Ersättare till LastPass?

Permalänk
Medlem

Ersättare till LastPass?

Hej

Har haft LastPass nu i något år och är väldigt nöjd med det. Men nu ska det bara gå att använda på 1 enhet gratis. Jag gillar inte att betala för sådana här saker så undersöker vad jag har för alternativ. Idag har jag det på datorn och sedan på telefonen. Det vill jag även fortsättningsvis ha och sedan skall det vara gratis:). Vad är mina alternativ?

Eftersom jag har LastPass och väldigt många lösenord till alla möjliga och omöjliga konton/sidor osv. så vill jag gärna ha något som är lätt att gå över till. Att bygga upp alla mina lösenord och organisera allt från grunden med LastPass tog mig nog heltidsarbete i 2 veckor. Så värdesätter en hel del hur smidigt det är att flytta över alla lösenord till den nya sajten.

Fingertrycksverifiering med mobilen och som LastPass fungerar på datorn tycker jag har varit smidigt.

Risken är väl att den nya lösenordshanteraren jag väljer börjar ta betalt efter något år med...

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Keepass?

Har använt det i många år och är väldigt nöjd. Är lite osäker hurvida det finns browser-exstentions och liknande då jag inte använder mig utav det. Tror dock det är väldigt mycket mer basic än lastpass men dock helt gratis.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Dashlane?

Permalänk
Medlem

Har inte använt det på mobil, men är väldigt nöjd med KeePass (både gratis och open source). Finns dock ingen officiell version för Android men finns populära och, vad det verkar, välfungerande portningar med möjlighet att lagra databasen på valfri molntjänst, FTP eller bara lokalt om man så önskar.

Ska gå att exportera CSV i Lastpass och importera i Keepass, hur sömlöst det är vet jag dock inte.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Dashlane?

Är personligen en användare av Dashlane, men inom snar framtid kommer Windows applikationen sluta fungera och de går över till ett webbaserat UI istället.
Windows applikationen var väl en av huvudanledningarna till varför jag valde Dashlane

Gratis versionen av Dashlane är också bara en enhet, därför jag har använt premium version. Men kommer troligtvis byta när de går ut nu i Maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Hej

Har haft LastPass nu i något år och är väldigt nöjd med det. Men nu ska det bara gå att använda på 1 enhet gratis. Jag gillar inte att betala för sådana här saker så undersöker vad jag har för alternativ. Idag har jag det på datorn och sedan på telefonen. Det vill jag även fortsättningsvis ha och sedan skall det vara gratis:). Vad är mina alternativ?

Vad gillar du mer att inte betala för? Datorkomponenter? Mat? Kollektivtrafik?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Bitwarden är min favorit som jag bytte till från Lastpass

Permalänk
Medlem

Jag använder också Bitwarden. Den fungerar väldigt bra för min del. Jag tror att gratis-varianten stödjer flera olika samtidiga enheter.

Permalänk
Medlem

Jag kör Bitwarden-server i Rust: https://github.com/dani-garcia/bitwarden_rs och hostar den själv i en Docker-container. Dagliga backups av databasen till Google Drive. Gratis och full kontroll. Har konton till alla familjemedlemmar som använder Bitwarden-appen i sina Android/iPhones.

Hade tidigare 1Password men övergav det när de började med prenumerationsmodell och lät den gamla versionen förfalla.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Locos:

Hej

Har haft LastPass nu i något år och är väldigt nöjd med det. Men nu ska det bara gå att använda på 1 enhet gratis. Jag gillar inte att betala för sådana här saker så undersöker vad jag har för alternativ. Idag har jag det på datorn och sedan på telefonen. Det vill jag även fortsättningsvis ha och sedan skall det vara gratis:). Vad är mina alternativ?

Eftersom jag har LastPass och väldigt många lösenord till alla möjliga och omöjliga konton/sidor osv. så vill jag gärna ha något som är lätt att gå över till. Att bygga upp alla mina lösenord och organisera allt från grunden med LastPass tog mig nog heltidsarbete i 2 veckor. Så värdesätter en hel del hur smidigt det är att flytta över alla lösenord till den nya sajten.

Fingertrycksverifiering med mobilen och som LastPass fungerar på datorn tycker jag har varit smidigt.

Risken är väl att den nya lösenordshanteraren jag väljer börjar ta betalt efter något år med...

Om du gillar tjänsten, varför denna ovilja att betala för den?

Själv har jag kört Keepass i evigheter. Aldrig använt Lastpass, tycker tjänsten som koncept är sårbar. Hur vet jag att de inte säljer, läcker mina uppgifter eller för den delen lättare hackas när så mycket kunduppgifter finns på samma ställe. Sedan när tjänsten också var gratis.

KeePass! Keep Ass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Kanske kan MyKi vara något? Den har den klart bästa lösenordsintegrationen jag sett.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag gick över till Bitwarden förra veckan och än så länge så har jag inte haft några problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vad gillar du mer att inte betala för? Datorkomponenter? Mat? Kollektivtrafik?

Fördomarna haglar här märker jag🙂. Det jag kan undgå att betala för om det finns gratisversioner, som exempelvis finansieras av reklam, så tar jag gärna dem. Jag betalar för all programvara och laddar aldrig ner något olagligt. Har dyra tv-abonnemang osv. Gillar för övrigt också att betala skatt. Så nu har vi utrett den frågan🙂

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vad gillar du mer att inte betala för? Datorkomponenter? Mat? Kollektivtrafik?

Varför betala mer än man behöver, man väljer ju den tjänst som passar ens behov till lägsta pris. Det gäller även datorkomponenter, mat och transport.

Men visst, en del gillar ju att betala överpriser till ingen nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag gick över till Bitwarden förra veckan och än så länge så har jag inte haft några problem

Är det gratis för både telefon och dator? Fungerar det bra på bägge?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Är det gratis för både telefon och dator? Fungerar det bra på bägge?

Ja, inga problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Varför betala mer än man behöver, man väljer ju den tjänst som passar ens behov till lägsta pris. Det gäller även datorkomponenter, mat och transport.

Men visst, en del gillar ju att betala överpriser till ingen nytta.

Precis! Jag körde länge med den gratislagringen som fanns för drive, OneDrive och pCloud. Men efter ett tag blev det jobbigt och jag bestämde mig att betala för en av dem. Så jag försöker alltid snåla ner på utgifterna så länge jag kan. Jag har aldrig problem att byta mellan olika telefoner, programvaror eller vad det nu är. Ser det bara som lärorikt att lära mig nya saker. Men visst, det tar lite tid i anspråk.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kanske kan MyKi vara något? Den har den klart bästa lösenordsintegrationen jag sett.

Kollade lite på det men jag vill nog ha något molnbaserat. Lagra saker på min Kinesiskt statskontrollerade spiontelefon känns inte så mycket säkrare😁

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Efter kollat runt lite snabbt på hemsidorna för de olika alternativen ni listat och att majoriteten säger Bitwarden så blir det att jag testar dem🙂.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Innan jag går över till Bitwarden helt så har jag en undran. Hur smidigt är det att byta från dem till en annan lösenordsanvändare? Säg att jag går över till dem. Raderar mitt LastPass konto och kommer på att jag vill gå tillbaks dit igen. Hur smidigt är det?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vad gillar du mer att inte betala för? Datorkomponenter? Mat? Kollektivtrafik?

*snyft snyft* Är saker man betalar för automatiskt bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

*snyft snyft* Är saker man betalar för automatiskt bättre?

Det beror ju på hur man definierar bättre.

Permalänk
Medlem

Bitwarden för gratis pwmanager, använt det i flera år. Skulle jag betala skulle jag nog välja 1password.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Inaktiv

Bytte till Bitwarden idag, exporterade över från lastpass..gick på 3 min. So far so good och open source vilket jag gillar

Permalänk
Medlem

Egenhostad Bitwarden server. Helt klart bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Kollade lite på det men jag vill nog ha något molnbaserat. Lagra saker på min Kinesiskt statskontrollerade spiontelefon känns inte så mycket säkrare😁

Då ska du nog byta telefon för det är betydligt lättare att keylogga din telefon än att i smyg flytta en krypterad fil över telenätet till en superdator i Kina som behöver år på sig att dekryptera dina (då kanske inaktuella?) lösenord.
Din förlust.

Välj då en lösenordshantering som inte används av någon myndighet i USA för då är risken stor att det redan finns bakdörrar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Själv kommer jag behålla Lastpass och betala 26€ per år.
Allt kan inte vara gratis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Själv kommer jag behålla Lastpass och betala 26€ per år.
Allt kan inte vara gratis...

Så är det ju givetvis. Jag betalar exempelvis stora pengar för mitt intresse som är fotboll i form av tv-avtal och saker. Men lösenordshanterare är ännu inte något som jag vill betala för. Med tiden kanske jag kan lägga en liten peng på det. Tycker också LastPass hade kunnat börja med exempelvis 10 euro per år eller något liknande. Nu blir det en rätt dramatisk höjning från gratis till nästan 400 riksdaler.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Hej

Har haft LastPass nu i något år och är väldigt nöjd med det. Men nu ska det bara gå att använda på 1 enhet gratis. Jag gillar inte att betala för sådana här saker så undersöker vad jag har för alternativ. Idag har jag det på datorn och sedan på telefonen. Det vill jag även fortsättningsvis ha och sedan skall det vara gratis:). Vad är mina alternativ?

Eftersom jag har LastPass och väldigt många lösenord till alla möjliga och omöjliga konton/sidor osv. så vill jag gärna ha något som är lätt att gå över till. Att bygga upp alla mina lösenord och organisera allt från grunden med LastPass tog mig nog heltidsarbete i 2 veckor. Så värdesätter en hel del hur smidigt det är att flytta över alla lösenord till den nya sajten.

Fingertrycksverifiering med mobilen och som LastPass fungerar på datorn tycker jag har varit smidigt.

Risken är väl att den nya lösenordshanteraren jag väljer börjar ta betalt efter något år med...

Jag har lastpass via jobbet och ett länkat privat gratiskonto, undrar vad som händer. Inte fått någon information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har lastpass via jobbet och ett länkat privat gratiskonto, undrar vad som händer. Inte fått någon information.

Jag fick ingen information förrän jag loggade in på mitt konto via deras hemsida. Då fick jag upp en banner. Men inget mail eller notis i appen eller liknande.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz