Lika många kalorier - Är den verkligen sååå mycket godare?

Permalänk
Inaktiv

Lika många kalorier - Är den verkligen sååå mycket godare?

Siffror må vara entydiga men ibland blir saker tydligare/enklare när man visualiserar dem, så är det för mig i varje fall...

Lika många kalorier (kcal./kJ) till vänster som till höger (Precis som det står på förpackningarna)!

Är "Original taste"/"Sockerläsken" (till höger) verkligen sååå mycket godare (139 ggr.)?

För mig blev valet enkelt (men då är jag en av dem som inte behöver gå upp i vikt). Lika enkelt blir det såklart om man är den som behöver gå upp

Självklart är det upp till var och en att själv avgöra om sitt tycke och smak.

Hur väljer du?
Är det kalorierna eller smaken som avgör? Eller kanske både och?
(Så är det för mig nuförtiden; numera föredrar jag "Zero", både kalori (kcal./kJ) och smakmässigt! ("Light" däremot går bort!)

Eller kanske är det något helt annat som är avgörande för dig? Berätta!

#drickblaskers #SweLäskers

Edit: f.ö. är jag rätt nöjd med fotot, även om jag kunde spenderat mer tid på att arrangera burkarna

Edit: Foto-kommentar
Permalänk
Medlem

Det är inte så mycket kalorierna som effekterna på insulinrespons och annat av att dricka ren sockerlösning.
Det är ingen god idé för någon, och när jag bara kan sidsteppa kort- och långsiktiga konsekvenser genom att välja ett sockerfritt alternativ gör jag helst det.
Apotekarnes Julmust Light FTW!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Hellre 1 riktig cola och 138 burkar kranvatten än 139 cola zero. Kan inte dricka saker som har sötningsmedel då de smakar förjävligt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Måste säga att lightläsk smakar riktigt illa om man är van vid sockerläsk, men att när man vänjer sig vid lightläsk så blir det faktiskt gott, och sockerläsk börjar smaka konstigt istället. Kan rekommendera alla som tycker lightläsk är superäckligt att testa att bara dricka lightläsk under någon månad, för mig fungerar det och jag dricker i dagsläget endast sockerfri läsk (och tycker om det, något som jag aldrig trodde skulle hända). Protip!

Permalänk
Medlem

Det tog ett tag men sedan fem år tillbaka dricker jag uteslutande med sötningsmedel sötad läsk. Ett tag gjorde jag undantag för julmust men nu för tiden går den sockerfria varianten lika bra. Att kunna konsumera läsk utan att gå upp i vikt är genialiskt! Det är även bättre för munhälsan (om än inte bra).

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Sen jag började träna har jag blivit beroende av Pepsi max, dricker nog 2-3 liter om dagen och kan inte sluta 😅 Tycker inte ens om längre varianterna med socker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EntropyQ3:

....
Apotekarnes Julmust Light FTW!

Den springer ju dock in på gedigna 7 kcal/33cl(6,6), så 660% kalorier (f.ö. denna säsongen fanns väl ingen "light" utan enbart "julmust sockerfri", eller missade jag något?

Permalänk
Inaktiv

Tycker inte om sockerläsk, blir liksom en vidrig beläggning av socker i hela munnen efteråt. Det är dock godare i andra länder och det är Sveriges riksdags fel - för vi har ingen sockerskatt.

En svensk Fanta innehåller tre gånger så mycket socker som en Fanta i England och Spanien, och dubbelt så mycket som i Finland och Danmark. Skillnaderna beror bland annat på att många länder har infört en skatt på sockersötade drycker.

Nu gäller det Fanta, men det finns ingen anledning att tro att samma sak inte gäller cola.

Permalänk
Medlem

Ja cola zero är inte så god men Pepsi Max däremot, det är gott. Kan knappt dricka sockrad läsk längre. Men dricker kranvatten 99% av tiden ändå, det är billigare, bättre för miljön och har noll kalorier. Men sen är det inte alla som har gott kranvatten heller så jag kan förstå att vissa hellre dricker t ex läsk/saft.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid fått otroligt ont i magen av sockerfria livsmedel, samt att de smakar illa också så det har inte varit så svårt att hålla sig undan. Sen läste jag i någon morgontidning för några år sedan att eftersom varken kroppen eller våra reningsverk kan ta hand om sötningsmedlet så hamnar det i våra vattendrag, vilket kanske inte är ett problem i sig, men att pinka ut ännu mer kemikalier i våra sjöar känns rent etiskt lite av när vi faktiskt inte måste.

Permalänk
Medlem

Jag väljer vanlig Coca-cola så slipper jag smaken av att sitta och tugga på alvedon.

Trocadero Zero däremot är helt okej!

