Beslutsångest vilken ultrawide 38"(3840x1600) ska man välja?

Permalänk
Medlem

Beslutsångest vilken ultrawide 38"(3840x1600) ska man välja?

Hej Swec!

Har nu en längre tid letat efter den perfekta gaming skärmen.

Efter att ha droppat tankarna på en 4K 144hz och super ultrawide , så kändes en 38 ultrawide som det självklaraste valet.

Så nu är frågan vilken skärm ska man satsa på?

Finns ju inte jättemånga 38” ultrawide så det gör valet ännu svåre för dom flesta är rätt lika varandra när kommer till specifikationerna.

Här är några jag har kollat på

Acer 38" Predator X38P

https://www.inet.se/produkt/2216313/acer-38-predator-x38p-ips...

Dell 38" Alienware AW3821DW

https://www.inet.se/produkt/2218786/dell-38-alienware-aw3821d...

LG 38'' UltraGear 38GL950G

https://www.inet.se/produkt/2215353/lg-38-ultragear-38gl950g-...-

Alienware AW3821DW har en lägre Hz jämfört med andra men bättre HDR och är G-Sync Ultimate-certifiering. Den är dessutom betydligt billigare.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition| ASUS Z490 ROG MAXIMUS XII HERO| Intel Core i9-10900k 5,3GHz| Corsair iCUE H150i RGB PRO XT| Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz| Samsung 970 EVO Plus 1TB | Corsair iCUE QL120 RGB 120mm 3-pack|Lian Li Strimer Plus 24-pin & 8-pin|be quiet! Dark Power Pro 12 1200W| |MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB

Permalänk
Medlem

Jag valde AW3821DW pga:
Pris, längre garanti, litar mer på Dells kvalitetskontroll. Har letat men inte hittat några rapporter om tex. mycket BLB eller döda pixlar etc. Fläkten är tyst enligt folk som köpt den.

Jag beställde från inet när de fick in den i lager igår, så jag borde få den imorgon.
Vi får väl se, jag har inte lust att spela panel-lotteri och Dell känns säkrast då.

HDR600 är nog inget att hänga i granen på dessa, bättre att satsa på LG48CX eller invänta annan OLED om det är viktigt.

Det är betydligt enklare att hitta missnöjda användare på LG-skärmarna,
döda pixlar, BLB, illalåtande fläkt på GL-versionen tex.
Detta kan dock bero på att det sålts fler av LG-skärmarna, har inga siffror.

I min värld är det antingen Alienware eller denna (GN) som gäller i nuläget:
LG 38GN950

Samma panel som Alienware.
(Men ingen riktig G-sync modul. Alltså ingen fläkt men g-sync compatible och 160hz)

LG 38GL950 som du länkar till tror jag är ganska gammal, 1år+?
Har sett en hel del personer som gnäller om illalåtande fläkt på den.

Acer X38P tror jag inte det finns mycket reviews på.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

TFT Central har gjort en recension på Alienware AW3821DW. Recensionen ska släppas till allmänheten i morgon:
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_alienware_aw3821dw....

Ska själv in och läsa. Känns som en intressant skärm.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag har haft en AW3821DW i ca 1 månad nu och jag är galet nöjd måste jag säga. Jag satt som du och sneglade på ungefär samma skärmar fast 38GN950 då istället för GL950n.
Anledningen till att jag valde Alienware skärmen var bl.a att jag fick en otrolig bra deal som gjorde att den blev grymt prisvärd. Men jag researchade också mycket och kom fram till att det svårt att motivera LG skärmen som kostade 5k mer när Alienware skärmen hade fått så bra recensioner.

0 Döda Pixlar, Ingen BLB som jag märker av, Grymma färger Out of the box. Behövde inte göra mkt inställningar mer än att sänka Brightness till typ 30% för att inte bli bländad haha. 3840x1600 Känns alldeles perfekt för mig då jag kollade en 34" UW innan men gillade inte att den bara var "vidare" än mig 27" som jag hade innan inget annat,
160hz hade varit nice men 144hz är aboslut good enough för min del (körde med en Acer Predator 27" 144hz innan).

HDR är ingenting jag faktiskt testat än så kan inte kommentera om det är "good enough" eller ej,
Kör också ett RTX 3080 vilket jag känner nu var en väldigt bra köp tillsammans med skärmen då när jag körde min 27" skärm 1440p så kändes grafikkortet overkill.

Så personligen är jag grymt nöjd över skärmen. Blir glad varje gång jag sätter på den. 38" känns stort precis i början sedan vänjer man sig. Denna"uppslukande" känslan folk påpekar på när de spelar på större skärmar är ingenting jag ens märker, kanske bara är mig det är fel på dock.

Självklart finns det som på alla produkter vissa mindre positiva saker, en av de sakerna är att deras Programvara (Alienware Command Center), Av någon anledning äter upp 7% CPU (i9 10850k), Finns flera trådar om detta på nätet. Lättaste sättet att lösa det är att starta programmet och gå in i "FX" menyn så försvinner det. Men ibland tänker man inte så långt när man startar datorn.

Är det något ni undrar över fråga bara på

Permalänk
Skrivet av AzeeM:

Jag har haft en AW3821DW i ca 1 månad nu och jag är galet nöjd måste jag säga. Jag satt som du och sneglade på ungefär samma skärmar fast 38GN950 då istället för GL950n.
Anledningen till att jag valde Alienware skärmen var bl.a att jag fick en otrolig bra deal som gjorde att den blev grymt prisvärd. Men jag researchade också mycket och kom fram till att det svårt att motivera LG skärmen som kostade 5k mer när Alienware skärmen hade fått så bra recensioner.

0 Döda Pixlar, Ingen BLB som jag märker av, Grymma färger Out of the box. Behövde inte göra mkt inställningar mer än att sänka Brightness till typ 30% för att inte bli bländad haha. 3840x1600 Känns alldeles perfekt för mig då jag kollade en 34" UW innan men gillade inte att den bara var "vidare" än mig 27" som jag hade innan inget annat,
160hz hade varit nice men 144hz är aboslut good enough för min del (körde med en Acer Predator 27" 144hz innan).

HDR är ingenting jag faktiskt testat än så kan inte kommentera om det är "good enough" eller ej,
Kör också ett RTX 3080 vilket jag känner nu var en väldigt bra köp tillsammans med skärmen då när jag körde min 27" skärm 1440p så kändes grafikkortet overkill.

Så personligen är jag grymt nöjd över skärmen. Blir glad varje gång jag sätter på den. 38" känns stort precis i början sedan vänjer man sig. Denna"uppslukande" känslan folk påpekar på när de spelar på större skärmar är ingenting jag ens märker, kanske bara är mig det är fel på dock.

Självklart finns det som på alla produkter vissa mindre positiva saker, en av de sakerna är att deras Programvara (Alienware Command Center), Av någon anledning äter upp 7% CPU (i9 10850k), Finns flera trådar om detta på nätet. Lättaste sättet att lösa det är att starta programmet och gå in i "FX" menyn så försvinner det. Men ibland tänker man inte så långt när man startar datorn.

Är det något ni undrar över fråga bara på

Tack för dina rader om din upplevelse! Är själv intresserad och kommer kanske med en fråga framöver.

Permalänk
Medlem

@AzeeM: Är nära att slå till på den här skärmen. Hur upplever du responstiden och lagget när du spelar? Vilket läge kör du i, "Fast" eller? Vilken versionsnummer har du på din?

24:10 är väl praktiskt taget samma som 21:9? Är det många spel som stöder 24:10 annars upplever du?

Mvh

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Alla skärmarn verkar vara bra.
Jag tror det är samma grundläggande panel i alla, hörde det på ngt forum, men har ingen källa på det

Jag själv köpte 38GN950 som är en fläkt-lös kusin till 38GL950....
Jag var lite paranoid över fläkten(tror inte det är ett problem nu, men var lite strul initialt ev), fick ett bra erbjudande på GN och tog det.
Har en bekant som tog 38" Dellen istället och är mycket nöjda han också.

Det är dyra men bra skärmar och jag har svårt att tro att du skulle bli besviken på endera av dessa skärmar.

Äldre diskusion angående skillnad på LGs GL/GN.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1600435-38gn950-vs-38g...

Permalänk

@Fille14: Slagit till på någon?

Permalänk
Medlem

Lite sent att kommentera kanske, men iaf

Jag sitter med en 38GN idag efter att ha börjat med en 38GL. Skärmarna är helt fantastiska och jag misstänker att det är lite som ovanstående är inne på att det är svårt att bli besviken här. Men jag är en av personerna som råkade ut för en synnerligt illalåtande fläkt som satt i min 38GL. De första veckorna var det inga problem alls och det märktes inte ens att det fanns en fläkt. Sedan började det ilande ljudet från helvetet som skar igenom allt vad hörlurar heter. Det var tom så att min fru reagerade på hur irriterande det var och jag returnerade den på öppet köp.

Efter det testade jag GN som inte har G-syncmodulen och därmed saknar fläkt. Den är helt underbar och jag märker ingen skillnad på skärmarna, freesync ftw.

Permalänk
Medlem

38GL görs inte längre, 38GN är den förbättrade ersättaren. Använder inte alla listade skärmarna LGs panel?

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

38GL görs inte längre, 38GN är den förbättrade ersättaren. Använder inte alla listade skärmarna LGs panel?

Synd bara att den endast är G-sync compatible.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

Synd bara att den endast är G-sync compatible.

Så tycker vissa, andra tycker precis tvärtom. Om man köper en närapå top-end skärm vill man inte låsa in sig mot en enda grafikkortstillverkare eller en snabbt utdöende (obsolete) dyr, varm modul när det finns en öppen standard.

Nu blev det inte så, men om AMD 6900 hade varit tillgängliga och nv 3080 inte hade varit det, hade det sugit att suttit på en skärm för 12 papp som hindrar en att byta grafikkort.

G-Sync moduler är på väg ut och kommer inte komma tillbaka

Permalänk
Medlem

HDR (över 600 nits) är största grejen sen SSD, helt klart, imo.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

@Fille14: Slagit till på någon?

Nej inte än, var väldig nära att slå till på Alienware.

Tyvärr är man begränsad till 120hz om man vill köra 10-bit, annars är det 8 bit som gäller om man vill ha 144hz.

Känns tråkigt att man ska behöva kompromissa av den begränsade bandbredden.

I nuläget blir det att vänta och se om det dyker upp någon ny skärm framöver,

Den nya Samsung g9 med mini led skulle faktiskt inte vara helt fel dock inget lanseringsdatum än

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition| ASUS Z490 ROG MAXIMUS XII HERO| Intel Core i9-10900k 5,3GHz| Corsair iCUE H150i RGB PRO XT| Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz| Samsung 970 EVO Plus 1TB | Corsair iCUE QL120 RGB 120mm 3-pack|Lian Li Strimer Plus 24-pin & 8-pin|be quiet! Dark Power Pro 12 1200W| |MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB

Permalänk
Medlem

24 Hz är inte så mycket att oja om.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Beställde själv en U3821DW idag, till att börja med kommer den att ersätta mina dubbla 23" jobbskärmar då min NUC inte klarar upplösningen. Men det ska bli skoj att känna skillnaden!

Permalänk
Medlem

Äntligen en ny skärm på gång!

https://www.inet.se/produkt/2219807/acer-38-predator-x38s-ips...

importerande specs ,dock släpps den inte inte för en 2021‑09‑30,

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition| ASUS Z490 ROG MAXIMUS XII HERO| Intel Core i9-10900k 5,3GHz| Corsair iCUE H150i RGB PRO XT| Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz| Samsung 970 EVO Plus 1TB | Corsair iCUE QL120 RGB 120mm 3-pack|Lian Li Strimer Plus 24-pin & 8-pin|be quiet! Dark Power Pro 12 1200W| |MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille14:

Äntligen en ny skärm på gång!

https://www.inet.se/produkt/2219807/acer-38-predator-x38s-ips...

importerande specs ,dock släpps den inte inte för en 2021‑09‑30,

Verkar fet, undrar om det är samma panel som de övre dock och man bara betalar premium för nvidia reflex^^

Såg att dell skärmen går att köpa för 15.400, 20% rabatt nu hos dell, Predator X38P för 15.990 på inet samt elgiganten.

Lite saftiga priser alltså men inte så mycket mer än 34-tummarna.

Edit: Nu när jag kollar runt lite så ser dell mer intressant ut. Deras pixel garanti ser absolut bäst ut, även om bara en sub pixel dör så kan du skicka in den för en ny i hela 3(!) år. Jämförde det med LG's där 4 döda pixlar gäller, alltså 12 subpixlar. Verkar värt att tänka på när men köper en så dyr skärm.

Skulle man kunna fixa studenrabatt ser dell för runt 12.000 ut som ett riktigt klipp-_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille14:

Hej Swec!

Har nu en längre tid letat efter den perfekta gaming skärmen.

Efter att ha droppat tankarna på en 4K 144hz och super ultrawide , så kändes en 38 ultrawide som det självklaraste valet.

Så nu är frågan vilken skärm ska man satsa på?

Finns ju inte jättemånga 38” ultrawide så det gör valet ännu svåre för dom flesta är rätt lika varandra när kommer till specifikationerna.

Här är några jag har kollat på

Acer 38" Predator X38P

https://www.inet.se/produkt/2216313/acer-38-predator-x38p-ips...

Dell 38" Alienware AW3821DW

https://www.inet.se/produkt/2218786/dell-38-alienware-aw3821d...

LG 38'' UltraGear 38GL950G

https://www.inet.se/produkt/2215353/lg-38-ultragear-38gl950g-...-

Alienware AW3821DW har en lägre Hz jämfört med andra men bättre HDR och är G-Sync Ultimate-certifiering. Den är dessutom betydligt billigare.

Köpte du något ?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille14:

Hej Swec!

Har nu en längre tid letat efter den perfekta gaming skärmen.

Efter att ha droppat tankarna på en 4K 144hz och super ultrawide , så kändes en 38 ultrawide som det självklaraste valet.

Så nu är frågan vilken skärm ska man satsa på?

Finns ju inte jättemånga 38” ultrawide så det gör valet ännu svåre för dom flesta är rätt lika varandra när kommer till specifikationerna.

Här är några jag har kollat på

Acer 38" Predator X38P

https://www.inet.se/produkt/2216313/acer-38-predator-x38p-ips...

Dell 38" Alienware AW3821DW

https://www.inet.se/produkt/2218786/dell-38-alienware-aw3821d...

LG 38'' UltraGear 38GL950G

https://www.inet.se/produkt/2215353/lg-38-ultragear-38gl950g-...-

Alienware AW3821DW har en lägre Hz jämfört med andra men bättre HDR och är G-Sync Ultimate-certifiering. Den är dessutom betydligt billigare.

Jag har Alienwareskärmen efter att ha provat Acer Predator X34GS några veckor. Att gå från en 5 år gammal Asus 34" till en ny modern ACER 34" var inte värt pengarna. Otroligt lite skillnad, ingen WOW-upplevelse alls. Så jag lämnade tillbaka den och letade bland 38"arna istället. Fastande till slut för Alienwares snygga design, samt att LG verkar ha många som gnällt på dålig kvalité. Acers tidigare 38"are har många gnällt på G_Sync-fläkten som surrar tydligen väldigt mycket.
Blev riktigt nöjd med storleken och upplösningen, jäkligt härligt med 1600p i höjdled. Ljusstyrkan är riktigt bra och färgerna likaså, däremot får man sänka till 120 hz om man vill köra 10-bit. Vet inte om någon skulle klarar av ett blindtest mellan 8 och 10bit, inte jag iaf. Så jag kör skärmen i 144hz och 8bit. HDR 600 har den, men bara typ 8 dimmingzoner, så inget att hänga i granen. Film får man se på sin OLED-TV i förstahand istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Jag har Alienwareskärmen efter att ha provat Acer Predator X34GS några veckor. Att gå från en 5 år gammal Asus 34" till en ny modern ACER 34" var inte värt pengarna. Otroligt lite skillnad, ingen WOW-upplevelse alls. Så jag lämnade tillbaka den och letade bland 38"arna istället. Fastande till slut för Alienwares snygga design, samt att LG verkar ha många som gnällt på dålig kvalité. Acers tidigare 38"are har många gnällt på G_Sync-fläkten som surrar tydligen väldigt mycket.
Blev riktigt nöjd med storleken och upplösningen, jäkligt härligt med 1600p i höjdled. Ljusstyrkan är riktigt bra och färgerna likaså, däremot får man sänka till 120 hz om man vill köra 10-bit. Vet inte om någon skulle klarar av ett blindtest mellan 8 och 10bit, inte jag iaf. Så jag kör skärmen i 144hz och 8bit. HDR 600 har den, men bara typ 8 dimmingzoner, så inget att hänga i granen. Film får man se på sin OLED-TV i förstahand istället.
https://i.imgur.com/6C2AeVv.jpg

Najs ser riktigt cleant ut! Har du hunnit testat något med G-sync aktiverad,

De var väl en G-sync ultimate klassificerad så jag jag antar att det borde flyta på rätt bra utan något flimmer eller liknade.

Är upplösning hög nog utan att behöva använda kantutjäming i spel?

Det väl inte jättelångt ifrån 4k i antalet pixlar.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition| ASUS Z490 ROG MAXIMUS XII HERO| Intel Core i9-10900k 5,3GHz| Corsair iCUE H150i RGB PRO XT| Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz| Samsung 970 EVO Plus 1TB | Corsair iCUE QL120 RGB 120mm 3-pack|Lian Li Strimer Plus 24-pin & 8-pin|be quiet! Dark Power Pro 12 1200W| |MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille14:

Najs ser riktigt cleant ut! Har du hunnit testat något med G-sync aktiverad,

De var väl en G-sync ultimate klassificerad så jag jag antar att det borde flyta på rätt bra utan något flimmer eller liknade.

Är upplösning hög nog utan att behöva använda kantutjäming i spel?

Det väl inte jättelångt ifrån 4k i antalet pixlar.

Antalet pixlar per yta (tum?) motsvarar mer 27" 2560x1440, 110 ppi gentemot 109, men att driva det är nog lite närmare 4k, eller nånstans mittemellan.

Kort sagt ser mer ut som 1440p än 4k )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille14:

Najs ser riktigt cleant ut! Har du hunnit testat något med G-sync aktiverad,

De var väl en G-sync ultimate klassificerad så jag jag antar att det borde flyta på rätt bra utan något flimmer eller liknade.

Är upplösning hög nog utan att behöva använda kantutjäming i spel?

Det väl inte jättelångt ifrån 4k i antalet pixlar.

Jepp, har G-Sync aktiverat jämt. Ultimate gör att den kan motverka tearing ända ner till 1 FPS jämfört billigare G-Sync-lösningar där det blir tearing under 60 eller 40 FPS.
Nu har jag ett Asus RTX 3090 som hjälper till en hel del att dra alla pixlar fint över skärmen i spelen. Kör iofs med VR i spel för det mesta men har kört utan VR och det är fantastiskt med så stor skärm.
Det är 4K på bredden men saknas 560 pixlar på höjden för att nå full 4K men jag gillar UltraWide mer än fyrkantiga 4K-skärmar, så för mig passade detta perfekt. Vissa filmer är i samma format, så då fyller man hela skärmen utan svarta kanter.
Pixeltätheten är ca 110, så det är samma som 34" Ultrawide som kör 3440 x 1440p.
Jag var dock tvungen att flytta skärmen 10 cm längre bak än 34an jag hade innan, så man får se till att ha ett stort skrivbord.
Däremot vill jag inte hänga upp den på väggen, för att foten är snygg och har inbyggd RGB-lösning. Både baksidan av fotens pelare och loggan på baksidan av skärmen, samt powerknappen och en RGB-strip i underkant kan programmeras induviduellt eller synkat.

Permalänk
Medlem

Också jävligt nöjd med min Alienware 38”

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Jag har med beställt en aw3821dw som kommer i mitten på veckan.

Mvh
Mikael

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800X MB: ASUS ROG Strix X570-E Gaming GPU: MSI GeForce GTX 1080 TI 11GB Gaming X RAM: G.Skill 64GB DDR4 CL16 Trident Z Neo SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB PSU: Corsair HX1000i

Permalänk
Medlem

Om det finns plats för det kan det även vara värt att fundera på en 48" oled. Kör då windows i full upplösning vilket är nice, men spelar med ultrawide-upplösning 3840x1620. Black bars på en oled-panel stör inte öht med tanke på att ljuset släcks.

Men den tar en jävla plats. Ska snart upp på en arm så lite mer yta undertill frigörs.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Är det värt att gå från en 3440x1440 34" VA panel över till en sån här 38" (t.ex. 38GN950-B)?

Permalänk
Medlem

Jag hade en påkostad VA (Samsung G7, 27", ca 6500 kr) som var mycket imonerande, men efter att ha bytt den till en IPS (Asus PG329Q, 32", ca 8000 kr) kan jag lätt konstatera att jag aldrig kommer gå tillbaka till de dassiga färgerna hos VA.
Enligt mig köper man VA för att det är billigt, inte bra. Plånboken och prioriteringar bestämmer, antar jag.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077