dikterar om det är en investering eller inte?

Nej, det är inte det främsta.
Volatiliteten är snarare en konsekvens.

Skrivet av Teval:

Enligt den artikeln så kan man rätt snabbt koka ner det i att spekulation är något där man gissar på att något ska gå upp eller ner, alltså precis alla slags ekonomiska instrument, så jag förstår fortfarande inte varför det är mer spekulation för mig att sätta in 10 000kr i Bitcoin jämfört med Tesla?

Jämför med det kända exemplet med tulpanlökar i holland på 1600-talet.

Att köpa en tulpanlök och hoppas på att den ska gå upp i värde är nästan bara ren spekulation.
Om värdet skulle störtdyka så är allt du har kvar en fin blomma.

Att investera i fabriker och teknologisk utveckling som Tesla håller på med skapar en produkt, inte bara ett värde.
Det skapar ett mervärde i teknologiska framsteg, i faktiska fabriker, i faktiska produkter osv.

Att köpa aktier i Tesla är att investera i den produktionen.

Kom dock ihåg vad jag sade tidigare, det finns alltid en del spekulation i investeringar, och den delen har blivit allt större dom senaste 50 åren. Det är inte svartvitt.

Men något som bitcoin är idag nästan enbart en spekulationsprodukt.

Många av dess resonliga förespråkare håller med om det, men dom ser en framtid där produkten bitcoin kommer fungera som en stabil valuta, lite på samma sätt som guld är idag men utan att vara knutet till fysiska varor eller nationers valutor osv. och det kommer leda till en hälsosammare och mer demokratisk global ekonomi på sikt.
Den fas som bitcoin nu går igenom är ett steg på vägen dit och därför ser dom det som skapandet av en produkt och inte spekulation.
(Värt att komma ihåg att många av dom som argumenterar på det viset har pyramidspelsincitament till att bitcoin stiger i värde och blir en stabil valuta.)

Och för att då knyta ihop mitt perspektiv, jag var inledningsvis väldigt positiv till tanken på kryptovalutor, men som det har blivit och så som jag ser på dom som finns idag så har dom bara blivit en slags tulpanlök.

Om kryptovalutor ska ha en konstruktiv plats i vårt samhälle så behöver problemen det är tänkt att angripas ifrån många fler håll annars kommer det bara vara en kugge i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Att Sverige producerar mer el än vad som konsumeras i Sverige innebär inte att det finns "el över" som går förlorad och inte används till något annat. Nu blandar vi ihop produktionsresurser och produktion. Det Bitcoin gör är att inteckna våra produktionsmarginaler och gör att en större del av våra produktionsresurser behöver användas i normalfallet så att det saknas marginaler på t.ex. kalla dagar på vintern, vilket i sin tur tränger ut den basindustri som har avtal om att minska sin elanvändning de dagarna. Dessutom, med den effektbrist som vi har idag i södra sverige, så innebär en ökad användning av effekt bland de som minar krypto att etableringar av energibehövande anläggningar riskerar att trängas ut och inte bli av, eftersom de inte kan säkra den effekt som de behöver för sin verksamhet

Att prata om Svensk elproduktion känns inte så relevant då Sverige står för en väldigt liten del av kryptobrytning.

Citat:

Slutligen, den FAQ som hänvisas till från cambridge är inte en artikel som har granskats enligt vetenskaplig process, vilket märks. FAQn visar inte på någon djupare förståelse för alternativkostnader, undanträngningseffekter eller förståelse för hur elsystemet fungerar i den här frågan. Och resonemangen om de ekologiska avtrycken som produktion av 50 TWh el/år ger upphov till saknas helt. Den är kort sagt mer politiskt skriven än vetenskapligt. Som jämförelse, så släpper sverige ut 52 miljoner ton CO2/år och brytning av btc (enbart btc) skulle motsvara 58 miljoner ton CO2...

Har du läst rapporterna som länkats på sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag gillar att posta den här videon. Han har även länkat till källorna i beskrivningen.
https://youtu.be/DidAwxWaDKI

Själv skulle jag fundera på att hitta en annan video att länka till.

Om du vill ha ryggdunk från andra frälsta miners är det en bra video. Om du däremot vill övertyga skeptiker som besitter minsta uns till kritiskt tänkande är den inte riktigt lika bra.

