Lika många kalorier - Är den verkligen sååå mycket godare?

Permalänk
Medlem

Idag blev jag "tvungen" att dricka vanlig cola från mcdonalds då zero var slut. Reagerade direkt på att den smakade jord/mögel, och det är _inte_ första gången jag känner den smaken från läsk på hamburgerrestauranger. Någon som vet vad detta beror på? Har aldrig känt smaken från flaska/burk men säkert 10-15 ggr från "kran".

Permalänk
Medlem

Dricker också nästan uteslutande Pepsi Max, går kanske åt 1,5-2l om dagen.
Kan dricka vanlig läsk men avstår om jag kan, då jag tycker den känns alldeles för slibbig och "hinnig" i munnen, och får mild huvudvärk om jag dricker för mycket, för att inte nämna sockerkicken som jag gärna klarar mig utan.

På energidrycksfronten blir det nästan uteslutande Monster Zero White, även om jag kan dricka 250 ml "sockermonster" utan större problem.

Sen har jag inga falska förevändningar gällande riskerna med att pimpla i mig massa sötningsmedel, jag är väl medveten om att det säkert har sina risker det med, men i slutändan så är det etablerade risker som diabetes och övervikt (vägde 117 kg för lite över 3 år sedan, väger 80 kg idag) m.m. i den ena vågskålen, och de ännu-inte-fullt-etablerade riskerna med Acesulfam K och Aspartam i den andra vågskålen. Skulle dock inte bli ett dugg förvånad om framtidens forskare tittar på oss sötningsmedelspimplare på liknande vis som vi tittar på dåtidens arseniksminkare.

Jaja, något ska man dö av.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av IsaaKeN:

Detta lär ju snarare bero på att överviktiga personer försöker gå ner i vikt och därav dricker kalorisnålt än att kalorisnål dryck orsakar övervikt. Föga förvånande i min åsikt.

Ett mer vetenskapligt försök till sammanställning framgår av t.ex. @ https://www.healthline.com/nutrition/artificial-sweeteners-bl...

Intrikat info, citat:
"Sucralose
Both animal and human studies have suggested a link between sucralose ingestion and raised insulin levels. In one study, 17 people were given either sucralose or water and then administered a glucose tolerance test (10Trusted Source). Those given sucralose had 20% higher blood insulin levels. They also cleared the insulin from their bodies more slowly. Scientists believe sucralose causes insulin increase by triggering sweet taste receptors in the mouth — an effect known as cephalic phase insulin release. For this reason, one study that injected sucralose into the stomach, bypassing the mouth, did not detect any significant rise in insulin levels (11Trusted Source)."

Komplext ämne. Själv tar jag bara mer insulin om jag intar fler kolhydrater och tvärt om. De "konstgjorda" ämnena skippar jag i största möjliga mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Dricker nästan uteslutet sockerfri läsk. Tycker faktiskt dom är godare och känns mer törstsläckande än sina sockersyskon. För den som har en Sodastream hemma kan jag tipsa om Pepsi Max Essens. Smakar i mitt tycke lika bra som Pepsi Max på flaska/burk, och man sparar några kronor, speciellt om man dricker mycket

Tyvärr gillar jag varken Pepsi Max eller deras essens, men köper den ibland ändå pga. brist på alternativ!

Man kan blanda godare saker med Fun Light typ. Kan tipsa om deras lemonad.

För övrigt räknade vi på Max essens till fullpris och den är nästan lika dyr som att köpa på flaska, idioti! Man kan ju däremot välja att blanda lite svagare utan problem, då blir det nog rejält billigare iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Man ska veta att människor som dricker light / zero inte är smalare än snittet, utan tvärtom.

Det går inte säga att det beror på läsken, men en sak är klart och det är att man inte blir smal / hälsosam av att byta till light.

Utöver det så kan sötningsmedel möjligtvis ha viss påverkan på tarmfloran, öka risken för lite olika sjukdomar etc. Svårt att säga med den informationen vi har idag om det är bättre eller sämre än vanlig läsk.

