Datorn fryser med visuella artefakter

Permalänk
Medlem

Datorn fryser med visuella artefakter

God afton!

Jag monterade min kära stationära under 2012 med hjälp av Sweclockers. För fyra år sedan började den bjuda på slumpmässiga blåskärmar någon gång i veckan, men det problemet försvann lyckligtvis efter några månader. För snart två år sedan började den till synes helt slumpmässigt att krascha/frysa så att enda sättet för återupplivning är att starta om med chassi-knapparna.

Det sistnämnda problemet förekommer fortfarande några gånger i veckan, men idag uppkom ett helt nytt problem. Mitt i en LoL-match så fryser hela datorn, men färgerna på skärmen blir också helt distorted. (se bilder!)
Jag tvångsstängde av datorn och startade den direkt igen, men samma problem uppkom då direkt vid inloggningsskärmen. Efter att ha tvångsavstängt igen lät jag datorn stå några timmar, vartefter jag öppnade upp den och kollade dammsituationen samt fläktarna. Det var definitivt inte kliniskt rent, men jag kunde inte se något större fysiskt hinder. Efter detta provar jag att starta den igen, varpå allt funkar som det ska. Jag hoppar då in i en LoL-match, men efter 15 minuter så sker exakt samma problem igen.

Råkar Sweclockers ha något förslag på vad det kan vara som spökar?

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i5 3570k
Processorkylare: Gammal sluten vattenkylning från Corsair
Moderkort: Zotac GTX 670 (Zotac var inte känt för sin kvalitet på den tiden)
Hårddisk: OS på 120 gb SSD, generella filer på 2TB HDD 7200 rpm
Nätaggregat: Corsair, typ 650 W
Övrig kylning: Två insug fram, ett utblås bak. Processorkylaren kopplad vid utsuget
Övriga komponenter: Två 1200x1920 skärmar!
Temperaturer: No clue. Fick varning för att CPU eller GPU (minns inte) överhettades för någon vecka sedan, då stängde datorn av sig själv men gick prima att starta senare.

Permalänk
Skrivet av Oneinalifetime:

Fick varning för att CPU eller GPU (minns inte) överhettades för någon vecka sedan, då stängde datorn av sig själv men gick prima att starta senare.

Har du någonsin bytt kylpasta på gpu/cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodiodine:

Har du någonsin bytt kylpasta på gpu/cpu?

Dessvärre inte, jag har för mig att kylaren kom med färdigapplicerad kylpasta så det är fortfarande vad som ligger där i.

Provade att starta den nu alldeles nyss och reagerade på att någon fläkt rivstartade på högvarv. Problemen verkar dessvärre vara kvar den här gången då upplösningen var åt fanders och det löpte gröna streck över skärmen. (se bild nedan)

Jag tänker att ingen komponent borde hinna nå kritisk temperatur under bara uppstarten, vilket implicerar att någon permanent skada kan ha skett? (Sannolikt GPU, right?) Funderar på att prova att starta datorn via moderkortets inbyggda GPU, men vill naturligtvis inte göra någonting värre. Går mina tankor i rimliga banor eller är det något annat jag bör testa först?

Permalänk
Medlem

Har du testat att starta datorn med processorns igpu? Får du samma artefakter där. Bilden påminner väldigt mycket om en överhettad i värsta fall trasig GPU. Jag skulle prova att byta kylpastan och kanske även fläktarna på grafikkortet (mest för att det är roligt och intressant). Att få lite koll på temperaturer etc. i systemet är också något du bör göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Har du testat att starta datorn med processorns igpu? Får du samma artefakter där. Bilden påminner väldigt mycket om en överhettad i värsta fall trasig GPU. Jag skulle prova att byta kylpastan och kanske även fläktarna på grafikkortet (mest för att det är roligt och intressant). Att få lite koll på temperaturer etc. i systemet är också något du bör göra.

Tänkte precis prova inbyggda grafikkortet. Läste att man aktiverade det i BIOS, men datorn frös på samma sätt även där... Räcker det med att koppla ur DVI-kablarna från grafikkortet och sätta en i moderkortet för att datorn ska koppla om eller hur går man till väga då?

Jag tyckte det var spännande att hålla på med fläktkurvor och sånt i MSI afterburner och motsvarande program under de första åren med datorn, men tog det nog för givet när intresset svek.

Permalänk
Medlem

Moderkortet måste ha en bildingång (ofta minst en hdmi). Du behöver normalt inte aktivera något i bios utan det är bara att stoppa in bildkabeln. Om du finner det lätt kan du även ta ut ditt separata grafikkort så att du är säker på att det inte stör. Det tråkiga med ett så gammalt system som du har är att felet kan ligga lite varstans och det kan ligga rätt mycket felsökning bakom att hitta felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Moderkortet måste ha en bildingång (ofta minst en hdmi). Du behöver normalt inte aktivera något i bios utan det är bara att stoppa in bildkabeln. Om du finner det lätt kan du även ta ut ditt separata grafikkort så att du är säker på att det inte stör. Det tråkiga med ett så gammalt system som du har är att felet kan ligga lite varstans och det kan ligga rätt mycket felsökning bakom att hitta felet.

Tusen tack! Datorn rullar nu på finfint efter att jag plockade ut grafikkortet.
Ska prova att baka GPUn om jag får tag på lite kylpasta, annars ger jag mig helt enkelt på jakt efter ett nytt kort.

edit: Kan förövrigt passa på att nämna att det visade sig att tre utav fyra chassifläktar har stått stilla sedan cirkus 1,5 år tillbaka. Upptäckte att en kontakt hade dragits ur från fronten när jag öppnade chassit... Det har knappast varit optimala arbetsvillkor för komponenterna där inne.

Permalänk
Medlem

Tänkte precis prova inbyggda grafikkortet. Läste att man aktiverade det i BIOS, men datorn frös på samma sätt även där... Räcker det med att koppla ur DVI-kablarna från grafikkortet och sätta en i moderkortet för att datorn ska koppla om eller hur går man till väga då?

Jag tyckte det var spännande att hålla på med fläktkurvor och sånt i MSI afterburner och motsvarande program under de första åren med datorn, men tog det nog för givet när intresset svek.

https://i.imgur.com/ADQVxRS.jpg

Nu har du löst det med felsökning. Men ja.. det där är definitivt grafikkortet. Kan fungera med "bakning" så prova det.

Jag hade ett GTX 980Ti som jag köpte som fyndvara. Efter några månader upplevde jag exakt likadana artefakter och fel som dig. Jag skickade in grafikkortet på "lagning" där de konstaterade att det hade gett upp. Jag fick pengarna tillbaka då.

Kan vara dags att leta begagnat grafikkort om inte bakningen fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Nu har du löst det med felsökning. Men ja.. det där är definitivt grafikkortet. Kan fungera med "bakning" så prova det.

Jag hade ett GTX 980Ti som jag köpte som fyndvara. Efter några månader upplevde jag exakt likadana artefakter och fel som dig. Jag skickade in grafikkortet på "lagning" där de konstaterade att det hade gett upp. Jag fick pengarna tillbaka då.

Kan vara dags att leta begagnat grafikkort om inte bakningen fungerar.

Ah I see. Det där med bakning låter ju onekligen rätt roligt också så inte hela världen om det inte funkar.

Har en god vän som eventuellt har ett GTX 550 liggandes. Är inte överlycklig över nedgraderingen, men det viktigaste är trots allt att kunna återvända till att använda två skärmar igen.

Permalänk
Medlem

Tusen tack! Datorn rullar nu på finfint efter att jag plockade ut grafikkortet.
Ska prova att baka GPUn om jag får tag på lite kylpasta, annars ger jag mig helt enkelt på jakt efter ett nytt kort.

edit: Kan förövrigt passa på att nämna att det visade sig att tre utav fyra chassifläktar har stått stilla sedan cirkus 1,5 år tillbaka. Upptäckte att en kontakt hade dragits ur från fronten när jag öppnade chassit... Det har knappast varit optimala arbetsvillkor för komponenterna där inne.

Det kan förklara saken med för litet luftutbyte. Problemet du visar med artefakter har jag nästan uteslutande haft på mobila gpuer i laptopchassin med för lite kylning (även i något av mina sff-chassin). Hoppas du hittar ett nytt kort utan att sälja en arm.