John Carmacks lösning på grafikkortsbrist – auktioner

Permalänk
Melding Plague

John Carmacks lösning på grafikkortsbrist – auktioner

Ett "transparent auktionssystem" bör ersätta kanalförsäljning för att säkra tillgång till allmänheten, menar Carmack.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra lösning. Tillgång och efterfrågan - Carmack.

Permalänk
Medlem

Kapitalistiskt är det såklart rätt väg att gå, och det blir ju ’rättvist’ på sätt och vis om tillgångar är lika med makt...

Jag har sett och skrivit en del kommentarer på ämnet redan i samband med 3000-seriens släpp, men det känns tveksamt som bästa idén.

Det kommer blockera scalpers och ge pengarna till Nvidia, partners och AMD direkt vilket är bra, men priserna kommer skena och det kommer inte ge några lägre/rimliga priser eller mer tillgång till gamers. Om det redan nu köps hela laptops för grafikkorten som de innehåller så är det bara att ge upp hoppet om att tillgången kommer bättras.

Helt enkelt är miningföretagen helt enkelt beredda att betala mer. De får ju betalt per timme de har korten och kan sälja av dem för nästan fullpris om de tröttnar. En nästan riskfri investering så länge inte alla kryptovalutor havererar samtidigt

Permalänk
Medlem

Inget som crypto miners kommer gilla. Del av kalkylen är ju att man kan flippa korten efter ett år för 70-80% av nypriset.

Men är nog bra för Nvidia att man gör ”något”. Miners är ju inte märkes trogna så som gamers.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Auktionssystem? Är det inte där de rikaste alltid vinner? Eller missar jag något här

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem

Ja, ändra hur det distribueras, för alla vet ju att grafikkort tillhör mänskliga rättigheter.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag gillar Carmack. Även hans filosofi. Ge bort sin kod efter något år för att alla ska kunna lära sig och ta del, men också att man ska få lön för sin möda för det som man faktiskt presterat.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

"Effektiv" "marknad" för vem? Scalpers skulle säkert bli väldigt glada om de skulle kunna buda upp priset för alla grafikkort som säljs istället för endast de kort de själva kan få tag på.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kapitalistiskt är det såklart rätt väg att gå, och det blir ju ’rättvist’ på sätt och vis om tillgångar är lika med makt...

Jag har sett och skrivit en del kommentarer på ämnet redan i samband med 3000-seriens släpp, men det känns tveksamt som bästa idén.

Det kommer blockera scalpers och ge pengarna till Nvidia, partners och AMD direkt vilket är bra, men priserna kommer skena och det kommer inte ge några lägre/rimliga priser eller mer tillgång till gamers. Om det redan nu köps hela laptops för grafikkorten som de innehåller så är det bara att ge upp hoppet om att tillgången kommer bättras.

Helt enkelt är miningföretagen helt enkelt beredda att betala mer. De får ju betalt per timme de har korten och kan sälja av dem för nästan fullpris om de tröttnar. En nästan riskfri investering så länge inte alla kryptovalutor havererar samtidigt

plus det öka risken att nvidia/intel/amd håller tillgång lågt för att priserna ska stanna uppe. det skulle nog verkligen var döden för PC gaming och alla kommer bara gå över till konsoler när alla vettiga pc delar blir obetalbart för den vanliga konsumenten.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Enkelt sätt för att trissa upp priserna ännu mer?

(bostadsbristen blir tex inte mättad av auktioner)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

"Effektiv" "marknad" för vem? Scalpers skulle säkert bli väldigt glada om de skulle kunna buda upp priset för alla grafikkort som säljs istället för endast de kort de själva kan få tag på.

Tror tanken är att om alla gör det försvinner scalpers och crypto genom att om folk är villiga att betala 10000 för ett 5000kr kort gör de det hellre till ett företag. Scalpers vinstmarginal försvinner då om de ska buda själva iom att buden kommer nå priset folk är villiga att betala och inte mer, crypto kommer förlora på samma sätt med återförsäljning efter samt att de dyrare korten kräver mer tid för att ge avkastning.

Idén är inte helt fel i sig men det praktiska skulle troligen inte fungera, i teorin fungerar ren kapitalism precis som de flesta andra sociala filosofierna men i praktiken not so much.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Auktionssystem? Är det inte där de rikaste alltid vinner? Eller missar jag något här

Vilket är hur det fungerar nu, bara att den tjänsten tillhandahålls av scalpers. Man kan inte kringgå marknadseffekter vid bristvaror, och då är det bättre att välkomna det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Den främsta nackdelen som jag ser är väl att vi konsumenter (speciellt vi i Sverige) riskerar att tappa mycket av vårt konsumentskydd, och att RMA:er ska skickas tvärs över världen (med risk för att fraktkostnaden landar på konsumenten).

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Den främsta nackdelen som jag ser är väl att vi konsumenter (speciellt vi i Sverige) riskerar att tappa mycket av vårt konsumentskydd, och att RMA:er ska skickas tvärs över världen (med risk för att fraktkostnaden landar på konsumenten).

Jag ser det som tvärt om. Om auktioner från tillverkarna ersätter scalpers så borde konsumentskyddet bli bättre. Givetvis är vanligc detaljhandel bättre, men de har ändå inga kort nu när det är brist.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Detta är väl något som återförsäljarna skulle kunna tillämpa. Säg att inet kör på detta, då sätts ju alla botar som köper sekunden efter produkten är beställningsbar ur spel och vanliga människor får en chans att hinna med.

Personligen hade jag ju hellre sett att de extra två tusen (eller vad det kan vara) man får betala går till inet/AMD än till en scalper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Tror tanken är att om alla gör det försvinner scalpers och crypto genom att om folk är villiga att betala 10000 för ett 5000kr kort gör de det hellre till ett företag. Scalpers vinstmarginal försvinner då om de ska buda själva iom att buden kommer nå priset folk är villiga att betala och inte mer, crypto kommer förlora på samma sätt med återförsäljning efter samt att de dyrare korten kräver mer tid för att ge avkastning.

Idén är inte helt fel i sig men det praktiska skulle troligen inte fungera, i teorin fungerar ren kapitalism precis som de flesta andra sociala filosofierna men i praktiken not so much.

eller så köper scalpers kortet för 10 000 kr som igentligen bara kosta 5 000 kr och lägga upp det för 20 000 kr sen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

Det blir nog inte bättre förrans covid19 börjar försvinna och folk börjar istället spendera pengar på t.ex. resor.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Auktioner (av det här slaget) är det enda rimliga för lyxvaror med starkt begränsad tillgång. Man får bara se till att man har ett robust och säkert system för att unikt identifiera köpare, så att "robotar" inte kan regga sig och köpa saker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Särklass mest korkade "lösningen" för att lösa obefintlig tillgång och skenande priser jag läst sedan Tradera uppfanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

eller så köper scalpers kortet för 10 000 kr som igentligen bara kosta 5 000 kr och lägga upp det för 20 000 kr sen.

Fast vem skulle då inte lägga de 20000 vid aktionen initialt? Om auktionerna är tillgängliga för alla kommer de sluta på max av vad folk är villiga att betala, det är ju det som är tanken.
Eller skulle någon buda 8000 inte få kortet men sedan ge 20000 till en scalper? Istället för att läsa de 20 direkt vilket då kanske snarare blir 17-18

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hur många crypto kort går det på ett scalper kort? Jag tror folk generellt överskattar scalpers påverkan det grövsta. De ser en annons på ett kort på blocket och tänder till på alla cylindrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

eller så köper scalpers kortet för 10 000 kr som igentligen bara kosta 5 000 kr och lägga upp det för 20 000 kr sen.

Marknaden fungerar inte så, och det kommer du inse om du funderar på det några i några minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Särklass mest korkade "lösningen" för att lösa obefintlig tillgång och skenande priser jag läst sedan Tradera uppfanns.

Tvärtom, allt annat lika är det ett väldigt effektivt sätt att allokera begränsade resurser. Korten säljs till dem som värderar dem högst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

Inget som crypto miners kommer gilla. Del av kalkylen är ju att man kan flippa korten efter ett år för 70-80% av nypriset.

Men är nog bra för Nvidia att man gör ”något”. Miners är ju inte märkes trogna så som gamers.

Är nog främst småminers som funderar på återsäljningsvärde. Storminers som har byggt farms där de får billig el ställer nog bara om till att mina något annat.

T.ex så funkar ju rx 470 4gb inte till ethereum längre men vi har inte sett någon sjö av sånna kort på andrahandsmarknaden för det.

Men betalar man konsumentpris på el så måste man ju hela tiden avväga om det är värt eller inte att mina och då blir ju andrahandspriset på korten genast viktigt, särskilt när korten kostar 10000kr stk. Går ethereum tillbaks till 200 dollar så ger ju ett 3080 bara en ~2-300kr månaden, då är det ingen ide att mina för vanliga svenska konsumenter. Och sen är frågan om man tycker det är mödan värt att hålla igång en mining rig som kräver översyn, står och låter och sprutar emr i sitt hem om man bara skulle tjäna någon tusenlapp i månaden, vilket blir verkligheten förr eller senare oavsett. För priset kan aldrig stiga i oändligheten och än så länge är crypto bara en spekulation för något verkligt användarvärde har de knappt mer än för ett fåtal individer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur många crypto kort går det på ett scalper kort? Jag tror folk generellt överskattar scalpers påverkan det grövsta. De ser en annons på ett kort på blocket och tänder till på alla cylindrar.

Vet av personer som haft 100 grafikkort i sina riggar. Sen vad det säger dig är en annan fråga. Den vanliga gamern har 1 i vissa fall 2.

Beräkningskraft väger tyngre än guld

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det råder brist på grafikkort är att de är för billiga. Om Nvidia och AMD hade lastat på med dubbla priserna hade det nog funnits tillräckligt med kort för att mätta marknadens efterfrågan.

Ett auktionsförfarande löser förstås inte problemet med höga priser - den som kan betala högst får kortet. Skillnaden blir väl, som sagts, att scalpers försvinner. Å andra sidan lär ilskan över höga priser riktas direkt mot försäljningskanalen/tillverkarna. Det de gör nu är i stället att återlansera generationer gamla kort. Det måste jag erkänna att jag inte såg komma...

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tvärtom, allt annat lika är det ett väldigt effektivt sätt att allokera begränsade resurser. Korten säljs till dem som värderar dem högst.

Tycker också att det här var en dum lösning.
De som betalar högst får korten, som i sin tur ska sälja dessa vidare, och de vill väl ha en vinst?
Scalpers V2.0

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Om det finns 100 kort att köpa och det säljs 100 kort, vem tjänar då egentligen på att de säljs för dubbla priset? Inte är det ju konsumenten, åtminstone. Förstår den kapitalistiska idén bakom att den som har mest pengar alltid ska gå först, men jag vet inte om jag tycker det är en speciellt bra idé. Speciellt med tanke på att jag faktiskt gav 7825:- för mitt 3080, just tack vare det faktum att jag var snabb på bollen.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tycker också att det här var en dum lösning.
De som betalar högst får korten, som i sin tur ska sälja dessa vidare, och de vill väl ha en vinst?
Scalpers V2.0

Om scalpers är beredda att betala mest för korten, vilka säljer de korten till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Om det finns 100 kort att köpa och det säljs 100 kort, vem tjänar då egentligen på att de säljs för dubbla priset? Inte är det ju konsumenten, åtminstone. Förstår den kapitalistiska idén bakom att den som har mest pengar alltid ska gå först, men jag vet inte om jag tycker det är en speciellt bra idé. Speciellt med tanke på att jag faktiskt gav 7825:- för mitt 3080, just tack vare det faktum att jag var snabb på bollen.

Korten blir inte fler, men högre priser (som sätts av marknaden) minskar efterfrågan. När efterfrågan matchar utbudet är man på rätt nivå prismässigt.

Det är, i mitt tycke, bättre att de högre priserna kommer återförsäljare och tillverkare till del, än att det är scalpers som tjänar på mellanskillnaden. Om ALLA kort säljs via auktion slipper man förhoppningsvis också dessa jordens avskum: miners, för deras budgetberäkningar faller samman när priserna är mycket högre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S