Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Visst är det trevligt att kunna producera sin egen el, dessutom skattefritt, hade jag också gjort om jag hade villa. Det löser dock inte problemet att man inte kan basera ett stabilt elsystem på variabla källor.
Ju mer förnyelsebart, desto mer reservkraft eller lagring behövs, och den kommer inte vara decentralicerad, och dessutom dyr då du kommer behöva mycket effektreserv som utnyttjas dåligt. Särskilt i fallet med solkraft som producerar 0 varje natt, och som minst på vintern när behovet är som störst.

Sen kommer självklart inte staten låta folk få energi skattefritt för evigt, precis som vi kommer få kilometerskatt på el-bilar för att kompensera skatte bortfall från fossila bränslen vad det lider.

Lagring kan ju och bör ju decentraliseras, på den här fronten går forskningen snabbt (till skillnad från kärnkraft där forskningen tar årtionden på grund av riskerna).

Problemen med solen och vintern kan vi nog inte lösa med lagring och sol men vi kan komma en bit med effektivare paneler. Vätgas är ju tyvärr lite för dyrt och ineffektivt sätt att lagra energi idag men även där går ju forskningen framåt. Atomenergi har ju definitivt löften som inte kan infrias med dagens teknik av förnybar energi. Problemet är bara att det är i en framtid vi inte vet om och när den infinner sig, då kanske vi kan utvinna energi ur väderomslag eller andra naturfenomen som är relativt konstanta.

Tills dess vi löst sveriges energiförsörjning med förnybar energi under vintern föredrar jag också kärnkraft över kolkraft, men inte på bekostnad av sänkta investeringar i förnybar energi och dess lagring. Årstotalen är dock det viktigaste, inte värsta timmen på ett år.

Permalänk
Medlem

Mitt i all diskussion om Gen4:s vara eller inte vara så verkar ryssarna tagit ett steg närmare.
https://www.world-nuclear-news.org/Articles/Construction-licence-issued-for-Russias-BREST-reac

Skall bli intessant att se om dom får till en stängd bränslecykel utan att transportera runt massa avfall utanför anläggningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Tror inte det är någon fara faktiskt, jag är rätt säker på att det kommer vara löst i tid.

Östhammars kommun har redan gett grönt ljus, det har Strålsäkerhetsmyndigheten också gjort vilket är underlaget regeringen är tänkt att använda vid beslut.

De enda som är emot det är miljöorganisationer, vilket förmodligen är varför MP är osäkra hur de ska agera. Nu när de är på 4% spärren är det viktigare än någonsin för dom att visa att dom står fast vid sina åsikter vilket jag absolut kan förstå. Men de kommer inte kunna stoppa några beslut här i slutändan.

Jo, de har börjat gräva för slutförvaret men byggtiden är 10 år och i samma veva ska två verk nedmonteras som också betyder att förvaret i Oskarshamn rätt snabbt kommer fyllas.
Östhammars kommun har jag tyvärr inte mycke tilltro till då jag är uppväxt där. Snabbhet är inget av deras ledord kan tilläggas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Skulle vi inte skippa politiken? Det går väl utmärkt att diskutera tekniken utan att dra in politikers syn och din syn på politikerna?

Ursäkta men det kom en nyhet på SVT nyheter i just detta ämne som jag tyckte var bra och ville informera om. Noteringen om MP var mitt fel så den släpper vi.
Nu pratar vi om kärnkraften och dess för och nackdelar istället👍

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det lilla jag förstår om kärnkraft så skulle jag mer än gärna smälla upp kärnkraftverk överallt i sverige, sverige är väll ett av dem säkraste ställen att ha kärnkraft på, och om kina får upp sin space-elevator till år 2030-2040 eller senare så kommer avfall inte vara ett problem i huvud taget, skicka skiten till solen.

Permalänk
Medlem

Man ska även ha i tanke att Vattenfall har ett avkastningskrav från staten på 8%, det är inte många firmor som har så höga krav från ägarna varje år.
Vill man läsa årsredovisningen för 2019 för att se lite siffror så är den HÄR
Man betalar dessutom över 5 öre per producerad kilowatt till avfallsfonden (vilket är jättebra!) men vilka andra kraftslag (sol/vind) gör detta? De är ju inte heller direkt miljövänliga när de ska bytas ut eller skrotas.
En annan vanlig missuppfattning är ju att man med flit stänger ner kärnkraften för att få upp priserna med några ören.
Lite konstigt att göra så när man förlorar miljontals kronor varje dag man står still.
Men återigen, när man inte vet hur det fungerar så tror man på vad som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jagers:

Det lilla jag förstår om kärnkraft så skulle jag mer än gärna smälla upp kärnkraftverk överallt i sverige, sverige är väll ett av dem säkraste ställen att ha kärnkraft på, och om kina får upp sin space-elevator till år 2030-2040 eller senare så kommer avfall inte vara ett problem i huvud taget, skicka skiten till solen.

Spännande pryl det där men jag är lite skeptisk till att det funkar och att dessutom få den så lång som till solen kommer nog bli lite meckigt😂

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Space_elevator

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Dyrt är när marknaden själv inte kan uppehålla kärnkraften. Kärnkraften håller på att avveckla sig självt eftersom det är svårt att tjäna pengar på den.

Jag tycker inte att man ska använda politiska riktmedel för att subventionera det heller, för att sen exportera det billigt. Våra pengar ska inte gå till att ge bort energi med förlust till våra grannländer.

Sverige behöver lösa energiförsörjningen vid peakarna på vintern. Här är biobränsle samt smarta elnät två bra hjälpmedel. Vi exporterar trots allt 80% av året så en konstant drift av ett nytt kärnkraftverk är inte lösningen för det.

