Hur delar jag mappar i Q-nap så att Kodi på scheld kommer åt de?

Permalänk
Medlem

Hur delar jag mappar i Q-nap så att Kodi på scheld kommer åt de?

Hej
Jag sitter och försöker få så att Kodi på min Sheld kan komma åt filmerna/serierna på min NAS. Och jag fattar inte vad jag ska göra, hur jag ska göra och vad jag gör för fel.
Jag är helt enkelt nybörjare på det här och behöver er hjälp

Så skulle någon vänlig person skriva en lätt 1.2.3. lista som jag kan följa? Det får gärna vara förklaringar till varför man går si eller så och vad det gör, så jag kanske också kan lära mig något på vägen med

Om någon också skulle kunna visa hur man får NASen att fungera och se ut som en extern hårddisk i Windos7 så hade det uppskattats med

/Daniel

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Om någon skulle kunna länka en bra guide! Så fungerar/öppskattats det med.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Qnap-relaterat i Kodiforumet:
https://forum.kodi.tv/search.php?action=results&sid=faf52aa05...

https://kodi.wiki/view/SMB

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tack, ska läsa när jag får tid

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Har läst och testat lite nu.
Har gjort en delad mapp som heter "media" i den mappen så har jag två mappar "film" och "tv".
Jag har aktiverat NFS på nasen. PÅ kodi så ser jag nasen (ip adress), Jag kommer åt "media" och kan se te andra två mapparna i. Men jag kan inte öppna "film" och "tv" mapparna för att se innehållet i de.
"media" mappen ska ha läs och skrivbehörigheter aktiverade.

Vad har jag missat för något?

På datorn (win7) så fungerar det.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Har du lagt till mapparna, valt innehåll och scraper och skannat?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Har du lagt till mapparna, valt innehåll och scraper och skannat?

I kodi eller?
Det vet jag inte, hur gör man det?

Edit. När jag är på huvudmenyn i kodi. Trycker på filmer, sedan "lägg till video", "lägg till nätverksplats", protokoll "Network file system" hittar ip adress för nasen och jag kan välja den och "media" mappen i.
Och jag ser "Film" och "tv" mapparna MEN kan inte välja de.
I "tv" mappen så ligger serierna i sinna egna under mappar. Det gör inte filmerna men kan ju inte välja någon av mapparna ändå. Utom just "media" mappen.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Om du skriver in hela nätverksadressen till Film-mappen?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Om du skriver in hela nätverksadressen till Film-mappen?

Okej. Var/hur gör jag det? Och var hittar jag den informationen?

Jag är fortfarande nybörjare på det här! Har bara haft nasen i typ 2månader nu och har inte haft mycket tid att lära mig den.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej. Var/hur gör jag det? Och var hittar jag den informationen?

Jag är fortfarande nybörjare på det här! Har bara haft nasen i typ 2månader nu och har inte haft mycket tid att lära mig den.

VIll bara påpeka att Kodi version 19 har tagit bort stöd för tidigare SMB versioner.
Och utöver det så verkar den trasig i övrigt också.
Man kan oftast inte ens bläddra i nätverket.

Har spenderat en tid nu som stödperson till alla i omgivningen med shield + kodi.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

VIll bara påpeka att Kodi version 19 har tagit bort stöd för tidigare SMB versioner.
Och utöver det så verkar den trasig i övrigt också.
Man kan oftast inte ens bläddra i nätverket.

Har spenderat en tid nu som stödperson till alla i omgivningen med shield + kodi.....

Kodi 19 (Matrix) tycker jag fungerar bättre än förra. Har inte koll på om de mixtrat med SMB, men i Windows måste du lägga till stöd för SMB 1.0, men detta var ett tag sedan det ändrades.

Jag kör Kodi 19 på PC/Android TV och delar mellan windows/android TV och NAS. Jag har iaf inte behövt konfigurera om något för att Kodi 19 skulle fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

VIll bara påpeka att Kodi version 19 har tagit bort stöd för tidigare SMB versioner.
Och utöver det så verkar den trasig i övrigt också.
Man kan oftast inte ens bläddra i nätverket.

Har spenderat en tid nu som stödperson till alla i omgivningen med shield + kodi.....

Ja jag har ju variation 19 nu, och det krånglade till det lite med bitström ljudet (fixat) och att namnet på en prtabel hdd inte visas rätt utan bara massa siffror och bokstäver med den uppdateringen.

Men jag hade detta problem även med 18 med.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Lykades lösa det
Byte från NFS till SMB som komunikation så fungerade det.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.