Permalänk
Medlem

3060 benchmarks?

3060 ska lanseras 25:e
1 vecka kvar och jag har inte lyckats hitta en enda recension eller benchmark av kortet.

Läst en del rykten där det ser ut att pendla mellan 2060 super och 2070 super.

När kommer recensionerna?

Skulle inte 2060 super även nylanseras? Hur kommer prissättningen se ut där?
Är prestandan på 3060 närmare 2060 super så blir det ju en direktkonkurrens mellan dessa kort.

Permalänk
Medlem

Den relativa prestanda ska hamna ganska spot on 2070 och lite bättre än 2060S enligt TPU

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Beror på när NDA/Embargo lyfts. Kan ske så sent som någon dag innan eller t.o.m. samma dag som de släpps om prestandan inte läcks innan.

Hittade en artikel på VideoCardz där de brukar publicera läckor att "NVIDIA currently plans to seed first review samples through its partners on February 19th". Om detta skulle stämma och recensenter får sina exemplar den 19e så har de säkerligen ett par dagar på sig att testa, så jag skulle gissa på att recensionerna kommer nära släppdatumet i handeln.

Tror de spekulationer på dess prestanda som är gjorda verkar relativt troliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

3060 ska lanseras 25:e
1 vecka kvar och jag har inte lyckats hitta en enda recension eller benchmark av kortet.

Läst en del rykten där det ser ut att pendla mellan 2060 super och 2070 super.

När kommer recensionerna?

Skulle inte 2060 super även nylanseras? Hur kommer prissättningen se ut där?
Är prestandan på 3060 närmare 2060 super så blir det ju en direktkonkurrens mellan dessa kort.

Du får vänta tills de stora youtubers eller liknaden får ut sina kort för test de brukar oftast lägga upp deras videos eller resensioner 1 dag in kortet släpps. Men om leaks stämmer så skulle jag lägga 800kr på ett 3060 ti som prestera 10% bättre en 2080 super. Eftersom enligt leaks så kommer 3060 bara vara lika bra som ett 2060 super.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Du får vänta tills de stora youtubers eller liknaden får ut sina kort för test de brukar oftast lägga upp deras videos eller resensioner 1 dag in kortet släpps. Men om leaks stämmer så skulle jag lägga 800kr på ett 3060 ti som prestera 10% bättre en 2080 super. Eftersom enligt leaks så kommer 3060 bara vara lika bra som ett 2060 super.

Hade det gått o köpa ett 3060 Ti och helst under 6K så hade jag inte tvekat en sekund.
Men som läget ser ut nu med priser på ca 6.5K och lager som varit tomma sedan de får kort som fanns vid lanseringen såldes, så har jag funderat lite på 3060. Men presterar det bara som ett 2060 super så hoppar jag nog det.
Kan det nå 2070 super i prestanda är det eventuellt intressant.

Frågan är bara hur man får tag i ett 3060 Ti.
Har inte sett ett enda kort komma i lager sedan lanseringen.
Fick ett mail ifrån webhallen att dom hade Gigabyte GeForce RTX 3060Ti Gaming OC 8GB i lager med det verkar ha sålts redan innan nyhetsbrevet nådde fram enligt en här på sweclockers.

Såhär kommer det nog hålla på en bra bit in på hösten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Hade det gått o köpa ett 3060 Ti och helst under 6K så hade jag inte tvekat en sekund.
Men som läget ser ut nu med priser på ca 6.5K och lager som varit tomma sedan de får kort som fanns vid lanseringen såldes, så har jag funderat lite på 3060. Men presterar det bara som ett 2060 super så hoppar jag nog det.
Kan det nå 2070 super i prestanda är det eventuellt intressant.

Frågan är bara hur man får tag i ett 3060 Ti.
Har inte sett ett enda kort komma i lager sedan lanseringen.
Fick ett mail ifrån webhallen att dom hade Gigabyte GeForce RTX 3060Ti Gaming OC 8GB i lager med det verkar ha sålts redan innan nyhetsbrevet nådde fram enligt en här på sweclockers.

Såhär kommer det nog hålla på en bra bit in på hösten..

Tänker samma sak som dig med prestendan men kommer försöka få tag på ett 3060 vid lansering endå. Om jag misslyckas kommer jag försöka få tag på rx 6700xt när de kommer ut eller vänta tills 3060 ti kommer i lager igen. Men de tlär ta ett tag de ända jag har fått höra är att 3060 ti inte kommer in lager först i maj. Och det är en lång väntan eftersom jag sitter på ett hd 7970 just nu eftersom jag precis har sålt mitt rx 580.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

3060 ska lanseras 25:e
1 vecka kvar och jag har inte lyckats hitta en enda recension eller benchmark av kortet.

Läst en del rykten där det ser ut att pendla mellan 2060 super och 2070 super.

När kommer recensionerna?

Skulle inte 2060 super även nylanseras? Hur kommer prissättningen se ut där?
Är prestandan på 3060 närmare 2060 super så blir det ju en direktkonkurrens mellan dessa kort.

Om man kollar på vad rtx 3060 i en laptop så prestera den bättre en ett 2070 super max q. So antagligen så kommer desktop versionen av rtx 3060 prestera ungefär lika bra som ett 2070 super.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwi11:

Måste vara fake eftersom rtx 3060 inte ens har kommit ut. Men vi får hoppas på att prestandan stämmer för då blir det 3060 direkt behöver ju inget bättre för 1080p. så om videon stämmer så kommer rtx 3060 var ungefär lika bra som ett 2070 super.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Måste vara fake eftersom rtx 3060 inte ens har kommit ut.

Finns artiklar om att 3060's redan sålts innan launch, så inte omöjligt att detta stämmer. Finns videos som även visar den minskade hashraten för mining (Zotac-kort). Sannolikt har recensenter även de tillgång till hårdvaran, så det finns ju en chans att det som visas i videon kan vara äkta. Men vi får vänta och se från officiella källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oz_054:

Finns artiklar om att 3060's redan sålts innan launch, så inte omöjligt att detta stämmer. Finns videos som även visar den minskade hashraten för mining (Zotac-kort). Sannolikt har recensenter även de tillgång till hårdvaran, så det finns ju en chans att det som visas i videon kan vara äkta. Men vi får vänta och se från officiella källor.

Antar att video som han länkade var fake eftersom jag kollar på några fler videos som han hade lagt upp om 3060 och kortet presterad olika i varande video.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Antar att video som han länkade var fake eftersom jag kollar på några fler videos som han hade lagt upp om 3060 och kortet presterad olika i varande video.

Så kan det vara, kollade inte på videon mer än några sekunder. På torsdag (om inte NDA/Embargo släpps tidigare) så vet vi exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oz_054:

Så kan det vara, kollade inte på videon mer än några sekunder. På torsdag (om inte NDA/Embargo släpps tidigare) så vet vi exakt.

Linus tech tips burkar släppa ut sin review/benchmark en dag innan korten lanseras.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/Cci2dQ1J-VQ

Efter att ha sett denna video kommer jag inte uppgradera ifrån min 1070 till ett 3060 iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwi11:

https://youtu.be/Cci2dQ1J-VQ

Efter att ha sett denna video kommer jag inte uppgradera ifrån min 1070 till ett 3060 iallafall.

Från 1070 så borde du uppradera till 3060 ti men jag skulle anta att 3060 kommer ha dubbla prestanda av ett 1070.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Inte ens säkert 3060 går att köpa den 25:e..
Tog förgivet att alla butiker som angett releasedatum som 18:00 25:e feb även skulle ha 3060 i lager.

Men fick detta svar av Komplett:

"Dock går det inte att beställa ett 3060 grafikkort just nu.
Vi har inget exakt datum för när vi kan öppna för beställning för detta ännu.
Men pga Covid 19 har hela världens grafikkort tagit slut ungefär.."

Kollar jag runt bland alla webbshoppar så är det enbart proshop som har listat att dom har har 3060 i lager (även dyrast priser av alla).
Övriga webbshoppar verkar bara har säljstart/bokning 25:e feb och sedan får man en köplats som med alla andra grafikkort i 3000-serien.
Jag hoppas jag har fel gällande detta och fler än proshop har 3060 i lager kl 18:00 25:e februari

Blir så matt på det här..

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Inte ens säkert 3060 går att köpa den 25:e..
Tog förgivet att alla butiker som angett releasedatum som 25:e feb att det även skulle finnas i lager.

Men fick detta svar av Komplett:

"Dock går det inte att beställa ett 3060 grafikkort just nu.
Vi har inget exakt datum för när vi kan öppna för beställning för detta ännu.
Men pga Covid 19 har hela världens grafikkort tagit slut ungefär.."

Kollar jag runt bland alla webbshoppar så är det enbart proshop som har listat att dom har har 3060 i lager (även dyrast priser av alla).
Övriga webbshoppar verkar bara har säljstart/bokning 25:e feb och sedan får man en köplats som med alla andra grafikkort i 3000-serien.
Jag hoppas jag har fel gällande detta och fler än proshop har 3060 i lager kl 18:00 25:e februari

Blir så matt på det här..

Det kommer finnas ont om 3060 i lager men det kommer fungera som de har gjort innan de första som beställer för ett grafikkort "direkt" sen så kommer de bli beställningsvara när lagret är slut.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Påstådda prestandasiffror:
https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3060-3dmark-an...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas innerligt detta inte stämmer.
Eller ja, stämmer det så gör det ju valet enkelt att inte köpa 3060.
Då får det bli att hoppas på att bitcoin/ethereum störtdyker så att marknaden kan återgå till det normala igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Jag hoppas innerligt detta inte stämmer.
Eller ja, stämmer det så gör det ju valet enkelt att inte köpa 3060.
Då får det bli att hoppas på att bitcoin/ethereum störtdyker så att marknaden kan återgå till det normala igen.

Kan omjöljigt stämma att ett rtx 3060 är sämre en 2060 super låter overkligt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Jag hoppas innerligt detta inte stämmer.
Eller ja, stämmer det så gör det ju valet enkelt att inte köpa 3060.
Då får det bli att hoppas på att bitcoin/ethereum störtdyker så att marknaden kan återgå till det normala igen.

Jag är lite skeptiskt, det känns som att siffrorna är för dåliga med tanke på specifikationerna i förhållande till 3060Ti och 3070, det borde inte skilja så mycket.

Permalänk
Medlem

Tar gärna emot tips på var jag hittar de senaste reviews/benchmarks när det gäller grafikkort m.m. Vilka är värda att hålla koll på? Lyckades knipa ett MSI GeForce RTX 3060 GAMING X och vill gärna kolla om jag gjorde ett bra köp eller inte.