Planerar grundläggande Linuxkurs - vad vill ni lära er?

Permalänk
Skrivet av anon190955:

Lära sig Linux - hur långt är ett snöre. Det är väl lite som att lära sig programmering. Alla kan lära sig grunderna på två, tre veckor. Men sen utan någon form av kontext fattar man ju inte vad man ska ha det man lärt sig till.

I windows är ju allt så rootat mot desktop när man är ny, det är ju osannolikt att du råkar trilla in på serverdelen av windows av misstag. Det är väldigt tydligt separerat. Därför får väl också många windowsvana avsmak när de testar Linux och man uppmanas att förstå serverdelar av operativsystemet för att använda det på samma sätt även om du kör nån desktoplinux.

Det är väl inget fel att gå på grunderna i Linux men utan nån knuff mot nån form av praktiskt användande tror jag de flesta kör fast precis som den där berömda puckeln man måste komma över när man lär sig programmera.

Håller till stor del med dig ROS. Det underlättar om man har ett syfte med att lära sig Linux, t.ex. som jag nämnde så ville jag kunna hosta lite spel åt mina kompisar på en server som jag kontrollerade.

Men för många som svarat i denna tråden så skulle det nog räcka med att dom tycker det är intressant och roligt.
Det får var och en stå för. Varför dom vill lära sig Linux.
Mvh

Permalänk
Medlem

På tal om spel med Anti-Cheat så ser det lite ljusare ut i.o.m kernel 5.11 som torde tillåta att det funkar under wine ... i framtiden
YT Video

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Kör både Win 10 och Pop!_OS. Började som ett test att försöka gå över helt men det saknas en del saker. Såå jag använder båda OSen. Pop!_OS mest för att göra alla kreativa saker som programmering och grafik. Windows för gaming och socialt typ discord

Tycker att Pop!_OS var enkelt att installera och komma in på. Vad tycker ni andra om Pop_OS?

För att vara ärlig, jag ratar gNome, alltid gjort, lite utav mitt problem, klarar inte utav fönsterhanteraren alls. haha Att Ubuntu gick och blev en blandning mellan Mac & Co(Win8) gjorde att jag typ spytt på allt som har med unity eller gNome som utformas på detta sätt, jag har hört så mycket bra om Pop!_OS, försökte testa det för något år sedan, färgschemat är super, så skönt för ögonen med pastell färger, men den gruppen människor gillar fönsterhanteraren för mycket för att gå över till att fixa en fullt fungerande KDE variant. Vilket är lite stökigt, jag hade kunnat leva med Cinnamon också, bara jag slapp ubuntu bloat. "/ När de har en färdig KDE/Cinnamon distro så kommer jag testa dem igen, för att de sakerna jag då behövede göra gjorde att bitar utav det andra systemet var kvar och det blev bara bugfixar efter bugfixar, och det kan ju låta typiskt linux, men linux är fortfarande effektivare och lättare än windows.

Discord funkar faktiskt på linux. ;P Utmärkt dessutom. Enda anledningen till att jag gick tillbaka till Microsoft Virus 10 var för att jag inte kunde spela BL2 med andra som inte använde linux, och sedan att jag inte kunde modda det för att wine vägrade starta de nödvändiga filerna. Tillbaka tilll att köra spyware på heltid, men men. Får skylla mig själv när jag är lat. ;P hah

Ska bygga en ny dator och köra in ett till grafikkort som jag då kör passthrough på, då blir det linux för allt utom spel och spyware 10 som en strypt VM som jag kör alla spel igenom. ^^

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Vad är egentligen sudo, och varför måste jag ange mitt lösenord om och om igen? Är Linux senil?

För att slippa lösenord för din användare kan du göra följande som root och inte sudo echo ....

echo -e "\n# Allow sudo without any password\n<username> ALL=(ALL) NOPASSWD:ALL" >> \ /etc/sudoers

Det är INTE rekomenderat att göra detta, använd root för ändamålet istället är min rekomendation och sluta använda sudo, såg att några andra redan tagit upp det vilket är bra.

Kör dina kommandon som user och använd root för root saker och din användare för din användares saker. sudo är inte installerat på dom flesta enheter om det inte är en debian distro. Dum vana om du skall gräva djupare i GNU/Linux världen.

Många som diskuterar olika distar här, grunden är densamma för distarna och posix som posix - Den stora frågan är väl om man vill använda OpenRC(Gentoo default) eller systemd(Ubuntu default). Jag föredrar OpenRC och bojkottar systemd.

The Tragedy of systemd:
https://www.youtube.com/watch?v=o_AIw9bGogo

Det heter GNU/Linux och inte Linux, det är ju otroligt viktigt då man använder gawk exempelvis och inte awk/nawk/mawk i GNU/Linux distros.

Skrivet av BrottOchStraff:

Man behöver i alla fall inte lära sig massa kommandon längre i Windows. Allt går att göra via UI. Nu har jag inte kört linux på ett tag, men det slutar alltid med att man måste sitta på forum och googla i timmar och sitta med massa kommandon i konsol.

Inget illa menat men du borde börja med en Google kurs istället för GNU/Linux kurs om det är så illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

För att slippa lösenord för din användare kan du göra följande som root och inte sudo echo ....

echo -e "\n# Allow sudo without any password\n<username> ALL=(ALL) NOPASSWD:ALL" >> \ /etc/sudoers

Det är INTE rekomenderat att göra detta, använd root för ändamålet istället är min rekomendation och sluta använda sudo, såg att några andra redan tagit upp det vilket är bra.

Kör dina kommandon som user och använd root för root saker och din användare för din användares saker. sudo är inte installerat på dom flesta enheter om det inte är en debian distro. Dum vana om du skall gräva djupare i GNU/Linux världen.

Många som diskuterar olika distar här, grunden är densamma för distarna och posix som posix - Den stora frågan är väl om man vill använda OpenRC(Gentoo default) eller systemd(Ubuntu default). Jag föredrar OpenRC och bojkottar systemd.

The Tragedy of systemd:
https://www.youtube.com/watch?v=o_AIw9bGogo

Det heter GNU/Linux och inte Linux, det är ju otroligt viktigt då man använder gawk exempelvis och inte awk/nawk/mawk i GNU/Linux distros.

Den där är en dålig rekommendation oavsett. Blir det något syntaxfel vilket är lätt hänt så kan du hamna i en situation där du låser dig själv ute. Om du behöver ändra /etc/sudoers så bör kommandot visudo användas istället. Den låser filen samt kontrollerar syntax så du inte kan spara filen om någonting går snett. För att ta ett steg ännu längre så kan du även placera konfigurationsfiler i /etc/sudoers.d/ istället. Detta är snyggare och du slipper också konflikter med pakethanteraren. Så antingen använda visudo -f /etc/sudoers.d/konfiguration för att redigera filen direkt eller visudo -cf /etc/sudoers.d/konfiguration för att kontrollera den efteråt, vilket är smidigt om man exempelvis använder Ansible.

Det låter också som att du avråder från sudo i huvudtaget. Sudo har definitivt sina användningsområden och är bra att ha koll på. Jag skulle nog våga påstå att de flesta distributioner har sudo installerat idag. Det är vanligt att root-kontot är låst som standard och att den användaren som skapades under installation har full sudo-behörighet med sitt lösenord. Det går nog att argumentera lite fram och och tillbaka om nyttan av sudo på ett system där man är den enda användaren och inte behöver spårbarhet. Jag har det inte installerat på min server i huvudtaget och klarade mig därför från sårbarheten som dök upp för några veckor sedan.

Systemd är också en diskussion i sig, lite som politik. Jag vet dock inte om jag skulle börja rekommendera mer exotiska distributioner till folk som är nya till Linux-världen. Alla "populära" distributioner använder systemd idag oavsett om du vill det eller inte och det är betydligt enklare att få och hitta support som ny. Nu har jag aldrig behövt gräva superdjupt, men enklare systemadministratorsgrejor som skapa unit-filer, extenda unit-filer, hantera beroende, läsa loggar mm är betydligt smidigare under systemd.

Och gällande "Linux" vs "GNU/Linux"; Alla vet precis vad personen menar, finns ingen mening att sitta och peta på detaljer. Du får gärna citera vad kategorin som vi befinner oss i här i forumet heter när du ändå är igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

För att slippa lösenord för din användare kan du göra följande som root och inte sudo echo ....

echo -e "\n# Allow sudo without any password\n<username> ALL=(ALL) NOPASSWD:ALL" >> \ /etc/sudoers

Det är INTE rekomenderat att göra detta, använd root för ändamålet istället är min rekomendation och sluta använda sudo, såg att några andra redan tagit upp det vilket är bra.

Kör dina kommandon som user och använd root för root saker och din användare för din användares saker. sudo är inte installerat på dom flesta enheter om det inte är en debian distro. Dum vana om du skall gräva djupare i GNU/Linux världen.

Många som diskuterar olika distar här, grunden är densamma för distarna och posix som posix - Den stora frågan är väl om man vill använda OpenRC(Gentoo default) eller systemd(Ubuntu default). Jag föredrar OpenRC och bojkottar systemd.

The Tragedy of systemd:
https://www.youtube.com/watch?v=o_AIw9bGogo

Det heter GNU/Linux och inte Linux, det är ju otroligt viktigt då man använder gawk exempelvis och inte awk/nawk/mawk i GNU/Linux distros.

Inget illa menat men du borde börja med en Google kurs istället för GNU/Linux kurs om det är så illa.

Just det här förhållningssättet är det jag hoppas slippa i en framtida guide på Swec. Guiden bör i grund och botten fokusera på det som är allmän standard idag och prata till folk på ett sätt de förstår.

Att Linux används synonymt med GNU+Linux bör som mest användas för förtydligandets skull om det är nödvändigt, men inte överallt i hela guiden. Diskussioner om varför det ena eller det andra är bäst bör undvikas. Fungerar det så kör på det, rör inte till det!

När det gäller frågan om systemd eller OpenRC så anser jag att den diskussionen inte tillför tillräckligt med värde för den som är nybörjare. Båda fungerar och för min del så är de system jag baserat på systemd stabilare och jag vet att det bara fungerar. Med OpenRC fick jag kontrollera allt med startupskript, crontab, specialbyggda kontrollprogram och ibland hade systemet stannat ändå. Vissa gillar såklart den högre nivån av kontroll och minimalism som OpenRC tillför men jag tillhör inte den målgruppen. Inte heller är jag särskilt intresserad av att kunna dra igång mina program på allsköns olika system och hårdvaror, jag kör Linux på ARM64/x86_64 och till det fungerar de med systemd.

När det gäller Google så har den sökmotorn gått från att vara lite dålig till mer dålig. Många gånger hittar jag inte vad jag söker, relevanta saker hamnar långt ner efter massor av både markerade och omarkerade reklamlänkar, framförallt har jag problemet att försöka söka reda på relevant information - detta då jag matas av saker de tycker passar i min filterbubbla. Startpage har lite samma problem eftersom den kör Google i bakgrunden men där är iallfall filterbubblan spräckt. Ganska ofta får jag i slutändan ta till en metasökmotor som Dogpile för att hitta det jag söker, den fungerar när inget annat hjälper! Så nej, det är inte ditt fel att sökmotorn är trasig. Inga "datakurser" som är förtäcka MS Office-(reklam)utbildningar tack.

Alltså, varför avråda användning av sudo? Det är en av de bästa sätten att skydda en vanlig klient/desktopdator. Du kör allt i userspace och det du behöver som root. Du kan såklart dra upp en terminal, logga in som root (su root) och köra allt i den, men det är ju mer avancerat och kommer leda till fler saker än nödvändigt som körs som root. På servrar och arbetsstationer du inte kör massor av userspaceprogram på kan du göra om dig själv till root eller använda sudo utan lösenord, men jag skulle inte rekommendera det till klient/desktop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

Hej!

Såg att det finns ett intresse när man snackade i Fredags(o)fokusen 12.

Tänkte sätta upp en liten kurs hur man börjar, ganska grundläggande men finns antagligen både oinvigda och mer kunniga inom området som skulle vilja bidra med förslag på vad man ska skriva om.

Min första idé är som sagt att börja med en enkel kurs och där man sedan kan utöka med några djupdykningar i andra saker i senare trådar.

Har du något du undrar över som du tror du skulle behöva i denna kurs eller är du erfaren användare och vill tipsa om något som skulle behövas i en denna kurs?

Kursen kommer upp som en egen tråd när den är färdig, men jag samlar gärna in tips och idéer för vad den ska innehålla.

Tänk på att vi samlar in idéer här om hur kursen ska se ut, du får gärna tipsa om några saker att djupdyka i, men det blir antagligen egna kurser lite senare.

Hejsan
Jag skummade igenom tråden lite och såg att vissa förslag hör hemma i en utbyggnadskurs/guide istället för hur man startar med Linux som absolut noll i kunskap.

Det första jag föreslår är Till vem riktar sig kursen/guiden? Datoranvändaren eller Datornörden?
Är det Datoranvändaren så har de nog inte ens koll på att windows har en kommandotolk.. Så att installera program via terminalen kommer bli för mycket för datoranvändaren.. Jobba med det grafiska Programhanteraren och pedagogisk med vanlig svenska utan nörderier o fackspråk... för mycket info så tappar de både fokus o intresse.
Är det Datornörden så behövs inget omfattande pedagogisk metod,, bara några bra hints med en aktiv support-tråd där de kan ställa frågor o få specifika svar.. Länka till Arch wiki med flera.. datornörden räknar ofta ut 1+1 med lite allmänt snack i en tråd med lite tips, trix o frågor o svar från andra användare.

Sedan Linux "är inte för alla"... Måla inte upp Linux som att det är lösningen på allt, Datoranvändaren kan komma att bli besviken om det utlovas guld och gröna skogar och sedan ger de upp i besvikelse o går tillbaka till windows och sprider ordet att linux är skit... Allt funkar helt enkelt inte i Linux... Visst att mycket med rätt kunskap o trix kan fungera, men inget som är gjort på 5minuter med att bara klicka install och sedan funkar det. Att köra en windows VM är inte att att få programmet att fungera i Linux.. då är dualboot bättre så får man allt ramminne till windows istället för att behöva reservera en del utav det..
Så en tidig fråga innan folk ger sig in på Linux är.... Vad ska denne använda datorn till?

Vad har man för hårdvara som den oerfarne Datoranvändaren tänkt köra Linux på?
Sprillans ny ute på marknaden i typ en vecka..... Arch .... dock ingen direkt nybörjar-distro för den vanliga Datoranvändaren.
En dator med några år på nacken... Linux Mint Cinnamon.. Enkel att använda och grafiskt sätt inte för alien för windows användaren.
En dator med typ dualcore 4GB ram.. Mint Xfce är bra för Datoranvändaren som startskott.

Diskutera distros o sådant i sluttampen av kursen/guiden, då det är en stoooor djungel.. distrohoppa kan få folk avskräckta... Den dagen man kommer så långt in i kunskapen så kommer de lära sig att Linux är Linux och distros spelar ingen roll. Man kan få arch att se ut som Mint.. eller att få mint att se ut som Arch (utseendemässigt asså)
Ska man ha en dator som bara går och går med minimalt med pyssel under huven och som bara är stabilt. Debian.. Vill man vara i spetsen o ha det senaste o fokusera på Linux som OS istället för att använda datorn i vardagen.. Arch.

Personligen kör jag på mina desktops Debian och Fedora.. På mina laptops LMDE.

Lycka till.. Det behövs nya kurser o guider, då linux färändras så måste oxå nya kurser och guider till som är tidsenliga.

EDIT:
Handlar det om integritet och irritation på win10spyware.. så är första stegen till integritet.. Gå ur Facebook, avregga ditt Google konto, Har du amazon.. avskaffa det.. sedan kan man börja prata om att fly från microsoft och apple... Vill man ha Facebook, google, apple osv.. så vad spelar det för roll om man har win10 oxå i så fall.

Permalänk
Medlem

Trådidén låter som ett utmärkt initiativ.

Finns så extremt mycket att sätta sig in i, -om man vill, men man kan givetvis även skippa hela konsol-biten om man så önskar.

Känner att man inte kan göra det levande utan att även blanda in lite historia, rörande Unix, GNU, Microsoft, Apple, IBM m.fl. då Linux i mångt och mycket kom till/formades till vad det är idag just p.g.a. hur licenser, proprietär kod och allmänt missnöje bland användare såg ut under början av 1990-talet. Linux och Open Source har ju trots allt inte uppstått i ett vakuum över en natt...

Men som första punkt hade jag gärna sett att man givit tips på nyhetskällor/podcasts, där man aktivt kan följa vad som händer inom Open Source världen, för att kunna skapa sig en bild av hur den fungerar. -Även om man inte har för avsikt att vara en del av den.

*Olika typer av distros, olika typer av pakethanterare, olika snabba utrullningstakter, olika sätt att ordna sina lagringsytor.

*Användarvänlighet, vad är det idag? Är det att allt fungerar/ser ut som Windows, Android eller IOS? Finns det bara ett sätt att göra saker på, en ultimat tillämpning? Fördelar/nackdelar?

*Konsol/terminal/kommandotolk/kommandoprompt, ja vad symboliserar det idag? Svart skärm med en blinkande markör?
Anledningen till att man hellre använder konsolen i den utsträckning man gör på Linux-baserade OS är att man där faktiskt kan vara oerhört effektiv, något man inte direkt kunnat påstå om motsvarigheten i Windows innan PowerShell började ta fart. Det bästa är såklart om du klarar av konsten att hantera dem båda och med det sagt använda rätt miljö till rätt ändamål.

*Olika DE's (Desktop Environments) -Varför finns det så många, varför ha flera olika?

*Den eviga frågan om drivrutiner och hur mycket bättre Windows-ekosystemet alltid ryktas vara på det.
Personligen har jag inte behövt installera en enda driver i Linux de senaste 7 åren. -Tror detta är mer av ett inrotat tänk hos Windows användare, att du måste installera drivrutiner, för så är det bara, annars fungerar ju inte hårdvaran, det tänket kommer med modersmjölken då inget annat än Windows-system lärs ut till nya datoranvändare.

*Tänket kring att: "Linux har ju funnits så länge nu att det borde vara förbi Windows och ha tagit över vid det här laget"
-Faktum är att det redan har gjort det, det syns bara inte för du kan inte "köpa Linux" bara sådär, då det är inte någon kommersiell produkt.
Övertagnadet har däremot inte skett på de premisser som desktopanvändare förväntade sig att det skulle hända. Med stora banderoller, fyrverkerier och kick-off partyn. Du måste själv engagera dig om du vill vara en del av det, ingen tvingar dig till det. Du måste själv göra valet.
Du kan köpa hur många datorer du vill hos El-giganten, de kommer aldrig att nämna Linux då de inte kan sälja det.
Du kan t.ex. köpa en Android telefon, eller en Chromebook, de använder sig båda av Linux-kärnan men ingenstans är det det som marknadsförs eftersom det bara är en komponent av produkten. Samma med din diskmaskin, router eller smarta frys etc. Det är här hela GNU/Linux diskussionen börjar ta vid, vad Linux egentligen kommer förpackat med, och hur det skiljer sig från en mer normal Linux distribution som backas av ett community i första hand.

*Open Source varför spelar det någon roll? Skulle Linux vara vad det är idag om det inte utvecklades enl. en öppen filosofi?
Att det är skillnad råder det nog inget tvivel om, att det ser ut som det gör har ofta ett ursprung i att något existerat tidigare men att det inte passat alla alt. saknats vettiga alternativ för tillämpningar.
Många tror nog i dagsläget att bara det går att starta upp så är allt frid och fröjd, men i en väldigt stor del av fallen är det inte riktigt så enkelt. Mycket ser ut som det gör p.g.a. omvägar kantade av patent, licenser, copyright, uppköp, konkurser, "intellektuell egendom" och inte nödvändigtvis för att det inte går att lösa med kod/hårdvara etc.

Skulle gärna se att man även går in på skillnader och relationer mellan kommersiella applikationer, Open Source, Freeware, Shareware, licenser och annat. Varför existerar storföretag som RedHat, Canonical, SuSE m.fl. då allt de gör "bara är gratis" för man kan väl inte tjäna pengar på något som bara är gratis? Någon måste ju betala?

Det finns som sagt hur mycket som helst att sätta tänderna i.
Även om inlägget är långt (för långt) har jag knappt skimmat på ytan av vad som är Linux och Open Source.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Ubuntu i många år, men nu titta på några varianter t.ex Fedora med KDE och Gnome, OpenMandriva med KDE och openSuse med KDE och Gnome.
Ubuntu använder Gnome och för mig känns Gnome mest bekvämt.
Har nu tre varianter installerade på min "huvuddator". Ubuntu wayland med några extensions, Ubuntu med Cinnamon Desktop Environment och OpenSuse Tumbleweed i VMware Workstation 16 Player.
Alla har i princip samma grafiska användargränssnitt, som likar det för Window 10, med en panel i nedre delen på skärmen, en meny längst till vänster i panelen och systeminformation längst till höger i panelen.
I Ubuntu Wayland och Tumbleweed använder jag de här extensions för att få önskad funktionalitet
- Dash to panel
- ArcMenu, som meny och den har en inställning för att se ut som menyn i W10
- Vitals för att få information om CPU användning, CPU temp och fläkthastighet
- Open Weather för att få väderinfo
- Desktop Icons NG för att hantera ikoner på Desktop
I Cinnamon använder jag följande applets
- Weather (weather@mockturtl) för väderinfo
- Multi-Core System Monitor (multicore-sys-monitor@ccadeptic23) för att se CPU användning
- CPU Temperature Indicator (temperature@fevimu) för att se CPU temp

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Jag har använt Ubuntu i många år, men nu titta på några varianter t.ex Fedora med KDE och Gnome, OpenMandriva med KDE och openSuse med KDE och Gnome.
Ubuntu använder Gnome och för mig känns Gnome mest bekvämt.
Har nu tre varianter installerade på min "huvuddator". Ubuntu wayland med några extensions, Ubuntu med Cinnamon Desktop Environment och OpenSuse Tumbleweed i VMware Workstation 16 Player.
Alla har i princip samma grafiska användargränssnitt, som likar det för Window 10, med en panel i nedre delen på skärmen, en meny längst till vänster i panelen och systeminformation längst till höger i panelen.
I Ubuntu Wayland och Tumbleweed använder jag de här extensions för att få önskad funktionalitet
- Dash to panel
- ArcMenu, som meny och den har en inställning för att se ut som menyn i W10
- Vitals för att få information om CPU användning, CPU temp och fläkthastighet
- Open Weather för att få väderinfo
- Desktop Icons NG för att hantera ikoner på Desktop
I Cinnamon använder jag följande applets
- Weather (weather@mockturtl) för väderinfo
- Multi-Core System Monitor (multicore-sys-monitor@ccadeptic23) för att se CPU användning
- CPU Temperature Indicator (temperature@fevimu) för att se CPU temp

Vad har detta med en grundläggande Linux-kurs att göra?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Vad har detta med en grundläggande Linux-kurs att göra?

Jo, alltså, det viktigaste är ju att förklara skillnaden mellan X11 och Wayland, och när man använder i3wm respektive Sway. Plus naturligtvis varför vim är den enda textredigeraren värd sitt namn och hur man använder regex. Det borde ju göra alla vettiga människor sugna på Linux, som alla ju vet bara är en gateway drug på väg mot OpenBSD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vad har detta med en grundläggande Linux-kurs att göra?

Inte mycket, jag postade i fel tråd.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem

Vad hände med kursen?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide