Valheim - dedikerad server finnes, hur är det med intresset?

Permalänk
Medlem

Inte gammal gubbe, men snart 34

Brukar köra några timmar då och då bara ( dödade Eikthyr igår ), men hoppar gärna in och spenderar dessa timmar på en server med lite annat folk på istället för att vara ensamvarg ( om det nu inte börjar bli överbefolkat redan på servern ).

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Inte gammal gubbe, men snart 34

Brukar köra några timmar då och då bara ( dödade Eikthyr igår ), men hoppar gärna in och spenderar dessa timmar på en server med lite annat folk på istället för att vara ensamvarg ( om det nu inte börjar bli överbefolkat redan på servern ).

Överbefolkat i spelvärlden kommer det nog aldrig bli. Däremot finns det nog en reell risk att maxgränsen på tio samtidiga personer kommer nås den här helgen med den ökade populariteten. Tror vi var uppe i sju personer som mest denna helgen.

Men det är ju bara kul! Skulle man ha otur och inte komma in så får man spela lite på en annan server just då.

Men jag hoppas att vi i framtiden kommer kunna spela fler än tio personer samtidigt, då skulle det bli en levande värld på riktigt.

Permalänk
Medlem

@JesperDa, PM skickat!

@Trunk, ja men precis. Skrev precis i discord:en att blir det ett vanligt "problem" att folk inte kommer in (inte hänt vad jag vet än) så får vi bromsa intaget av nya spelare.

Sedan allmänt kan jag säga att det finns ett känt (för Valheim-utvecklarna, Iron Gate) problem att det kan bli lite "lagg" när man slåss med troll och plockar resurser när det är många spelare inne samtidigt (drygt en handfull) - något som någon pratade om tidigare i tråden. Förhoppningsvis löses det med en patch (går att lösa redan i dag men varje klient måste ändra en DLL-fil så inte riktigt skalbart). Och framöver hoppas jag på att man tillåter fler än 10 spelare (tror det går att gå runt i dag, men då skulle problemet innan bli ännu värre).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Grymt tackar!

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Ytterligare en gubbe här, man är tydligen ganska nära död vid 45 enligt mina systersöner.
Tar gärna en invite och spelar lite om jag hinner innan jag dör..

Jag har testat ett par timmar i min egen lilla värld och det är ett riktigt kul spel men det känns som det skulle få en ytterligare boost med fler spelare i världen.

Jag har haft svårt att komma över grafikstilen i minecraft även om jag tycker själva idén i övrigt.
Valheim känns som en kombination av minecraft, skyrim och EQ landmarks vilket är väldigt tilltalande för egen del.

Permalänk
Medlem

För någon vecka sedan lärde jag mig att kopparn går ganska djupt ner i marken. Igår grävde jag runt hela kopparberget och gick sedan lös på det. Resultatet:

Så en liten remsa längs kanten var med andra ord fri från koppar men att det täcker ett stort område råder ingen tvivel om...

Ska kanske också tillägga att hålrumet inte var fyllt med 100 % koppar, det fanns lite vanlig jord också. Så även om man tror sig nått botten kan man ta ett par hack till och se vad som finns längre ner.

Skrivet av bimbim:

@Trunk, ja men precis. Skrev precis i discord:en att blir det ett vanligt "problem" att folk inte kommer in (inte hänt vad jag vet än) så får vi bromsa intaget av nya spelare.

Sedan allmänt kan jag säga att det finns ett känt (för Valheim-utvecklarna, Iron Gate) problem att det kan bli lite "lagg" när man slåss med troll och plockar resurser när det är många spelare inne samtidigt (drygt en handfull) - något som någon pratade om tidigare i tråden. Förhoppningsvis löses det med en patch (går att lösa redan i dag men varje klient måste ändra en DLL-fil så inte riktigt skalbart). Och framöver hoppas jag på att man tillåter fler än 10 spelare (tror det går att gå runt i dag, men då skulle problemet innan bli ännu värre).

Låter so men bra plan.

Jag har också märkt att det kan hacka till emellanåt när det är flera spelare inne. Inte så att det stör mig men jag är å andra sidan ganska okänsligt mot sådant i spel som Valheim.

Edit:
Jag testade under natten att plantera ett träd på ett speciellt ställe. Men nu är den borta. Kan planterade träd dö av sig själv? Eller har de vissa krav på underlag? Jag planterade trädet på ett miniliten jordplätt så i verkliga livet hade trädet förstås dött av naturliga orsaker men jag funderar på hur det fungerar i spelet.

Permalänk
Medlem

@Salcin74, PM skickat!

@Trunk, jag har också märkt detta - jäklar vad djupt man kan gräva. Tips till andra är att ta med minst två pickaxes (om ni inte har någon uppgraderad med sjukt hög durability) - dom går nämligen sönder innan man är fullpackad med koppar.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Vi var en fem, sex personer som gav på andra bossen igår, jag lyckades inte använda mig av parryblock när vi var så många (jag lyckades bra när vi bara var två) det blev för mycket rubberbanding eller vad man nu kallar det. Hoppas det blir bättre i framtida uppdateringar!

Så jag funderar på att kanske ändå skaffa en towershield när man väl får tag på iron då jag hoppas köra bossar med fler spelare samtidigt.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Så jag funderar på att kanske ändå skaffa en towershield när man väl får tag på iron då jag hoppas köra bossar med fler spelare samtidigt.

Fast vad hjälper järn? Jag har numera allting i järn men det ligger i mitt lik som befinner sig mellan en varg, ett skrattade nytt hatobjekt och ett buzzande gammalt hatobjekt.

Det är lite roligt med det här spelet. Nyss var vargarna det värsta jag stött på. Nu önskar jag att allt det andra också hade varit en varg...

Jag har dött kanske tio gånger för att få tillbaka mitt lik. Snart ger jag upp och hoppas det finns några självmordsbenägna spelare ikväll som kan rädda mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Fast vad hjälper järn? Jag har numera allting i järn men det ligger i mitt lik som befinner sig mellan en varg, ett skrattade nytt hatobjekt och ett buzzande gammalt hatobjekt.

Det är lite roligt med det här spelet. Nyss var vargarna det värsta jag stött på. Nu önskar jag att allt det andra också hade varit en varg...

Jag har dött kanske tio gånger för att få tillbaka mitt lik. Snart ger jag upp och hoppas det finns några självmordsbenägna spelare ikväll som kan rädda mig

Var lite i samma sits men då var det bara ett troll i vägen som man faktiskt kan smyga sig förbi. Problemet var att liket låg långt bort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Härligt att höra, vi behöver lite åldermän på servern så det blir ordning och reda

Haha, ja, jag har byggt en halvfärdig vägg med pålar kopplat till någon annans hus, dött 5-6 ggr, yrat omkring. Gömt mig i mitt utrymme som är 1x2m med dött över natten där jag stått och frysit, helblöt. 10/10 än så länge.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Haha, ja, jag har byggt en halvfärdig vägg med pålar kopplat till någon annans hus, dött 5-6 ggr, yrat omkring. Gömt mig i mitt utrymme som är 1x2m med dött över natten där jag stått och frysit, helblöt. 10/10 än så länge.

Det går bra nu låter det som😂😂
Jobbigt i början men se till att skaffa dig en stenhammare så kommer man rätt långt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det går bra nu låter det som😂😂
Jobbigt i början men se till att skaffa dig en stenhammare så kommer man rätt långt.

Det jobbigaste tycker jag är att hitta nån gräv som inte är plundrat än, så man äntligen kan få sin smedja smältugn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Det jobbigaste tycker jag är att hitta nån gräv som inte är plundrat än, så man äntligen kan få sin smedja smältugn.

Jo, det kan ta sin tid men du kam alltid hoppa tillbaka med gubben till singelspel och plocka gravar där du är ensam för att sen ta med allt till multiplayerkartan. Så gjorde jag med biet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bimbim:

@Abbs, @kelthar, @Liiightning och @anders190 - PM skickade!

och @kelthar man behöver inte alls spela speciellt mycket skulle jag säga. Och att vissa har kommit längre gör liksom inget - mest en fördel då man kan få lite hjälp med grejer, bossar & så. På servern är det dessutom ett gäng som har byggt massor av portaler så man kan åka runt i den gigantiska världen mycket enkelt.

@Stefflo och @JoOngle, haha, jag har också sett minst en "dödsruna" för Jack. Och jag uppskattar verkligen att det är en sådan trevlig stämning på servern och att alla är snälla. Några troll slog ner halva min bas när jag inte spelade - och då fick jag en ping på Discord om detta så jag kunde gå in och försöka fixa.

Tackar! Blir att logga in någon gång i veckan, blev ganska intensivt spelat solo i helgen så behöver någon dags paus.

Intressant att se hur det fungerar med 4G också. Har relativt bra sådant men 4G är alltid en stor nackdel vid spel eller där latenser är viktiga. 40-60ms är inte direkt ovanligt när jag testat. Fiberinstallationen ska påbörjas i vår förhoppningsvis, men den har skjutits upp tidigare med så återstår att se.

Skrivet av JesperDa:

Inte gammal gubbe, men snart 34

Brukar köra några timmar då och då bara ( dödade Eikthyr igår ), men hoppar gärna in och spenderar dessa timmar på en server med lite annat folk på istället för att vara ensamvarg ( om det nu inte börjar bli överbefolkat redan på servern ).

34? Rena ungdomen! Själv är man strax 36.

Skrivet av Trunk:

Fast vad hjälper järn? Jag har numera allting i järn men det ligger i mitt lik som befinner sig mellan en varg, ett skrattade nytt hatobjekt och ett buzzande gammalt hatobjekt.

Det är lite roligt med det här spelet. Nyss var vargarna det värsta jag stött på. Nu önskar jag att allt det andra också hade varit en varg...

Jag har dött kanske tio gånger för att få tillbaka mitt lik. Snart ger jag upp och hoppas det finns några självmordsbenägna spelare ikväll som kan rädda mig

På tal om fiendernas tålighet och sådant, hur är det med fiender i multi? Skalar de upp svårighetsmässigt eller är de lika veka/tåliga som i solo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Det jobbigaste tycker jag är att hitta nån gräv som inte är plundrat än, så man äntligen kan få sin smedja smältugn.

Ett tips är att du bygger eller lånar en båt. Kanske samlar ihop ett gäng och kör lite raids tillsammans. Jag tror inte någon av oss har utforskat världen mer än några enstaka öar bort. (LPT: flotten är inte rekommenderad metod att åka längre sträckor på. Långsam och inget förvaringsutrymme)

Eller är det någon modig en som åkt en längre sträcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jo, det kan ta sin tid men du kam alltid hoppa tillbaka med gubben till singelspel och plocka gravar där du är ensam för att sen ta med allt till multiplayerkartan. Så gjorde jag med biet.

Det är faktisk ingen dålig idé!

Permalänk
Medlem

En tanke - om man kan ha ett skepp var och så kör man iväg långt - sedan delar man upp lasten på, säg tre båtar för exempel, och om någon sedan blir plockad av havsmonstret så delar man på det man får hem - så slipper man iaf stå tomhänt om det går åt pipan.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeneBent:

Kanske lite OT, ber om ursäkt då.

Började spela detta med några polare igår.

Funderar på att sätta upp en server till kompisgänget med den befintliga värld som vi byggt upp. Det ska inte vara några problem om jag fattat det rätt.

Jag kanske är dum, men kan jag ha servern på en annan maskin än den jag spelar på med samma steam-konto? Testade lite snabbt igår och får inte ihop det...

Japp funkar. Men det är inte allt för lätt att få allt att lira... kör själv med VPN, datorn är igång 24/7 men slutade efter 3h felsökning att jag köpte en server istället.

Permalänk
Medlem

Lite heads-up: I morgon kommer servern stängas av i cirka 20-25 minuter för jag ska rengöra den från damm (äntligen "anti-damm-behandlat" det nylagda betonggolvet i källaren). Försöker sikta på att göra det på förmiddag när minst antal spelar. Pingar i tillhörande Discord-server.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

För någon vecka sedan lärde jag mig att kopparn går ganska djupt ner i marken. Igår grävde jag runt hela kopparberget och gick sedan lös på det. Resultatet:

https://i.imgur.com/rqYkTWu.jpg

Så en liten remsa längs kanten var med andra ord fri från koppar men att det täcker ett stort område råder ingen tvivel om...

Ska kanske också tillägga att hålrumet inte var fyllt med 100 % koppar, det fanns lite vanlig jord också. Så även om man tror sig nått botten kan man ta ett par hack till och se vad som finns längre ner.

Grymt bra tips!
Testade att hacka lite på ett ställe där jag trodde att jag tömt, men se där, mitt under fanns det en fortsättning!

Hur var det i ditt fall, fanns det längre ut från mitten också? Min fundering är om det är värt att börja hacka lite överallt runt om

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

@Stefflo, nä, det upplever inte jag att folk gör.

Sedan en shout-out till (mer text...)

Så lite så och tack själv, har inte fått fingret ur än att ens prova spelet, har det installerat och klart men SCUM har gett mig blodad åder (milt sagt)!

Hårdvaran finns kvar för det verkar som att servern växer med stormsteg, riktigt kul 👍🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowncow:

Hur var det i ditt fall, fanns det längre ut från mitten också? Min fundering är om det är värt att börja hacka lite överallt runt om

Japp. De jag stött på har varit lite kilformade. Så jag brukar numera göra en vallgrav runt hela kopparådern och sedan arbeta mig inåt.

1. Lokalisera koppar.
2. Gå till kanten och gå sedan ytterligare 2-3 steg.
3. Börja hacka dig ner tills du antingen stöter på mer koppar eller tills du når botten.
4a. Stöter du på mer koppar så gå till steg 2 igen.
4b. Når du botten så fortsätter du på din vallgrav och försöker bygga den så nära kopparen som möjligt. Stöter du på koppar så gör du en böj på vallgraven för att komma runt.

Nackdelen? Tar aningens längre tid men å andra sidan vet du att du får allt, vilket i långa loppet spar tid då du slipper springa runt och leta mer koppar.

En annan nackdel är att du får ett stort hål som du i dimman kan råka springa ner i. "Based on a true story"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

En annan nackdel är att du får ett stort hål som du i dimman kan råka springa ner i. "Based on a true story"

Inte bara du!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Japp. De jag stött på har varit lite kilformade. Så jag brukar numera göra en vallgrav runt hela kopparådern och sedan arbeta mig inåt.

1. Lokalisera koppar.
2. Gå till kanten och gå sedan ytterligare 2-3 steg.
3. Börja hacka dig ner tills du antingen stöter på mer koppar eller tills du når botten.
4a. Stöter du på mer koppar så gå till steg 2 igen.
4b. Når du botten så fortsätter du på din vallgrav och försöker bygga den så nära kopparen som möjligt. Stöter du på koppar så gör du en böj på vallgraven för att komma runt.

Nackdelen? Tar aningens längre tid men å andra sidan vet du att du får allt, vilket i långa loppet spar tid då du slipper springa runt och leta mer koppar.

En annan nackdel är att du får ett stort hål som du i dimman kan råka springa ner i. "Based on a true story"

Funkar alldeles utmärkt! Otroligt tidsbesparande tips!
När jag höll på med detta insåg jag också att det finns en begränsning i hur hög en brant vägg kan vara. Såg att det fanns mer koppar nedåt, men det gick inte att hacka mer!
Men om man hackade ner toppen på klippan ovan för några rutor in (körde 4-5 in, osäker på vart gränsen går) så kunde man sedan hacka djupare längre ner också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Inte bara du!

Been there, done that 😂 med ett troll flåsande bakom ryggen sa det *poff* och blev kolsvart, hade trollet slagit mig medan jag hade slut på stamina eller dog datorn??!.. Frågetecknen var många innan jag kom till insikt att jag ännu såg min HP bar ligga lågt phiew.. Datorn lever och även jag.. Vart är jag?! Alpha tänker jag... Jag for säkert igenom marken i någon mysig bugg.. Upp med kartan i all hast, ser någon markering som jag inte längre minns varför... Fan också!
trollet flåsar ännu men ser inte honom längre... Vad händer!?
-dumma jag som aldrig tar med en fackla på äventyr då jag är för mycket loot whore.. Stirrar upp och ser träd och stjärnor ett och annat öra från trollet skymtar emellanåt, är jag trygg?! Tycker mig se en väg ut, måste fastnat mellan en sten... Tar mig ut och tankarna går, aktiverar staminabuffen och rusar genom skogen till meddows, här är jag trygg, solen går upp sakta. Jag är kall, hungrig och rädd, dock nyfiken på vad som hände strax innan. Ut i skogen igen och ser ett gigantiskt hål, vem fa...!? Hinner jag tänka innan jag brister ut i skratt.. Copper läser jag när jag pekar mot en "sten" bredvid . - _-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrWhizeguy:

Been there, done that 😂 med ett troll flåsande bakom ryggen sa det *poff* och blev kolsvart, hade trollet slagit mig medan jag hade slut på stamina eller dog datorn??!.. Frågetecknen var många innan jag kom till insikt att jag ännu såg min HP bar ligga lågt phiew.. Datorn lever och även jag.. Vart är jag?! Alpha tänker jag... Jag for säkert igenom marken i någon mysig bugg.. Upp med kartan i all hast, ser någon markering som jag inte längre minns varför... Fan också!
trollet flåsar ännu men ser inte honom längre... Vad händer!?
-dumma jag som aldrig tar med en fackla på äventyr då jag är för mycket loot whore.. Stirrar upp och ser träd och stjärnor ett och annat öra från trollet skymtar emellanåt, är jag trygg?! Tycker mig se en väg ut, måste fastnat mellan en sten... Tar mig ut och tankarna går, aktiverar staminabuffen och rusar genom skogen till meddows, här är jag trygg, solen går upp sakta. Jag är kall, hungrig och rädd, dock nyfiken på vad som hände strax innan. Ut i skogen igen och ser ett gigantiskt hål, vem fa...!? Hinner jag tänka innan jag brister ut i skratt.. Copper läser jag när jag pekar mot en "sten" bredvid . - _-

När jag läser din berättelse har jag denna klassiker i huvudet.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har precis riggat en egen server för att spela med vänner, men jag har väldigt dålig koll hittills. Hur många är 'lagom' att spela ihop?
Är detta ett spel man bör lira samtidigt, eller fungerar det bra att logga på lite när man kan och vill? Kanske mest vid eventuella bossar man behöver samla ihop sig?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Har precis riggat en egen server för att spela med vänner, men jag har väldigt dålig koll hittills. Hur många är 'lagom' att spela ihop?
Är detta ett spel man bör lira samtidigt, eller fungerar det bra att logga på lite när man kan och vill? Kanske mest vid eventuella bossar man behöver samla ihop sig?

På Bimbim:s server så tror jag det sagts att vi varit 7-8 st som max. När jag varit inne så har jag väl sett 4 som max. Det är lite av ett singelspel men kan hjälpa varandra samtidigt så att vara ensam är inga problem men sen om man ska på bossarna så är det säkerligen lättare att vara fler. Jag har själv inte börjat möta på några bossar.
Känns som det är dax till helgen när man har lite mer tid kanske, hoppas några på vår server kan hänga med mig och hjälpa till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05, jag skulle säga att det går utmärkt att spela själva eller full server (10) (och allt där emellan). Precis som @Stefflo är inne på så beror det på vad man ska göra - även om allt går att göra i grupp eller själv.

I går så var jag och Smediof (vet inte vad han heter på SweC) ute på äventyr med att hitta järn - och det blev kaos i träsket. Dog flertalet gånger en bit ut i vattnet och allmänt stök. Då bad vi en annan spelare om hjälp som tog ett skepp och vi kunde, efter mycket meck, klara oss därifrån med vårt järn. Smediof lånade senare båten och skjutsade hem mig (bor på olika ställen i världen).
Det var väldigt roligt i slutändan och så mycket roligare att ha lite jobbigt ihop än om jag hade spelat själv. Samtidigt går jag ibland in och bara mysbygger och letar lite resurser (dock inte järn...) själv.

Jag är så satans imponerad av detta spelet. Upptäcker nya grejer hela tiden och wow!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.