Jag säger inte att han har fel i sina påståenden men däremot verkar han ha glömt bort att två fel inte gör ett rätt. Ibland är han även lite väl generös med sina antaganden.

Men men, han har en len röst och hår på bröstet vilket förstås gör att han har rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jämför med det kända exemplet med tulpanlökar i holland på 1600-talet.

Att köpa en tulpanlök och hoppas på att den ska gå upp i värde är nästan bara ren spekulation.
Om värdet skulle störtdyka så är allt du har kvar en fin blomma.

Om Bitcoin varit som tulpanlökarna på 1600-talet så hade värdet gått till 0 och inte återhämtat sig efter att bubblan sprack 2017, inte återhämta sig och stiga över tidigare toppnoteringar. Exakt samma argument lades fram 2017 men visade sig inte stämma, nu ska jag inte påstå att jag kan spå framtiden och att Bitcoin aldrig går till 0, men att det skulle ske som spekulationen i tulpanlökar har redan visat sig falskt.

Skrivet av Kilroy:

Att investera i fabriker och teknologisk utveckling som Tesla håller på med skapar en produkt, inte bara ett värde.
Det skapar ett mervärde i teknologiska framsteg, i faktiska fabriker, i faktiska produkter osv.

Att köpa aktier i Tesla är att investera i den produktionen.

Här tycker jag du missar något fundamentalt och vittnar om att du inte riktigt ser att endast digitala produkter kan ha ett värde. När jag investerar i Facebook så lägger jag pengarna i något där värdet är nästan helt bundet till en nätverkseffekt och digital produkt, skulle en många magnituder bättre variant av Facebook lansera vilket leder till att Facebook tappar sina användare så går värdet till så gott som noll likt kryptovalutor gör när användarna överger det.
Samma gäller om ett virus härjar som slår ut hela branscher, då hjälper det inte att du har fysiska flygplan, ingen värderar dom och du kommer tappa större delen av din investering.

Skrivet av Kilroy:

Men något som bitcoin är idag nästan enbart en spekulationsprodukt.

För många är det säkert så, precis som vi spekulerar i om X och Y företag i framtiden kommer ta över en hel bransch och göra massa vinster. Jag använder kryptovalutor varje dag, så för mig är bitcoin inte en spekulationsprodukt.

Skrivet av Kilroy:

Och för att då knyta ihop mitt perspektiv, jag var inledningsvis väldigt positiv till tanken på kryptovalutor, men som det har blivit och så som jag ser på dom som finns idag så har dom bara blivit en slags tulpanlök.

Om kryptovalutor ska ha en konstruktiv plats i vårt samhälle så behöver problemen det är tänkt att angripas ifrån många fler håll annars kommer det bara vara en kugge i systemet.

Samma kan sägas om Internet när det var nytt. Jag håller med dig om att det är väldigt mycket spekulation och galenskap, det är i grunden mänskligt beteende enligt mig.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej.
Det är ett rent ogundrat åsiktspåstående ifrån din sida.
Incitament att investera i produktivitet är något helt annat än incitament att spekulera i kortsiktiga vinster.

Det grundläggande incitamentet är att lägga undan pengar nu för att de ska vara värda mer imorgon. Incitamentet ökar även med tiden. Går det dåligt vill man inte sälja till förlust och går det bra vill man inte gå miste om framtida avkastning.
Syftet med att lägga undan pengar idag för att ha mer imorgon är inte att köpa godis för pengarna. Det handlar snarare om att låta bli att köpa godis idag för att kunna köpa ett hus imorgon, eller investera i något som genererar mer värde (vilket disciplinerade investerare gör).
Vad det betyder för ekonomin är minskad efterfrågan på skräp och ökad efterfrågan på saker av högre värde. Det gör företagen mer benägna till långsiktiga investeringar då dessa blir säkrare och mer lönsamma.

Alltså, raka motsatsen till en konsumtionsekonomi.

Citat:

Nej, den biten bemötte jag när jag gjorde andra jämförelser och sade att varje wattsekund är slöseri.

Du har alltså problem med kryptovalutors blotta existens och bryr dig inte ett skvatt om vad det har för effekter. Lagom extremistiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Om Bitcoin varit som tulpanlökarna på 1600-talet så hade värdet gått till 0 och inte återhämtat sig efter att bubblan sprack 2017, inte återhämta sig och stiga över tidigare toppnoteringar. Exakt samma argument lades fram 2017 men visade sig inte stämma, nu ska jag inte påstå att jag kan spå framtiden och att Bitcoin aldrig går till 0, men att det skulle ske som spekulationen i tulpanlökar har redan visat sig falskt.

Du missförstod helt min jämförelse om du tolkar saker på det sättet.
Bara för att en spekulationsbubbla fortsätter vara uppblåst betyder det inte att det inte är en spekulationsbubbla.

Skrivet av Teval:

Här tycker jag du missar något fundamentalt och vittnar om att du inte riktigt ser att endast digitala produkter kan ha ett värde.

Nej, det gör jag inte.
Digitala produkter kan absolut ha ett värde.
Mitt argument är att jag inte tror/tycker att bitcoin har det.

Skrivet av Teval:

För många är det säkert så, precis som vi spekulerar i om X och Y företag i framtiden kommer ta över en hel bransch och göra massa vinster. Jag använder kryptovalutor varje dag, så för mig är bitcoin inte en spekulationsprodukt.

Japp, och tanten med sin fina tulpanträdgård använde tulpanlökarna varje dag till att göra en fin trädgård.

Det ändrar inte det faktum att dess värde och plats i samhället är främst som spekulationsprodukt.

Skrivet av Teval:

Samma kan sägas om Internet när det var nytt. Jag håller med dig om att det är väldigt mycket spekulation och galenskap, det är i grunden mänskligt beteende enligt mig.

Nej, det kan det inte.
Att jämföra en valuta med internet är inte rimligt.
Det har inte ens med bitcoin att göra, du kan ta vilken valuta som helst och jämförelsen är lika befängd.

Och nu har jag bättre saker för mig och det känns som att alla ha fått sagt det dom har att säga.

Hej på er!

EDIT: Ps. Dasich, jag såg The Fountainhead häromdagen, den var inte bra och skrattretande i sitt verklighetsfrånvända perspektiv på utveckling.
Jag har dock fått lite mer förståelse för Ayn Rands perspektiv som sovjet-hat istället för en vettig ideologi i sig självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Jag använder kryptovalutor varje dag, så för mig är bitcoin inte en spekulationsprodukt.

Men alla är inte säljare på flugsvamp

Nä, men seriöst. Vilka scenarion finns det där man använder bitcoin varje dag men inte för att tjäna pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Själv skulle jag fundera på att hitta en annan video att länka till.

Om du vill ha ryggdunk från andra frälsta miners är det en bra video. Om du däremot vill övertyga skeptiker som besitter minsta uns till kritiskt tänkande är den inte riktigt lika bra.

Jag säger inte att han har fel i sina påståenden men däremot verkar han ha glömt bort att två fel inte gör ett rätt. Ibland är han även lite väl generös med sina antaganden.

Men men, han har en len röst och hår på bröstet vilket förstås gör att han har rätt

Jag länkar videon för de som kan ta till sig argumenten, läsa källorna och själva söka vidare efter mer information. Tyvärr drivs många av ett irrationellt hat och kan bara ta till sig sånt som rättfärdigar hatet. Syftet med att länka videon eller argumentera här är inte att övertyga dessa personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Men alla är inte säljare på flugsvamp

Nä, men seriöst. Vilka scenarion finns det där man använder bitcoin varje dag men inte för att tjäna pengar?

Varje dag så är det betalningar med Visa-kort, har några olika men dom ger bättre villkor än vad som finns på svenska marknaden(större cashback etc). Sedan använder jag krypto för att få ränta på delar av min krypto och ta ut lån(bra sätt att få ut fiat skattefritt). Nu skrapar vi bara på ytan vad som är möjligt i framtiden men enligt mig så är det oändligt mycket smidigare redan idag jämfört med tjänsterna som vanliga bank/finanssystemet har att erbjuda.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag länkar videon för de som kan ta till sig argumenten, läsa källorna och själva söka vidare efter mer information. Tyvärr drivs många av ett irrationellt hat och kan bara ta till sig sånt som rättfärdigar hatet. Syftet med att länka videon eller argumentera här är inte att övertyga dessa personer.

Jag hör inte till de med irrationellt har mot kryptovalutor. Jag använder de själv med ojämna mellanrum samt att jag minar vintertid.

Videon du länkade är alltför vinklad för att någon ska kunna ta den seriöst och dessutom gör han som sagt långdragna antaganden och kommer med argument som man sedan dagis lärt sig inte är bra argument; ”bara för att Kalle gör något dumt så betyder det inte att Johnny kan bete sig hur som helst”.

Skrivet av Teval:

Varje dag så är det betalningar med Visa-kort, har några olika men dom ger bättre villkor än vad som finns på svenska marknaden(större cashback etc). Sedan använder jag krypto för att få ränta på delar av min krypto och ta ut lån(bra sätt att få ut fiat skattefritt). Nu skrapar vi bara på ytan vad som är möjligt i framtiden men enligt mig så är det oändligt mycket smidigare redan idag jämfört med tjänsterna som vanliga bank/finanssystemet har att erbjuda.

Menar du de korten där du betalar med fiat och får btc som cashback? I så fall vill jag argumentera att påståendet att du använder btc dagligen inte stämmer. Jag menar, jag går inte runt och säger att jag använt bitcoins flera gånger per dag senaste månaderna bara för att det trillar in bitcoins i plånboken ett par gånger per dag då jag minar.

Vidare så tolkar jag ditt andra användningsområde som ett sätt att tjäna pengar och frågan var som sagt vilka dagliga scenarion som finns då man använder bitcoin i andra syften än att tjäna pengar.

Angående framtiden håller jag med dig, det finns stora möjligheter att kryptovalutor kommer spela en viktig roll men än är vi inte där och det finns inga tydliga tecken på att den framtiden är speciellt nära, om den någonsin kommer.

Och kom igen, hur kan man med gott samvete säga att kryptovalutor redan idag är ”oändligt mycket smidigare” än dagens finanssystem? Dagens system är lååångt ifrån perfekt men att det är smidigare för den normale befolkningen (icke-kriminella i en demokrati) finns det ingen tvivel om. Kom tillbaka när jag kan få min lön i btc och sedan betala med det på ica, då kan vi diskutera vad som är smidigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag hör inte till de med irrationellt har mot kryptovalutor. Jag använder de själv med ojämna mellanrum samt att jag minar vintertid.

Videon du länkade är alltför vinklad för att någon ska kunna ta den seriöst och dessutom gör han som sagt långdragna antaganden och kommer med argument som man sedan dagis lärt sig inte är bra argument; ”bara för att Kalle gör något dumt så betyder det inte att Johnny kan bete sig hur som helst”.

Så, bemöt argumenten istället för att bara påstå saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Så vad är då problemet? Är vi som bor i sverige mindre värda än våra grannländer? Varför skulle inte vi få köpa den överskottselen istället för att exportera den till grannländerna?

Det handlar inte om att vi "inte har rätt att konsumera vår el" eller är mindre värda, utan snarare om att man måste titta på hela systemet för att avgöra vad ökad förbrukning leder till.

När vi har överproduktion så kan överskottet exporteras billigt till Tyskland, vilket leder till att dyra kraftverk där stängs av. Pga hur de tyska reglerna ser ut så är det nästan alltid kol- eller gaskraftverk som stängs av.

Om jag då startar en bitcoinfarm och konsumerar det svenska överskottet så är det fånigt av mig att säga "men jag använder bara överskottsel, så det har ingen miljöpåverkan" när det konkreta resultatet är att tyskarna (som inte längre kan köpa vår billiga överskottsel) startar kolkraftverk för att täcka sitt elbehov.

Det finns förstås tillfällen när det verkligen finns överskottsel. T.ex. är det inte ovanligt i Tyskland att när vindkraften producerar mycket och behovet är litet, så betalar baskraftsproducenter för att bli av med elen för att slippa stänga ner sina kraftverk. Det här kan förekomma på många ställen i världen, speciellt om elnäten inte är särskilt väl integrerade.

Andra tillfällen när bitcoinmining är utan miljökonsekvens är när man använder energi som annars bara skulle förspillts - t.ex. som fackling på oljefält.