Gelid fixerar AM4-processorer i sockeln med ny ram

Permalänk
Melding Plague

Gelid fixerar AM4-processorer i sockeln med ny ram

Processorer som följer med kylaren upp ur sockeln vid avmontering kan snart vara ett minne blott – för Gelid-kunder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevlig och enkel lösning på ett vanligt förekommande problem på AM4! (Och andra PGA-baserade socklar för den delen.)

Kan komplettera med vad man bör göra om man har en AM4-dator där man inte får av kylaren:

1. Dra inte hårt rakt ut för att ta loss kylaren om den sitter fast. Vrid istället på kylaren för att föröka "bryta loss klibbet".
2. Om det inte vill lossna, är ett tips att starta datorn och köra lite Prime95 så att processorn och därmed kylpastan blir varm, så blir den smidigare att jobba med.

Hoppas att AMD gör en bättre sockel när AM5 kommer ut Här är ju LGA (som bl.a. Intel använder i Socket 115x/1200, och även AMD för Theadripper och Epyc) bättre. (Även om PGA också har sina fördelar.)

Permalänk
Medlem

Detta känns som ett tillbehör som borde följa med alla moderkort med AM4-sockel för att minska risken för skada vid demontering av kylare/processor. Jag själv har låtit systemet gå en halvtimme innan jag demonterar processorn just för att kylpastan ska vara lite mer medgörlig med det känns ändå som att man får vara väldigt försiktig för att inte riskera problemet med att processorn dras upp ur sockeln.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag har ingen AMD-CPU (än) men vill ha en sån bracket! Borde typ följa med processorn eller moderkorten

Permalänk
Medlem

Verkar främst vara ett problem med stockkylare då det är svårt att vrida dem och den inkluderade kylpastan är som klister när den suttit ett tag. Annars bara att vrida kylaren tills pastan släpper och vara försiktig men hade såklart varit bra om det inte var ett problem alls.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kenneth:

Jag har ingen AMD-CPU (än) men vill ha en sån bracket! Borde typ följa med processorn eller moderkorten

Det är vettigast om den följer med kylaren tänker jag, eftersom det är kompatibilitet med kylaren som är mest kritisk? Även om det egentligen inte är kylarens "fel" så att säga.

Permalänk
Medlem

Mina tankar går direkt till att det är dags att uppdatera hela PC formatet.
Vi har nu RGB på allt och moderkort i olika färger. Utöver det har det inte hänt mycket sedan 486 var ny.

Nog fan kan hela modermodemet osv designas bättre.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är lätt att vara efterklok. Det får medges.

Jag har emellertid tidigare svurit över att AMD efter 30 år fortfarande har en sockellösning som är så pass osäker. Det borde liksom ha lösts iaf för ett gäng år sedan.
Nu har jag inte själv skadat något, men även jag har ofrivilligt lyckats få med processorn ur sockeln när man endast önskat lyfta processorkylaren.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

har aldrig vetat att det varit ett problem alls, aldrig varit med om att cpun lossnat. fast oandra sidan tycker jag det säger sig lite självt att man inte sliter den rakt utan vrider av den lite fint.
Har läst här om folk som lyckats med det men då har man mest undrat "hur tänkte du där".

säkert bra om man är nybörjare eller ovan eller vet att oaktsamma och okunniga människor ska mecka med datorn.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Har varit med om att processorn följt med upp ett par gånger, måste varit på AM2+ eller AM3-tiden. Då kunde kan stå och bråka med kylaren tills det sa *plopp* så kollade man ner och såg en tom sockel. Som tur är verkade både processor och mobo klara sig bra.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Arctic Silver, varm från när datorn nyss var igång, är i alla fall närmast som kylskåpskall matolja i konsistensen. Rinner som bara den!
Så ett tips är att montera av kylaren omedelbart efter att datorn varit på och lite mer belastad. Lite som när man tömmer olja ur en motor, så bör det göras när motorn, och oljan, är varm för att den ska rinna lättare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kul att se en så pass enkel lösning, oerkört smart men ack så simpelt!

Permalänk
Medlem

Nästa gång så lossnar inte CPU:n men värmspridaren följer med istället. Då kan ni passa på att delida CPU:n

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Är detta verkligen ett problem undrar jag? Har aldrig tänkt på de när jag monterat bort kylaren. Den är ju inte direkt fastlimmad mot cpun, bara lite motstånd från kylpastan.

Permalänk
Medlem

Jag har för vana att varmköra processorn en stund innan den ska tas ut så har aldrig haft problemet att kylpasta blir som klister utan det släpper som det ska men använder man kylpasta av lägre kvalitet som blir hård och blir som ett klister så kan det här nog vara en bra lösning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tips 1: Använd INTE AMD:s medföljande pasta som är förapplicerad på kylaren. Den är som cement.
Det var när jag hade den som min CPU följde med upp.
Cooler Masters är fortfarande lite flytande efter ett år, och var inga bekymmer med.
Tips 2: Vrid kylaren när ni tagit bort skruvarna som fäster den, och känn ett litet "fjupp" i kylaren, så släpper den utan att processorn följer med

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Nästa gång så lossnar inte CPU:n men värmspridaren följer med istället. Då kan ni passa på att delida CPU:n

gelid:ad CPU

...

Skämt åsido, om det vore ett problem så borde det ju hända hela tiden på typ LGA-processorer som t.ex. Intels socket 115x/1200?

Permalänk
Medlem

Jag kör bara 5min stresstest med CPU-Z, sen är det bara lyfta rakt upp. Funkar alltid.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bosse78:

Jag kör bara 5min stresstest med CPU-Z, sen är det bara lyfta rakt upp. Funkar alltid.

Förutom om moderkortet eller CPU:n är dött alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Förutom om moderkortet eller CPU:n är dött alltså.

då kör jag med hårtork en stund

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Har aldrig upplevt detta som ett problem och jag har meckat med hårdvara i datorer sedan sent 80tal...

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Är detta ett problem just för AM4 eller har detta varit ett problem för tidigare AMD socklar?
Aldrig hört talas om det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

då kör jag med hårtork en stund

Funkar helt kanon, även när man ska ha på pasta som är seg som kall sirap.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ELF:

Är detta ett problem just för AM4 eller har detta varit ett problem för tidigare AMD socklar?
Aldrig hört talas om det.

Det är ett problem med PGA-socklar i kombination med stora värmespridare. D.v.s. sockel 423 och 478, 754, 939 och AMx.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Har aldrig upplevt detta som ett problem och jag har meckat med hårdvara i datorer sedan sent 80tal...

Då har du haft tur.

Jag duckade en kula när jag skulle låna min broders 2600 för att uppgradera min 450-bräda så jag kunde använda min 3600..

Drog loss hans kylare och där satt processorn kvar på kylaren.. jisses. Speciellt AMD's egna kylpasta är som klister.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Är detta verkligen ett problem undrar jag? Har aldrig tänkt på de när jag monterat bort kylaren. Den är ju inte direkt fastlimmad mot cpun, bara lite motstånd från kylpastan.

Det hände med en 3700X och Corsair H150i med Noctua nt-h1 kylpasta för mig. Ett par böjda pins i ett hörn (relativt tur).

Permalänk
Medlem

Gelids kylpasta är grymt bra, trist bara att de stora kedjorna inte fattat galoppen och bara säljer skräp.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att en sån där borde gå att 3D printa? Nån som har en STL på en liknade lösning?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

hehe, ja priset kan man ju inte klaga på i alla fall.

men senast jag hade problem med att en processor följde med upp var på S939. inte roligt. Men det kändes som en gång för mycket, och att det fortfarande kan vara ett problem känns lite som ett designproblem, även om det inte händer mig så ofta (och nu sitter jag ju inte och tar bort min kylare en gång per månad direkt heller för den delen)

Permalänk
Medlem

Ingen dum idé, även om jag aldrig råkat ut för något problem med detta själv. Beror väl på vilken kylare och vilken kylpasta man använder sig av, kan jag tänka mig.

För övrigt föredrar jag utan tvekan PGA, aldrig några problem till skillnad från LGA med sina förbannade små fisfjädrar som inte tål att man andas på dem ens (ja, jag har råkat bricka ett moderkort och nej, det var inte kul).

Visa signatur

5950X, 3090