Testpilot: Patriot Viper VP4100 - NVME med PCI Express 4.0

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Patriot Viper VP4100 - NVME med PCI Express 4.0

Amerikanska Patriot levererar en PCI Express 4.0-enhet till test hos testpiloten David "DavidtheDoom" Kvist.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Samsung 980 Pro series SSD 1TB borde den ha jämfört emot, men det kostar att köpa in allt.

Jag har alltid sagt att det finns ett samband mellan hur mycket data man vill kunna lagra och vilken hastighet man vill ha. Självklart är inte sambandet linjärt, men om man pratar om utrymme för att ha som arbetslagring så går det emot att bli linjärt mer än för vissa nischade laster.

Min poäng är då att 1st 1TB ssd pci express 4.0 med dagens priser endast är till för väldigt speciella laster. Men om vi pratar om användare som har över 10TB SSD som rent arbetslagring för det de sysslar med just nu, så börjar behovet mer komma utan att själva lasten på något sätt är extrem mer än att den är stor. Ibland handlar det om att ens last gör otroligt mycket olika saker, där varje del för sig inte är något speciell.

*edit*
Det var samma sak med nmve ssd. De flesta testade 250GB versionen och diskuterade att de inte så någon mening. Tro tusan det när de jobbade med så lite data, men vi som idag har mycket ssd utrymme märker megatstor skillnad hela tiden, det räcker bara att kopiera en stor fil och skillnaden är enorm.

Permalänk
Medlem

Bra läsning, känns researchat och ingående där det behövs

Jag har själv köpt på mig föör många SSD:er på sistone då intrycket är att de ligger på utomordentligt bra prisnivåer som kanske inte håller till den dagen jag behöver dem (hemmajobb, videomaterial). Då är det PCIe 3.0-modeller som gäller medan 4.0 tar ett ohyggligt stort skutt i pris. Precis som denna. WD Black SN750 1TB går nästan konstant att hitta för ca 1290kr. Har köpt på mig 4st nu och ska stoppa in i mitt ASUS HYPER M.2 för något som jag tror blir ohyggligt löjligt

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samsung 980 Pro series SSD 1TB borde den ha jämfört emot, men det kostar att köpa in allt.

Jag har alltid sagt att det finns ett samband mellan hur mycket data man vill kunna lagra och vilken hastighet man vill ha. Självklart är inte sambandet linjärt, men om man pratar om utrymme för att ha som arbetslagring så går det emot att bli linjärt mer än för vissa nischade laster.

Min poäng är då att 1st 1TB ssd pci express 4.0 med dagens priser endast är till för väldigt speciella laster. Men om vi pratar om användare som har över 10TB SSD som rent arbetslagring för det de sysslar med just nu, så börjar behovet mer komma utan att själva lasten på något sätt är extrem mer än att den är stor. Ibland handlar det om att ens last gör otroligt mycket olika saker, där varje del för sig inte är något speciell.

*edit*
Det var samma sak med nmve ssd. De flesta testade 250GB versionen och diskuterade att de inte så någon mening. Tro tusan det när de jobbade med så lite data, men vi som idag har mycket ssd utrymme märker megatstor skillnad hela tiden, det räcker bara att kopiera en stor fil och skillnaden är enorm.

Förstår inte varför inte WD SN850 Black är med i testet ganska lätt & missa att det är Pcie 3.0 SN750 i Testet.

Är iallafall mot liknande enheter jag vill se skillnaden på Pci-e 4.0

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig läsning
Synd med kylflänsen där bara med det priset och priset ska vi inte ens prata om

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Konstigt att den presterar så dåligt i battlefield?

Permalänk
Medlem

nice artikel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Bra läsning, känns researchat och ingående där det behövs

Jag har själv köpt på mig föör många SSD:er på sistone då intrycket är att de ligger på utomordentligt bra prisnivåer som kanske inte håller till den dagen jag behöver dem (hemmajobb, videomaterial). Då är det PCIe 3.0-modeller som gäller medan 4.0 tar ett ohyggligt stort skutt i pris. Precis som denna. WD Black SN750 1TB går nästan konstant att hitta för ca 1290kr. Har köpt på mig 4st nu och ska stoppa in i mitt ASUS HYPER M.2 för något som jag tror blir ohyggligt löjligt

Vet du om nåt expansionskort som kan köra 4 diskar på x570 brädor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Vet du om nåt expansionskort som kan köra 4 diskar på x570 brädor?

Hmm sannolikt inte mitt ASUS-kort i alla fall. Tror plattformen måste stå för banorna samt ha stöd för att de kan splittas upp, sk "PCIe-bifurcation". Det sistnämnda *ska* x570-brädor ha stöd för generellt, men har man exempelvis bara 8x (antar flesta x570 har så på andra sloten) så fungerar bara slot 1-2.

Vad jag förstår i alla fall.. tänker testa snart själv bara utifall att, eftersom min lediga x16-slot ligger tight intill grafikkort så hade jag kunnat nöja mig med att köra x8 längre ned, men tror inte det kommer fungera baserat på lite lösa kommentarer jag läst on the interwebs.

Jag tror vad du är ute efter är något kort med PLX-chip så att inte bifurcation av icke-existerande banor leder till icke-fungerande nvme-slots Jag har inte alls någon produkterfarenhet inom området men såg denna tråd som pratar om en del modeller.

Annat alternativ är ju att köra grafikkortet på en x8 slot och således ha x16-sloten fri för en bifurcation adapter (:

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ernesto:

Vet du om nåt expansionskort som kan köra 4 diskar på x570 brädor?

Som @Teddis nämner så finns egentligen två alternativ. Antingen kör du en aktiv adapter som använder aktiva PCI Express switchar (PLX är ett varumärke/tillverkare) och du kopplar enheten i en x8 port. Detta begränsar dock till ca 16 GB/s i hastighet.
Det andra alternativet är ett passivt kort i x16-porten (där GPU normalt sitter) och med bifurication-stöd i moderkortet som är rätt mycket hit-n-miss.

Du nog inte använda något grafikkort inkopplat då, och använder du en APU så får du bara ut x8 (för x8 går till den integrerade grafikkretsen). AM4 har bara 24 PCI Express länkar tillgängliga, fördelade på 16/4/4 eller 8/8/4/4.

TLDR, du kommer fortfarande vara bus-begränsad hur du gör. Men pålitligt få 4 st M.2 på ett kort kräver nog en aktiv modell.

Skrivet av Teddis:

Hmm sannolikt inte mitt ASUS-kort i alla fall. Tror plattformen måste stå för banorna samt ha stöd för att de kan splittas upp, sk "PCIe-bifurcation". Det sistnämnda *ska* x570-brädor ha stöd för generellt, men har man exempelvis bara 8x (antar flesta x570 har så på andra sloten) så fungerar bara slot 1-2.

Vad jag förstår i alla fall.. tänker testa snart själv bara utifall att, eftersom min lediga x16-slot ligger tight intill grafikkort så hade jag kunnat nöja mig med att köra x8 längre ned, men tror inte det kommer fungera baserat på lite lösa kommentarer jag läst on the interwebs.

Jag tror vad du är ute efter är något kort med PLX-chip så att inte bifurcation av icke-existerande banor leder till icke-fungerande nvme-slots Jag har inte alls någon produkterfarenhet inom området men såg denna tråd som pratar om en del modeller.

Annat alternativ är ju att köra grafikkortet på en x8 slot och således ha x16-sloten fri för en bifurcation adapter (:

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin