Felmeddelande och förlorar internet när jag kopplar in extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Felmeddelande och förlorar internet när jag kopplar in extern hårddisk

Jag kopplade in en extern hårddisk (WD My Passport 2TB) i USB 3-uttaget på frontpanelen i mitt Fractal Design Focus G chassi. Hårddisken får enhetsbeteckningen E: och jag började föra över filer från den till datorn. Då dyker detta felmeddelande upp:

Samtidigt så förlorar jag min internetanslutning och när jag försöker återansluta så funkar inte lösenordet.

Jag startar då om datorn och allt funkar som det ska igen.

Tills jag kopplar in hårddisken och börjar föra över filer igen. Då dröjer det ett par minuter bara och felmeddelandet kommer upp igen och jag förlorar internetanslutningen.

Efter några gånger så kopplade jag in hårddisken i ett av de bakre USB-uttagen istället och då funkade allt som det ska.

Vad i hela friden är det som pågår?

Visa signatur

STATIONÄRA: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2x8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av favouredhawk:

Jag kopplade in en extern hårddisk (WD My Passport 2TB) i USB 3-uttaget på frontpanelen i mitt Fractal Design Focus G chassi. Hårddisken får enhetsbeteckningen E: och jag började föra över filer från den till datorn. Då dyker detta felmeddelande upp:

https://i.imgur.com/zCbqrt6.jpg

Samtidigt så förlorar jag min internetanslutning och när jag försöker återansluta så funkar inte lösenordet.

Jag startar då om datorn och allt funkar som det ska igen.

Tills jag kopplar in hårddisken och börjar föra över filer igen. Då dröjer det ett par minuter bara och felmeddelandet kommer upp igen och jag förlorar internetanslutningen.

Efter några gånger så kopplade jag in hårddisken i ett av de bakre USB-uttagen istället och då funkade allt som det ska.

Vad i hela friden är det som pågår?

Hej!

Vad har du för moderkort?
Operativsystem?
Kan vara att du behöver uppdatera drivrutiner till moderkortet/uppdatera ditt operativsystem.

Kan även vara så att moderkortets usb för främre portarna har gått sönder på moderkortet, är det en färdigbyggd dator du köpt eller byggt själv?
Är det endast med den usb disken det är problem, eller uppstår det även på andra usb hårddiskar?

Då hårddisken fungerar på de bakre portarna så bör den vara felfri, och problemet ligga i moderkortet.
Prova att öppna upp datorn och följ kabeln från frampanelen till moderkortet, och se att den sitter i ordentligt på moderkortet, och kolla om det finns en annan usb uttag på moderkortet som du kan koppla frampanelen till.

Du kan ju även kolla att hårddisken är felfri med https://crystalmark.info/en/software/CrystalDiskInfo/ , även om det vore osannolikt att det är problemet då den som du säger fungerar som den ska på bakre portarna.

Permalänk
Medlem

Tippar också på drivrutinerna till moderkortets USB-controller. Uppdatera drivisar och kolla om det finns något nytt BIOS/UEFI att uppdatera till.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Hej!

Vad har du för moderkort?
Operativsystem?
Kan vara att du behöver uppdatera drivrutiner till moderkortet/uppdatera ditt operativsystem.

Kan även vara så att moderkortets usb för främre portarna har gått sönder på moderkortet, är det en färdigbyggd dator du köpt eller byggt själv?

Moderkortet är ett MSI B450 TOMAHAWK MAX. Jag har uppdaterat AMD:s chipset driver, men utöver det så finns det bara drivrutiner till VGA, audio och LAN på MSI:s hemsida. Windows 10 är uppdaterat till senaste versionen.

Jag har byggt den själv, satte ihop den igår.

Skrivet av Gorian:

Tippar också på drivrutinerna till moderkortets USB-controller. Uppdatera drivisar och kolla om det finns något nytt BIOS/UEFI att uppdatera till.

Hittar inga drivrutiner till moderkortets USB-controller på MSI:s hemsida? Var hittar man sånt? Enligt Enhetshanteraren har USB-styrenheterna de senaste uppdateringarna om det gör nån skillnad. Det finns dock uppdateringar till BIOS, men ska man inte vara försiktig med sånt?

Visa signatur

STATIONÄRA: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2x8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Det finns dock uppdateringar till BIOS, men ska man inte vara försiktig med sånt?

Jo, det är bra att vara försiktig om det är obekant... men om grejorna är relativt nya på marknaden så rekommenderas fräscht BIOS (täpper till problem/fel).

BTW: drivrutiner för moderkortet brukar inkludera _allt_ på det, alltså inklusive USB.
Så det lär du fått avklarat, men det kan vara värt att hålla koll efter ev. kommande uppdateringar.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Det finns dock uppdateringar till BIOS, men ska man inte vara försiktig med sånt?

Jo, om datorn fungerar som den ska. Uppdatering av bios är inte lika bökigt som det en gång var. Nu för tiden brukar det gå att göras direkt i Windows-miljö, och tar inte mer än ~10 sekunder eller så.

Gällande USB-drivisar så ingår de i chipset drivisarna.

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av favouredhawk:

Moderkortet är ett MSI B450 TOMAHAWK MAX. Jag har uppdaterat AMD:s chipset driver, men utöver det så finns det bara drivrutiner till VGA, audio och LAN på MSI:s hemsida. Windows 10 är uppdaterat till senaste versionen.

Jag har byggt den själv, satte ihop den igår.

Hittar inga drivrutiner till moderkortets USB-controller på MSI:s hemsida? Var hittar man sånt? Enligt Enhetshanteraren har USB-styrenheterna de senaste uppdateringarna om det gör nån skillnad. Det finns dock uppdateringar till BIOS, men ska man inte vara försiktig med sånt?

Kollat så att usb kabeln till portarna fram är korrekt ansluten till moderkortet?
Drivers till usb ingår i amd chipset driver paketet.
Det du kan prova är att ladda ner ex ubuntu, och lägga in på ett usb minne.
https://releases.ubuntu.com/20.10/ubuntu-20.10-desktop-amd64....
Starta datorn med usb minnet i bakre portarna, välj att boota från usb minnet, och välj ubuntu live / testa före installation.

Väl inne så kan du koppla in din hårddisk, och kolla om den dyker upp, och om samma problem vid överföring uppstår i ubuntu som i windows.

Uppdatera BIOS med efter. Fungerar det inte efter det så kontakta butiken och få det bytt på garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jo, om datorn fungerar som den ska. Uppdatering av bios är inte lika bökigt som det en gång var. Nu för tiden brukar det gå att göras direkt i Windows-miljö, och tar inte mer än ~10 sekunder eller så.

Njaaaa jag vet inte, det här skrämmer mig lite Dessutom funkar allt bra på datorn förutom just USB3-uttaget på frontpanelen, så det är ju inget stort problem i sig.

Skrivet av anon330584:

Kollat så att usb kabeln till portarna fram är korrekt ansluten till moderkortet?

Uppdatera BIOS med efter. Fungerar det inte efter det så kontakta butiken och få det bytt på garanti.

Japp, dragit ur och satt in USB 3-kabeln igen också, men gjorde ingen skillnad. Problemet är väl att det lika gärna kan vara fel på själva kabeln från chassit som med uttaget på moderkortet. Fast USB3 verkar funka utan problem på bakpanelen, så jag kan nog leva med det.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske drar disken för mycket effekt för att inte behöva en egen nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad står det loggat i eventloggen när detta händer?