Biltemas spelmus och Kinas produktkatalog

Permalänk
Medlem

Biltemas hela affärrsidé är iofs att kopiera andras produkter och sälja dem billigare i sina butiker. Precis ALLT de säljer är kopior. Ibland lika bra som originalet, oftast betydligt sämre. Jag ska dock säga att deras varor oftast är tillräckligt bra för en hemma-användare.
Jag har själv ett tgtbord och mus från Biltema som jag köpte för 79:- på en rea. Jag använder det bara som reserv när jag lyckas spilla te i mitt riktiga vilket händer titt som tätt. Det är väl ingen superkvalitet men det fungerar ju för inga pengar alls.

Tidigare jobbade jag på ett företag som heter 24.se och där kan vi snacka riktiga piratkopior. "original" iphone headset för 99:- och liknande.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Hade jag vetat det för en vecka sedan så hade jag nog köpt mus, tangentbord och musmatta från Biltema. Även om jag skyr loggan som böldpest. Vilka underbara priser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KAN1N:

Hade det varit en liknande produkt som är en fair konkurrent så hade det varit något helt annat, men detta ser ju verkligen ut som en rak ripoff på skalet. Är det bara jag som tycker det är helt fel med piratkopior?

Btw är Logitechs produkter och design med stor sannolikhet patent/design/varumärkesskyddade och jag tror inte att de som driver/äger Biltema har någon aning om att de precis slängt sin logga på en direkt ripoff.

Kan också vara så att designen ägs av tillverkaren av produkten (varken logitech eller biltema) men att båda använder den.

Lite som att svenska livsmedelsbutiker har EMV produkter (Egna Märkes Varor).
Varken ICA eller Lidl har ex egna mejerier, utan mjölken kommer ifrån Grådö Mejeri/Arlas mejerier, lika så med ex kött, som ofta kommer från ex Scan eller annat slakteri, men säljs under butikens egna varumärke.
Samma med pasta, mjöl, dricka etc. Köps in från existerande tillverkare, men med egna butikens namn på.

Varför betala mer för ex Arlas mjölk än ICA’s egna då båda produkterna kommer från samma fabrik?
(Vissa skillnader kan finnas i smak mellan tillverkarens egna produkt mot butikens varumärkes produkt, beroende på produkt såklart.)

Just mejerivaror och kött är enkelt att se vilken tillverkare det är som står bakom produkten för butikens egna varumärke, bara kolla förpackningen efter SE /EG numret och sök på google så får man fram tillverkaren.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

sök på "Gaming" så hittar du den och andra relaterade produkter som pirror. https://www.biltema.se/kontor---teknik/gaming/mus/gaming-mus-...

EDIT: fan vad jag inte var först på den

Kan vi få ett prestanda test på deras Gaming T-shirt? Får man bättre fps?

https://www.biltema.se/kontor---teknik/gaming/tillbehor/gamin...

Permalänk
Medlem

Undrar om dom använder bättre brytare än Logitech. Sitter med en exakt kopia av biltemas mus, den fick jag löda dit nya på så att den skulle sluta dubbelklicka.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag ogillar inte allt med biltema utan några av deras produkter håller faktiskt en bra kvalitet och lågt pris.

Sedan skulle jag ju inte köpa en sticksåg där om jag har en snickarfirma om vi säger så,
Men en skruvmejsel till datorn? ja absolut om det är deras 10års garanti-serie.

MEN... den här musen skulle jag inte köpa. Ofta får man en Logitech G305 på rea för 299kr, och då snackar vi om en mus med bra sensor, låg vikt, trådlös med bra batteritid, och som man vet tål att tappas i golvet utan att den slutar fungera i första taget.

edit : glömde ju deras Logitech G203 som går att få under 200 ibland på rea, och den måste jag nog tro att den är bättre den med

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Men ärligt talat, hur ofta sitter du och snackar med supportavdelningarna på företag du köper möss av? Visst kan jag köpa att mjukvara för att få allting att blinka i takt kan vara kul, men det kan man nog avvara om man köper sina gamingattiraljer på Biltema.

Kan däremot mer eller mindre lova att om något går fel med Biltemamusen inom tre år (perioden för reklamationsrätt), är det bara att knata in på närmsta varuhus och få pengarna tillbaka eller få en ny mus. De kommer inte ens fråga vad som är fel, bara om du vill ha tillgodokvitto eller pengarna på kortet, vilket är ganska talande för deras kvalitetsarbete.

Har aldrig blivit ifrågasatt när jag reklamerat något på biltema. Väldigt trevlig upplevelse.
Jag: hej denna vara fungerar inte/defekt/uppfyller inte mina krav/råka köpa fel grej.
Biltema personal: vill du ha pengar tillbaka eller pröva med en ny produkt?
Tror man nog lättare kan byta sin mus där än på vissa andra ställen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vem vill ha en spelmus med en bild på en apa?
Inget ont om arten, men känns fördummande.

Tiger, lejon, mård eller valfritt annat djur hade passat bättre.

!!!

JAG VILL HA EN APA

!!!

Permalänk
Medlem

Underhållande, dock tvekar jag på att detta är något att hänga i granen, ser väldigt plastigt ut.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har aldrig blivit ifrågasatt när jag reklamerat något på biltema. Väldigt trevlig upplevelse.
Jag: hej denna vara fungerar inte/defekt/uppfyller inte mina krav/råka köpa fel grej.
Biltema personal: vill du ha pengar tillbaka eller pröva med en ny produkt?
Tror man nog lättare kan byta sin mus där än på vissa andra ställen.

Har blivit rätt motsträvigt mött när jag reklamerat saker ibland, tyvärr. Varit med om att de flertal gånger vägrat ta ansvar för undermåliga produkter. Vissa saker går utmärkt att köpa där, andra, not so much.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Tror man glömmer en viktig sak när man diskuterar tillverkningen i Kina. I detta fallet med den Biltema brandade spelmusen så är ju Biltema beställaren av produkten och inköpsansvarig har ju uppenbarligen beställt denna. Som beställare sätter man ju ribban för vilken kvalité man vill ha och får betala därefter. Det går säkerligen att beställa en produkt som matchar vilken som helst av de stora, såsom Logitech, MS m.m. så länge man betalar för det. Ska det vara billigt så blir det ju därefter oavsett om tillverkningen sker i Kina eller i Sverige.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Nu vart jag ju väldigt nyfiken på att höra hur bra musen är jämfört med g502 och med hänsyn till priset. Kikade igenom hela videon och hoppades på en kort kommentar i slutet om hur musen upplevedes vid ett kort test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nu vart jag ju väldigt nyfiken på att höra hur bra musen är jämfört med g502 och med hänsyn till priset. Kikade igenom hela videon och hoppades på en kort kommentar i slutet om hur musen upplevedes vid ett kort test.

Märkligt att de inte klarade av att göra ett snabbtest med musen inkopplad och lite kommentarer hur de upplevde det?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Har blivit rätt motsträvigt mött när jag reklamerat saker ibland, tyvärr. Varit med om att de flertal gånger vägrat ta ansvar för undermåliga produkter. Vissa saker går utmärkt att köpa där, andra, not so much.

Har kanske haft lite tur eller köpt saker dom vet varit rätt dåliga.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Tror man glömmer en viktig sak när man diskuterar tillverkningen i Kina. I detta fallet med den Biltema brandade spelmusen så är ju Biltema beställaren av produkten och inköpsansvarig har ju uppenbarligen beställt denna. Som beställare sätter man ju ribban för vilken kvalité man vill ha och får betala därefter. Det går säkerligen att beställa en produkt som matchar vilken som helst av de stora, såsom Logitech, MS m.m. så länge man betalar för det. Ska det vara billigt så blir det ju därefter oavsett om tillverkningen sker i Kina eller i Sverige.

Beror helt på hur många billiga komponenter de dyra har. Med 2 identiska plastbitar från samma fabrik där den ena kostar det dubbla pga märket som stämplas på gör inte den omärkta sämre.
Även dyra märken snålar gärna in om det går. Intressant vore att jämnföra alla komponenter i en mus eller för all del i andra produkter med och se hur mycket som är likadant.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har kanske haft lite tur eller köpt saker dom vet varit rätt dåliga.

Du har nog haft tur och "fel/rätt" person har stått i kundservice den dagen. De som normalt jobbar i Kundservice har rätt strikta regler för hur reklamationer och returer ska skötas. Men ibland står det nån som som inte vet nåt om det och då kan det bli lite hur som.
Men mycket varor har man ingen möjlighet att testa och då brukar man gå på kundens ord. Det är bara dyrare prylar som man ens tar in på kontroll.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror helt på hur många billiga komponenter de dyra har. Med 2 identiska plastbitar från samma fabrik där den ena kostar det dubbla pga märket som stämplas på gör inte den omärkta sämre.
Även dyra märken snålar gärna in om det går. Intressant vore att jämnföra alla komponenter i en mus eller för all del i andra produkter med och se hur mycket som är likadant.

Som lekman är det nog rätt svårt att avgöra huruvida de 2 plastbitarna är just identiska, men visst utefter det resonemanget, så stämmer det ju. Samma sak att det alltid är samma fabrik som gör original samt att de spottar ut kopior på nätterna. Detta har man hört till leda sedan 90 talet. Dock har jag aldrig sett någon leda detta i bevis?!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har kanske haft lite tur eller köpt saker dom vet varit rätt dåliga.

Fullt möjligt... Eller så är vårat Biltema kinkigare.

De har hävdat att jag orsakat skadan genom felaktig användning oftast, bäst var grovdammsugaren som brann upp efter en halvtimme i total drift och inte gick längre än 1-2 minuter åt gången. "Du måste låta den vila oftare"

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Som lekman är det nog rätt svårt att avgöra huruvida de 2 plastbitarna är just identiska, men visst utefter det resonemanget, så stämmer det ju. Samma sak att det alltid är samma fabrik som gör original samt att de spottar ut kopior på nätterna. Detta har man hört till leda sedan 90 talet. Dock har jag aldrig sett någon leda detta i bevis?!

Vida känt att sådant görs, fast inye direkt i hemlighet. Skåpbilar är ett utmärkt exempel. Enda som skiljer är märket, förutom merceds som har annan motor...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Fullt möjligt... Eller så är vårat Biltema kinkigare.

De har hävdat att jag orsakat skadan genom felaktig användning oftast, bäst var grovdammsugaren som brann upp efter en halvtimme i total drift och inte gick längre än 1-2 minuter åt gången. "Du måste låta den vila oftare"

Var nån som valnade på fel sida i kundserice den dagen. Hoppas du vann

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Var nån som valnade på fel sida i kundserice den dagen. Hoppas du vann

De bytte den motvilligt efter många om och men, men nummer två gick samma öde tillmötes kort därpå. Den ville de inte veta av däremot. 🙄

Den är numera ersatt av en modell med lite bättre stamtavla.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vida känt att sådant görs, fast inye direkt i hemlighet. Skåpbilar är ett utmärkt exempel. Enda som skiljer är märket, förutom merceds som har annan motor...

Som sagt, den gamla vanliga visan, men inga bevis. Sen är det stor skillnad på när biltillverkare licensierar modeller till andra tillverkare. Vad nu detta har med saken att göra?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Märkligt att de inte klarade av att göra ett snabbtest med musen inkopplad och lite kommentarer hur de upplevde det?

De kanske inte förväntade sig att folk skulle vara genuint nyfikna på hur en biltema mus fungerade. Annars vet jag inte.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ragnvlad:

Märkligt att de inte klarade av att göra ett snabbtest med musen inkopplad och lite kommentarer hur de upplevde det?

Skrivet av Elektron:

De kanske inte förväntade sig att folk skulle vara genuint nyfikna på hur en biltema mus fungerade. Annars vet jag inte.

Syftet med videon var inte att testa musen. Det var snarare bara en prop till videon där vi snackade om whitelabelprodukter generellt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Syftet med videon var inte att testa musen. Det var snarare bara en prop till videon där vi snackade om whitelabelprodukter generellt.

Jag förstår. Frågan återstår ju dock. Om den är något att ha med hänsyn till priset.

Permalänk
Medlem

Det där med att det "görs i samma fabrik" och "ser likadant ut" och därmed är samma mojäng med samma kvalitet är något det pratats om i alla år oavsett om det är en framskärm till en Volvo det talas om eller om det är Biltemas motoroljor.

Jag tror man lurar sig själv om man alltid tror att om något "ser ut" som något annat så är det per default samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Som sagt, den gamla vanliga visan, men inga bevis. Sen är det stor skillnad på när biltillverkare licensierar modeller till andra tillverkare. Vad nu detta har med saken att göra?

Ja det har väll mycket med saken att göra eftersom de görs i samma fabrik med olika märken. klart att samma fabrik kan göra likadana prylar utan märket, märket är i många fall en stor del av värdet.
går nog att leta upp bevis om man orkar men det finns så många olika fabriker att kika på.
jag jobbar inom läkemedels branschen och där är det samma visa, det enda som skiljer många märken mot varandra är olika bindningsmedel, annars är det samma läkemedel ingen skillnad även om alvedon är dyrare än parcetamol som är exakt samma sak.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

De bytte den motvilligt efter många om och men, men nummer två gick samma öde tillmötes kort därpå. Den ville de inte veta av däremot. 🙄

Den är numera ersatt av en modell med lite bättre stamtavla.

Oavsett butik så borde man kämpa mera även om man kanske tycker det är jobbigt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Oavsett butik så borde man kämpa mera även om man kanske tycker det är jobbigt

Brukar göra det, men det kändes inte värt det denna gång... Hade betydligt viktigare saker att lägga energin på, hivade den på soptippen och gick vidare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Brukar göra det, men det kändes inte värt det denna gång... Hade betydligt viktigare saker att lägga energin på, hivade den på soptippen och gick vidare.

Ja ibland är det mer besvär än det är värt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.