Själv dricker jag helst "vanlig" dricka med måtta. Sett så många byta till icke sockersötad läsk och sen konsumera det som vatten eftersom "det innehåller inga kalorier".

Amen to that!

Som allmänt intresserad av forskningsresultat, vare sig kvantfysik/-datorer eller hälsa, så bidrar jag till folkhälsan med följande :

Det har gjorts studier (vetenskapliga, "av riktiga forskare") som indikerar att sötningsmedel ger samma fetma-orsakande processer i kroppen som vanligt socker.
Främst insulinrespons/-påslag, vilket primärt är vad som ger fettlagring... och på sikt "stressar sönder" bukspottkörteln (som normalt producerar insulin).

Så... det är främst snabba kolhydrater (raffinerat socker värst, men enligt ovan även sötningsmedel) som lätt leder till fetma samt diabetes.

Ju snabbare kolhydrater (hur lätt och snabbt utsöndring av insulin triggas), desto mer försöker bukspottkörteln mota det förhöjda blodsockret med insulin.

Att folk har svårt att hålla sig borta från bl.a. allt som smakar sött beror på dopamin-utsöndring, och det (dopamin) blir man "hooked" på... mer/mindre ett beroende alltså.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Amen to that!

Som allmänt intresserad av forskningsresultat, vare sig kvantfysik/-datorer eller hälsa, så bidrar jag till folkhälsan med följande :

Det har gjorts studier (vetenskapliga, "av riktiga forskare") som indikerar att sötningsmedel ger samma fetma-orsakande processer i kroppen som vanligt socker.
Främst insulinrespons/-påslag, vilket primärt är vad som ger fettlagring... och på sikt "stressar sönder" bukspottkörteln (som normalt producerar insulin).

Så... det är främst snabba kolhydrater (raffinerat socker värst, men enligt ovan även sötningsmedel) som lätt leder till fetma samt diabetes.

Ju snabbare kolhydrater (hur lätt och snabbt utsöndring av insulin triggas), desto mer försöker bukspottkörteln mota det förhöjda blodsockret med insulin.

Att folk har svårt att hålla sig borta från bl.a. allt som smakar sött beror på dopamin-utsöndring, och det (dopamin) blir man "hooked" på... mer/mindre ett beroende alltså.

Som intresserad av forskningsresultat har du helt missat att referera till dessa studier.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Har i princip uteslutit lättundvikligt socker från kosten de senaste åren, lättare att inte lägga på sig fläsk alls än att bli av med det.

I början tyckte jag inte lightläsk var någon höjdare, men det har nog vuxit på mig. Nu skulle jag nog vilja gå så långt som att säga att lightprodukterna i några fall till och med smakar aningens bättre. Det kanske bara är en vanesak eller nåt?

Skrivet av EntropyQ3:

Det är inte så mycket kalorierna som effekterna på insulinrespons och annat av att dricka ren sockerlösning.
Det är ingen god idé för någon, och när jag bara kan sidsteppa kort- och långsiktiga konsekvenser genom att välja ett sockerfritt alternativ gör jag helst det.
Apotekarnes Julmust Light FTW!

Ja, testade den första gången nu i julas, och blev väldigt positivt överraskad. Inte alls den vederstyggelse jag instinktivt förutsatte att den skulle vara

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Cola zero (och även pepsi max) är godare än vanlig cola/pepsi. Det + inga kalorier. Dricker man sockerläsk känns det som att tänderna ska fräta sönder dessutom.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lossah:

...Det + inga kalorier. ...

Ordmärkare sover aldrig : "inga"(kalorier) är en överdrift, lämpligare ord är "få" eller "avsevärt färre" (kalorier).

Jag har hittills inte sett någon "Zero/light-produkt" med noll kalorier (kcal.), rätta mig gärna!

Permalänk
Inaktiv

Och ser man på dansukker.se så har socker inte heller någon signifikant inverkan på populationens kaloriintag:

Citat:

"Blir man fet av socker?
...
Nej, eftersom socker i sig självt inte innehåller mer energi än andra näringsämnen.

