Att kalla en musikgenre för dålig

Permalänk
Medlem

Skulle inte kalla någon genre dålig. Gillar allt ifrån Industrimetal till klassiskt:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Lego Master

Ooohh, detta är bara för smaskigt för att hålla sig borta från.

Jag har alltid haft problem med att uppskatta tekniskt skicklig musik. Jag har bara inget vettigt musiköra, tänker jag mig.
Det finns ju genrer jag gärna lyssnar på, men även låtar inom respektive genre som inte tilltalar mig alls, trots att "tyckare" säger att det är en fantastisk låt because blablabla nånting med gitarrer. Jag fattar inte. Det finns låtar som anses fullständigt tidslösa som jag mest glor oförstående på, för underverket ligger i det tekniska, inte det känslomässiga. Och då tappar det mig.

Det jag vill ha är musik som får mig att känna nånting. Texter är ofta nånting jag ignorerar helt, speciellt som många genres verkar vara helt inriktade på att göra texterna fullständigt obegripliga, både genom ordval men också genom skriksång och konstig mastring.

MEN. Som med allt fattar jag också att smaken är som baken. Det finns uppenbarligen folk som gillar alla olika musiktyper, annars hade de ju inte producerats. Och jag får anta att de får ut ungefär samma behållning av sin lyssning, trots att jag inte fattar hur.

Det jag däremot skulle kalla "dålig musik" är musik som är specifikt producerad för att provocera folk utan nån vettig baktanke. Man kan göra låtar som är cyniska eller utmanande. Men sånt som innehåller skildringar av aggressiva handlingar mot kvinnor tex, kommer jag aldrig begripa mig på eller tycka att mina barn ska lyssna på.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Dansband är en kassako för många musiker. Ett ont måste...
Men visst finns det dåliga genrer. Ta rave exempelvis. Det är klart att det finns folk, eller närmare bestämt raveare som tycker det är bra. Men det beror inte på att musiken är bra, utan snarare att dessa raveare är lika dåliga som musiken de lyssnar på. Det logiska misstag du gör är att du förutsätter att musik, huruvida den är bra eller dålig skulle vara något subjektivt. Det stämmer förvisso delvis, men bara till en den gräns som sträcker sig enda från subjektivitet fram till dess att den blir objektiv. Problemet är att finna det gyllene snitt för var denna gräns går. Så bäst att fråga en musiker om du känner dig osäker.

Ta ett fuskbygge exempelvis. Familjen som flyttar in i huset tycker att det är ett jättebra bygge. Är bygget bra bara för att dom "tycker" det? När det sen visar sig att taket läcker in tar dom dit en tillsynsman som konstaterar att det inte är bra bygge. En tillsynsman är något dom kanske borde ha tagit dit redan innan dom köpte huset eftersom de själva saknar den mentala kapacitet som krävs för att räkna ut att det är ett dåligt bygge.

Wow, var ska man börja?
En musiker som bara sysslar med "rave" tänker då denne att all musik denne producerar är objektivt dåligt enligt din definition?
Rave är ju egentligen inte en genre heller så det är lite svårt att vara säker på vad du menar här.
Din analogi till att bygga hus har jag svårt att förstå mig på. Vilka delar i musik kan man i gemen objektivt betygsätta utan att bli genre-specifik tänker du? Vilken del i musik kan man objektivt betygsätta på det vis du tar upp som exempel för bygg utan att bli genre-specifik?
Är du själv musiker eller studerar/t musikvetenskap? Tänker på hur du resonerar kring det gyllene snittet mellan objektivitet och subjektivitet i musik.

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Börjar bli lite frustrerad varje gång det pratas om musik på olika håll. Det finns alltid nån som ska vara intolerant och berätta hur dålig den musik just du lyssnar på är. Det verkar vara många som inte förstår eller kan acceptera att alla tycker olika.

Bara för att nån annan inte tycker om den andra personens musikstil så innebär det inte att genren är dålig, utan bara att man tycker om olika saker.

Känner ganska många som lyssnar på rock, deras favorit syssla verkar vara att hata dansband. Helt ok att man inte gillar det nån annan tycker om men man behöver inte klanka ner på en stil bara för att man kan.

Börjar bli ganska tröttsamt så fort ämnet dyker upp och hoppas kunna vända på nå sätt om det nu är möjligt?

Om man ska acceptera olika måste man väl acceptera att få sin musikgenre kallad för dålig?

Smaken är som baken, delad.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

Skulle inte kalla någon genre dålig. Gillar allt ifrån Industrimetal till klassiskt:)

Tro mig..det finns genrer som får dig att må dåligt..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror du läser in lite för mycket i ordvalen. "Du kan inte tycka det här är dåligt" betyder inte att du inte får det, utan är en förhoppning om att du ska tycka att det här ändå är bra trots att du inte gillar genren.

Varför skulle jag tycka något var ändå bra om om jag tycker det är ren skit? Det går tvärt emot. Skulle någon komma till mig med sådana förhoppningar så hade jag haft ett och annat att säga denne.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Tro mig..det finns genrer som får dig att må dåligt..

Gränsen mellan "musik" och "brus" kan vara hårfin för många...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Varför skulle jag tycka något var ändå bra om om jag tycker det är ren skit? Det går tvärt emot. Skulle någon komma till mig med sådana förhoppningar så hade jag haft ett och annat att säga denne.

Det låter som om du är ganska fast i dina uppfattningar om saker. Är det samma med annat också? Exakt samma sak kan ju hända med exempelvis mat. Du kanske inte alls gillar indisk mat, och någon du känner som vet detta har hittat någon speciell indisk rätt som du "..måste tycka är god..." Men du skulle vägra ens lukta på det och säga ett och annat till denna person för att den inte ska tvinga på dig sina uppfattningar eller nåt? Denna person har ju bara en önskan om att du ska uppskatta något som den uppskattar, är det så hemskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Tro mig..det finns genrer som får dig att må dåligt..

Inte stött på någon än. Ogillar en jäkla massa musik, men även gillar låtar i samma genre.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Varför verkar det allt som oftast att folk som lyssnar på metal/hårdrock är dem som är snabbaste till att hata på andra genrer? Eller har absolut svårast att gilla någonting annat öht?
Så är det iaf i 110% av min kompiskrets & familj.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

hmm jag är mer fascinerad över hur folk tänker, du ska gillar olika, men fan ta dig om du inte gillar och tycker samma sak som mig och dessutom har den fruktansvärda fräckheten att våga säga det......
jag ogillar jazz som sjutton

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det låter som om du är ganska fast i dina uppfattningar om saker. Är det samma med annat också? Exakt samma sak kan ju hända med exempelvis mat. Du kanske inte alls gillar indisk mat, och någon du känner som vet detta har hittat någon speciell indisk rätt som du "..måste tycka är god..." Men du skulle vägra ens lukta på det och säga ett och annat till denna person för att den inte ska tvinga på dig sina uppfattningar eller nåt? Denna person har ju bara en önskan om att du ska uppskatta något som den uppskattar, är det så hemskt?

Tja, bygger man upp sitt argument lika manipulativt som du gör just nu, så varför inte kannibalism? För så hemskt kan det väl ändå inte vara? Om det ändå bara handlar om att uppskatta något som någon annan uppskattar.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Om man ska acceptera olika måste man väl acceptera att få sin musikgenre kallad för dålig?

Smaken är som baken, delad.

Lite OT men, världen hade sett annorlunda ut om människor som tror starkt på religion hade kunnat tänka sådär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Tja, bygger man upp sitt argument lika manipulativt som du gör just nu, så varför inte kannibalism? För så hemskt kan det väl ändå inte vara? Om det ändå bara handlar om att uppskatta något som någon annan uppskattar.

Men det handlar inte om kannibalism utan om att lyssna på en låt i en genre som du inte gillar, eller i mitt exempel testa en maträtt från ett kök du inte gillar. Om någon du känner tror att du skulle gilla något så är det väl bara vanlig hövlighet att pröva? Inte om det handlar om kannibalism, pedofili, heroin eller liknande förstås, men det är inte vad vi diskuterar. Du måste inte testa om du inte vill förstås, men det låter som om du är upprörd över att någon har mage att föreslå att du prövar något nytt och det låter inte så trevligt bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Börjar bli lite frustrerad varje gång det pratas om musik på olika håll. Det finns alltid nån som ska vara intolerant och berätta hur dålig den musik just du lyssnar på är. Det verkar vara många som inte förstår eller kan acceptera att alla tycker olika.

Ser inte hur man är "intolerant" av att kalla musik "X" för dålig.
Tycke och smak är högst subjektivt, om en person kallar genre X för "dålig" så betyder det inte att genren är dålig, bara att just den specifika personen tycker att genren är dålig.
Den personen kan omöjligen ha fel om sin egen åsikt, du behöver dock inte hålla med.
Ingen av er är intoleranta här - alternativet är att båda är det, då ingen av er respekterar den andres åsikt.

Skrivet av crew seven:

Känner ganska många som lyssnar på rock, deras favorit syssla verkar vara att hata dansband. Helt ok att man inte gillar det nån annan tycker om men man behöver inte klanka ner på en stil bara för att man kan.

Det är i deras fulla rätt att tycka illa om dansbandsmusik.
Det är i din fulla rätt att antingen ignorera dom och/eller tydligt visa att du tycker om dansbandsmusik.
Blir det en diskussion av det så kan du själv välja att antingen ta den eller strunta i den.
Du lär nog inte kunna övertala dom att byta åsikt (men varför behöver du?), lika lite som att dom lär kunna övertala dig att byta åsikt.

Skrivet av crew seven:

Börjar bli ganska tröttsamt så fort ämnet dyker upp och hoppas kunna vända på nå sätt om det nu är möjligt?

Svårt att svara på hur du bör agera utan att veta din relation till dom här personerna.
I de flesta fall hade jag valt att ignorera samtalsämnet, alternativt försökt byta samtalsämne.

Att däremot försöka tysta någon vars åsikt jag inte delar är inget jag hade gjort.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Finns extremt dålig musik, musik en del tydligen älskar men som jag inte ens kallar musik, mer som oljud/huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det handlar inte om kannibalism utan om att lyssna på en låt i en genre som du inte gillar, eller i mitt exempel testa en maträtt från ett kök du inte gillar. Om någon du känner tror att du skulle gilla något så är det väl bara vanlig hövlighet att pröva? Inte om det handlar om kannibalism, pedofili, heroin eller liknande förstås, men det är inte vad vi diskuterar. Du måste inte testa om du inte vill förstås, men det låter som om du är upprörd över att någon har mage att föreslå att du prövar något nytt och det låter inte så trevligt bara.

Varför accepterar du inte att alla tycker olika istället? Jag har sedan länge accepterat att jag gillar inte allt och så länge som ingen påtvingar mig deras musik, maträtter eller vad fan det kan nu vara så finns det inte heller några problem.

Eller är det något du inte tolererar?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Dansband är en kassako för många musiker. Ett ont måste...
Men visst finns det dåliga genrer. Ta rave exempelvis. Det är klart att det finns folk, eller närmare bestämt raveare som tycker det är bra. Men det beror inte på att musiken är bra, utan snarare att dessa raveare är lika dåliga som musiken de lyssnar på. Det logiska misstag du gör är att du förutsätter att musik, huruvida den är bra eller dålig skulle vara något subjektivt. Det stämmer förvisso delvis, men bara till en den gräns som sträcker sig enda från subjektivitet fram till dess att den blir objektiv. Problemet är att finna det gyllene snitt för var denna gräns mellan går. Så bäst att fråga en musiker om du känner dig osäker.

Ta ett fuskbygge exempelvis. Familjen som flyttar in i huset tycker att det är ett jättebra bygge. Är bygget bra bara för att dom "tycker" det? När det sen visar sig att taket läcker in tar dom dit en tillsynsman som konstaterar att det inte är bra bygge. En tillsynsman är något dom kanske borde ha tagit dit redan innan dom köpte huset eftersom de själva saknar den mentala kapacitet som krävs för att räkna ut att det är ett dåligt bygge.

Rave är inte ens en genre. Om du nu menar elektronisk musik så är den genren så bred att det är som att kalla all Rock för enbart rock (dvs Led Zeppelin skulle buntas ihop med exempelvis slipknot...)

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Varför accepterar du inte att alla tycker olika istället? Jag har sedan länge accepterat att jag gillar inte allt och så länge som ingen påtvingar mig deras musik, maträtter eller vad fan det kan nu vara så finns det inte heller några problem.

Eller är det något du inte tolererar?

Men du... du behöver inte tycka om min musik smak! så länge du iaf upskattar den!

Skrivet av Kasidro:

Rave är inte ens en genre. Om du nu menar elektronisk musik så är den genren så bred att det är som att kalla all Rock för enbart rock (dvs Led Zeppelin skulle buntas ihop med exempelvis slipknot...)

Jo tack, elektronisk musik är extremt brett, ibland är det också det enklaste sättet att beskriva sin musik smak har jag märkt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Varför accepterar du inte att alla tycker olika istället? Jag har sedan länge accepterat att jag gillar inte allt och så länge som ingen påtvingar mig deras musik, maträtter eller vad fan det kan nu vara så finns det inte heller några problem.

Eller är det något du inte tolererar?

Jag accepterar att folk tycker olika. Men att bli upprörd för att någon, på ett hövligt sätt, vill utmana ens bestämda åsikter om något så trivialt som musikgenrer tycker jag låter som en överreaktion helt enkelt. Speciellt när musikgenrer har en tendens att vara rätt flytande. Du kanske hatar rapmusik men gillar rock och därför kanske någon som känner dig tror att du skulle uppskatta The Seed 2.0 trots att det är en låt från ett rapband, då den ligger på gränsen mellan rock och rap (utan att för den sakens skull vara hemsk nu-metal).

Sen finns det förstås situationer som kan bli jobbiga även inom detta. Jag har exempelvis en kollega som jag gillar och pratar en hel del med, men han har hemsk smak när det gäller komiker och skickar diverse klipp till mig. Men jag är hövlig och säger något typ "ja han var rolig, men kanske inte riktigt min stil...". Hade han skickat tio klipp om dagen så hade jag inte orkat det förstås, men ett par riktigt dåliga skämt i veckan är ju inget att bli upprörd över. Samtidigt gör ju jag samma sak mot honom, skickar klipp med komiker som jag tror att han hade gillat som ändå ligger utanför hans "komikbubbla" liksom. Men det är ju så man hittar nya saker, vidgar sina vyer, man tar in rekommendationer från andra helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag accepterar att folk tycker olika. Men att bli upprörd för att någon, på ett hövligt sätt, vill utmana ens bestämda åsikter om något så trivialt som musikgenrer tycker jag låter som en överreaktion helt enkelt. Speciellt när musikgenrer har en tendens att vara rätt flytande. Du kanske hatar rapmusik men gillar rock och därför kanske någon som känner dig tror att du skulle uppskatta The Seed 2.0 trots att det är en låt från ett rapband, då den ligger på gränsen mellan rock och rap (utan att för den sakens skull vara hemsk nu-metal).

Sen finns det förstås situationer som kan bli jobbiga även inom detta. Jag har exempelvis en kollega som jag gillar och pratar en hel del med, men han har hemsk smak när det gäller komiker och skickar diverse klipp till mig. Men jag är hövlig och säger något typ "ja han var rolig, men kanske inte riktigt min stil...". Hade han skickat tio klipp om dagen så hade jag inte orkat det förstås, men ett par riktigt dåliga skämt i veckan är ju inget att bli upprörd över. Samtidigt gör ju jag samma sak mot honom, skickar klipp med komiker som jag tror att han hade gillat som ändå ligger utanför hans "komikbubbla" liksom. Men det är ju så man hittar nya saker, vidgar sina vyer, man tar in rekommendationer från andra helt enkelt.

Det hövliga vore väl att respektera att någon avböjer erbjudandet? Du har fortfararande inte förklarat varför det är ett problem för dig att någon kanske inte gillar något som du gillar.