Energibehovet kommer öka med 60% fram tills 2045 enligt svenskt näringsliv, i framtiden kanske det finns plats för att investera i traditionell kärnkraft om inte fusion har tagit fart ännu. Men det är inte dags än. Om 5-10 år kanske det kan löna sig genom att marknaden kan sköta det själv utan statspengar.

Vem skall betala för leverans- och frekvensstabilitet? Reaktiv effekt? Det är så många mer faktorer i spelet än bara energi. Sverige har haft ett av världens stabilaste elnät tack vare den stora mängden svängmassa i nätet, dvs stora roterande generatorer som med sin fysiska vikt bromsar svängningar i frekvens och spänning på stamnätet. Det hjälper inte att bygga 300 vindkraftverk med samma sammanlagda svängmassa som en enda kärnkraftsgenerator när vindkraftverken inte har direktanslutna synkrongeneratorer.

Energin behöver framställas i närheten av där den används eller transporteras långa sträckor. I Sverige används energin i södra halvan men produceras till väldigt stor del i den norra halvan. Det ställer stora krav på stamnätet och det har vi snart fyllt till bredden. Elområde SE4 har knappt någon egen produktion utan förlitar sig på import från övriga delar av landet och utlandet. Alla vill ha el men ingen vill ha en vindsnurra på bakgården.

Regeringen har valt att subventionera sol- och vindkraft utan att tänka steget längre, vad händer när övrig kraft konkurreras ut och försvinner? Det går inte att lita på att någon annan löser problemet åt oss. Dessutom har man gett bort en stor del av överföringskapaciteten till amerikanska IT-jättars datacenter, utan att få något tillbaka. Var det verkligen någon som trodde att det skulle skapas hundratals kvalificerade jobb på varje datacenter? Nej, ta bort skattelättnaden på energi för it-företag som inte betalar företagsskatt i Sverige och använd pengarna till att stärka stam- och regionnät så att övriga företag kan växa och bidra till den svenska välfärden.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Hejsan!

Jag fick beviljat att starta en diskussionstråd om kärnkraft!
Ett ämne som alltid fascinerat mig och det är intressant att höra folks inställningar och tankegång kring ämnet.

Notera att det inte är ok att prata om den politiska debatten kring kärnkraft.

År 2019 så stod kärnkraft för ca 39% av våran elproduktion, men det är alltid en het debatt om man ska släcka reaktorerna eller bygga nytt.

Det finns intressanta, så kallade 4e generationens kärnkraftverk som bland annat ska vara ännu säkrare än förut. Det danska företaget Seaborg Thechonologies håller utveckling av denna nya kärnreaktor med smält salt för thorium och utbränt kärnbränsle. Det som blir över är material som enbart behöver förvaras i 300 år, men det går även att återanvända materialet till annat också.

I dom nya salt-reaktorerna utgör det smälta saltet både bränsle och kylmedium. I botten på rektorn finns en plugg av icke smält salt. Blir temperaturen för hög, smälter denna och allt salt dumpas i tankar under reaktorn. Säkerhetssystemet är alltså helt automatiskt och oberoende av energitillförsel.

Men detta är säkert bara en av många olika framtida tekniker, tror ni att kärnkraft kommer få en större vikt för klimatet i framtiden, eller tror ni att den sakta kommer fasas ur?

Tycker du inte alls om kärnkraft, oavsett design? Varför?

Jag vill höra allt!

https://illvet.se/teknik/energi/atomkraft/radioaktivt-mirakel... (Låst artikel, men otroligt intressant)
https://www.arbetarbladet.se/artikel/vastvarlden-vill-hindra-...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4rde_generationens_reakt...

Jag har förut följt lite finska kärnkraftsprojektet Olkiluoto 3 , med externa parter inblandade mest, och rörigt och försenat är ju bara förnamnet. Sedan har Finland och Ryssland ett projekt i Ryssland som verkar gå lite bättre. men om inte ens Finland kan få det i hamn, så undrar man ju hur vi i Sverige skulle sköta det, jag tycker vi blivit allt sämre senare decennier att lägga fokus på hur större projekt skall ros i hamn, och ägnar mer tid ren byråkrati eller vem som skall tjäna vad på det hela.

Personligen hoppas jag ju på att vi mer satsar på att få igång olika slags energilager med bra buffert, satsar mycket på sol men även vind och inte glömmer bort den vattenkraft som även fungerar i de mindre installationerna, samt jobbbar för mer smart elstyrning och leta upp ställen där man kan spara på energi och få ned elförbrukning. Själv siktar jag på att isolera huset så jag kan få ned bergvärmens förbrukning närmaste tiden, redan fixat en del, samt försöka tillverka lite egen el via solcell och ha någon form av buffert i batterier. Har redan vänner som kör så.

Så personligen tror jag kärnkraft på lång sikt är körd.

Politik borttaget /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av fsmedberg:

Vindkraft och solel är även svårt att transportera större sträckor. Föreställer mig att spänningsförlusterna när det skapas så lite el per enhet blir alldeles för stora. Men någon som kan matematiken bakom detta får gärna korrigera mig eller pedagogiskt förklara skillnaden mellan längre transport av kärnkraftsel och sol/vind.

El som el. Elen från kärnkraft och vindkraft skiljer sig inte i detta avseende, det enda som spelar in är avstånd och spänning och då pratar vi tranmissionsledningar. Detta sköts "utanför" verken själva, varje vindsnurra är inte kopplade direkt till tex. 400kV ledningar. Har du en vindpark så kommer elen aggregeras och få högre spänning innan den skickas längre sträckor.

