Pengar tillbaka från Microsoft - använda Kronofogden?

Permalänk
Medlem

Pengar tillbaka från Microsoft - använda Kronofogden?

Hej,

Jag beställde en Xbox Elite trådlös handkontroll Series 2 från Microsoft store för 2199 SEK i slutet av december förra året. Paketet kom aldrig fram och både Microsoft och UPS har sagt att paketet är borta.

Microsoft skulle initiera en återbetalning och nu har det gått 50 dagar sedan paketet försvann, dom på kundtjänst har ingen aning om när jag ska få mina pengar tillbaka eller hur länge jag ska få vänta. Nu undrar jag om någon använt Kronofogden för liknande ändamål? Jag har en kompis som använt det för SAS när han ville ha tillbaka pengar för utebliven resa med gott resultat. Tyvärr får jag inte tag på honom och fråga hur han gjorde.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har använt Kronofogden nu. Dock så kommer det att ta ett litet tag till innan det blir "aktiverat" för mig. Microsoft har fortfarande inte betalat tillbaka mina pengar för kontrollen ännu och de vet inte hur lång tid det kommer att ta. Kalle Anka-företag alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slasse:

Jag har använt Kronofogden nu. Dock så kommer det att ta ett litet tag till innan det blir "aktiverat" för mig. Microsoft har fortfarande inte betalat tillbaka mina pengar för kontrollen ännu och de vet inte hur lång tid det kommer att ta. Kalle Anka-företag alltså.

Om du inte redan meddelat MS om ditt Kronofogdeärende bör du göra det, samt informera om denna tråd. Och att du avser berätta om dina upplevelser annorstädes också. Dålig PR är det enda språk som fungerar för vissa

edit: Om du har fb, skriv på deras "gästbok", eller vad det heter, också.
Med risk för att MS är för stora för att bry sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slasse:

Hej,

Jag beställde en Xbox Elite trådlös handkontroll Series 2 från Microsoft store för 2199 SEK i slutet av december förra året. Paketet kom aldrig fram och både Microsoft och UPS har sagt att paketet är borta.

Microsoft skulle initiera en återbetalning och nu har det gått 50 dagar sedan paketet försvann, dom på kundtjänst har ingen aning om när jag ska få mina pengar tillbaka eller hur länge jag ska få vänta. Nu undrar jag om någon använt Kronofogden för liknande ändamål? Jag har en kompis som använt det för SAS när han ville ha tillbaka pengar för utebliven resa med gott resultat. Tyvärr får jag inte tag på honom och fråga hur han gjorde.

Har du beställt med kort? Isåfall så räcker det att göra en kortreklamation via din bank och bifoga eventuell korrespondens du haft med Microsoft om ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slasse:

Jag har använt Kronofogden nu. Dock så kommer det att ta ett litet tag till innan det blir "aktiverat" för mig. Microsoft har fortfarande inte betalat tillbaka mina pengar för kontrollen ännu och de vet inte hur lång tid det kommer att ta. Kalle Anka-företag alltså.

Helrätt! Riktigt illa skött av MS, hoppas du får tillbaka dina pengar snarast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Har du beställt med kort? Isåfall så räcker det att göra en kortreklamation via din bank och bifoga eventuell korrespondens du haft med Microsoft om ärendet.

Det gäller bara om man använder kreditkort, inte om pengarna dras direkt från ett bankkonto. Sedan säger personen att han redan gått till Kronofogden och då är det nog bättre att låta ärendet stanna kvar där. Man har rätt att få ersättning för Kronofogdens avgift om det går via Kronofogden (eller via tingsrätten) men inte om det går via kortföretaget.

Permalänk
Medlem

Precis, i det här fallet använde jag tyvärr mitt kontokort (Nordea). Men jag trodde aldrig att Microsoft skulle vara så urusla på att återbetala pengarna. Tack för alla tips i alla fall. Jag håller er uppdaterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det gäller bara om man använder kreditkort, inte om pengarna dras direkt från ett bankkonto. Sedan säger personen att han redan gått till Kronofogden och då är det nog bättre att låta ärendet stanna kvar där. Man har rätt att få ersättning för Kronofogdens avgift om det går via Kronofogden (eller via tingsrätten) men inte om det går via kortföretaget.

Skrivet av Slasse:

Precis, i det här fallet använde jag tyvärr mitt kontokort (Nordea). Men jag trodde aldrig att Microsoft skulle vara så urusla på att återbetala pengarna. Tack för alla tips i alla fall. Jag håller er uppdaterade.

Nej, det kvittar om det är kreditkort eller vanligt debitkort. Du kan fortfarande göra en kortreklamation via din bank då du har samma skydd oavsett vilken korttyp det är.

Det är dessutom värre med en kortreklamation då Microsoft kan bli av med sitt betalningsinlösenavtal om man får för många så kallade chargebacks.

Du kan hitta information om kortreklamation via Nordea här: https://www.nordea.se/privat/kundservice/kortreklamation.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Nej, det kvittar om det är kreditkort eller vanligt debitkort. Du kan fortfarande göra en kortreklamation via din bank då du har samma skydd oavsett vilken korttyp det är.

Om någon olovligen använder ditt kort tror jag inte att det är någon skillnad mellan olika typer av kort. I detta fall har dock köparen godkänt transaktionen och då är det en skillnad. Om man betalat på kredit (t.ex. med kreditkort eller med faktura via Klarna) har man invändningsrätt enligt konsumentkreditlagen, något man inte har om betalningen dras direkt från bankkontot. På grund av invändningsrätten kan man gå med sina reklamationer till banken istället för att gå till butiken. Banken behöver dock inte pröjsa mer än maximalt hela transaktionsbeloppet. Banken försöker sedan kräva ersättning för sina kostnader från säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om någon olovligen använder ditt kort tror jag inte att det är någon skillnad mellan olika typer av kort. I detta fall har dock köparen godkänt transaktionen och då är det en skillnad. Om man betalat på kredit (t.ex. med kreditkort eller med faktura via Klarna) har man invändningsrätt enligt konsumentkreditlagen, något man inte har om betalningen dras direkt från bankkontot. På grund av invändningsrätten kan man gå med sina reklamationer till banken istället för att gå till butiken. Banken behöver dock inte pröjsa mer än maximalt hela transaktionsbeloppet. Banken försöker sedan kräva ersättning för sina kostnader från säljaren.

Visa och mastercard har vissa skydd i sig. Köpte skor på en hemsida som visade sig vara fejk, anmälde till Nordea och fick alla pengar tillbaka.

Permalänk
Inaktiv

Märkligt, en återbetalning brukar ju ta max några dagar, har själv varit med om de vid flera tillfällen då jag ångrat ett köp eller bytt till annan vara, inte just hos MS men på flera andra butiker och som sagt max 2 dagar som längst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det gäller bara om man använder kreditkort, inte om pengarna dras direkt från ett bankkonto. Sedan säger personen att han redan gått till Kronofogden och då är det nog bättre att låta ärendet stanna kvar där. Man har rätt att få ersättning för Kronofogdens avgift om det går via Kronofogden (eller via tingsrätten) men inte om det går via kortföretaget.

Beror på bank.

Jag köpte ett par cykelskor från England via Revolut som aldrig skickades. Affären gav mig ett fejk trackingID som aldrig aktiverades.

Gjorde en reklamation via Revolut och de löste pengarna tillbaka trots att jag betalt med ett Visa debit.

Men en svensk bank blir nog svårare. De brukar dessutom ha en obskyr avgift för reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om någon olovligen använder ditt kort tror jag inte att det är någon skillnad mellan olika typer av kort. I detta fall har dock köparen godkänt transaktionen och då är det en skillnad. Om man betalat på kredit (t.ex. med kreditkort eller med faktura via Klarna) har man invändningsrätt enligt konsumentkreditlagen, något man inte har om betalningen dras direkt från bankkontot. På grund av invändningsrätten kan man gå med sina reklamationer till banken istället för att gå till butiken. Banken behöver dock inte pröjsa mer än maximalt hela transaktionsbeloppet. Banken försöker sedan kräva ersättning för sina kostnader från säljaren.

Det kvittar, läs informationen i länken. Du kan när som helst åberopa reklamation av kortköp OM du har en giltig anledning till det. Giltig anledning är en av följande:

  • Köp och uttag som du inte gjort

  • Något har gått fel vid köp

  • Något har gått fel vid uttag i bankomat

  • Ditt kort är tappat eller stulet

Just detta fallet hamnar under punkt 2. Detta är regler som samtliga banker måste följa om de vill fortsätta att ge ut VISA/Mastercard då det är dessa företag som har satt detta som krav från bankerna.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Beror på bank.

Jag köpte ett par cykelskor från England via Revolut som aldrig skickades. Affären gav mig ett fejk trackingID som aldrig aktiverades.

Gjorde en reklamation via Revolut och de löste pengarna tillbaka trots att jag betalt med ett Visa debit.

Men en svensk bank blir nog svårare. De brukar dessutom ha en obskyr avgift för reklamation.

Bankerna får inte ta avgifter för kortreklamation enligt regelverket från VISA/MC. Som nämnt så måste även de svenska bankerna följa regelverket satt av VISA/MC för att fortsätta ge ut kort, vilket gör att de allt som oftast brukar hantera dessa reklamationer relativt snabbt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Jag har gjort det här till en personlig vendetta och kommer låta pengarna bero tills jag hört från Kronofogden. Inte för att Microsoft någonsin skulle bry sig men det är väl alltid någon handläggare på MS som får lite extra att göra. Men jag kommer aldrig beställa något från MS online igen i alla fall. Till och med Alibaba har ju en bättre hantering av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Det kvittar, läs informationen i länken. Du kan när som helst åberopa reklamation av kortköp OM du har en giltig anledning till det. Giltig anledning är en av följande:

  • Köp och uttag som du inte gjort

  • Något har gått fel vid köp

  • Något har gått fel vid uttag i bankomat

  • Ditt kort är tappat eller stulet

Just detta fallet hamnar under punkt 2. Detta är regler som samtliga banker måste följa om de vill fortsätta att ge ut VISA/Mastercard då det är dessa företag som har satt detta som krav från bankerna.

Intressant, trodde också det 'hörde' ihop med kreditkort på något vis.

Skrivet av Slasse:

Tack för alla tips. Jag har gjort det här till en personlig vendetta och kommer låta pengarna bero tills jag hört från Kronofogden. Inte för att Microsoft någonsin skulle bry sig men det är väl alltid någon handläggare på MS som får lite extra att göra. Men jag kommer aldrig beställa något från MS online igen i alla fall. Till och med Alibaba har ju en bättre hantering av detta.

Det blir en röd prick i statistiken och någon mellanchef kommer säga "Vi skulle ha färre ärenden hos fogden i år, men..." och sedan är det det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Det kvittar, läs informationen i länken. Du kan när som helst åberopa reklamation av kortköp OM du har en giltig anledning till det. Giltig anledning är en av följande:

  • Köp och uttag som du inte gjort

  • Något har gått fel vid köp

  • Något har gått fel vid uttag i bankomat

  • Ditt kort är tappat eller stulet

Just detta fallet hamnar under punkt 2. Detta är regler som samtliga banker måste följa om de vill fortsätta att ge ut VISA/Mastercard då det är dessa företag som har satt detta som krav från bankerna.

Du kan reklamera, men säger butiken nej tror jag inte banken kan göra något om man inte använt kreditkort. Då hänvisas man istället till att stämma butiken i tingsrätten.

Man ska inte försöka jaga pengarna på flera olika sätt samtidigt för det kan orsaka en massa typer av problem. I och med att kunden redan börjat jaga pengarna via Kronofogden ska kunden alltså inte gå till banken så länge ärendet fortfarande ligger hos Kronofogden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Du kan reklamera, men säger butiken nej tror jag inte banken kan göra något om man inte använt kreditkort. Då hänvisas man istället till att stämma butiken i tingsrätten.

Man ska inte försöka jaga pengarna på flera olika sätt samtidigt för det kan orsaka en massa typer av problem. I och med att kunden redan börjat jaga pengarna via Kronofogden ska kunden alltså inte gå till banken så länge ärendet fortfarande ligger hos Kronofogden.

Vet inte vart du fått denna information från men du verkar inte kunna ta dig till vad jag försöker berätta, även när jag länkat direkt till Nordea. Det kvittar vad butiken säger, det kvittar vilken typ av kort det är. Du kan ALLTID få pengarna tillbaka via en kortreklamation om du har en giltig anledning. Det gäller inte endast kreditkort utan regelverket gäller även för vanliga bankkort/debitkort. Detta är ett inbyggt skydd som finns i SAMTLIGA kort utgivna av din bank, oavsett om det är kreditkort eller bankkort/debitkort.

Vet inte vad mer jag kan skriva för att du ska förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Det kvittar, läs informationen i länken. Du kan när som helst åberopa reklamation av kortköp OM du har en giltig anledning till det. Giltig anledning är en av följande:

  • Köp och uttag som du inte gjort

  • Något har gått fel vid köp

  • Något har gått fel vid uttag i bankomat

  • Ditt kort är tappat eller stulet

Just detta fallet hamnar under punkt 2. Detta är regler som samtliga banker måste följa om de vill fortsätta att ge ut VISA/Mastercard då det är dessa företag som har satt detta som krav från bankerna.

Bankerna får inte ta avgifter för kortreklamation enligt regelverket från VISA/MC. Som nämnt så måste även de svenska bankerna följa regelverket satt av VISA/MC för att fortsätta ge ut kort, vilket gör att de allt som oftast brukar hantera dessa reklamationer relativt snabbt.

Är det så? Jag vet att för några år sedan hade jag köpt en sak ifrån en butik med mitt Mastercard ifrån Handelsbanken.

När varan kom så var den felkonstruerad och passade inte som den skulle.

Hörde av mig till företaget med bilder osv som visade vad som var fel och krävde pengarna tillbaka. De vägrade.

Så då vände jag mig till Handelsbanken för en reklamation, men eftersom jag fått varan kunde de inte göra något.

Fick vända mig till Hallå konsument om jag inte minns fel som sen tog över kontakten med företaget i fråga. Då efter några veckor så lyckades de övertala företaget att betala tillbaka hela summan.

Enligt personen på banken så om jag haft ett kreditkort hade det varit mycket smidigare att lösa, då man kunnat bestrida fakturan.

Du har alldeles rätt ang. kostnad för kortreklamation dock. Tack för rättelsen.

Den reklamation jag fick betala för var en banköverföring, och det var väldigt dyrt (på Handelsbanken) 😅.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Vet inte vart du fått denna information från men du verkar inte kunna ta dig till vad jag försöker berätta, även när jag länkat direkt till Nordea. Det kvittar vad butiken säger, det kvittar vilken typ av kort det är. Du kan ALLTID få pengarna tillbaka via en kortreklamation om du har en giltig anledning. Det gäller inte endast kreditkort utan regelverket gäller även för vanliga bankkort/debitkort. Detta är ett inbyggt skydd som finns i SAMTLIGA kort utgivna av din bank, oavsett om det är kreditkort eller bankkort/debitkort.

Vet inte vad mer jag kan skriva för att du ska förstå.

På sidan du länkade står det bara i vilka fall man kan lämna in reklamationen. Det står dock inget om vilka kriterier som används för att avgöra om du får tillbaka några pengar eller vem det är som beslutar om du får några pengar (din bank, handlarens bank, VISA, Mastercard, handlaren själv). Läs på Konsumentverkets hemsida.

Permalänk
Medlem

Kan bara berätta att igår så ringde faktiskt en representant från Microsoft upp mig och meddelade mig att pengarna var nu registrerade för överföring till mitt konto. Antar att min Kronofogdeshot gjorde susen i slutändan - annars tror jag inte att de ringer till varje person personligen och meddelar att återköpet gått igenom. Men summa summarum:

Beställde varan: 17 December.
UPS sa att paketet var borta: 22 December.
Microsoft erkände att paketet var borta: 12 Januari.
Microsoft sa att de skulle återbetala mina pengar 14 Januari.
Microsoft återbetalade pengarna: 9 Mars.

Nåja, nästa gång beställer jag nog från Alibaba eller någon mer trovärdig e-handlare med bättre RMA procedur.

Permalänk
Bargain hunter 🏹
Skrivet av Slasse:

Tack för alla tips. Jag har gjort det här till en personlig vendetta och kommer låta pengarna bero tills jag hört från Kronofogden. Inte för att Microsoft någonsin skulle bry sig men det är väl alltid någon handläggare på MS som får lite extra att göra. Men jag kommer aldrig beställa något från MS online igen i alla fall. Till och med Alibaba har ju en bättre hantering av detta.

Skrivet av Slasse:

Kan bara berätta att igår så ringde faktiskt en representant från Microsoft upp mig och meddelade mig att pengarna var nu registrerade för överföring till mitt konto. Antar att min Kronofogdeshot gjorde susen i slutändan - annars tror jag inte att de ringer till varje person personligen och meddelar att återköpet gått igenom. Men summa summarum:

Beställde varan: 17 December.
UPS sa att paketet var borta: 22 December.
Microsoft erkände att paketet var borta: 12 Januari.
Microsoft sa att de skulle återbetala mina pengar 14 Januari.
Microsoft återbetalade pengarna: 9 Mars.

Nåja, nästa gång beställer jag nog från Alibaba eller någon mer trovärdig e-handlare med bättre RMA procedur.

Vad bra du nu fått pengarna. Jag tycker de kunde bjudit på handkontrollen eller gett en stor rabatt på den efter att de hållit inne dina pengar under så lång tid.

Vad gäller Alibaba så gäller det att man inte har samma handläggare som den jag hade. Jag köpte på AliExpress (ägs av Alibaba) och deras "köparskydd" var det värsta jag upplevt. De erbjöd inga vettiga lösningar utan tvärtom så skulle det medfört ännu fler merkostnader än de jag redan fått. De avslutade ärendet och lät mig inte komma till talan. Jag hade använt Klarnakortet och gjorde en reklamation hos Klarna. Jag fick tillbaka mina pengar men det gick ju inte i raketfart, minst sagt.

30 oktober: komplett ärende till Klarna
8 december: frågar jag hur det går, får inget svar tillbaka
20 januari: säger jag åt dem, de säger att de ska betala tillbaka pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Vad bra du nu fått pengarna. Jag tycker de kunde bjudit på handkontrollen eller gett en stor rabatt på den efter att de hållit inne dina pengar under så lång tid.

Vad gäller Alibaba så gäller det att man inte har samma handläggare som den jag hade. Jag köpte på AliExpress (ägs av Alibaba) och deras "köparskydd" var det värsta jag upplevt. De erbjöd inga vettiga lösningar utan tvärtom så skulle det medfört ännu fler merkostnader än de jag redan fått. De avslutade ärendet och lät mig inte komma till talan. Jag hade använt Klarnakortet och gjorde en reklamation hos Klarna. Jag fick tillbaka mina pengar men det gick ju inte i raketfart, minst sagt.

30 oktober: komplett ärende till Klarna
8 december: frågar jag hur det går, får inget svar tillbaka
20 januari: säger jag åt dem, de säger att de ska betala tillbaka pengarna

Jag har precis tvärtemot upplevelse när det gäller köpskyddet hos AliExpress. När varan inte kommit efter 4 månader (och en förlängning av skyddet från säljaren sida) och försäljaren ville att jag skulle vänta i någon månad till så anmälde jag köpet till AliExpress och jag fick pengarna tillbaka

Permalänk

Har liknande upplevelse av Microsoft Store. Jag köpte två mobilfästen till en xbox kontroll i juli förra året, efter 2 månader var produkten inte ens skickad. Jag tar kontakt med deras kundtjänst snubben säger då att den skall vara skickad.