Personligen så avskyr jag koriander i alla dess former. Beställer jag mat som normalt kommer med koriander så ber jag att få utan och kommer det ändå med koriander så lämnar jag tillbaka maten eller vägrar betala för det är inte vad jag beställde, för jag bad specifikt om att inte få koriander i min mat. Skulle någon erbjuda mig mat med koriander i och trots att jag avböjde, skulle börja tjata om saken eller rentav smyga in lite koriander bara för det, då kan du ge dig fan på att jag skulle ha en del otrevliga saker att säga denne. Vad det beträffar musik så hade jag också blivit rätt lack om min granne hade börjat spela sin turk-musik på högsta volym bara för att min granne uppskattar sin turk-musik.

Jag har inga problem med att säga tack men nej tack till människor. Hur artig jag är, är upp till dem och hur lång tid det tar för dem att acceptera att jag är inte intresserad.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Lite OT men, världen hade sett annorlunda ut om människor som tror starkt på religion hade kunnat tänka sådär.

Religion är fantasi.. Musik är verklig.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Det hövliga vore väl att respektera att någon avböjer erbjudandet? Du har fortfararande inte förklarat varför det är ett problem för dig att någon kanske inte gillar något som du gillar.

Jag har aldrig sagt att det är ett problem på något sätt. Folk får absolut gilla vad de vill.

Citat:

Personligen så avskyr jag koriander i alla dess former. Beställer jag mat som normalt kommer med koriander så ber jag att få utan och kommer det ändå med koriander så lämnar jag tillbaka maten eller vägrar betala för det är inte vad jag beställde, för jag bad specifikt om att inte få koriander i min mat. Skulle någon erbjuda mig mat med koriander i och trots att jag avböjde, skulle börja tjata om saken eller rentav smyga in lite koriander bara för det, då kan du ge dig fan på att jag skulle ha en del otrevliga saker att säga denne.

Jo men det är väl en annan sak. Har du beställt en Capricciosa och får en Hawaii så har du ju inte fått vad du bad om. Men om pizzabagaren erbjuder ett gratis smakprov i form av en slice Hawaii medan du väntar på din Capricciosa så är väl det inget att bli upprörd över liksom? Hatar du ananas så är det bara att säga nej tack, jag hatar ananas.

Citat:

Vad det beträffar musik så hade jag också blivit rätt lack om min granne hade börjat spela sin turk-musik på högsta volym bara för att min granne uppskattar sin turk-musik.

Igen är det en helt annan sak. Men säg att du hade varit kompis med grannen och han typ sa: Jag vet att vi har väldigt olika musiksmak men det kom precis en ny låt som jag tror att du hade gillat. Hade det varit hemskt?

Citat:

Jag har inga problem med att säga tack men nej tack till människor. Hur artig jag är, är upp till dem och hur lång tid det tar för dem att acceptera att jag är inte intresserad.

Nej men det går lite emot vad du sa tidigare: ...så hade jag haft ett och annat att säga denne låter inte som att du skulle säga nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Jag kan instämma att en viss genre av musik är dålig, t.ex. "rap" eller några liknande. Men vad andra lyssnar på bryr jag mig inte om.

Hip hop och rap...är det ens musik? Ingen spelar något, ingen sjunger något. Gillar allt annat i stort sett..allt från ultra dödsmetall till opera, men Hip hop och rap har jag väldigt svårt för. Blir bara irriterad på texterna.
EDIT: ja, även dansband är bra tycker jag då jag älskar att bugga och gnussa

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

är inte det bara ett fenomen bland barn, eller till och med unga?

Verkligen inte, snarare tvärtom. Främst är det folk som har en stark förkärlek till rock/hårdrock som föraktar hiphop och elektronisk dansmusik. Väldigt grabbiga och enligt dem själva, macho typer.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Åsikter är subjektiva, om du inte vill ha en diskussion där motparten inte håller med dig eller kan föra en vettig sådan, prata inte om det med den personen.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har aldrig sagt att det är ett problem på något sätt. Folk får absolut gilla vad de vill.

Dåså, om detta är nu etablerat, vad var din poäng?

Skrivet av snajk:

Jo men det är väl en annan sak. Har du beställt en Capricciosa och får en Hawaii så har du ju inte fått vad du bad om. Men om pizzabagaren erbjuder ett gratis smakprov i form av en slice Hawaii medan du väntar på din Capricciosa så är väl det inget att bli upprörd över liksom? Hatar du ananas så är det bara att säga nej tack, jag hatar ananas.

Man kan säga nej tack av andra anledningar också, te.x. man vill inte.

Skrivet av snajk:

Igen är det en helt annan sak. Men säg att du hade varit kompis med grannen och han typ sa: Jag vet att vi har väldigt olika musiksmak men det kom precis en ny låt som jag tror att du hade gillat. Hade det varit hemskt?

Då hade jag svarat: "Tack, men jag är inte intresserad. Jag var inte intresserad första gången du frågade och jag är fortfarande inte intresserad. Jag garanterar att du blir den första som får reda på det om jag någonsin blir intresserad."

Skrivet av snajk:

Nej men det går lite emot vad du sa tidigare: ...så hade jag haft ett och annat att säga denne låter inte som att du skulle säga nej tack.

Om de inte fattar första gången så finns det andra sätt att göra sig förstådd.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Dåså, om detta är nu etablerat, vad var din poäng?

Man kan säga nej tack av andra anledningar också, te.x. man vill inte.

Då hade jag svarat: "Tack, men jag är inte intresserad. Jag var inte intresserad första gången du frågade och jag är fortfarande inte intresserad. Jag garanterar att du blir den första som får reda på det om jag någonsin blir intresserad."

Om de inte fattar första gången så finns det andra sätt att göra sig förstådd.

Allt jag menar är att du låter ganska aggressiv, och tolkar en önskan som ett krav. Inläggen nedan exempelvis.

Skrivet av Solaris:

Jag har själv råkat för det här ett par gånger, det finns mängder med musik genrer som jag tycker är dåliga av en rad anledningar och det finns alltid någon mupp som ska ha synpunkter på vad man får tycka, typ "du kan inte säga att det här är dåligt" samtidigt som de vill att man ska lyssna på något som är direkt människofientligt och borde vara straffbart.

Varför ska jag respektera din värdelösa musiksmak om du inte kan respektera min?

Vad säger att denna person inte respekterar din musiksmak? Att den har en önskan om att du skulle provlyssna något annat?

Skrivet av Solaris:

Varför skulle jag tycka något var ändå bra om om jag tycker det är ren skit? Det går tvärt emot. Skulle någon komma till mig med sådana förhoppningar så hade jag haft ett och annat att säga denne.

Det är ganska trångsynt att säga att du tycker något är skit utan att veta något som helst om det mer än genren. Det känns lite som när jag försöker få min fyraårige son att smaka på maten. Men till och med han har ju förstått att det är mycket lättare att bara smaka pyttelite innan han gapar ÄCKLIGT! och att det tar udden av mitt argument, som är att man måste smaka först.

Permalänk

Grundproblemet är att Curlinggenerationen är för lättkränkta. De tål inte att någon kritiserar en viss musikstil.
Det är en helt annan sak att kritisera och säga du personligen kan inte sjunga etc.

Skrivet av trickeh2k:

Verkligen inte, snarare tvärtom. Främst är det folk som har en stark förkärlek till rock/hårdrock som föraktar hiphop och elektronisk dansmusik. Väldigt grabbiga och enligt dem själva, macho typer.

Det får mig att tänka på denna sketch.
https://www.facebook.com/watch/?v=1604236702947031

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Grundproblemet är att Curlinggenerationen är för lättkränkta. De tål inte att någon kritiserar en viss musikstil.
Det är en helt annan sak att kritisera och säga du personligen kan inte sjunga etc.

Det får mig att tänka på denna sketch.
https://www.facebook.com/watch/?v=1604236702947031

Håller inte med alls, det påtalas bara hur kass och dålig musiken är och att alla som gillar det är idioter. Det är bara så enkelt att dessa personer anser sig själva som gudar och att alla andra som tycker olika är idioter.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2