Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Har inget 2080, men du kan testa ändra -tt 50 i bat filen, tror den är -tt 79 som standard.

Kör inte batfilen, kör med exe & configfilen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Kör inte batfilen, kör med exe & configfilen.

Ahh då kan du skriva in -tt 50 i config filen
Edit -tt = temperature target

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Vad har ni för temp på era 2080 kort? Själv ligger jag på 75c & 42Mh/s med Phoenixminer. Känns som att tempen ligger lite för högt.

Citerar mig själv, har undervoltat kortet & ligger nu på 67c.

Satte core clock till -502, memory clock +950, volten till 925mv, GPU drar runt ~120w. Ligger drygt på 42MH/s.
Nuvarande status:

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Att köra fläktar på högvarv 24/7 kommer bränna ut dem, kanske tar ett par månader men det är ett säkert sätt att behöva fixa nya inom allt för lång tid. Mina brummar lugnt på 47% och gör inte ett sus. Undervolt + underclock core är A och O

Absolut men hellre trasiga fläktar än trasigt kort. Fläktarna går ändå att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Citerar mig själv, har undervoltat kortet & ligger nu på 67c.

Satte core clock till -502, memory clock +950, volten till 925mv, GPU drar runt ~120w. Ligger drygt på 42MH/s.
Nuvarande status:
https://i.imgur.com/rMKe3Nw.png

Tänk på Memory Junction! Se till så den inte blir för varm för då kanske kortet går sönder snart. Finns nog inget sätt att mäta det på, men du får gissa dig fram.

(sarkasm)

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad "EIP 1559" innebär för lönsamheten kring mining av eth?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Någon som har koll på vad "EIP 1559" innebär för lönsamheten kring mining av eth?

https://www.youtube.com/watch?v=dDOTdD8F94Q

Kortfattat: Om två år kommer det inte gå att mina ETH och då kommer alla kort byta till andra valutor. Ingen vet hur lönsamheten blir i framtiden.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Någon som har koll på vad "EIP 1559" innebär för lönsamheten kring mining av eth?

https://www.youtube.com/watch?v=dDOTdD8F94Q

Var en ganska dålig video, jag får känslan av att han är en bitter miner som av egoistiska skäl inte vill se EIP 1559 införas. EIP 1559 kommer att bränna delar av mining rewarden, vilket är negativt för miners men positivt för inflationen av ETH(logiskt borde det alltså vara positivt för de som håller ETH idag).

Att det skulle vara rushat till marknaden med EIP 1559 som han nämner i videon förstår jag inte, förslaget är gammalt och tittar man på github så skapades repon i April 2019(https://github.com/ethereum/EIPs/blob/master/EIPS/eip-1559.md).

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nu menade jag inte att man ska köra 100% på fläktarna men jag satte mina på ~60%, så de snurrar i 1500rpm. Innan stod de nästan stilla.
Undervolt och underklock på kärnan påverkar inte hur varma minnena blir heller väl?

Jo då, de använder ju samma kylfläns som kärnan, blir den kallare kyls de bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Var en ganska dålig video, jag får känslan av att han är en bitter miner som av egoistiska skäl inte vill se EIP 1559 införas. EIP 1559 kommer att bränna delar av mining rewarden, vilket är negativt för miners men positivt för inflationen av ETH(logiskt borde det alltså vara positivt för de som håller ETH idag).

Att det skulle vara rushat till marknaden med EIP 1559 som han nämner i videon förstår jag inte, förslaget är gammalt och tittar man på github så skapades repon i April 2019(https://github.com/ethereum/EIPs/blob/master/EIPS/eip-1559.md).

Du menar säkert deflation? För en "valuta" är värdeökning av valutan deflation, alltså = du får mer för en enhet av valutan = priserna på varor producerade inom valutan sjunker.

Sen är det en annan sak att ingen längre ens verkar låtsas att krypto faktiskt är valutor xD

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Hej! Fråga om värmeutveckling kontra hashrate.

Jag drog igång lite ethereum-mining igår, mest av nyfikenhet. Jag har ett RTX 3-kort och det överordnade målet är inte att pressa ut så hög hashrate som möjligt, utan att köra kortet på en nivå som inte väsentligt förkortar någon livslängd. Just nu kör jag på ca 70 % board power, 65 % fläkt och memory junction temperature 98 grader, men jag kan komma att justera allt detta.

Schablonmässigt brukar det väl vara så att om man vill pressa ut de sista procenten prestanda ur något chip tenderar värmeutvecklingen att öka mer än prestandan. Jag hade därför förväntat mig att jag skulle kunna gå ned i värmeutveckling en hel del utan att tappa lika mycket hashrate, men så verkar det inte alls vara. Snarare tvärtom. Jag har inte gjort några grafer - kan förstås göra senare - men jag skulle säga att oavsett om man ser till totaleffekt för kortet eller memory junction temperature så sjunker hashrate mycket, mycket snabbare än jag sänker dessa (om jag inte sänker med bättre kylning förstås, men jag menar sänka genom att minska strömtillförseln).

Är detta väntat och välkänt?

Den förklaring jag på rak arm kan tänka mig är att det som totalt dominerar för prestandan är hur mycket minnet på grafikkortet jobbar - detta verkar vara okontroversiellt - och att det helt enkelt har en normal arbetstemperatur på strax över 100 grader; att man för att komma väsentligt under 100 grader måste minnet nästan ta semester.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Du menar säkert deflation? För en "valuta" är värdeökning av valutan deflation, alltså = du får mer för en enhet av valutan = priserna på varor producerade inom valutan sjunker.

Sen är det en annan sak att ingen längre ens verkar låtsas att krypto faktiskt är valutor xD

Nej jag menar inte deflation. EIP 1559 kommer minska inflationen av ETH, det kommer alltså tillkomma mindre ETH till totala antalet som finns i omlopp eftersom viss del bränns i varje block.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Från en hobby miner (2-3 GPU + CPU när XMR var värt):

Jag har under 3 års tid sett hur en kryptovaluta fallit från värd till värdelös (XMR Monero)
Jag har under 3 års tid blivit av med mina pengar från Nicehash. De har återbetalat en del.
Väldigt skum företeelse de drog ut på utbetalningen och sen sa sig blivit hackade.

Jag har under 3 års tid sett hur lönbarheten i mining svängt kraftigt och skulle avråda från att köpa på sig massa grafikkort.

Jag minar faktiskt lite igen nu. Inte nicehash utan etherium direkt. Inte svårt att sätta upp.

Tänker växla till pengar direkt, för att det är "nu" jag kan få ut pengar även om eth kan stiga i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vad händer nu? Miningen (utdelningen) går i högvarv samtidigt som Bitcoin-priset minskat. Snittar runt 200 kr per dag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Vad händer nu? Miningen (utdelningen) går i högvarv samtidigt som Bitcoin-priset minskat. Snittar runt 200 kr per dag nu.

-18 % idag. Skulle sålt igår som jag tänkte.

Ju fler transaktioner som händer i världen desto mer mining profit.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

-18 % idag. Skulle sålt igår som jag tänkte.

Ju fler transaktioner som händer i världen desto mer mining profit.

Aha okej, tänkte det fanns en koppling. Bra för mig, vill samla Bitcoin-pengarna och är säker de kommer öka mycket snart igen. Jag hoppas du inte gick miste om jättemycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Aha okej, tänkte det fanns en koppling. Bra för mig, vill samla Bitcoin-pengarna och är säker de kommer öka mycket snart igen. Jag hoppas du inte gick miste om jättemycket pengar.

Har som sagt inte mycket ETH men gick ju ner 18% vilket är mycket.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Funderar på att prova det här med mining då jag i dagsläget har ett 3080, har dock en fråga, kan jag även slänga in mitt gamla 1080 i burken samtidigt och mina med båda korten samtidigt? eller är det bara bortkastat ifall det ens fungerar?

Verkar ju onekligen intressant det här, vet inte om jag skulle köra 24/7 men kanske 12 timmar om dagen medans åt man är på jobbet kanske, då skulle man iaf till dagens priser få in en gratis restaurang lunch om dagen efter man dragit av elpriser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Har som sagt inte mycket ETH men gick ju ner 18% vilket är mycket.

Okej. Det verkar vara 10% nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Hej! Fråga om värmeutveckling kontra hashrate.

Jag drog igång lite ethereum-mining igår, mest av nyfikenhet. Jag har ett RTX 3-kort och det överordnade målet är inte att pressa ut så hög hashrate som möjligt, utan att köra kortet på en nivå som inte väsentligt förkortar någon livslängd. Just nu kör jag på ca 70 % board power, 65 % fläkt och memory junction temperature 98 grader, men jag kan komma att justera allt detta.

Schablonmässigt brukar det väl vara så att om man vill pressa ut de sista procenten prestanda ur något chip tenderar värmeutvecklingen att öka mer än prestandan. Jag hade därför förväntat mig att jag skulle kunna gå ned i värmeutveckling en hel del utan att tappa lika mycket hashrate, men så verkar det inte alls vara. Snarare tvärtom. Jag har inte gjort några grafer - kan förstås göra senare - men jag skulle säga att oavsett om man ser till totaleffekt för kortet eller memory junction temperature så sjunker hashrate mycket, mycket snabbare än jag sänker dessa (om jag inte sänker med bättre kylning förstås, men jag menar sänka genom att minska strömtillförseln).

Är detta väntat och välkänt?

Den förklaring jag på rak arm kan tänka mig är att det som totalt dominerar för prestandan är hur mycket minnet på grafikkortet jobbar - detta verkar vara okontroversiellt - och att det helt enkelt har en normal arbetstemperatur på strax över 100 grader; att man för att komma väsentligt under 100 grader måste minnet nästan ta semester.

Tillägg till detta inlägg.
Det vore ju najs om jag kunde förbättra minneskylningen något, men jag tänker på inga villkor börja plocka isär befintlig kylning. Dock funderar jag lite på att köpa ett gäng kylflänsar, tex de här:
https://www.inet.se/produkt/6301343/enzotech-ramcooler
Detta efter inspiration härifrån:
http://www.norbert-the-great.com/index.php?entry=Solved:-RTX-...

(Det är inte detta kort jag har utan ett PNY 3090, men det är nog ganska referens.)

Någon som provat detta eller liknande? Det känns som att det värsta som kan hända är att det är 200 spänn i sjön.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Funderar på att prova det här med mining då jag i dagsläget har ett 3080, har dock en fråga, kan jag även slänga in mitt gamla 1080 i burken samtidigt och mina med båda korten samtidigt? eller är det bara bortkastat ifall det ens fungerar?

Verkar ju onekligen intressant det här, vet inte om jag skulle köra 24/7 men kanske 12 timmar om dagen medans åt man är på jobbet kanske, då skulle man iaf till dagens priser få in en gratis restaurang lunch om dagen efter man dragit av elpriser?

Mina samlade mining-kunskaper är ca 24 timmar gamla så du borde verkligen lyssna på någon annan än mig, men tills någon med mer koll svarar: det bör gå, rent tekniskt. Det är nog mest en fråga om vad nätagget fixar och hur du kyler.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Funderar på att prova det här med mining då jag i dagsläget har ett 3080, har dock en fråga, kan jag även slänga in mitt gamla 1080 i burken samtidigt och mina med båda korten samtidigt? eller är det bara bortkastat ifall det ens fungerar?

Verkar ju onekligen intressant det här, vet inte om jag skulle köra 24/7 men kanske 12 timmar om dagen medans åt man är på jobbet kanske, då skulle man iaf till dagens priser få in en gratis restaurang lunch om dagen efter man dragit av elpriser?

Japp det fungerar. Bara ha i båda korten och sätta igång t-rex (exempel..)
Vissa spel kan man spela utan att märka av något nämnvärt, såklart går hashrate ner avsevärt men men..
En polare sitter med 3080 och 1070 tror jag det var.. växlade in 400 dollar för inte så länge sedan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Nej jag menar inte deflation. EIP 1559 kommer minska inflationen av ETH, det kommer alltså tillkomma mindre ETH till totala antalet som finns i omlopp eftersom viss del bränns i varje block.

Det är inte inflation du pratar om, utan en ökning i money supply M1. Money Supply är en faktor i hur inflation uppstår. Förenklat sagt så uppstår inflation när M=penningmängden och V=omsättningshastigheten ökar. Inflation innebär då att valutan, t.ex. Ether tappar värde jämfört med en annan valuta eller mot varor som framställs och/eller köps i den valutan.

Skrivet av Herr Kantarell:

-18 % idag. Skulle sålt igår som jag tänkte.

Ju fler transaktioner som händer i världen desto mer mining profit.

Mer mining profit i valutan i fråga. Om valutan tappar värde till följd av transaktionerna (vid tex en minsky moment) så sjunker antagligen också profiten i verkligheten. Det gjorde det ju senast bitcoin kraschade, och det tog dagar för många att göra sig av med sina bitcoins.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Funderar på att prova det här med mining då jag i dagsläget har ett 3080, har dock en fråga, kan jag även slänga in mitt gamla 1080 i burken samtidigt och mina med båda korten samtidigt? eller är det bara bortkastat ifall det ens fungerar?

Verkar ju onekligen intressant det här, vet inte om jag skulle köra 24/7 men kanske 12 timmar om dagen medans åt man är på jobbet kanske, då skulle man iaf till dagens priser få in en gratis restaurang lunch om dagen efter man dragit av elpriser?

Do it! Jag minar på mitt 6800 XT nu medans jag jobbar. Intressant nog så drabbas inte prestandan som tidigare. (mining kunde sega ner hela systemet då GPUn jobbade 100%). Slängde även in mitt gamla Vega 64 i en gammal dator som kör på också.
Tänkte köra så länge som lönsamt eller tills det blir för varmt ute att jag inte vill ha den extra värmen.

1. Skaffa en wallet. T.ex. Metamask
2. Ladda ner phoniex miner. Ändra till din nya wallet adress i config och start script.
3. Lägg till en pool t.ex. ethermine.com i configarna.
4. Dra ner GPU core så mycket som möjligt utan att prestandan lider. Dra ner power target.
Dra upp minnet så mycket som möjligt. Ha ett bra luftflöde i burken.

Finns säkert guider och riktmärken på nätet. Mitt 6800XT ligger på 130W med 60MHash.

Glömde att ta med pool, inte så bra.
Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Okej. Det verkar vara 10% nu.

Kan vara +10 imorgon

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Funderar på att prova det här med mining då jag i dagsläget har ett 3080, har dock en fråga, kan jag även slänga in mitt gamla 1080 i burken samtidigt och mina med båda korten samtidigt? eller är det bara bortkastat ifall det ens fungerar?

Verkar ju onekligen intressant det här, vet inte om jag skulle köra 24/7 men kanske 12 timmar om dagen medans åt man är på jobbet kanske, då skulle man iaf till dagens priser få in en gratis restaurang lunch om dagen efter man dragit av elpriser?

Skrivet av Horvendile:

Mina samlade mining-kunskaper är ca 24 timmar gamla så du borde verkligen lyssna på någon annan än mig, men tills någon med mer koll svarar: det bör gå, rent tekniskt. Det är nog mest en fråga om vad nätagget fixar och hur du kyler.

Får man ens plats? Det beror förstås på chassi och moderkort men hos mig hade det inte fungerar. Nätagget kan ju som sagt också vara otillräcklig, liksom kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är inte inflation du pratar om, utan en ökning i money supply M1. Money Supply är en faktor i hur inflation uppstår. Förenklat sagt så uppstår inflation när M=penningmängden och V=omsättningshastigheten ökar. Inflation innebär då att valutan, t.ex. Ether tappar värde jämfört med en annan valuta eller mot varor som framställs och/eller köps i den valutan.

Mjae, monetary inflation brukar användas för att beskriva precis det som jag benämner som inflation. Blir lätt hårklyveri, och jag tror du förstår vad jag menar.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Hej! Fråga om värmeutveckling kontra hashrate.

Jag drog igång lite ethereum-mining igår, mest av nyfikenhet. Jag har ett RTX 3-kort och det överordnade målet är inte att pressa ut så hög hashrate som möjligt, utan att köra kortet på en nivå som inte väsentligt förkortar någon livslängd. Just nu kör jag på ca 70 % board power, 65 % fläkt och memory junction temperature 98 grader, men jag kan komma att justera allt detta.

Schablonmässigt brukar det väl vara så att om man vill pressa ut de sista procenten prestanda ur något chip tenderar värmeutvecklingen att öka mer än prestandan. Jag hade därför förväntat mig att jag skulle kunna gå ned i värmeutveckling en hel del utan att tappa lika mycket hashrate, men så verkar det inte alls vara. Snarare tvärtom. Jag har inte gjort några grafer - kan förstås göra senare - men jag skulle säga att oavsett om man ser till totaleffekt för kortet eller memory junction temperature så sjunker hashrate mycket, mycket snabbare än jag sänker dessa (om jag inte sänker med bättre kylning förstås, men jag menar sänka genom att minska strömtillförseln).

Är detta väntat och välkänt?

Den förklaring jag på rak arm kan tänka mig är att det som totalt dominerar för prestandan är hur mycket minnet på grafikkortet jobbar - detta verkar vara okontroversiellt - och att det helt enkelt har en normal arbetstemperatur på strax över 100 grader; att man för att komma väsentligt under 100 grader måste minnet nästan ta semester.

Hur många MH/s får du?

Vissa 3080-kort har ju bättre förmåga att kyla minnena medan andra 3080 kräver att man byter eller sätter dit lite värmeledande tejp. Trots att kortet "bara" ligger på 100C är det ändå lite varmt för 24/7 mining. Vi vet inte än vad de exakta konsekvenserna från att ligga runt 100C dag in dag ut är men några positiva följder lär det knappast ha. När folk börjar paniksälja sina utbrända 3080 kan vi förvänta att se en del inlägg på diverse forum från stackare som köpte dessa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Mjae, monetary inflation brukar användas för att beskriva precis det som jag benämner som inflation. Blir lätt hårklyveri, och jag tror du förstår vad jag menar.

Nej, ingen använder ordet inflation för att beskriva ökningen av mängden pengar i cirkulation. Inflation har en separat betydelse. De kan också gå helt olika vägar. År 2009 var det deflation i Sverige, samtidigt som M1 ökade ordentligt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nej, ingen använder ordet inflation för att beskriva ökningen av mängden pengar i cirkulation. Inflation har en separat betydelse. De kan också gå helt olika vägar. År 2009 var det deflation i Sverige, samtidigt som M1 ökade ordentligt.

Jag har precis använt ordet så, och wikipedia verkar hålla med mig när jag tittar på ordet monetary inflation där. Så att ingen använder ordet så är fel. Som sagt hårklyveri så jag lämnar den diskussionen nu.

"Monetary inflation is a sustained increase in the money supply of a country (or currency area)."

https://en.wikipedia.org/wiki/Monetary_inflation

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED