Visa foto från Synology NAS i Samsung Smart TV

Permalänk
Medlem

Visa foto från Synology NAS i Samsung Smart TV

Har en Synology DS220+ och en ny Samsung smart TV inkopplade på hemmanätet.
Gick bra att se video från NASen i TVn med DSvideo appen i TVn och VideoStation appen i Synologyn.
Men har inte lyckats hitta bra appar för att på TVn se de foton jag har i NASen.
Någon som har bra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedre:

Har en Synology DS220+ och en ny Samsung smart TV inkopplade på hemmanätet.
Gick bra att se video från NASen i TVn med DSvideo appen i TVn och VideoStation appen i Synologyn.
Men har inte lyckats hitta bra appar för att på TVn se de foton jag har i NASen.
Någon som har bra tips?

Om du installerar "Media Server" på NASen så skall du kunna kolla på bilderna på TVn om du väljer NASen bland enheter.
När jag körde filmer direkt från NASen var det inga problem att kolla på foto också, man måste bara ställa in vilka mappar som skall visas, tyvärr kommer jag inte ihåg inställningarna men det var inga stora problem.

Permalänk
Medlem

Har nu installerat Media Server på NASen. Men vilken app skall jag välja i Samsung TVn? NAS-en finns ju inte i TVn som separat enhet. Man måste ju länka till den i någon specifik app? Någon som vet vilken?

Permalänk
Medlem

Synology har en app som heter DS photo testa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedre:

Har nu installerat Media Server på NASen. Men vilken app skall jag välja i Samsung TVn? NAS-en finns ju inte i TVn som separat enhet. Man måste ju länka till den i någon specifik app? Någon som vet vilken?

Nu vet jag inte vad du har för Samsung TV, men min är 2 - 3 år gammal och där går jag till källa och väljer NAS.
Sen får man upp 3 mappar varav en heter Bild och där ser jag alla mina foto.

Men som jag sa så måste du ställa in NAS rätt för att det skall fungera och ge tillstånd så att Tv kan se bilderna.
Om du går in i kontrollpanelen (på NAS) och väljer "Delad mapp" så måste du lägga till den mapp där du har alla foto och sedan ge tillstånd till vilka användare som får göra vad.

Kommer inte ihåg om jag sedan behövde logga in på NAS via TV första gången på ett av kontona, går ju i så fall att skapa ett eget konto för TV'n.

Edit: Måste även "aktivera" TV'n genom inställningarna i Media Server, välj enhetslista under DMA-kompatibilitet för att hitta alla enheter som är anslutna till nätverket.
Jag kör standard profil, men där finns även en profil som heter Samsung TV, vet inte vad som skiljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu vet jag inte vad du har för Samsung TV, men min är 2 - 3 år gammal och där går jag till källa och väljer NAS.
Sen får man upp 3 mappar varav en heter Bild och där ser jag alla mina foto.

Men som jag sa så måste du ställa in NAS rätt för att det skall fungera och ge tillstånd så att Tv kan se bilderna.
Om du går in i kontrollpanelen (på NAS) och väljer "Delad mapp" så måste du lägga till den mapp där du har alla foto och sedan ge tillstånd till vilka användare som får göra vad.

Kommer inte ihåg om jag sedan behövde logga in på NAS via TV första gången på ett av kontona, går ju i så fall att skapa ett eget konto för TV'n.

Edit: Måste även "aktivera" TV'n genom inställningarna i Media Server, välj enhetslista under DMA-kompatibilitet för att hitta alla enheter som är anslutna till nätverket.
Jag kör standard profil, men där finns även en profil som heter Samsung TV, vet inte vad som skiljer.

Tack MacAllan för informationen - det löste mitt problem! Hade faktiskt inte upptäckt att NAS-en fanns med bland Källor direkt på TV'n.
Trodde man behövde någon app för att visa dem, på samma sätt som krävdes för att visa Video, men det behövdes ju inte.