Intel Core i7-11700K i förhandstitt – närmar sig Ryzen 5000

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-11700K i förhandstitt – närmar sig Ryzen 5000

Rumänska Lab501 säkrar förproduktionsexemplar – och kör den ännu olanserade processorn genom hela sin testsvit.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Och AMD ryktas svara med en ny cpu som går i 5GHz:
https://wccftech.com/amd-ryzen-5000-zen-3-desktop-cpu-with-5-...

Det är en bra utveckling även om jag personligen tror att denna 5GHz cpu om den kommer blir lite väl varm för mig. Men konkurresns är bra.

Permalänk
Medlem

Hur kan Intel-CPUn både vara kallare men samtidigt utveckla mer effekt (dvs) värme än AMDs ditos när man använder samma kylare..?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och AMD ryktas svara med en ny cpu som går i 5GHz:
https://wccftech.com/amd-ryzen-5000-zen-3-desktop-cpu-with-5-...

Det är en bra utveckling även om jag personligen tror att denna 5GHz cpu om den kommer blir lite väl varm för mig. Men konkurresns är bra.

Hum, all-core låter det för bra för att vara sant, och enkeltrådat har vi ju redan AMD-CPUs som i regel når över 5 GHz i boost (5900X och 5950X) iom att de flesta i 5000-serien verkar boosta 100-150 MHz över specifikation.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Föredetting
Skrivet av bran:

Hur kan Intel-CPUn både vara kallare men samtidigt utveckla mer effekt (dvs) värme än AMDs ditos när man använder samma kylare..?

Ett par tänkbara förklaringar:

1) Temperatursensor som rapporterar låg temperatur – oklart om Lab501 (eller ens någon) testar med extern prob, utan bara förlitar sig på processorns egna sensor.
2) Effektsiffran är för hela systemet – tidiga BIOS är inte slutgiltigt optimerade för 11000-serien. Här kan exempelvis moderkort spetta på med alldeles för höga switchingfrekvenser till VRM:en för att ta höjd för en processor, vilket innebär att den drar massvis mer ström än den normalt borde.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Är det vara jag eller skrivs i7-10700K ut där det borde vara i7-11700K några gånger?
Typo?

Permalänk
Medlem

Hm.. Var inte ryktet att intel skulle återta den enkeltrådade prestandatronen? Blir bara mer och mer nöjd med mitt köp av en 5800X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Hur kan Intel-CPUn både vara kallare men samtidigt utveckla mer effekt (dvs) värme än AMDs ditos när man använder samma kylare..?

I teorin kan den ha effektiverar värmeöverföring från kärna till kylaren. Typ som när man delidlar en CPU, samma effekt men lägre temp.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av flovv:

Är det vara jag eller skrivs i7-10700K ut där det borde vara i7-11700K några gånger?
Typo?

Jo det stod 10700K på något ställe. Men ser ut att vara corrat nu.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Föredetting
Skrivet av flovv:

Är det vara jag eller skrivs i7-10700K ut där det borde vara i7-11700K några gånger?
Typo?

Stämmer, det är rättat nu. @Jacob korrekturläser som en kratta. Dessutom anlitar han skribenter som skriver som krattor.

(Dessutom finns funktionen "Skicka en rättelse" i botten av varje nyhet för just detta.)

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Hur kan Intel-CPUn både vara kallare men samtidigt utveckla mer effekt (dvs) värme än AMDs ditos när man använder samma kylare..?

Det är väl en av fördelarna med att inte ha den minsta tekniken. Värmen sprids över en större yta, vilket gör att kylningen har lättare att hänga med den högre effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Hur kan Intel-CPUn både vara kallare men samtidigt utveckla mer effekt (dvs) värme än AMDs ditos när man använder samma kylare..?

Tänkte tillägga en aspekt utöver det som nämns ovan. Intel kör en mycket äldre tillverkningsteknik som tar mycket större kiselyta. Då värmeledningen är proportionerligt mot kontaktytan så är det lättare att leda bort värme från dessa.

Vad jag vet så mäter de inte heller temperaturer på exakt samma vis. Kan vara så att intels i större utsträckning har delar av processorn som blir varmare än där sensorerna sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Hur kan Intel-CPUn både vara kallare men samtidigt utveckla mer effekt (dvs) värme än AMDs ditos när man använder samma kylare..?

Finns väl mycket som påverkar temperaturen. Kretsens layout och storlek. Tjocklek i heatspreader och hur jämn den är. Kylpastan. Har för mig att Ryzen-processorer, som har massor med temperatursensorer över hela kretsen, rapporterar det högsta värdet. Det är väl därför temperaturer kan variera så mycket på Ryzen (samt att den klockar ner sig så extremt mycket och boostar supersnabbt så fort man gör nåt). Intel-processorer rapporterar väl nåt genomsnitt tror jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Ja, en nyare cpu närmar sig i prestanda. Det var ju tur att det inte var tvärt om i alla fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Meantek:

Stämmer, det är rättat nu. @Jacob korrekturläser som en kratta. Dessutom anlitar han skribenter som skriver som krattor.

(Dessutom finns funktionen "Skicka en rättelse" i botten av varje nyhet för just detta.)

Två minus blir ett plus!

Skrivet av blade80:

Ja, en nyare cpu närmar sig i prestanda. Det var ju tur att det inte var tvärt om i alla fall.

Bulldozer?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Två minus blir ett plus!
Bulldozer?

Touché

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

I spel får den alltså stryk av en CPU med 6c/12t och 65W TDP. Jösses.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

I spel får den alltså stryk av en CPU med 6c/12t och 65W TDP. Jösses.

Får hoppas det beror på att det är typ ES annars ser det ju faktiskt inte lovande ut alls :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det blir bra. Anhalten för min dator är 5900X så jag hoppas ju Intel kan hjälpa till att minska efterfrågan på AMD's processorer en smula så att jag kan köpa en.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hm.. Var inte ryktet att intel skulle återta den enkeltrådade prestandatronen? Blir bara mer och mer nöjd med mitt köp av en 5800X

Ja kör man ett cpu-test i 4K Ultra-settings med ett 2080ti så får man lite konstiga resultat.

Permalänk
Medlem

hela mitt system drar 340w från uttaget när jag spelar cyberpunk med 80% belastning på cpu'n och 100% belastning på gpu'n, låter hiskeligt mycket för bara ett cpu-test

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant när Intel går ner i nod hos tsmc vad som händer.
AMD får det nog svettigt om 14nm presterar sågär bra

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hum, all-core låter det för bra för att vara sant, och enkeltrådat har vi ju redan AMD-CPUs som i regel når över 5 GHz i boost (5900X och 5950X) iom att de flesta i 5000-serien verkar boosta 100-150 MHz över specifikation.

Något mera verkar det vara... får se vad.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ska bli intressant när Intel går ner i nod hos tsmc vad som händer.
AMD får det nog svettigt om 14nm presterar sågär bra

Att de går ner i nod är ju långt ifrån detsamma som att prestandan ökar. Se bara på deras egen 10nm-nod som är långsammare än deras 14nm.
Prestandan beror på frekvens och IPC, och IPCn blir heller inte bättre av mindre nod.
Däremot skulle den dra mindre ström och kanske även kunna hålla multicore i högre frekvens, men rätt marginellt skulle jag tro.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ska bli intressant när Intel går ner i nod hos tsmc vad som händer.
AMD får det nog svettigt om 14nm presterar sågär bra

Det kan nog bli så att Intel måste sänka klockfrekvenserna dock vilket skulle dra ner prestandan något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Ja kör man ett cpu-test i 4K Ultra-settings med ett 2080ti så får man lite konstiga resultat.

Samtliga upplösningarna 1080p, 1440p, och 4K testades. Bilderna i denna artikeln är dock för 1080p.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Ja kör man ett cpu-test i 4K Ultra-settings med ett 2080ti så får man lite konstiga resultat.

Uh, har jag missat något? Speltesterna i denna artikeln var 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och AMD ryktas svara med en ny cpu som går i 5GHz:
https://wccftech.com/amd-ryzen-5000-zen-3-desktop-cpu-with-5-...

Det är en bra utveckling även om jag personligen tror att denna 5GHz cpu om den kommer blir lite väl varm för mig. Men konkurresns är bra.

Står i länken att det inte gällde AMD tyvärr

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta är nu priset, om det kan lägga sig märkbart under 5800X så skulle det bli ett solklart val, mest på grund av hur absurt dåligt AMD positionerat 5800X snarare än något Intel gjort bra då...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Det mest intressanta är nu priset, om det kan lägga sig märkbart under 5800X så skulle det bli ett solklart val, mest på grund av hur absurt dåligt AMD positionerat 5800X snarare än något Intel gjort bra då...

På framsidan visades 6700kr i en svensk butik, så vi får väl se