Nvidia spikar lanseringsdatumet för Geforce RTX 3060

Permalänk
Melding Plague

Nvidia spikar lanseringsdatumet för Geforce RTX 3060

Att mellanklassen utökas mot slutet av februari har länge varit känt, men nu avslöjas tidpunkten och att Founders Edition-kortet uteblir.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför ens "lansera" nått de inte kommer att sälja ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Släpps eller ’släpps’

Börjar bli trött på dessa kort som ändå inte går att köpa... om det finns kort så är det bra, men räknar inte längre med att kunna köpa komponenter 2021 heller

Permalänk

Trött på både AMD och NVIDIA...de släpper en massa men inget går att köpa.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Alltså. Hade väl velat ha ett 3070 eller 3060ti. Men om 3060 går att få tag på så... men det lär ju inte finnas.

Permalänk
Medlem

Alltså, det kommer ju kort... men de tar slut lika fort som de kommer in. Alla de gånger jag sett några 3070 i lager hos någon butik senaste veckan har de varit slut på en tjugo minuter.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockerbagaren:

Alltså. Hade väl velat ha ett 3070 eller 3060ti. Men om 3060 går att få tag på så... men det lär ju inte finnas.

Samma här men undrar om 3060 är värt att uppgradera till från ett 1070 Ti, hade tänkt byta till 1440p skärm snart men tror det blir lite för mycket för 3060 om man tänkt köra typ 144Hz (kräver ej konstant 144 fps men typ om spelen flyter på i typ 60 - 144 FPS i nyare spel som Cyberpunk är det ok i 1440p). Specsen känns mera som ett 1080p kort för högre uppdateringsfrekvenser.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Men om 3060 är på en helt annan krets så har man ju faktiskt ingen aning. Tänker också att ett sånt kort är ju dessutom tänkt att gå ut i så mycket större volymer. Ja vi får se, men jag hoppas ju att det dyker upp några kort iaf. Sen får vi se om miners tar hand om allt som faktiskt dyker upp.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Men om 3060 är på en helt annan krets så har man ju faktiskt ingen aning. Tänker också att ett sånt kort är ju dessutom tänkt att gå ut i så mycket större volymer. Ja vi får se, men jag hoppas ju att det dyker upp några kort iaf. Sen får vi se om miners tar hand om allt som faktiskt dyker upp.

Med 12gb minne tror jag tyvärr att miners kommer att köpa upp allt som finns. Baserat på vad kort för för just nu så tror jag att det blir svårt att hitta nåt för under 5000kr i alla fall...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Är så trött på på både AMD och NVIDIA, jag tycker de skiter fullständigt i oss vanliga konsumenter, konsumenter som till mångt och mycket byggt upp dessa bolag till va de är idag.
Detta med cryptovalutor och dess företag som gör pengar på dessa grafikkort har helt förblindat företagen för snabba pengar.
De borde sluta lansera nya kort, de gör sig själva bara till åtlöje.

Permalänk
Avstängd

Det känns lite som apokalyps men istället för att maten tar slut så är det GPU som tar slut.

Zombie (mining) kommer äta alla hjärnor (GPU).

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tycker väldigt synd om de som sålt sitt grafikkort i förhoppning att få tag på ett nytt, där skall många influencers och youtubers en enorm känga för att uppmana folk att sälja medans det får något för de gamla korten inför RTX 3000 lanseringen.
Ni som sitter fortfarande på GTX 1080 eller högre, spela på era kort och njut av spelen istället för att jaga dessa enhörningar till grafikkort, och det som nästan alla medier koncentrerar sig på är om man kan köra Cyberpunk i vettig FPS, jag säger också där skit i Cyberpunk 2077 och njut av alla andra spel som faktiskt är väloptimerade eller optimerade alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Samma här men undrar om 3060 är värt att uppgradera till från ett 1070 Ti, hade tänkt byta till 1440p skärm snart men tror det blir lite för mycket för 3060 om man tänkt köra typ 144Hz (kräver ej konstant 144 fps men typ om spelen flyter på i typ 60 - 144 FPS i nyare spel som Cyberpunk är det ok i 1440p). Specsen känns mera som ett 1080p kort för högre uppdateringsfrekvenser.

För 1440p lär det vara på gränsen om du vill spela 60fps på high eller ultra, med mitt 2070s (som tycks vara något starkare) så var jag oftast tvungen att pilla lite med inställningarna för att få t ex AC:Valhalla och WD: Legion att flyta på bra. RT är bara att glömma i 1440p utan att kompromissa med mycket DLSS (performance mode), dra ned övriga inställningar eller acceptera 40-50 fps.
Skulle säga att 3060 kommer vara ett bra 1080p 60fps+ på högre inställningar 2-3 år i nya AAA-spel, för 1440p så känns det på gränsen redan idag om målet är grafikgodis på topp några år framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Är så trött på på både AMD och NVIDIA, jag tycker de skiter fullständigt i oss vanliga konsumenter, konsumenter som till mångt och mycket byggt upp dessa bolag till va de är idag.
Detta med cryptovalutor och dess företag som gör pengar på dessa grafikkort har helt förblindat företagen för snabba pengar.
De borde sluta lansera nya kort, de gör sig själva bara till åtlöje.

Tja, det är ju inte AMDs och Nvidias fel. Konponentbristen påverkar ju till och med biltillverkare just nu, och att korten köps upp av miners och scalpers kan de ju inte påverka. Nvidia och AMD säljer ju inte korten själva, utan är flera steg från slutkunden. Först har du partners som gör kort, som säljer till importörer, som i sin tur säljer till återförsäljare, som säljer till slutkunden

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Är så trött på på både AMD och NVIDIA, jag tycker de skiter fullständigt i oss vanliga konsumenter, konsumenter som till mångt och mycket byggt upp dessa bolag till va de är idag.
Detta med cryptovalutor och dess företag som gör pengar på dessa grafikkort har helt förblindat företagen för snabba pengar.
De borde sluta lansera nya kort, de gör sig själva bara till åtlöje.

Det är väl inte AMD och Nvidias fel om miners köper upp alla kort? Det är inte de som tillverkar och säljer korten. Jag kan förstå att återförsäljarna gärna säljer till miners. De får bättre betalt, säljer stora volymer på en gång och får mindre problem med support i efterhand. Deras mål är inte att se till att Gamers får de produkter de vill ha, det skiter de fullständigt i. Privatkonsumenter är både snåla och krävande och det gäller även mig själv. Man vill såklart inte betala mer än man måste.

Permalänk
Medlem

NVIDIA: This is the day we will release RTX 3060.

Miners & Scalpers: Bots ready, set, buy!

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightcrawler:

Tycker väldigt synd om de som sålt sitt grafikkort i förhoppning att få tag på ett nytt, där skall många influencers och youtubers en enorm känga för att uppmana folk att sälja medans det får något för de gamla korten inför RTX 3000 lanseringen.
Ni som sitter fortfarande på GTX 1080 eller högre, spela på era kort och njut av spelen istället för att jaga dessa enhörningar till grafikkort, och det som nästan alla medier koncentrerar sig på är om man kan köra Cyberpunk i vettig FPS, jag säger också där skit i Cyberpunk 2077 och njut av alla andra spel som faktiskt är väloptimerade eller optimerade alls.

Men det är ganska bra att sälja sin begagnade GTX 1080 nu, eftersom man får väldigt mkt för den.
Dvs man bör ha ngn gammal ersättning till den och vänta ngn månad innan man köper ett grafikkort i RTX 3000-serien.

Permalänk
Medlem

Det kommer bli lika flip flop med denna rtx 3060 som med rtx 3060 ti, 3070, 3080, 3090

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Om just 3060 är jag ganska förväntansfull, ligger i en sådan prisklass att det är första gången på enormt länge som jag kan unna mig ett nytt grafikkort. Eller alltså kan och kan... ni förstår

Håller med alla om att det är väldigt frustrerande att nu börjar vänja sig vid att komponenter inte är något man kan planera och beställa i lugn och ro, utan något som måste snipeas med liten tidsmarginal och nästan obefintlig möjlighet att välja fabrikat osv. Med det sagt, SÅ svårt är det inte att få tag på ett 30xx. För det första: typ alla som förbeställt i tid har haft sina kort ett tag. Jag har inte förbeställt något, men om jag velat har jag kunnat beställa 10-15st kort. Det kommer in hela batcher då någonstans under varje vecka, till Webhallen, Inet etc. Om man VERKLIGEN är sugen så går det. Men som sagt, tråkigt att man inte kan lägga en order på en konfiguration man autism-tänktut sedan länge. Och inte att förglömma, prisökningarna som man nu kan rationalisera börjar bli väldigt sura. Vad folk köpte 3080 för är nu standardpris för ett 3070.

Jag hoppas att det här inte är det nya normala, men sedan Covid kom har jag lärt mig att man ska ta det lugnt med sina förväntningar om vad som är "det nya normala". Kanske kommer släpp framöver vara så här. Spontant tycker jag att det skulle kännas tråkigt, datormarknaden skulle bli mindre spontan.

Permalänk
Medlem

Inte för att det kommer gå att köpa dom, men varför ens fundera på köp innan tester finns?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni: kommer dessa kort vara eftertraktade av miners också? Eller är de för slöa?
Ifall miners köper dem kommer de inte finnas på hyllorna detta halvåret....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fidel Castro:

Trött på både AMD och NVIDIA...de släpper en massa men inget går att köpa.

Trött på miners

Permalänk
Medlem

Känns som att de ända som kommer köpa 3060 är miners

Permalänk
Medlem

Alla här som klagar på AMD verkar ha missat att det funnits ett hundratal kort att beställa av 6800 och 6800xt denna vecka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenrikM:

Alla här som klagar på AMD verkar ha missat att det funnits ett hundratal kort att beställa av 6800 och 6800xt denna vecka.

Ja, men det är inte riktigt samma situation heller. När det kommer till nvidiakorten så har många butiker byggt upp enorma köer innan de insåg sitt misstag och tog bort möjligheterna att beställa.

Detta har inte varit fallet med AMD, där har man inte låtit några köer byggas upp. Vilket göra att batcher dyker upp då och då. Det betyder inte att de levererar fler kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

För 1440p lär det vara på gränsen om du vill spela 60fps på high eller ultra, med mitt 2070s (som tycks vara något starkare) så var jag oftast tvungen att pilla lite med inställningarna för att få t ex AC:Valhalla och WD: Legion att flyta på bra. RT är bara att glömma i 1440p utan att kompromissa med mycket DLSS (performance mode), dra ned övriga inställningar eller acceptera 40-50 fps.
Skulle säga att 3060 kommer vara ett bra 1080p 60fps+ på högre inställningar 2-3 år i nya AAA-spel, för 1440p så känns det på gränsen redan idag om målet är grafikgodis på topp några år framåt.

Jo jag delar nog ungefär samma uppfattning/upskattning men vill inte heller betala överpris och grejjen är ju det att det enda tidpunkten korten kostar ganska normalt är vid lansering för att Nvidia inte ska behöva ljuga rakt ut åt kunderna så de blir tvugna att lansera till ett lägre pris men sen när första distributionen tar slut så stiger priserna enligt tillgång & efterfrågan. Så alternativet är då att kanske vänta typ 11 månad nånting till Black Friday tills "möjligtvis" kommer nånting nära MSRP men sen om du lyckas få tag på ett kort är ju annan femma...

3070 är jag beredd att betala ca 550€ för och 3060 Ti ca 450€. 3060 kommer säkert vid lansering kosta som billigast ca 350€ men sen stiger fort till 470~500€ typ

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför de väljer att köra 12gb på det klena kortet och 8gb på 3070 och 3060ti. Kommer aldrig få någon nytta av dessa 12gb på detta kortet

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Hmm, ska man avboka 3060TI och ta detta till sonen istället? blir ju tokig snart på alla dessa kort som släps men aldrig går att få tag i. Någon som sett svenska priset på 3060 och går det att förboka nånstans? 5500kr ligger de 2 3060TI på jag bokat.

Han sitter på ett 970 idag så allt blir ju ett lyft

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Varför ens "lansera" nått de inte kommer att sälja ?

Skrivet av medbor:

Släpps eller ’släpps’
Börjar bli trött på dessa kort som ändå inte går att köpa... om det finns kort så är det bra, men räknar inte längre med att kunna köpa komponenter 2021 heller

Skrivet av Fidel Castro:

Trött på både AMD och NVIDIA...de släpper en massa men inget går att köpa.

De går att köpa, men man får vänta på leveransen på grund av både högt tryck då det var ett par år sedan det kom en större uppgradering på gpu sidan, men även hårdare tryck på fabriker med ökad tillverkning till flera sektorer, och på det en pandemi som begränsar tillgänglig personal i fabrikerna.

Skrivet av roxkz:

Alltså, det kommer ju kort... men de tar slut lika fort som de kommer in. Alla de gånger jag sett några 3070 i lager hos någon butik senaste veckan har de varit slut på en tjugo minuter.

Inte oväntat, då efterfrågan är långt över tillgången på kort, då det var länge sen det kom en sådan uppgradering på gpu sidan.

Skrivet av Nightcrawler:

Är så trött på på både AMD och NVIDIA, jag tycker de skiter fullständigt i oss vanliga konsumenter, konsumenter som till mångt och mycket byggt upp dessa bolag till va de är idag.
Detta med cryptovalutor och dess företag som gör pengar på dessa grafikkort har helt förblindat företagen för snabba pengar.
De borde sluta lansera nya kort, de gör sig själva bara till åtlöje.

Det är inte Nvidia eller Amd som styr vilka som köper kortet, de levererar via olika kanaler till butiker som säljer till slutkund. Nvidia eller Amd kan inte påverka vilka butiken säljer sina kort till.

Skrivet av Ceji:

Det är väl inte AMD och Nvidias fel om miners köper upp alla kort? Det är inte de som tillverkar och säljer korten. Jag kan förstå att återförsäljarna gärna säljer till miners. De får bättre betalt, säljer stora volymer på en gång och får mindre problem med support i efterhand. Deras mål är inte att se till att Gamers får de produkter de vill ha, det skiter de fullständigt i. Privatkonsumenter är både snåla och krävande och det gäller även mig själv. Man vill såklart inte betala mer än man måste.

Skrivet av ZothOmmog:

NVIDIA: This is the day we will release RTX 3060.
Miners & Scalpers: Bots ready, set, buy!

Folk som kör mining har inte högre prioritet hos butiker än andra, alla hamnar i butikernas köer.
Så skyll inte på miners.

Skrivet av Red Onion:

Vad tror ni: kommer dessa kort vara eftertraktade av miners också? Eller är de för slöa?
Ifall miners köper dem kommer de inte finnas på hyllorna detta halvåret....

Miners har inte förtur hos butikerna, utan hamnar i samma köer som alla andra.

Dock borde butikerna införa begränsningar när de släpper kort, ex om de får in 100 kort/modell, så ta emot säg max 500 bokningar, och sedan lotta ut korten till köpare, precis som Elgiganten numera gör med Playstation 5.
Köpare som är intresserade får anmäla sig att de vill köpa, sedan lottar Elgiganten vilka som får köpa.

Vissa säger att det är orättvist, och att de borde gå i kö ordning. Men det är en väg att hindra vissa att köpa upp produkter för att sälja vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Är så trött på på både AMD och NVIDIA, jag tycker de skiter fullständigt i oss vanliga konsumenter, konsumenter som till mångt och mycket byggt upp dessa bolag till va de är idag.
Detta med cryptovalutor och dess företag som gör pengar på dessa grafikkort har helt förblindat företagen för snabba pengar.
De borde sluta lansera nya kort, de gör sig själva bara till åtlöje.

Dom kunde i alla fall vara ärliga och försöka producera en del kort som funkar utmärkt till mining, skräddarsytt för det ändamålet vid sidan om gamingkort.
Dock om.mining företag t.om. kan göra förtjänst med gaming laptops, så lär det bara bli värre inte bättre.