Faktiskt så innehåller 1 gram socker samma mängd kalorier som 1 g protein och knappt hälften så många kalorier som 1 gram fett. Alla energigivande näringsämnen bidrar till övervikt, om man intar mer av dem än man har behov av – också kallad energibalans.

Utveckling av övervikt är en fråga om det totala energiintaget i förhållande till den totala energiförbrukningen. Det är också resultatet av ett samspel mellan flera faktorer, t.ex. ärftliga förhållanden, kost- och motionsvanor och psykosociala aspekter. Dessutom tycks fetma också ha en social och utbildningsmässig orsak. Allt detta – och mycket mer – måste man ta med i beräkningen, när man vill lösa problemet med fetma. Det är inte tillräckligt att bara fokusera på en enskild faktor som t.ex. sockerinnehållet i olika produkter eller antalet idrottslektioner i skolan.!"

Det beror alltså snarare på utbildningsnivå, samspelet mellan ärftliga faktorer, kost och motionsvanor och psykosociala aspekter. Sockerinnehållet i produkter har "inget" (eller väldigt lite) med det hela att göra... enligt dansukker

Permalänk
Föredetting

Jag äcklas dessvärre av sötningsmedel till den grad att det inte ens funkar i låtsasmat som Huel för min del. Dricker inte mycket läsk nuförtiden, men när jag väl gör det brukar det bli en 200 ml-flaska San Pellegrino Aranciata Rossa – den totala mängden socker stannar vid 17 gram, medan en vanlig 330 cl-burk/flaska läsk landar på 30–33 gram.

Socker i alla dess former är förstås inte bra – men vi har i alla fall inte HFCS i läsken här hemma. Tur att vi har en mjölklobby, och inte en majslobby.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag dricker nästan uteslutande light-läsk, men det är bara vissa som smakar bra i mitt tycke. Cola zero är inget vidare... Pepsi Max är ända colan jag gillar. Dr Pepper Zero är ok, och Troca Zero... och så Monster Zero, den blå "original".

Har på senare år börjat tycka att sockrad läsk smakar äckelpäckel. Ger mig nån vidrig bismak

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Kylskåpskall Pepsi Max är det jag helst dricker numera Samma som @lord_dubbdäck säger så ger vanlig läsk mig någon hemsk eftersmak, typ ruttet, antar att det är sockret blandat med bakterier i munnen som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

..och "Monster Energy Zero Ultra" 16 fl oz (47cl) innehåller ju mustiga 14 kcal. (17kcal/500ml).

Kanske har läsktillverkarna någon baktanke med att kalla sina produkter "zero", för inte är det noll kalorier(kcal.) de menar

Ha, se där. Ska jag vara ärlig köper jag den bara för jag tycker det är den godaste läsken (även om det är en energidryck.) Tänkte att den var Zero var en bonus men då är det inte riktigt så... nåväl 14 kcal är inte hela världen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon257891:

Kan väl passa på att nämna några vanliga drycker som ibland nämns som/tros vara "nyttiga"

Apelsinjos: 148 kcal/33cl
Äppeljos: 148 kcal/33cl
Äppelmust med fruktkött: 165 kcal/33cl
Mellanmjölk (1,5%): 148 kcal/33cl
Standardmjölk (3,0%): 198 kcal/33cl

Vatten: 0 kcal/33cl

Nej! Nu får du mjölkmaffian efter dig!

Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag dricker nästan uteslutande light-läsk, men det är bara vissa som smakar bra i mitt tycke. Cola zero är inget vidare... Pepsi Max är ända colan jag gillar. Dr Pepper Zero är ok, och Troca Zero... och så Monster Zero, den blå "original".

Har på senare år börjat tycka att sockrad läsk smakar äckelpäckel. Ger mig nån vidrig bismak

Dr Pepper Zero måste jag faktiskt prova om jag någonsin snubblar över denna. Där jag själv bor är vi ett fåtal som gillar Dr Pepper så rätt kört med Light.

Permalänk
Inaktiv

Läsk är min favoritlast här i livet. Tog en paus i början av december och som jag fortfarande håller. Brukar bli att det börjar på semestern, man börjar köpa läsk och har alltid minst en oöppnad 1,5L flaska i skafferiet (favoriten är Dr Pepper, varvas med Pepsi, 7up, Zingo Tropical och i mer sällsynta fall Fanta och Coca Cola) och slutar ofta med att jag tömmer i mig flaska efter flaska tills jag tappat suget ett tag. Nu i höstas gjorde jag inte det och väl medveten hur extremt usel den dieten är för kroppen så har jag tagit min paus.

Sodastream ersätter det jag vill få ut av mitt läskdrickande rätt bra. Kör idag bara vatten, inga tillsatser. Gillar inte Light-produkter, någon gång har jag köpt fel av misstag och inser omedelbart problemet.

Blir väl att börja igen vid något lämpligt tillfälle, snart semester igen om inte annat. Lite oroad att min lokala butik slutar sälja Dr Pepper men ser ganska lugnt ut än så länge. Efter att även jag insett att andra länder har mycket mindre sötad läsk så är det något jag gärna ser mer av här. Inte sockret jag dricker läsk för, men likväl är det vad man får.

Någon mer i en liknande situation där man i det närmaste blir beroende av läsken? Inte jämförbart med andra beroenden i mitt tycke, men nog märks det att något saknas i början om man druckit rätt intensivt av det.

Permalänk
Medlem

Alltså rent kalorimässigt är det ju sjukt jävla ovärt att dricka sina kalorier. Som man bryr sig om just sin vikt så är ju socker-läsk rena mardrömmen. Skulle få rysningar av att veta att jag precis svept i mig 200kcal utan en gnutta mättnadskänsla.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon257891:

Siffror må vara entydiga men ibland blir saker tydligare/enklare när man visualiserar dem, så är det för mig i varje fall...

http://i.imgur.com/edhJIdD.jpg

Lika många kalorier (kcal./kJ) till vänster som till höger (Precis som det står på förpackningarna)!

Är "Original taste"/"Sockerläsken" (till höger) verkligen sååå mycket godare (139 ggr.)?

För mig blev valet enkelt (men då är jag en av dem som inte behöver gå upp i vikt). Lika enkelt blir det såklart om man är den som behöver gå upp

Självklart är det upp till var och en att själv avgöra om sitt tycke och smak.

Hur väljer du?
Är det kalorierna eller smaken som avgör? Eller kanske både och?
(Så är det för mig nuförtiden; numera föredrar jag "Zero", både kalori (kcal./kJ) och smakmässigt! ("Light" däremot går bort!)

Eller kanske är det något helt annat som är avgörande för dig? Berätta!

#drickblaskers #SweLäskers

Edit: f.ö. är jag rätt nöjd med fotot, även om jag kunde spenderat mer tid på att arrangera burkarna

För mig handlar det om att jag är väldigt känslig mot eftersmaken som finns generellt i sötningsmedel, jag kan känna av det väldigt väl och blir inte lätt lurad även om jag kan bli om det är ett lågt innehåll.

Sen har vi en annan aspekt som det forskas en del om och det är om det triggar insulin i kroppen även om det är helt "sockerfritt" och här vet vi inte så mycket mer än att vissa människor har gått upp i vikt av att gå över till sockerfritt medan andra går ner i vikt. Forskningen är intressant oavsett på området.

Att stirra på kalorierna behöver inte betyda att det i det långa loppet är ett hälsosammare val för dig utan det är snarare att dra ner på den totala förbrukningen i så fall och dricka vatten istället.

10/10 till bilden! Det är en väldigt bra överblick trots allt jag gafflar om ovan.

Länk där samma fråga ställs gällande insulinrespons på sockerfritt: https://www.health.harvard.edu/diabetes/ask-the-doctor-do-art...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför det inte finns en mix när det gäller läsk, 50% socker, men kompenserat med sötningsmedel. Eller vilken % mix som skulle passa

Jag har svårt för vanligt-sötad coca cola, pepsi och sådant. Jag tycker det är en obehaglig socker-textur. Smaken är nog annars bättre.
Avskyr socker i te, men sötningspiller går bra.
Sen så tycker jag alla dessa sötningspiller osv man kan köpa är alldeles för starka. Brukar försöka dela upp varje liten i 4 bitar, och sen ha i min dricka istället för socker.

Saft är den enda drycken där jag nästan alltid vill ha socker istället för sötningsmedel. Fun light har ärrat mig för livet.
Sen så slipper jag energi-spikarna jag brukar få av socker när jag dricker läskeblask utan socker är bara positivt.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Alltså rent kalorimässigt är det ju sjukt jävla ovärt att dricka sina kalorier. Som man bryr sig om just sin vikt så är ju socker-läsk rena mardrömmen. Skulle få rysningar av att veta att jag precis svept i mig 200kcal utan en gnutta mättnadskänsla.

.. Har du aldrig druckit dig mätt :D?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Pepsi Max är livet, come at me

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Idag blev jag "tvungen" att dricka vanlig cola från mcdonalds då zero var slut. Reagerade direkt på att den smakade jord/mögel, och det är _inte_ första gången jag känner den smaken från läsk på hamburgerrestauranger. Någon som vet vad detta beror på? Har aldrig känt smaken från flaska/burk men säkert 10-15 ggr från "kran".

Det är väldigt ofta mögel i såna maskiner. Oklart hur läget är i Sverige men i staterna så hittar man mögel i 8/10 såna vid tester (om jag kommer ihåg rätt på nummer, har inte källor redo).

Läsk/öl från pump och is från deras ismaskiner ska man undvika om man inte gillar mögel och bakterier från avföring

Jag har provat byta ut lite läsk mot zero/light. Tyvärr smakar många hemskt illa.
Fanta exotic och Trocadero Zero går ner men smaken känns fel, produkterna hade behövt vara mycket billigare än med socker imo. 5-7kr för 1.5L zero dricka hade varit bättre imo, när den med socker kostar kring 11kr.

Cocacola zero går fan inte imo, hellre är jag utan. Eftersmaken är ju så bitter, får ju rysningar av hur illa det är. Jag räknar istället in kalorierna i läsken i min veckoplanering (brukar köpa 1L~ i veckan så 420kcal~ är inte så svårt att klämma in). Typ halvera mängden kolhydrater vid middagen på fredagen när läsken dricks så är det lite mer balanserat.

Vi har ju som tur är fortfarande grymt god läsk eftersom den görs på bra rent socker. Bara ställen med rörsocker som kan ha godare läsk.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag dricker uteslutande Zero och tycker att det smakar mycket godare.
Cola, Pepsi och Trocadero Zero <3

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m1k3_dd:

Amen to that!

Som allmänt intresserad av forskningsresultat, vare sig kvantfysik/-datorer eller hälsa, så bidrar jag till folkhälsan med följande :

Det har gjorts studier (vetenskapliga, "av riktiga forskare") som indikerar att sötningsmedel ger samma fetma-orsakande processer i kroppen som vanligt socker.
Främst insulinrespons/-påslag, vilket primärt är vad som ger fettlagring... och på sikt "stressar sönder" bukspottkörteln (som normalt producerar insulin).

Så... det är främst snabba kolhydrater (raffinerat socker värst, men enligt ovan även sötningsmedel) som lätt leder till fetma samt diabetes.

Ju snabbare kolhydrater (hur lätt och snabbt utsöndring av insulin triggas), desto mer försöker bukspottkörteln mota det förhöjda blodsockret med insulin.

Att folk har svårt att hålla sig borta från bl.a. allt som smakar sött beror på dopamin-utsöndring, och det (dopamin) blir man "hooked" på... mer/mindre ett beroende alltså.

Om man vill referera till studier (men inte orkar titta på dem själv: som jag ) så är, enligt min subjektiva åsikt, Jacobs artiklar på tyngre.se ofta en bra och trovärdig sammanfattning av gällande koncensus vad gäller forskningsläget (åsikter/påståenden/påhopp från dietfanatiker av slumpmässig diet vars förträfflighet saknar evidens undanbedes).

Såhär säger han i artikeln Varför sötningsmedel bevisligen är bättre än socker – i alla fall i dryck.

Summering (från summeringen):

Citat:

Summering – ska du dricka något sött så drick med sötningsmedel

För att summera allt det här så är evidensen idag ganska tydlig med att sötningsmedel är bättre än socker. I alla fall när det gäller drycker som är det som har undersökts i de flesta av studierna. Det kan säkert låta som att det fortfarande finns en osäkerhet här och det gör det i princip alltid när det gäller sötningsmedel.

Jag kan däremot inte komma på något annat livsmedel som har så mycket evidens som visar att det är dåligt som sockersötade drycker och när då flera studier konsekvent pekar mot att drycker med sötningsmedel är bättre så finns det ingen rationell orsak till att välja någonting sockersötat om du utgår från hälsa. Om du däremot väljer helt efter smak så får du så klart välja vad du vill.

Sen om du vill fortsätta att oroa dig för sötningsmedel så finns så klart vatten. Det är tryggt, billigt och oftast mest lättillgängligt. Personligen tänker jag dock inte oroa mig för hypotetiska faror som ingen kunnat påvisa i studier som varat i flera månader och där det inte heller finns någon direkt förklaringsmekanism för varför det skulle bli dåligt över längre tid.

Permalänk
Medlem

Älskar Zero, kan inte dricka vanlig Cola längre!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

För mig handlar det om att jag är väldigt känslig mot eftersmaken som finns generellt i sötningsmedel, jag kan känna av det väldigt väl och blir inte lätt lurad även om jag kan bli om det är ett lågt innehåll.

Sen har vi en annan aspekt som det forskas en del om och det är om det triggar insulin i kroppen även om det är helt "sockerfritt" och här vet vi inte så mycket mer än att vissa människor har gått upp i vikt av att gå över till sockerfritt medan andra går ner i vikt. Forskningen är intressant oavsett på området.

Att stirra på kalorierna behöver inte betyda att det i det långa loppet är ett hälsosammare val för dig utan det är snarare att dra ner på den totala förbrukningen i så fall och dricka vatten istället.

10/10 till bilden! Det är en väldigt bra överblick trots allt jag gafflar om ovan.

Länk där samma fråga ställs gällande insulinrespons på sockerfritt: https://www.health.harvard.edu/diabetes/ask-the-doctor-do-art...

Myten kring insulinrespons av sötningsmedel började väl för typ 7 år sedan och byggde väl på en rätt värdelös studie gjort på sötningsmedlet Sackarin som typ inte används i mer än suketter.
Kort summerat så är sötningsmedel alltid bättre en socker men de betyder ju inte att man ska hälla i sig liter av de varje dag. Det bästa för kroppen och tänderna är vatten och om man nu måste ha läsk drick de i kombination med mat så sparar du på tänderna.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk

TrocaZero och Nocco, sen en till jag inte kommer ihåg märket på.. men smaken är marshmallows och jordgubbar.. en sådan BCAA träningsdryck utan socker.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Idag blev jag "tvungen" att dricka vanlig cola från mcdonalds då zero var slut. Reagerade direkt på att den smakade jord/mögel, och det är _inte_ första gången jag känner den smaken från läsk på hamburgerrestauranger. Någon som vet vad detta beror på? Har aldrig känt smaken från flaska/burk men säkert 10-15 ggr från "kran".

Att det smakar mögel kan bero på att det är mögel, inte helt ovanligt i läskblandare, sockret matar möglet. På ställen där burkar/flaskor med cola tillverkas är det garanterat mycket strängare hygienkrav än vad sker på random macdolands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Pepsi Max är livet, come at me

Tror du sparkar in öppna dörrar, eller iallafall halvöppna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

.. Har du aldrig druckit dig mätt :D?

En rap sen är man hungrigare än innan =P

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.