Överklockning med Clock Tuner for Ryzen 2.0

Permalänk
Melding Plague

Överklockning med Clock Tuner for Ryzen 2.0

Vi tar en titt på mjukvaran CTR 2.0 som ska göra det lättare att både höja prestandan och sänka effektuttaget hos Ryzen-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fantastisk genomgång!

Så mycket för ryktena om SweStockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fantastisk genomgång!

Så mycket för ryktena om SweStockers!

Håller med, har längtat efter en artikel om det här från swec och idag fick jag guld!

Har själv inte rört min 5800X men sneglar lite åt att kanske undervolta den, används främst i spel så vill gärna få ner temperaturen utan att förlora hastighet i enkeltrådat.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Synd att dom äldre APU:erna inte är supportade.

Tycker dom är väldigt intressanta nu när man inte kan få tag i grafikkort och det känns dessutom som man får ut mer på att överklocka en klenare CPU än t.e.x en 5950X.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Undrar hur bra det fungerar med min 3800

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Mer överklockning på SweClockers!

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk

Har någon här haft problem med CTR och anti-cheat? Blev bannad från Apex förrigår och så vitt jag vet är CTR det enda utöver det vanliga som jag har haft aktivt

Permalänk
Medlem

Hm, får testa CTR igen.
Har inte fått det att fungera alls.
Är det meningen att det ska starta med windows sen?
För det är inget som görs på mina två maskiner.
Samt verkar jag få lägre och lägre resultat för var körning, trots de varit nedstängda i någon dag mellan försöken.

Första testet gav typ 4750mhz.
Idag när jag testar är det nere på 4100.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Testat clock tuner och DRAM calculator, extremt dåliga och ostabila mjukvaror som ger dåliga siffror. Precis som moderkortstillverkarnas egna "one click OC" eller OC i Windows lösningar som, ja har de någonsin inte kraschat system vid användande?

För att få 0.2% högre prestanda jämfört med en lätt tweakad PBO inställning.

@McZlatanAndCO
Allt som hookar in i systemet eller spelen riskerar du att bli permanent bannad i väldigt många multiplayer spel av. Allt från Rivatuner Statistics Server som är en del av MSI Afterburner till voice-comms overlays. Utöver självklara saker som Reshade som absolut får dig bannad utan tvekan.

Permalänk

vad kan man tro att man kan få upp en ryzen 9 3900x??

Permalänk
Medlem

Tackar. Precis det här jag efterfrågade i en tidigare tråd. Jag tackar och bockar. Om nu bara den där jäkla 5900X kunde behaga dyka upp också...

Permalänk
Medlem

Låter nästan för enkelt och bra. Hur fungerar det sedan i praktiken? I spel och vardagligt användande? Inga krascher?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZlatanAndCO:

Har någon här haft problem med CTR och anti-cheat? Blev bannad från Apex förrigår och så vitt jag vet är CTR det enda utöver det vanliga som jag har haft aktivt

Nya versionen som inte längre kräver ryzen master installerar nån låg level kernel driver som kan trigga anti-cheat har jag fattat det som.

What could go wrong?

Windows Defender can block the CTR because Microsoft has no information about the CTR. Simply add the application to exceptions.
Anticheat can block the inpoutx64.dll library, which is used for monitoring. To solve this problem, you need to stop the anti-cheat service, even if the anti-cheat itself is disabled.

https://www.overclock.net/threads/new-clocktuner-for-ryzen-ct...

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk

Mycket lovande. Lite slit för att hitta rätt överklockning får man räkna med så hade jag en Ryzen-processor hade jag definitivt lekt med detta.

Det hade också varit kul att se hur CPUn presterade i CPU-testsviten efter denna överklockning. Kanske en uppföljning för framtiden?

Permalänk
Medlem

När det gäeller 5600x så får jag bättre prestanda av bara PBO, enda fördelen verkar vara lägre volt i mitt fall.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Testade denna via patreon eller ja.. 2.1 då, men jag får fortfarande bättre resultat av undervolt + pbo

Permalänk

Tack så sjukt mycket för den här genomgången! <3

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Medlem

Provade när det kom ut och lyckades inte få min 3800x att klocka högre eller sänka volten då mitt chip är totalt värdelöst. Kan inte ens köra 3600Mhz på minnet om processorn går i över 4,1Ghz utan då blir det artifekter och blåskärm tyvärr. Så får köra i 4,05Ghz på 1,325V

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

När det gäeller 5600x så får jag bättre prestanda av bara PBO, enda fördelen verkar vara lägre volt i mitt fall.

Samma här. Haft lite andra problem också så inväntar 2.1 med Curve Optimizer som förhoppningsvis även innefattar lite eliminering av buggar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Testade på min 5900X. Fick ca 4% ökning i multi men dessvärre ca 5% försämring i single. Inget för mig i nuläget..

Hade en 3700X som jag körde förra versionen av CTR på i höstas. Då var resultaten desto bättre. Tror jag fick ca 8% ökning i multi och typ oförändrat i single.

Permalänk
Medlem

Ordnade security kick för mig i ett spel på steam.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk

Jag tappade rejält i cb20 multi. Från ca 3500 default till 3100 tuned. Med ryzen 3600.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte hunnit läsa igenom texten då jag försovit mig och borde vara på jobbet nu Men tror ni denna kan användas för att klocka ner en 4800H en smula eller finns det något bätter alternativ då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

DIAGNOSTIC RESULTS
AMD Ryzen 9 5950X 16-Core Processor
Max temperature: 66.6°
Energy efficient: 3.72
Your CPU is BRONZE SAMPLE
Recomended CCX delta: 150
Theoretical maximum CCX delta: 175
Recomended values for overclocking (P1 profile):
Reference voltage: 1100 mV
Reference frequency: 4150 MHz
Recomended values for overclocking (P2 profile):
Reference voltage: 1250 mV
Reference frequency: 4375 MHz
Recomended values for undervolting:
Reference voltage: 1000 mV
Reference frequency: 3950 MHz

Bronze på 5950x, fan va tragiskt

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

För Ryzen 5000 skulle jag rekommendera att istället köra senaste BIOS med endast PBO Limits disabled och Curve Optimizer på ex. negativ 30 (5600x) 10 (5950x) o testa er fram istället för andra sätt att klocka.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

DIAGNOSTIC RESULTS
AMD Ryzen 9 5950X 16-Core Processor
Max temperature: 66.6°
Energy efficient: 3.72
Your CPU is BRONZE SAMPLE
Recomended CCX delta: 150
Theoretical maximum CCX delta: 175
Recomended values for overclocking (P1 profile):
Reference voltage: 1100 mV
Reference frequency: 4150 MHz
Recomended values for overclocking (P2 profile):
Reference voltage: 1250 mV
Reference frequency: 4375 MHz
Recomended values for undervolting:
Reference voltage: 1000 mV
Reference frequency: 3950 MHz

Bronze på 5950x, fan va tragiskt

Prova att köra diagnostiken igen. Verkar bli olika från gång till gång.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Ordnade security kick för mig i ett spel på steam.

Blivit bootad från Halo MCC matcher ett par gånger med det här med...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@NodCommander

Läser man runt lite på reddit verkar det som att CTR 2.0 gett ett antal permanenta bans från spel som APEX. Du har tur som bara blivit bootad hittils från spelen du spelar, förmodligen en permanent ban på väg åt ditt håll dock. Nolltolerans på samtliga verktyg som hakar sig in i saker, det är så fusk injiceras i spel vanligtvis så det kan inte göras undantag i de flesta fallen. Om någon kommer ihåg Reshade och ta bort BF3's blåa filter? Ingen skillnad här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@NodCommander

Läser man runt lite på reddit verkar det som att CTR 2.0 gett ett antal permanenta bans från spel som APEX. Du har tur som bara blivit bootad hittils från spelen du spelar, förmodligen en permanent ban på väg åt ditt håll dock. Nolltolerans på samtliga verktyg som hakar sig in i saker, det är så fusk injiceras i spel vanligtvis så det kan inte göras undantag i de flesta fallen. Om någon kommer ihåg Reshade och ta bort BF3's blåa filter? Ingen skillnad här.

Reshade ban, Nvidias lösning ok 🤷‍♂️same same

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Reshade ban, Nvidias lösning ok 🤷‍♂️same same

Reshade hookar in i spelets DLL filer som ett fusk, Nvidias filterlösning sker i drivrutinen, certifierat, utan att modifiera spelfiler. Nvidias lösning var ett väldigt välkommet tillägg för att applicera sharpness filter i spel!

Resultatet är inte varför Reshade var bannat, metoden att få resultatet är.