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv

..och "Monster Energy Zero Ultra" 16 fl oz (47cl) innehåller ju mustiga 14 kcal. (17kcal/500ml).

Kanske har läsktillverkarna någon baktanke med att kalla sina produkter "zero", för inte är det noll kalorier(kcal.) de menar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chloe:

Jag har alltid fått otroligt ont i magen av sockerfria livsmedel, samt att de smakar illa också så det har inte varit så svårt att hålla sig undan. Sen läste jag i någon morgontidning för några år sedan att eftersom varken kroppen eller våra reningsverk kan ta hand om sötningsmedlet så hamnar det i våra vattendrag, vilket kanske inte är ett problem i sig, men att pinka ut ännu mer kemikalier i våra sjöar känns rent etiskt lite av när vi faktiskt inte måste.

Menar du aspartam? För det stämmer inte i så fall. Undrar verkligen vart du läst det.

Aspartam, är uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra, syror som ingår som "byggstenar" i många proteiner i vår normala kost. Aspartamet bryts ned i magsäck och tarmkanal och en av nedbrytningsprodukterna är metanol.

Metanol finns naturligt i små mängder i frukt och fruktjuicer. Den mängd metanol som tillförs kroppen från ett glas aspartamsötad läsk är mindre än den mängd som finns naturligt i till exempel ett glas apelsinjuice.

De enda som inte kan bryta ned aspartam är de som lider av sjukdomen PKU som innebär att kroppen har svårt att bryta ner, överskott av fenylalanin och därför måste personer med PKU hålla sitt intag av fenylalanin lågt. Men det har inte något med kemikalier i vattendrag att göra heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Menar du aspartam? För det stämmer inte i så fall. Undrar verkligen vart du läst det.

Aspartam, är uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra, syror som ingår som "byggstenar" i många proteiner i vår normala kost. Aspartamet bryts ned i magsäck och tarmkanal och en av nedbrytningsprodukterna är metanol.

Metanol finns naturligt i små mängder i frukt och fruktjuicer. Den mängd metanol som tillförs kroppen från ett glas aspartamsötad läsk är mindre än den mängd som finns naturligt i till exempel ett glas apelsinjuice.

De enda som inte kan bryta ned aspartam är de som lider av sjukdomen PKU som innebär att kroppen har svårt att bryta ner, överskott av fenylalanin och därför måste personer med PKU hålla sitt intag av fenylalanin lågt. Men det har inte något med kemikalier i vattendrag att göra heller.

Det stämmer för sukralos, där vet vi inte hur det kan påverka miljön. Men det är förstås fel att dra alla sötningsmedel över en kam eftersom de skiljer sig åt i sin kemiska struktur.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zippeer:

...
Trocadero Zero däremot är helt okej!

Trocadero "Zero" (som f.ö. borde hetat "TrocaZero"!): 6,6 kcal/33cl.

(och självklart är det inte enbart det varumärket som är avbildat i trådstarten som åsyftas: utan det vidare ämnet "sötningsmedel eller socker i dryck")

(eller såklart: någon helt annan dryck)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Den springer ju dock in på gedigna 7 kcal/33cl(6,6), så 660% kalorier (f.ö. denna säsongen fanns väl ingen "light" utan enbart "julmust sockerfri", eller missade jag något?

Riktiga maltextrakt does that for you.
Jag viker mig angående namngivningen den senaste säsongen i närvaro av högre auktoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Måste säga att lightläsk smakar riktigt illa om man är van vid sockerläsk, men att när man vänjer sig vid lightläsk så blir det faktiskt gott, och sockerläsk börjar smaka konstigt istället. Kan rekommendera alla som tycker lightläsk är superäckligt att testa att bara dricka lightläsk under någon månad, för mig fungerar det och jag dricker i dagsläget endast sockerfri läsk (och tycker om det, något som jag aldrig trodde skulle hända). Protip!

Du menar man ska plåga i sig light läsk i en månad för att sen gilla det. Är det inte bättre bara dricka vatten istället då?
Jag tycker det är så vedervärdigt att jag hellre inte dricker alls än dricker light.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fetakniven:

Det stämmer för sukralos, där vet vi inte hur det kan påverka miljön. Men det är förstås fel att dra alla sötningsmedel över en kam eftersom de skiljer sig åt i sin kemiska struktur.

Bra poäng, tack för klargörandet.

Permalänk
Medlem

Som diabetiker i snart 30 år så har valet varit rätt enkelt.

Vet inte om Diet Coke någonsin egentligen varit en höjdare, det är inget jag har druckit på många år, förutom enstaka tillfällle på restaurang då möjligtvis. Pepsi Max är bättre än vanliga "lighten".
Kommer ihåg att när Tab X-tra dök upp så blev jag väldigt nöjd. Den ersattes sedemera av Zero här i Sverige och det klagar åtminstone inte jag på då den, så vitt jag kommer ihåg, är snäppet bättre än Tab X-tra.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd

Är väl inte kalorierna i sig som är problemet, du kan ju bara dra av motsvarande mängd i din kost om det ska vara så. Då hade jag hellre druckit 1 cola om dagen och reducerat intaget i övrigt, än att dricka 130+ cola zero

Men mängden socker i cola är ju brutal, och i våra livsmedel i övrigt för den delen.

Jag har själv försökt gå över mer till Zero (då den är drickbar, Light smakar verkligen bara skit) än vanlig cola, och då även kunna dricka några under veckodagarna också. Borde ju allmänt tas ett krafttag mot mängden socker vi får i oss, skulle vara bra för allmänhälsan

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet var light cola var sötat med för? (ca 20år tillbaka)
Då gick den iaf att dricka, men nu med aspartam är det odrickbart.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv

Kan väl passa på att nämna några vanliga drycker som ibland nämns som/tros vara "nyttiga"

Apelsinjos: 148 kcal/33cl
Äppeljos: 148 kcal/33cl
Äppelmust med fruktkött: 165 kcal/33cl
Mellanmjölk (1,5%): 148 kcal/33cl
Standardmjölk (3,0%): 198 kcal/33cl
Vatten: 0 kcal/33cl

Permalänk
Medlem

Dricker nästan aldrig läsk, men när jag gör det tar jag hellre en med socker i, kan inte riktigt med smaken av sötningsmedel. Det var en sorgens dag när jag noterade att de har börjat ha sötningsmedel i den "vanliga" fanta shokatan...

Edit:

Skrivet av anon257891:

Kan väl passa på att nämna några vanliga drycker som ibland nämns som/tros vara "nyttiga"

Apelsinjos: 148 kcal/33cl
Äppeljos: 148 kcal/33cl
Äppelmust med fruktkött: 165 kcal/33cl
Mellanmjölk (1,5%): 148 kcal/33cl
Standardmjölk (3,0%): 198 kcal/33cl
Vatten: 0 kcal/33cl

Det är bara 155kcal i en 33cl starköl, blir nog att byta ut mjölken isåfall!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

Kan väl passa på att nämna några vanliga drycker som ibland nämns som/tros vara "nyttiga"

Apelsinjos: 148 kcal/33cl
Äppeljos: 148 kcal/33cl
Äppelmust med fruktkött: 165 kcal/33cl
Mellanmjölk (1,5%): 148 kcal/33cl
Standardmjölk (3,0%): 198 kcal/33cl
Vatten: 0 kcal/33cl

Du hänger upp dig för mycket på kcal/cl, det finns ganska många andra saker som spelar roll också

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Som man hör av flera andra här, har gått över till Pepsi Max och sockerläsken är nästan aldrig värd steget från Maxen.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Trocadero "Zero" (som f.ö. borde hetat "TrocaZero"!): 6,6 kcal/33cl.

My man! https://shopadero.nu/produkter.html

Permalänk
Medlem

Jag var en flitig konsument av sockerläsk från barnsben ända in i trettioårsåldern men jag testade den "nya" cola zero för 4 år sedan och har fortsatt att dricka den. Sockerläsk tycker jag numera smakar konstigt och man får en äcklig beläggning på tänderna som gör att jag inte vill dricka den. Nackdelen är väl att jag dricker ännu mera läsk numera eftersom att det känns mindre fel att dricka cola zero. Men läsk är min last i livet, jag dricker rätt lite och använder inte tobak så det får väl duga så

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Kan väl passa på att nämna några vanliga drycker som ibland nämns som/tros vara "nyttiga"

Apelsinjos: 148 kcal/33cl
Äppeljos: 148 kcal/33cl
Äppelmust med fruktkött: 165 kcal/33cl
Mellanmjölk (1,5%): 148 kcal/33cl
Standardmjölk (3,0%): 198 kcal/33cl
Vatten: 0 kcal/33cl

Nu tillför dock dryckerna du nämner (med undantag för vatten) näringsämnen och vitaminer, vilket inte någon form av Coca Cola gör.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Såg en Monster Ultra länkas ovan, rekommenderar starkt denna som har börjat dyka upp i affärshyllor:

Sedan kollar jag iofs sällan på kcal och liknande. Har sedan något år eller två gått över från att dricka läsk av alla sorter i löjliga mängder, till att i stället dricka smaksatt mineralvatten i huvudsak, med zero/light-läsk ibland.
Och håller med, kan dricka socker-baserad läsk någongång ibland om man t.ex. blir bjuden på det. Men det smakar, hm, "blaskigt" sött i jämförelse.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?