1 månad hade gått och jag hade fortfarande inte fått ett leveransbesked, då kontaktar jag kundtjänst igen och vill häva köpet då tar det ytterligare 2 månader att få pengarna återbetalda efter att jag har varit tvungen att skicka bevis på transföreringen från banken till deras bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kylskåpshandtag:

Har liknande upplevelse av Microsoft Store. Jag köpte två mobilfästen till en xbox kontroll i juli förra året, efter 2 månader var produkten inte ens skickad. Jag tar kontakt med deras kundtjänst snubben säger då att den skall vara skickad.

1 månad hade gått och jag hade fortfarande inte fått ett leveransbesked, då kontaktar jag kundtjänst igen och vill häva köpet då tar det ytterligare 2 månader att få pengarna återbetalda efter att jag har varit tvungen att skicka bevis på transföreringen från banken till deras bolag.

Märkligt betende alltså. Varför bemödar man sig med att ha en webhandel om man inte ens kan fullfölja simpel RMA-procedur?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att just ett sånt stort företag som Microsoft gör så här. Själv brukar jag välja att betala med Klarna om det alternativet finns. Har dock aldrig handlat av Microsoft så vet inte vilka betalmetoder de erbjuder.

Permalänk
Medlem

Ibland kan det på stora företag hjälpa att komma till rätt kundtjänst; tele2s butik och doa Reklamation var goddag yxskaft (eller de hade skickat min nya telefon utan låda till verkstan i en sopsäck), kundtjänst krånglig, säljare och lagstadgad ångerrätt superenkelt.

Men gör ingen chargeback eller kortreklamation mot Microsoft - de kommer garanterat att avsluta ditt konto, digitala inköp och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Vet inte vart du fått denna information från men du verkar inte kunna ta dig till vad jag försöker berätta, även när jag länkat direkt till Nordea. Det kvittar vad butiken säger, det kvittar vilken typ av kort det är. Du kan ALLTID få pengarna tillbaka via en kortreklamation om du har en giltig anledning. Det gäller inte endast kreditkort utan regelverket gäller även för vanliga bankkort/debitkort. Detta är ett inbyggt skydd som finns i SAMTLIGA kort utgivna av din bank, oavsett om det är kreditkort eller bankkort/debitkort.

Vet inte vad mer jag kan skriva för att du ska förstå.

Kanske missar något, men jag läser till mig något annat. Missar jag något eller har du missförstått?
Citat nedan från -
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/kortreklamation/

"Om du har betalat med ett kort där pengarna dras direkt
Ett debetkort är ett kort där pengarna dras direkt från kortet när du köper något. När du betalar med ett debetkort har du ingen rätt enligt lag att vända dig till banken för att kräva återbetalning. Men många banker erbjuder möjligheten att göra en kortreklamation även när du har betalat med ett debetkort.

Det är bankens villkor som avgör vilka rättigheter du har. Det är inte ovanligt att det till exempel finns tidsgränser som begränsar bankens möjligheter att hjälpa dig."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Det kvittar, läs informationen i länken. Du kan när som helst åberopa reklamation av kortköp OM du har en giltig anledning till det. Giltig anledning är en av följande:

  • Köp och uttag som du inte gjort

  • Något har gått fel vid köp

  • Något har gått fel vid uttag i bankomat

  • Ditt kort är tappat eller stulet

Just detta fallet hamnar under punkt 2. Detta är regler som samtliga banker måste följa om de vill fortsätta att ge ut VISA/Mastercard då det är dessa företag som har satt detta som krav från bankerna.

Handlar inte punkt 2 mer om tekniskt strul vid köp med kort där t.ex dubbel debitering skett?

För vad har annars gått fel här? Handlar om en väntetid som man kan diskutera om den är skälig eller inte. Men inget har ju gått fel. Kund reklamerar vara. MS säger ok, du ska få pengar.

Vet inte vad som är skälig tid vid retur av pengar men det är säkert ganska länge. (Lagar baserade på gammaldags banker med kontanter och pappersexercis)