Och om du tex. producerar lite för att det blåser lite så ökar inte förlusterna, de är nog mest linjära / proportionerliga mot uttag. Typ alltid 10% i ledningar eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, ta bort skattelättnaden på energi för it-företag som inte betalar företagsskatt i Sverige och använd pengarna till att stärka stam- och regionnät så att övriga företag kan växa och bidra till den svenska välfärden.

Det här håller jag helt med om, det borde förbjudas att företag kan "konkurrera" om myndigheter/statens välvilja. Det blir ju så här när företag kommer och lockar med "men ni får massa arbetstillfällen, ge oss skattelättnader! Annars går vi till nästa kommun eller grannlandet".

Tyvärr svårt att få andra länder att köra med samma regler...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vem skall betala för leverans- och frekvensstabilitet? Reaktiv effekt? Det är så många mer faktorer i spelet än bara energi. Sverige har haft ett av världens stabilaste elnät tack vare den stora mängden svängmassa i nätet, dvs stora roterande generatorer som med sin fysiska vikt bromsar svängningar i frekvens och spänning på stamnätet. Det hjälper inte att bygga 300 vindkraftverk med samma sammanlagda svängmassa som en enda kärnkraftsgenerator när vindkraftverken inte har direktanslutna synkrongeneratorer.

Energin behöver framställas i närheten av där den används eller transporteras långa sträckor. I Sverige används energin i södra halvan men produceras till väldigt stor del i den norra halvan. Det ställer stora krav på stamnätet och det har vi snart fyllt till bredden. Elområde SE4 har knappt någon egen produktion utan förlitar sig på import från övriga delar av landet och utlandet. Alla vill ha el men ingen vill ha en vindsnurra på bakgården.

Regeringen har valt att subventionera sol- och vindkraft utan att tänka steget längre, vad händer när övrig kraft konkurreras ut och försvinner? Det går inte att lita på att någon annan löser problemet åt oss. Dessutom har man gett bort en stor del av överföringskapaciteten till amerikanska IT-jättars datacenter, utan att få något tillbaka. Var det verkligen någon som trodde att det skulle skapas hundratals kvalificerade jobb på varje datacenter? Nej, ta bort skattelättnaden på energi för it-företag som inte betalar företagsskatt i Sverige och använd pengarna till att stärka stam- och regionnät så att övriga företag kan växa och bidra till den svenska välfärden.

Väldigt bra skrivet, du vet vad du pratar om.
Politiker och miljöaktivister argumenterar att installerad effekt räcker gott och väl och visst den är hög men de är inte i optimala förhållanden vi ska titta på leveranskapaciteten utan när de är som kallast och mörkast. Man resonerar med att Sverige får importera de extra man behöver varje år men vad händer om världsläget förändras eller att kablarna med utlandsförbindelser går sönder? Tror fler politiker skulle behöva läsa på bättre hur eldistribution egentligen fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Väldigt bra skrivet, du vet vad du pratar om.
Politiker och miljöaktivister argumenterar att installerad effekt räcker gott och väl och visst den är hög men de är inte i optimala förhållanden vi ska titta på leveranskapaciteten utan när de är som kallast och mörkast. Man resonerar med att Sverige får importera de extra man behöver varje år men vad händer om världsläget förändras eller att kablarna med utlandsförbindelser går sönder? Tror fler politiker skulle behöva läsa på bättre hur eldistribution egentligen fungerar.

Tack!

Jag tror inte att vi kan vara helt självförsörjande varje dag varje år, ibland händer det saker som gör det svårt, men det måste ändå vara statens ansvar att se till att vi har en stabil och planerbar elproduktion som försörjer svenska hushåll och industrier med en så basal sak som el. Hela vårt samhälle bygger på det och nu drar man undan mattan undan för undan. Om klimatmålet skall vara överordnat allt annat så får vi välja, antingen kärnkraft eller bli ett u-land.

Det spelar ingen roll om vi har stort energiöverskott på årsbasis om vi samtidigt har ett kraftigt effektunderskott när strömmen behövs som mest. Tyvärr förstår inte de flesta politiker vad skillnaden är, "el finns ju i vägguttaget?!"

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Tack!

Jag tror inte att vi kan vara helt självförsörjande varje dag varje år, ibland händer det saker som gör det svårt, men det måste ändå vara statens ansvar att se till att vi har en stabil och planerbar elproduktion som försörjer svenska hushåll och industrier med en så basal sak som el. Hela vårt samhälle bygger på det och nu drar man undan mattan undan för undan. Om klimatmålet skall vara överordnat allt annat så får vi välja, antingen kärnkraft eller bli ett u-land.

Det spelar ingen roll om vi har stort energiöverskott på årsbasis om vi samtidigt har ett kraftigt effektunderskott när strömmen behövs som mest. Tyvärr förstår inte de flesta politiker vad skillnaden är, "el finns ju i vägguttaget?!"

Folk kan ju uppenbarligen acceptera att vid vissa tillfällen så sitter man i bilköer även om det inte är kul. Så varför skulle man inte kunna lära sig att acceptera att vid vissa tillfällen så kan man inte köra tvättmaskin, dammsuga och samtidigt använda spis och ugn samtidigt? För du tycker väl inte att du ska få en flerfilig väg till ditt jobb hemifrån för att du inte ska behöva sitta i kö ibland?

Sedan är pratet om kärnkraft redan över. Det kommer inte byggas någon mer kärnkraft i Sverige för det är inte lönsamt. Och om någon skulle få för sig att slänga bort ett stort antal miljarder på det så kommer det inte förändra någon förrän om 20 år eller så så det är inte heller hållbart om det är i nutid som du är orolig för att du måste minska på ditt användande av el någon/några dagar varje år. Så glöm kärnkraften. Det löser inte problemen i närtid och långsiktigt vill ingen slänga bort en massa pengar.

Och de nya generationer som många drömmer om är också bara drömmar. De löser inte problemen i nutid eftersom de inte finns. Och ingen vet om de kommer finnas i framtiden. Så det enda som kan hjälpa i närtid är att kasta massa pengar på att bygga ut stamnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det kommer inte byggas någon mer kärnkraft i Sverige för det är inte lönsamt. Och om någon skulle få för sig att slänga bort ett stort antal miljarder på det så kommer det inte förändra någon förrän om 20 år eller så så det är inte heller hållbart om det är i nutid som du är orolig för att du måste minska på ditt användande av el någon/några dagar varje år. Så glöm kärnkraften. Det löser inte problemen i närtid och långsiktigt vill ingen slänga bort en massa pengar.

Sett till att de som beslutar om det inte kommer att behöva ta smällen när saker inte blir som utlovat decienner senare så kan det mycket väl innebära att en regering får för sig att starta upp att bygga en reaktor, eller flera...

-----
Olkiluoto tredje reaktor har ju blivit lite av kärnkraftsreaktorernas Star Citizen...

Citat:

Unit 3 is an EPR reactor and has been under construction since 2005. The start of commercial operation was originally planned for May 2009 but the project has been delayed and, as of August 2020, the latest estimate for start of regular production is February 2022. In December 2012, the French multi-national building contractor, Areva, estimated that the full cost of building the reactor will be about €8.5 billion, or almost three times the delivery price of €3 billion.

Gissar att de som bygger reaktorer har lärt sig av Arevas misstag, och det inte finns något företag som kan tänka sig att stå för eventuella extrakostnader, vilket kommer att leda till att det blir ännu svårare att bygga nya reaktorer.

----

Det kanske bästa är nog att vi hoppar över Gen 4 reaktorerna också och genast börjar bygga på en Gen 5 eller tom Gen 7? De kommer ju vara lysande, inget avfall alls och de kommer kunna drivas på en sockerbit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Folk kan ju uppenbarligen acceptera att vid vissa tillfällen så sitter man i bilköer även om det inte är kul. Så varför skulle man inte kunna lära sig att acceptera att vid vissa tillfällen så kan man inte köra tvättmaskin, dammsuga och samtidigt använda spis och ugn samtidigt? För du tycker väl inte att du ska få en flerfilig väg till ditt jobb hemifrån för att du inte ska behöva sitta i kö ibland?

Sedan är pratet om kärnkraft redan över. Det kommer inte byggas någon mer kärnkraft i Sverige för det är inte lönsamt. Och om någon skulle få för sig att slänga bort ett stort antal miljarder på det så kommer det inte förändra någon förrän om 20 år eller så så det är inte heller hållbart om det är i nutid som du är orolig för att du måste minska på ditt användande av el någon/några dagar varje år. Så glöm kärnkraften. Det löser inte problemen i närtid och långsiktigt vill ingen slänga bort en massa pengar.

Och de nya generationer som många drömmer om är också bara drömmar. De löser inte problemen i nutid eftersom de inte finns. Och ingen vet om de kommer finnas i framtiden. Så det enda som kan hjälpa i närtid är att kasta massa pengar på att bygga ut stamnätet.

Däremot finns det mycket att vinna på att livstidsförlänga de reaktorer vi har idag. R1 och R2 kan vi glömma, de skulle ändå stängts om ett par år och det finns inte mycket att göra för att hålla dem vid liv rent mekaniskt. R3 och R4 skall enligt plan leva i 25 år till (60 års drift) och amerikanska myndigheter har redan godkänt samma konstruktion för 80 års drift. Det kommer krävas stora investeringar för att komma dit och det tar tid så det börjar bli hög tid att börja planera det.

PS. Jag både bor och jobbar väldigt nära E6 så jag har faktiskt flerfilig väg till och från jobbet och det är väldigt sällan kö när jag kör. Kruxet är att det inte är dammsugarna som är boven i dramat, ett hushåll kan inte dra mer än 10-20 kW och även om vi har många hushåll så är det små utgifter per ägare. Det är när den svenska basindustrin tappar sin konkurrenskraft och behöver lägga ner på grund av höga elpriser som vi får problem, då försvinner en stor del av Sveriges BNP och med det vår välfärd.

Politik borttaget /Mod
Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd

Jag har inte läst hela tråden riktigt, men det finns ju några punkter som återkommer.

Fjärde generationen
Det är inte en teknik utan mer en kravspec också har man valt ut ett antal tekniker som man bedömer ha högst potential att motsvara dessa krav. Men det gemensamma är att de ligger långt bort fortfarande.

Kärnkraft är stabilt
Sanning med modifikation skulle jag säga. Jämfört med tusen vindkraftverk så kommer förstås en reaktor inte att strula alls lika mycket, men när den gör det är det mycket värre, tar mycket längre tid och kostar mycket mer att få ordning på problemen. Och det är inte så ovanligt ändå. Innan nedstängningen så producerade våra kärnkraftverk ungefär 70 MWh på ett bra år, men vissa år fick vi bara ut 50 TWh. Exempelvis fick vi 70 TWh 2005 men sen gick det sämre, 2009 fick vi bara 50 TWh och 2010 kom vi upp i 55.

Små "massproducerade" reaktorer
Absolut intressant. Men det mest lovande projektet (NuScale) verkar ha svårigheter att få tillräcklig finansiering.

Elbrist i Sverige (Dammsug inte!)
Ganska kraftig överdrift ändå. Det är riktigt kallt just nu och nedstängningen påverkar förstås, men likväl exporterar vi bra mycket mer än vi importerar varje dag. All information finns enkelt åtkomlig i/på kontrollrummet. Däremot har vi en brist på överföringskapacitet i näten, framför allt mellan norra och södra landet. Vi behöver bygga ut stamnätet och det börjar bli rätt akut för att vi har underlåtit att investera i denna biten av vår infrastruktur under lång tid, men det är ju en politisk fråga inte teknisk eller ens ekonomisk.

Elförbrukningen kommer att öka
Sanning med modifikation. Vår generella förbrukning har legat konstant rätt länge nu trots ökad befolkning, fler elbilar och så, och det finns inget som tyder på att hushållens konsumtion kommer att öka kraftigt framöver egentligen. Elbilar möjligtvis men det är ändå en ganska liten del i sammanhanget. Däremot kommer ju industrier som går över till eldrift, som smältverken, att öka förbrukningen rätt kraftigt. Datacenter nämns också och det är förstås sant men samtidigt går ju utvecklingen snabbt mot mer energieffektivitet där.

Vindkraft funkar inte för det blåser inte hela tiden
Självklart varierar mängden vind, men man bygger ju generellt vindkraftverk på ställen där geografin gör att det blåser mer än på andra ställen. Det blåser också mer och mer konstant högre upp, därav blir kraftverken högre med tiden. Samtidig bygger man förstås en överkapacitet för att kompensera för eventuella dippar i vinden. Men visst är det så att det hade varit svårt att klara sig på bara vind- och solel om man inte har både stor överkapacitet och energilagring. Nu är det inte aktuellt för oss då vi har vattenkraft som lämpar sig väldigt väl för att täcka upp för dessa fluktueringar.

Solpaneler lönar sig inte i Sverige för att vi har för lite sol
Det ser ut som om de flesta villaägare hade tjänat på att installera solpaneler ändå, även om det förstås varierar rätt mycket beroende på vart man befinner sig, placering av huset, vinkel på taket och så vidare. Problemet är att mycket beror på politiken. Som det är idag får man exempelvis en skattereduktion för el man "ger tillbaka" men inte betalt för själva elen, och skattereduktioner har en tendens att ändras om eller försvinna vid maktskiften. Det hade varit bättre om man gjorde som många andra länder och garanterade en viss betalning för själva elen under en viss period istället. Många av uträkningarna som indikerar mer osäkerhet är äldre och det har hänt väldigt mycket inom solel på ganska kort tid. Panelerna har blivit både effektivare och billigare, samtidigt som elpriset har gått upp, så lönsamheten ser ju mycket bättre ut idag än bara för fem år sedan liksom.

Vätgas är bättre än elbilar
Vätgas produceras ju av el med rätt stora förluster, och sen omvandlas det till el igen i bilen igen med rätt stora förluster. Vinsten är att man inte behöver släpa runt på batterier, och förstås att "tankningen" går snabbare. Jag tror att det kan vara en förutsättning för vissa former av transporter, fraktfartyg passar bra exempelvis och kanske också andra tyngre transporter, och ska man få till elflyg så är batterierna definitivt ett problem. En annan fördel är ju att man kan producera vätgas av överskottsel när vi har sådan. Samtidigt brukar det ju sällan vara några problem att exportera den istället, så jag vet inte om det är en så stor fördel egentligen. Min uppfattning är dock att de flesta som vurmar för personbilar på vätgas gör det för att de slipper ändra sina beteenden, man tankar på några minuter och kör tills tanken börjar ta slut liksom. Men skaffar man väl en elbil så brukar det inte vara några problem att anpassa sitt beteende efter dens förutsättningar istället. Ladda hemma innebär ju "fulltankad" bil varje morgon liksom, och pauser då och då på långresor behöver man i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Jag har förut följt lite finska kärnkraftsprojektet Olkiluoto 3 , med externa parter inblandade mest, och rörigt och försenat är ju bara förnamnet. Sedan har Finland och Ryssland ett projekt i Ryssland som verkar gå lite bättre. men om inte ens Finland kan få det i hamn, så undrar man ju hur vi i Sverige skulle sköta det, jag tycker vi blivit allt sämre senare decennier att lägga fokus på hur större projekt skall ros i hamn, och ägnar mer tid ren byråkrati eller vem som skall tjäna vad på det hela.

Långt utanför mitt kunskapsområde detta, men borde inte mycket av den här problematiken kunna lösas via internationella sammarbeten och en större volym? Min spontana tanke att dessa byggen blir så dyra och komplicerade är för att varje bygge känns som ett experiment där man bryter ny mark och försöker återuppfinna hjulet. Om Asien, EU och USA hade sammarbetat mer med forskning och bygger en "öppen" plattform för kärnkraftverk som kan användas över hela världen bör man kunna effektivisera byggnationerna av detta avsevärt.

Som total lekman så känns ett globalt intiativ för kärnkraft, distribution (så att dom inte behöver placeras i områden som är geografiskt instabila) och avfallshantering, för att få bort all "smuttsig" elproduktion globalt det som borde ligga högst upp på åtgärder om man nu vill föra någon form av miljöpolitik när det kommer till koldioxidutsläpp. Självklart ska det kombineras med andra energikällor, men vill man få bort förbränning av kol och olja för elproduktion så känns det som en vettig väg att gå (kommer dock såklart aldrig gå politiskt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kärnkraft är stabilt
Sanning med modifikation skulle jag säga. Jämfört med tusen vindkraftverk så kommer förstås en reaktor inte att strula alls lika mycket, men när den gör det är det mycket värre, tar mycket längre tid och kostar mycket mer att få ordning på problemen. Och det är inte så ovanligt ändå. Innan nedstängningen så producerade våra kärnkraftverk ungefär 70 MWh på ett bra år, men vissa år fick vi bara ut 50 TWh. Exempelvis fick vi 70 TWh 2005 men sen gick det sämre, 2009 fick vi bara 50 TWh och 2010 kom vi upp i 55.

Anledningen till att 2009-2010 var dåliga år är att på grund av det politiska beslutet att stänga kärnkraften 2010. Detta medförde att investeringar som inte behövdes för drift längre än dit inte gjordes. När sen politikerna sedan kom på att "oj vi har inga alternativ" så blev kärnkraften tvungen att göra omfattande investeringar för längre drift vilket ledde till långa avställningar. Vilket givetvis ger dåliga resultat dessa år men det är politikernas eget fel även om de givetvis skyller ifrån sig som vanligt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vätgas är bättre än elbilar

Tror inte någon sagt det i tråden, själv tog jag enbart upp vätgas i förhållande till VHTR och att helt gå ifrån (vilket inte hela världen kommer kunna göra) fossila bränslen. I personbilar har vätgas ingenting att göra, elbilar kommer kanske förbruka 20 TWh när vi flyttat över hela flottan. 20 TWh går att spara från industri och bostäder. Flyg är ganska ointressant tycker jag, då det är ganska liten andel av transporterna, men för sjöfart kommer något annat än biobränslen och batterier behövas dito för vissa transporter med lastbil.

Men att argumentera mot åsikter som inte finns i tråden förstår jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

avfallet ska inte underskattas, det är ett enormt problem.. var några år sen jag jobbade på OKG, där Centrallagret för Använt Bränsle ligger (CLAB)... samma lager i Fukushima gick ju inte så bra... reaktorerna går att stoppa relativt snabbt, men om bassängerna med använt bränsle ej kyles.. ja då går det som det gick

Nu tror jag inte Fukushimas motsvarighet till CLAB hade problem, är osäker på att de ens använder denna lösning som vi har.
Tror de lagrar allt använt bränsle i bassänger i/vid reaktorhallen. Det var där explosionerna skedde vätgas bildades och blandades med luft tills det blev gnallgas och sprängde av toppen på reaktorbyggnaden.
I Sverige lagras bränsle i 1 år i bassänger i/vid reaktorhallen för att klinga av det värsta innan de flyttas till CLAB.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

https://www.tv4.se/klipp/va/13320575/energiforskaren-darfor-b...

Intressant, från TV4 i morse, energiforskare från KTH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Ett stort problem i Sverige som man flaggat för ända sedan kärnkraftsomröstningen, är att vi har för få som verkligen kan kärnkraftsområdet, och utan kunskap o erfarenhet så står man sig slätt, vad än PR folk kan försöka säga.

Vid tiden för kärnkraftsomröstningen var Sverige ett av väldigt få länder i världen som utvecklat egna reaktorer så nog fanns kunnandet då. I takt med att det gamla gardet gick i pension sjönk kunnandet eftersom inga yngre ville jobba i en dödförklarad bransch och det är ett stort problem idag.

Det finns fortfarande folk i branschen som var med och byggde/driftsatte våra reaktorer men de blir av förklarliga skäl färre och färre för varje år som går. Av konstruktörerna på Asea Atom mfl finns nog inga kvar som fortfarande yrkesarbetar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vid tiden för kärnkraftsomröstningen var Sverige ett av väldigt få länder i världen som utvecklat egna reaktorer så nog fanns kunnandet då. I takt med att det gamla gardet gick i pension sjönk kunnandet eftersom inga yngre ville jobba i en dödförklarad bransch och det är ett stort problem idag.

Det finns fortfarande folk i branschen som var med och byggde/driftsatte våra reaktorer men de blir av förklarliga skäl färre och färre för varje år som går. Av konstruktörerna på Asea Atom mfl finns nog inga kvar som fortfarande yrkesarbetar.

Fast varför ska varje land uppfinna hjulet själva? Det måste väl gå och köpa denna kompetens från andra länder som redan kommit en bit.
Kan vi köpa vindkraftverk, solceller, tåg, fartyg eller vad som helst så måste det väl gå att köpa kärnkraftsverksteknik och kompetens inom detta.

Permalänk
Medlem

Ser att några nämner finska EPR-projektet som är ett Sorgbarn rent projektmässigt. Gick ett rykte ett tag om att den mesta kompetensen fanns hos EDF men att AREVA lite nonchalant valde att offerera trots att EDF inte ville vara med. Det skulle kunna förklara en del, t ex hur de kunde bygga klart hela kåken utan att få ok på design av el- och kontrollsystem t ex. Någon som har lite insyn och kan utveckla?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Fast varför ska varje land uppfinna hjulet själva? Det måste väl gå och köpa denna kompetens från andra länder som redan kommit en bit.
Kan vi köpa vindkraftverk, solceller, tåg, fartyg eller vad som helst så måste det väl gå att köpa kärnkraftsverksteknik och kompetens inom detta.

Ja, och idag är det inget konstigt. På 50-60-talen skulle Sverige vara självförsörjande på så mycket som möjligt, det är en av anledningarna till att vi har/hade en så pass stark industri. Vi var världsledande inom många områden, inte minst inom energiteknik, transport och försvarsindustri, men mycket av det har vi tappat nu. Vi kommer inte att utveckla några nya kärnkraftverk eller stridsflygplan, det är för dyrt och krångligt. Att både Scania och Volvo har kvar större delen av sin utveckling och produktion inom landet är snudd på ett under. Asea sålde sin tågtillverkning till Bombardier, kärnkraftsdelen gick till Westinghouse och nyligen sålde ABB sin högspänningssektion i Ludvika till japanska Hitachi.

Vi kan (och bör) absolut köpa in färdiga, typgodkända kärnkraftverk men det behövs fortfarande djupgående kunskap för att kunna drifta, underhålla och utveckla dem. En inte allt för vild gissning är att våra kärnkraftverk är den mest komplexa processindustri vi har i Sverige och betydligt svårare att sköta ordentligt än en vindsnurra eller ett lok.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Att ha kärnkraft i Japan kanske inte är en så bra idé men att Tyskland (på grund av Fukushima) inte skulle har det är inte rimligt. Japan ligger i en mycket utsatt zon och kommer alltid att få svårt att säkra sina kraftverk. Men Tyskland (och Sverige) som inte riskerar jordbävningar eller översvämningar fattar ett beslut baserat på vad som händer i Japan är bara konstigt.
Att Sverige sedan beslutar sig för att inte ens tillåta forskning på kärnkraft är bara sorgligt. Att Torium kraftverk fungerar visste vi redan på slutet av 50-talet men på grund av att politiska beslut valde att gå vidare med Uranium. Torium finns det så mycket av och överallt och med de inbyggda säkerhetssystemen i anläggningarna vore det en självklarhet.

Politik borttaget /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Att ha kärnkraft i Japan kanske inte är en så bra idé men att Tyskland (på grund av Fukushima) inte skulle har det är inte rimligt. Japan ligger i en mycket utsatt zon och kommer alltid att få svårt att säkra sina kraftverk. Men Tyskland (och Sverige) som inte riskerar jordbävningar eller översvämningar fattar ett beslut baserat på vad som händer i Japan är bara konstigt.
Att Sverige sedan beslutar sig för att inte ens tillåta forskning på kärnkraft är bara sorgligt. Att Torium kraftverk fungerar visste vi redan på slutet av 50-talet men på grund av att politiska beslut valde att gå vidare med Uranium. Torium finns det så mycket av och överallt och med de inbyggda säkerhetssystemen i anläggningarna vore det en självklarhet.

Hade LFTR varit en självklarhet så hade vi inte byggt SFR, GFR och HTR istället. Många MSR-koncept handlar inte ens om torium och det är bara Kina som faktiskt bygger en LFTR i liten skala, samtidigt bygger de dock relativt mogna HTR-anläggningar som är förlagan till kommersiella verk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Mitt i all diskussion om Gen4:s vara eller inte vara så verkar ryssarna tagit ett steg närmare.
https://www.world-nuclear-news.org/Articles/Construction-licence-issued-for-Russias-BREST-reac

Skall bli intessant att se om dom får till en stängd bränslecykel utan att transportera runt massa avfall utanför anläggningen.

Intressant, det ser ut som att ryssarna kommer bli bland de första att få igång en full Gen IV-anläggning. Mycket goda nyheter!

Skrivet av Jagers:

Det lilla jag förstår om kärnkraft så skulle jag mer än gärna smälla upp kärnkraftverk överallt i sverige, sverige är väll ett av dem säkraste ställen att ha kärnkraft på, och om kina får upp sin space-elevator till år 2030-2040 eller senare så kommer avfall inte vara ett problem i huvud taget, skicka skiten till solen.

Vet inte om jag skulle vilja skicka bort vare sig hög eller lågaktivt avfall till solen, även det har sitt värde!

Skrivet av sinclairhacker:

Jag har förut följt lite finska kärnkraftsprojektet Olkiluoto 3 , med externa parter inblandade mest, och rörigt och försenat är ju bara förnamnet. Sedan har Finland och Ryssland ett projekt i Ryssland som verkar gå lite bättre. men om inte ens Finland kan få det i hamn, så undrar man ju hur vi i Sverige skulle sköta det, jag tycker vi blivit allt sämre senare decennier att lägga fokus på hur större projekt skall ros i hamn, och ägnar mer tid ren byråkrati eller vem som skall tjäna vad på det hela.

Personligen hoppas jag ju på att vi mer satsar på att få igång olika slags energilager med bra buffert, satsar mycket på sol men även vind och inte glömmer bort den vattenkraft som även fungerar i de mindre installationerna, samt jobbbar för mer smart elstyrning och leta upp ställen där man kan spara på energi och få ned elförbrukning. Själv siktar jag på att isolera huset så jag kan få ned bergvärmens förbrukning närmaste tiden, redan fixat en del, samt försöka tillverka lite egen el via solcell och ha någon form av buffert i batterier. Har redan vänner som kör så.

Så personligen tror jag kärnkraft på lång sikt är körd.

Ett stort problem i Sverige som man flaggat för ända sedan kärnkraftsomröstningen, är att vi har för få som verkligen kan kärnkraftsområdet, och utan kunskap o erfarenhet så står man sig slätt, vad än PR folk kan försöka säga.

Problemet är att marknaden som den ser ut kommer aldrig vara särskilt intresserade av kärnkraft då det handlar om att låsa upp sina pengar i kanske 20 års tid innan de börjar ge avkastning tillbaka - det finns betydligt mer att tjäna på andra energislag. Det måste till andra typer av åtgärder, till exempel statliga initiativ, för att få fart på kärnkraft.

En av styrkorna jag tycker mig se med Olkiluoto 3 är det faktum att projektet drivs framåt trots alla motgångar. Mycket har gjorts fel och framförallt har komptetens saknats eftersom vi haft decennier där ingen utbyggnad av kärnkraften har skett. Men i slutändan finns det väldigt mycket att vinna på att ha den igång.

Vattenkraft är förödande! Inte ens laxtrappor eller andra åtgärder som vidtagits råder bot på allt vad det medför. Vi måste se till alla aspekter och fråga oss om vi inte kan göra något för att reducera antalet på sikt.

Skrivet av ToddTheOdd:

Folk kan ju uppenbarligen acceptera att vid vissa tillfällen så sitter man i bilköer även om det inte är kul. Så varför skulle man inte kunna lära sig att acceptera att vid vissa tillfällen så kan man inte köra tvättmaskin, dammsuga och samtidigt använda spis och ugn samtidigt? För du tycker väl inte att du ska få en flerfilig väg till ditt jobb hemifrån för att du inte ska behöva sitta i kö ibland?

Sedan är pratet om kärnkraft redan över. Det kommer inte byggas någon mer kärnkraft i Sverige för det är inte lönsamt. Och om någon skulle få för sig att slänga bort ett stort antal miljarder på det så kommer det inte förändra någon förrän om 20 år eller så så det är inte heller hållbart om det är i nutid som du är orolig för att du måste minska på ditt användande av el någon/några dagar varje år. Så glöm kärnkraften. Det löser inte problemen i närtid och långsiktigt vill ingen slänga bort en massa pengar.

Och de nya generationer som många drömmer om är också bara drömmar. De löser inte problemen i nutid eftersom de inte finns. Och ingen vet om de kommer finnas i framtiden. Så det enda som kan hjälpa i närtid är att kasta massa pengar på att bygga ut stamnätet.

Jag bor inte i en storstad så har inga problem med bilköer. Jag skulle bli asförbannad att behöva anpassa min vardag till elnätets kapacitet, det är nog problematiskt att det är höga kostnader under dagen men det är åtminstone förutsägbart så att en kan planera upp sin dag. Skulle det gå så långt att det varnar "Hög åtgång på el nu. Var vänlig dra ner din förbrukning" så kommer jag allvarligt överväga att flytta från Sverige. Eller hur många här skulle acceptera att stänga av sin speldator/jobbdator, undvika att dammsuga, laga mat, duscha eller andra strömkrävande saker att fördriva tiden med för att spara ström under några timmar "ett fåtal tillfällen om året"? Verkligen Nej Tack! Vill inte ha eländet!

Skrivet av sKRUVARN:

Långt utanför mitt kunskapsområde detta, men borde inte mycket av den här problematiken kunna lösas via internationella sammarbeten och en större volym? Min spontana tanke att dessa byggen blir så dyra och komplicerade är för att varje bygge känns som ett experiment där man bryter ny mark och försöker återuppfinna hjulet. Om Asien, EU och USA hade sammarbetat mer med forskning och bygger en "öppen" plattform för kärnkraftverk som kan användas över hela världen bör man kunna effektivisera byggnationerna av detta avsevärt.

Som total lekman så känns ett globalt intiativ för kärnkraft, distribution (så att dom inte behöver placeras i områden som är geografiskt instabila) och avfallshantering, för att få bort all "smuttsig" elproduktion globalt det som borde ligga högst upp på åtgärder om man nu vill föra någon form av miljöpolitik när det kommer till koldioxidutsläpp. Självklart ska det kombineras med andra energikällor, men vill man få bort förbränning av kol och olja för elproduktion så känns det som en vettig väg att gå (kommer dock såklart aldrig gå politiskt)

Skrivet av reverend benny:

Fast varför ska varje land uppfinna hjulet själva? Det måste väl gå och köpa denna kompetens från andra länder som redan kommit en bit.
Kan vi köpa vindkraftverk, solceller, tåg, fartyg eller vad som helst så måste det väl gå att köpa kärnkraftsverksteknik och kompetens inom detta.

Problemet är att den praktiska kompetens vi en gång hade är borta sen länge. Det gör inte saken mycket bättre att dagens kompetens finns i andra stormakter som Ryssland och Kina, även om vi har informativt kunskapsutbyte så är det väldigt mycket politiska barriärer att köpa in praktisk kunskap därifrån. Vi måste helt enkelt uppfinna hjulet på nytt och efter det måste vi lära oss att inte göra om samma misstag som sist. Byggandet av Olkiluoto 3 exempelvis har bidragit till vår nya kunskapsbas, så den första isen är redan bruten så att säga.

Delar borttagna /Mod
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Celebmir:

Att ha kärnkraft i Japan kanske inte är en så bra idé men att Tyskland (på grund av Fukushima) inte skulle har det är inte rimligt. Japan ligger i en mycket utsatt zon och kommer alltid att få svårt att säkra sina kraftverk. Men Tyskland (och Sverige) som inte riskerar jordbävningar eller översvämningar fattar ett beslut baserat på vad som händer i Japan är bara konstigt.
Att Sverige sedan beslutar sig för att inte ens tillåta forskning på kärnkraft är bara sorgligt. Att Torium kraftverk fungerar visste vi redan på slutet av 50-talet men på grund av att politiska beslut valde att gå vidare med Uranium. Torium finns det så mycket av och överallt och med de inbyggda säkerhetssystemen i anläggningarna vore det en självklarhet.

Samtidigt är ju känslan, eller strömningarna, just nu väldigt mycket för kärnkraft trots att det inte finns så mycket som talar för det egentligen. Bortsett svenskt näringslivs vilda spekulationer om flerdubbling av elförbrukningen förstås. Saken är ju att kärnkraften inte är lönsam med dagens elpriser. Som forskaren sa i TV4-klippet ovan: Vem ska betala? Ska elkunderna betala tredubbla priset för kärnkraft jämfört med förnybart? Eller staten?